Wanneer echt praten?

Soraya is 17 maanden, loopt als een kievit maar praat niet zo echt.

mama

papa

appel

hap

op

hoppa

ambu

oma

opa

kijken

eten

Ze snapt dus wel echt heel erg veel en als ze iets wil maakt ze dat precies zo duidelijk dat we begrijpen wat ze bedoelt. Soms wil ze dat je meegaat om te spelen, soms wil ze haar sokken uit, schoenen aan.

Met eten gisteren wees ze aan wat ze wilde, komkommer of tomaat, water of patat. Maar ze ZEGT het dus niet en dat vind ik best wel raar. Mijn andere kinderen die spraken heel goed altijd maar goed, het kan ook zijn omdat ze Arabisch leert dat het wat langzamer gaat want dat begrijpt ze dus net zo als Nederlands. Papa praat Arabisch en ik NL.

Jana is nu 19 maanden en weet veel woordjes, daarbij liep ze pas sinds ze 18 maanden was.

De woordjes die ze tot nu toe zegt zijn :

Papa

Mama

Nannah

Oma

Opa

Mooma ( Jessy`s Oma)

Aan

Ei

Ui

Brood

puter ( de pc)

Diego ( van tv)

Dora ( van tv)

Uit

Uil

Maak

Moe

Auwa

Pijn

Pakken

Hebben

Mooi

Hond

Poes

Koe

Koekie

Duif

Neus

Oog

Oor

Mond

Haar

Been

Buik

Bumba

Hopla

Hupakee

Auto

Konijn

Foto

Drinke

Eten

Bah

Ja

Nee

Mee

Kom

Nijntje

Boek

Pudding

Ik

Wij

Jij

Jana

Bal

Blok

Hallo

Daag

Hoi

Boeboe ( slapen)

Pop-pop ( haar knuffel)

Pooh

Muis

Bad

Bed

Op

Kaas

Thuis

Buiten

Aaien

Tas

Luier

Poep

Poet ( scheetje laten)

Kus

Daarbij begrijpt ze ook veel, af en toe te veel. En kan ik soms echte gesprekken met haar voeren.

@mamaMarije wrote:

@Chelleke wrote:
Kutkutkut = Kiele Kiele Kiele

Wat zullen mensen raar hebben opgekeken als hij dat midden op straat riep :lol:

mijn zoon zegt dus ook kut maar betekent het stuk.

en er is in zijn beleving heel wat stuk op een dag dus krijg je wel eens midden in de winkel mensen die zich omdraaien. :mrgreen:

ik dacht eerst ook dat als hij iets liet vallen dat hij dus kut zei (zeg ik namelijk nooit :silenced: ) maar het bleek dus stuk.

@Jaden wrote:

Hoe oud waren jullie kids toen ze begonnen met praten? Mijn jongste zoon wordt in juni 2 jaar en hij zegt alleen nog maar: papa, mama, daar, ja, pap en bah.

Is dat nog niet veel te weinig?? Hij wijst wel van alles aan en wil dan graag dat je het benoemd, maar hij zegt het niet na.

Moet ik mij zorgen maken?

Mijn oudste zoon maakte op deze leeftijd al kleine zinnetjes!

je kan altijd een 1malig consult aanvragen bijde logopedie voor advies en of je zorgen moet maken.

mijn zoon heeft dus een behoorlijke achterstand maar met een leeftijd van 2jr moeten ze wel een bepaalde woorden schat hebben weet alleen niet meer hoeveel.

maar het kan ook zo in 1x komen dat hij nu alles aan het opnemen is en straks alles eruit praat.

Zoontje zei ook amper boe of bah met 2 jaar. Hij is nu bijna 3 en kletst de oren van ons hoofd :wink:.

En trouwens, de kleine meid is dezelfde leeftijd als jouw kleine en die babbelt ook nog weinigs verstaanbaars hoor (wel begrijpbaar). Lijkt me ook wel heel vroeg, toch :think:.

Als je zelf niet ongerust bent (wat ik in jouw geval ook niet zou zijn), lekker zo laten en degenen die anders vinden lekker laten kletsen :wink:

Hier een kleine kletskop die in juni 2 jaar wordt.

Hij zegt heel veel woorden (geen idee hoeveel) hij maakt nu ook zinnetjes van 3 soms 4 woordjes.

Hij zingt hele liedjes (van 3, 4, 5 zinnen achter elkaar)(olifantje in het bos, zag 2 beren, papegaaitje leef je nog, mamasé, )

MAAR, de meeste woorden zijn nog niet goed af zeg maar. Het is duidelijk dat hij zegt, Papa mama Thijne ekkers ebben??? (dat hij wat lekkers wil hahaha)

Kijkk mama, papa saapt nog!!

Broodje is nog altijd een moosje!!

Banaan is een naan.

koffie zetten, kossie zetten.

(maar goed, ben wel enorm trots en verbaas wat een zinnen hij er al uit gooit!!) :inlove:

hier is alles isssssssssss bij floris… heel soms hoor je mama of koekkoek of uit en aan en dat is het…ik maak me nergens druk om…

het komt allemaal vanzelf wel en zo is het lekker gemakkelijk he als mama toch alles snapt wat je bedoeld :lol:

Hier ook een redelijk snelle Jelle qua praten hij is nu 17 mnd. Tenminste ook zeker 50 woordjes. Hij zingt tegenwoordig ook heel veel, alleen gaat ie fronsen als we niet het goede liedje eruit halen :inlove: . Bij hihihi hahahaha is dat niet zo moeilijk en hoera lukt ook nog, maar verder :think: :wall: . Ik denk ook wel dat het non-verbale versterkt en je als mama al snel meer hoort dan je kleintje zegt. Dierengeluiden kon hij al maken toen hij net 1 was of misschien wel eerder :mrgreen: . Op het kdv vinden ze hem ook wel snel dus het zal zo zijn.

Kleine van mijn vriendin zei rond zijn 2de verjaardag ook nog niet zoveel en kletst nu de oren van je hoofd :mrgreen: :inlove:

Bij onze vent komen er nu ineens heel snel heel veel woorden bij!

Gaat ineens ook naast de namen van zijn broers namen van anderen gebruiken (soms niet helemaaaal goed, maar het is wel elke keer hetzelfde voor dezelfde persoon).

grappig is dat he dat van die namen dat doet mijn mannetje dus ook. En maar herhalen. Mijn zus Natasja/Tasj zwager Victor/Kiktor Zo is Angelina de buurvrouw van mijn ouders Anja :inlove: en zijn leidster op de groep Seline/Lien en de ander Susan/Sawww :mrgreen:

ja is heel erg lief… en de personen in kwestie zijn natuurlijk beeeere trots :inlove:

@Jaden wrote:

Hoe oud waren jullie kids toen ze begonnen met praten? Mijn jongste zoon wordt in juni 2 jaar en hij zegt alleen nog maar: papa, mama, daar, ja, pap en bah.

Is dat nog niet veel te weinig?? Hij wijst wel van alles aan en wil dan graag dat je het benoemd, maar hij zegt het niet na.

Moet ik mij zorgen maken?

Mijn oudste zoon maakte op deze leeftijd al kleine zinnetjes!

Als je zelf het idee hebt dat alles verder ok is, dan zal het dat ook zijn. Weet nog wel dat Jasper ook een hele tijd stil stond om 2/3 maanden later als kletskop wakker te worden :mrgreen:

Maar als je merkt dat ie bijvoorbeeld ook slecht reageert op dingen, of opdrachten verkeerd opvat… dan zou ik z´n oren eens laten checken. In onze omgeving zijn 2 kindjes die ook pas heel laat begonnen met praten en in beide gevallen hadden ze last van slecht hoorvermogen. Bij de een kwam het doordat ie bijna aan één stuk door oorontstekingen had, bij nummer 2 is´t niet helemaal duidelijk. Kindje nummer 1 heeft nu buisjes en het gaat nu stukken beter :thumbup: :dance: Kindje nummer 2 zit bij een logopediste en dat helpt ook :thumbup: