Wanneer de waarheid omtrent 5 december vertellen?

Het eerste Sinterklaasboekje is al binnen en dit zal waarschijnlijk het laatste jaar zijn dat mijn oudste (8,5 jaar, groep 5) nog zal geloven.



Wanneer is nu de beste tijd om het hem vanaf nu (8,5 jaar) te vertellen (wij noemen dat gortig maken)?

Ik zou het nu vertellen. Ik vind groep 5 al te wijs om in Sinterklaas te geloven. Groep 4 is voor mij de max :oops: :roll:

Bedankt voor je reactie.

Mijn zoon zit in een combi-groep 4-5, dat speelt ook mee waarom ik hem deze Sinterklaas nog niet wil zeggen omdat de groep 4-ers waarschijnlijk allemaal met hun 7 jaar nog geloven.

Waarom is groep 5 max?



Onze oudste is helaas in groep 3 al door een ouder kind verteld van het geheim van sinterklaas…wat was ik boos…echt…ze had nog eenpaar keer zo’n leuke sint kunnen hebben…



Onze jongste is bijna 4…hij is erg jong voor zijn leeftijd dus ik hoop dat hij in groep 5 nog wel mag geloven…het is maar zo kort dat ze het zo spannend beleven,waarom zou je ze d e waarheid al zo snel vertellen?

Ze komen vanzelf met vragen waar je echt niet meer onderuit komt…dat is voor ons het moment om het te vertellen,eerder niet…

In groep 5 gaan ze lootjes trekken. En moeten ze dus zelf een sinterklaaskadootje kopen… Max gelooft echt nog in sinterklaas. Twijfelt nog geen seconde. Maar toch wil ik hem binnenkort vertellen dat de sint niet bestaat. Ik wil niet dat hij het van een ander kindje hoort of dat ze hem uitlachen omdat hij nog gelooft.



Maar ik vindt het wel jammer.

Vind de pol een beetje onduidelijk…wanneer vertel je het…welk seizoen,dag…er word tniet naar leeftijd gevraagd…dus ik heb niet gepold…



Maar ons meisje geloofd dus niet meer zoals jullie hierboven gelezen hebben…zij weet ook het grote geheim en doet nog vrolijk mee voor haar kleine broertje…ik snap als ouders het eerder vertellenomdat het kind er te veel mee bezig is en er maanden al tegenop ziet…van spanning…maar als het kind nog zo fijn geloofd,waarom er een leeftijd op plakken…ze komen er snel genoeg achter en vragen je dan wel…dan is het tijd vinden wij…

@nomi wrote:

Waarom is groep 5 max?


Er zijn op die leeftijd al veel kinderen die het weten, dus de kans dat kinderen het elkaar vertellen is groot.

Belangrijkste reden voor mij is, dat ik het verhaal niet meer bij de leeftijd vindt passen. De leerlingen leren op die leeftijd bij rekenen, aardrijkskunde om realistische schattingen te maken, logisch na te denken etc. etc.. En dan wel in Sinterklaas geloven :think: Voor mij hoeft dat dus niet.

@nomi wrote:

Vind de pol een beetje onduidelijk…wanneer vertel je het…welk seizoen,dag…er word tniet naar leeftijd gevraagd…dus ik heb niet gepold…




Ik heb het aangepast. Hij is nu 8,5 jaar, groep 5, of eigenlijk groep 4-5, dus ik denk niet dat zijn groep al gaat lootje trekken vanwege de groep 4-ers en vanaf nu, want ik denk zelf dat hij volgend jaar, groep 6 dus, toch echt wel gortig gemaakt moet zijn. Punt is alleen, wanneer dus.

Tjong, nooit over nagedacht… moet jij het je kind vertellen?

Ik geloof nog steeds in Sinterklaas :wink: , mij is het verteld door een ouder meisje waarmee ik altijd samenreisde, ik zal een jaar of 7 zijn geweest. Ik vond het niet leuk maar was ook niet boos op mijn moeder ofzo, dat ik was voorgelogen of wat dan ook want dat deed ze eigelijk niet.

Het hangt natuurlijk helemaal van het kind, gezin en de school af maar wij maken er nooit zoveel ophef over. We kijken ook eigelijk geen Sinterklaas televisie (alleen de intocht eigelijk) en op school wordt het traditionele Sinterklaasverhaal verteld.

Ik vind eigelijk het beeld van Sinterklaas dat ze in bijvoorbeeld Tjechie hebben heel mooi, in december daalt Sinterklaas af vanuit de hemel om de mensen/kinderen cadeau’s te brengen.

Niet dat een kind dat maar moet gaan geloven tot het 18 is ofzo, maar vind het wel een mooie Sinterklaas manier/overgang…

Maar goed, dat gaat allemaal zoals ik/wij het hier zien.



Is er voor dat Sinterklaas komt nog een ouderavond op school? Dan zou je het daar kunnen bespreken met de andere ouders, zien wie en hoeveel er nog geloven in de klas en hoe andere ouders dat doen.

Ik heb niet gestemd, het verschilt per kind denk ik.

Ik zou het gaan vertellen zodra het kind vragen gaat stellen van ‘hoe zit dat’



Bij mijn dochter was dat in de zomer, die vroeg heel direct of wij niet eigenlijk die kadootjes hadden gekocht. Was in de zomer voor ze naar groep 4 ging. Heb haar het grote geheim verteld en ze begon te glunderen toen ik zei dat ze nu samen met ons mee mocht doen aan het geheim, en dat we niets tegen haar broertje zouden zeggen. Vond ze prachtig!



Mijn zoon zat in groep 4, vorig jaar en ik was een geschikt moment aan het afwachten. Op school vertelden jongens tegen hem dat Sinterklaas niet bestond en daar was hij erg verontwaardigd over. Hij ging wel dingen vragen als ‘mam, geloof jij in sinterklaas?’

Ik heb niets gezegd, ik vond hem in die tijd niet betrouwbaar, als ik hem het geheim vertelde, zou hij het zeker ook tegen klasgenoten zeggen.

Dus deze zomer toen hij er weer over begon hebben we verteld hoe het zat en hoe belangrijk het is dat je dit van je ouders hoort, dus dat hij op school niets mocht verklappen. Dit gaat volgens mij goed, hij voelde zich toch wel groot.

Dus, hij weet dat sinterklaas een verklede man is, de pieten zijn geschminkd, en wij kopen de kado’s.

Toch vroeg hij me laatst nog of die man die sinterklaas speelt dan wel in spanje woonde :lol:

Toevallig kwam onze zoon (groep3 en net 6) vanmiddag ineens met de opmerking: Mam sinterklaas is dood he? :o Onze dochter van 4,5 zat erbij en ontkende ten stelligste. Ikzelf had moeite mijn lachje in te houden, want ik kan dus echt niet ‘liegen’ . Ik vroeg van wie hij dat gehoord had. Op school was het antwoord. Daar lijnrecht tegenover was hij wel heel erg bezig met zijn verlanglijstje. En daarmee was de kous af. Ze zijn er allebei niet meer op terug gekomen. Ik hoop dat het daarbij blijft en dat hij nog een jaar of 2 mag geloven. Ik weet namelijk niet of hij nu al het grote geheim kan bewaren tov zijn zusje of anderen in de klas.

Dat verschilt per kind, is niet een regel voor te stellen. Mij is het vlak ná sinterklaas verteld. Ik was toen net 7 en zat in de eerste klas.

Yoni was 4 toen de eerste twijfels kwamen. ‘Bestaat hij echt?’ Als we dan vroegen wat ze zelf dacht, dacht ze dat hij toch wel echt bestond. Maar toen ze 5 was, midden in de zomer, kwam ze zo uit het niets met de conclusie dat Sinterklaas niet bestond. Heel stellig was ze toen. Ik heb haar de ontstaansgeschiedenis van Sinterklaas verteld en dat het wel een groot geheim is. Want ze heeft ook nog een jonger zusje. Het liefst had ze dat jaar al zelf cadeautjes gekocht, maar dat wilden we niet. We hebben uitgelegd dat wij er een feest van maken en dat zij het geheim weet.

Het grappige was toen Sinterklaas eenmaal ‘in het land was’ ze toch weer helemaal bevangen was. Nu leek het allemaal wel weer heel echt.



Aan de ene kant is het jammer, aan de andere kant is het een nieuwe fase. Ik heb vorig jaar genoten van mijn grote meid. Sinterklaas was in het dorp en natuurlijk wilde ze wel mee naar het dorpshuis. Te groot om nog mee te mogen doen met cadeautjes enzo (ze zat toen al in groep 5), maar ja… Ze stonden met zijn allen (je weet wel een stel van die giechelende meiden) een liedje te zingen bij Sinterklaas. En heel netjes. Hier thuis hadden we hele andere versies gehoord :wink: Gelukkig bleven er cadeautjes over en mochten ook de kinderen van groep 5 een cadeautje halen :mrgreen:



Ze speelt het spel heel mooi mee. De jongste geloofd nog en ook veel kinderen bij haar op school. Geen haar op haar hoofd die er aan denkt om ‘het geheim’ te verklappen.



Wanneer we het Anyk vertellen weet ik niet. Ligt eraan wanneer wij vinden dat ze er aan toe is. Ik vind het heel leuk dat ze nog geloofd, ze is ook nog maar 4. Dat mystieke, daar heb ik zelf ook nog goede herinneringen aan. Maar ook als ze niet meer geloven kun je er nog een heel mooi feest van maken. Dat zien we nu met de oudste wel.

Onze duco is 5 en vertelde laatst tegen een vriendje dat Mickey mousse niet echt was en een rits op zijn rug had en er een meneer uit kwam



(ik zit in het promotie werk en hebben wij wel eens pakken aan dus hij ziet veel achter de schermen)



Maar sinterklaas gelooft hij nog wel maar weet niet hoelang



dit jaar hebben wij ook sinterklaas besteld voor thuis en dan komen zijn neefjes ook



ik hoop dat hij het haalt tot groep 5 te geloven hij zit nu in groep 2

Ik zou aan de juf van je kind vragen wat gebruikelijk is in de klas van je kind.



Mijn dochter is bijna 9 en 90% in haar klas gelooft nog heilig en ons werd aangeraden dit jaar nog niets te vertellen. Zijn heel veel oudste kinderen en dat scheelt.



Petri

Ik weet niet of ik het hier al had geschreven (geen tijd om na te lezen, want ik wacht op de uitslag van popstars :mrgreen: ), maar ik heb besloten om het zijn beloop te laten, ik vertel hem niets. Als ie het van anderen hoort, prima, ik ben er zelf nooit boos om geweest op mijn ouders (eerder op de boodschapper).

Zo even wat nieuw leven inblazen!



Ik heb het de oudste net verteld. Ik had verwacht dat ze boos/ verdrietig zou zijn of mij niet geloven maar ze zei heel rustig: ow dus sinterklaas is een verkleedde man. Nee logisch dat hij niet alle kadootjes kan betalen. Dus jullie deden het allemaal inpakken en ál die kado’s hebben we van jullie gehad? :inlove:



Heb haar nu ook verteld dat zij nu een belangrijke taak heeft als oudste: namelijk mond houden en mee liegen.



Lekker opvoed verantwoord :shifty:



Geloof dat in haar klas bijna iedereen nog gelooft maar kom op, 8 jaar vind ik écht al een leeftijd dat ze het moeten weten hoor.

Nou de oudste hier is in mei ook 8 geworden en zit in groep 4 … Die ga ik echt nog niks vertellen dat komt nog wel een keer … Volgend jaar zien we wel maar dit jaar in ieder geval nog niet… Zijn broertje begint er net wat van te begrijpen en die is helemaal in de ban van de pieten die vind hij geweldig… Dus nu kunnen ze aankomende Sinterklaas er samen helemaal in opgaan…



Vorig jaar zijn we ook naar het Center Parcs weekend met Sinterklaas geweest en dat vonden ze geweldig en we hebben in gedachten het in 2013 weer te boeken… Dit jaar is het geen optie want het is voor mij te ver en te druk maar kan er wel weer naar uitkijken gewoon gezellig weg als gezin !!



En die glunderende gezichtjes te zien met de magie wil ik ook nog niet missen en zo lang mogelijk van genieten…

@LovelyMirrie wrote:

Geloof dat in haar klas bijna iedereen nog gelooft maar kom op, 8 jaar vind ik écht al een leeftijd dat ze het moeten weten hoor.




want?

dat wilde ik precies ook vragen!



Ik vind het heerlijk en vind het eigenlijk wel prima gaan hier; ze komen op een gegeven moment zelf met hun twijfels bij mij aankloppen, vragen hoe het zit, ik vraag wat denk jezelf en dan komt het. Nou, prima, ieder op hun eigen moment. En voor mn oudste geld dat dus met bijna tien jaar… Hij wilde het daarvoor gewoon echt niet weten (ik denk dat hij het stiekem best wist).

Ik heb het niet verteld…

mijn oudste vertelde het mij… :mrgreen:



hij vertelde net na 5 dec… mama ik weet dat de sint nep is hoor!

toen was hij 9 jaar…

Vond het nog laat eigenlijk, meeste kinderen weten dan volgens mij meer dan wij denken,

en houden ze ons gewoon in de maling :wink:



nu speelt hij leuk mee ivm de jongste…

maakt er ook gebruik van trouwens… :mrgreen:

hij mag zijn eigen kadoo uitzoeken…