Wanneer de waarheid omtrent 5 december vertellen?

Wat mij betreft is dit het laatste jaar voor ons zoontje. Hij is nu 7. Dit jaar ga ik er niet om heen draaien dus geef zo eerlijk mogelijk antwoord op zijn vragen. Komt hij er zelf achter mooi, zo niet dan vertellen wij het hem het voorjaar ergens.



Hij gaat volgend schooljaar naar 4/5 en ook wij vinden dat het dan echt mooi is geweest met geloven.

Hoewel ik zelf al in groep 2 niet meer geloofde, heb ik dat nooit als een gemis ervaren. De spanning bleef :smiley:

waarom zou je het zelf vertellen ??

vraag ik me altijd afā€¦



ze komen er toch zelf wel achter dmv school, vriendjes buiten, clubsā€¦

er is altijd wel 1 kind die hardop gaat vertellen dat de sint niet echt bestaatā€¦

wij hebben dit jaar wel afgevraagd of we het moesten gaan vertellen of niet aan onze oudste van 8.



Hij zit in groep 5 en ze doen surprises, maar dat wordt dus op school gebracht als gezellig met elkaar en sinterklaas komt in de middag nog in de aula voor de bovenbouw.



En ja de kans zit er in dat een ander kind hem iets verteltā€¦



Eerst wilden we het op voorhand vertellen, maar hij is zo heilig nog in zijn geloof dat we het op zijn beloop laten.

Afgelopen maand had hij zijn eerste twijfels bij dingen uit het verhaalā€¦ primaā€¦



Ik heb er nooit om heen gedraaid.



Ook als onze bijna 4 jarige rechtstreekse vragen stelt krijgt hij eerlijk antwoord.



Ik ga mee in het verhaal, maar op duidelijke vragen krijg je duidelijke antwoorden.



Onze 2e is bijna 7 en bij hem heb ik eigenlijk het vermoeden dat hij het allang weetā€¦ maar nog niet zeker is van het feit dat het verder hetzelfde blijft als sinterklaas niet echt blijkt te zijn (getuige zijn opmerking afgelopen week dat hij een bepaald iets aan mij ging vragen voor sinterklaas :lol: ).

k blijf zelf sowieso eerlijkā€¦ Ik wil mijn kind in geen beding voorliegen. We noemen het hier het feest van sinterklaas, maar oma koopt zelf een kadootje en hoe ze dat met haar fantasie aan elkaar plakt moet ze zelf weten. Dat zal vast wel lukken.

Ik heb altijd geprobeerd het niet in sinterklaas tijd te hoeven vertellen. Meestal merk je wel dat op een gegeven moment de twijfel wat toe begint te slaan. Of het kind zelf al aankomt met verhalen van hulp sinterklazen ed. Om het feestje dan nog niet meteen te verpesten probeer ik het over sinterklaas tijd heen te tillen.

Zo ook bij jongste dochter. Die was net acht toen ik het vertelde en dat was geloof ik ergen rond april.

Maar soms kan het anders lopen. Tweede zoon had op zevenjarige leeftijd al van zijn vriendje te horen gekregen dat sinterklaas niet bestond. En daar bleef hij maar over doordrammen. Dat was dus in sinterklaas tijd. Om te voorkomen dat hij de pret voor zijn jongere broertjes en zusjes zou verpesten heb ik het hem toen uitgelegd. Kon ik ook gelijk vragen zijn mond er over te houden. Zijn 1 jaar oudere broer was op dat moment ook nog goed gelovig. Die had ook nog geen enkele twijfel. maar die heb ik het na sinterklaastijd toch ook maar verteld omdat ik het een beetje een ongemakkelijke situatie vond van tweede die niet gelovig was en oudste nog wel. Met broertjes en zusjes die jonger zijn is dat toch anders . Vaak vinden de grotere het leuk het spelletje mee te spelen.

Lastig is dat idd. Mijn tweede gelooft echt niks. Dus sinterklaas was hij ook al heel snel achter, maar hij heeft het geheim goed bewaard en zn broer heeft nog twee jaar in de sint geloofd :lol:

hier is ze 8,5 it in groep 5 en ze werken hier in groepen van 3,4,5 dus ze doen nog steeds kadootjesā€¦

wij zouden het dit jaar "vertellenā€™ maar door omstandigheden is ze naar een andere school gegaan en ze heeft zoveel moeten doorstaan dat wij besloten hebben het zelf maar niet te vertellenā€¦ gewoon omdat ze er altijd zo naar uit heeft kijkt en dat ze nu een klein lichtpuntje in een ā€¦ tijd heeftā€¦

wel weet ze dat niet alle sinterklazen het zelfde zijn maar die in de stad komt is toch echt wel echtā€¦

Niek kreeg in groep 3 al te horen dat het niet echt was, er zit zoā€™n lekker puh kind in de klas die er altijd veel plezier aan beleefd om het plezier van anderen waar mogelijk te vergallenā€¦ tjaā€¦ We hebben er toen nog omheen gedraaid, gevraagd wat ze zelf dacht en toen besloot ze gewoon nog te geloven. Ze wilde er nog niet aan.



Toen het zomer werd en ze naar groep 4 zou gaan, hebben we het haar wel verteld. Maar dan met de geschiedenis erbij. Dat het een volksfeest is in NL ter ere van de Bischop van Myra en dat het een feest is waarbij alle volwassenen waar mogelijk proberen er een groot magisch feest van te maken voor alle kinderen. Dus of ze dan wel bereid was om zich bij de groep grote mensen te scharen en het grote geheim te bewaren voor alle gelovenden onder ons, dus ook voor haar kleine broertjes en zusjeā€¦ en dat heeft ze gedaan.



Afgelopen zomer Peet ook verteld, maar die heeft wel moeite met geheim houden, hij is nogal van de eerlijkheid en roept soms dingen waar wij dan "ahum Peter " op roepen en dan is het van ā€œoja, vergetenā€ Maar hij doet zijn best.



Overigens doen ze hier in groep 5 ook surprises, maar de uitleg die eraan word gegeven is dat alle scholen in NL op 5 december het sintfeest willen vieren en dat de sint dan alle hulp kan gebruiken die hij maar vinden kan, dus of groep 5 tot en met 8 dan surprises wil maken en zo de sint een beetje wil ontzien. Nou primaā€¦ er blijken nog een kind of 3 a 4 in de klas te zijn die geloven.



Maar ik vind het dus wel belangrijk dat ze het van ons hoort zo mogelijk en wij vertellen het dus in de zomer van het jaar waarin ze 7 worden. Het erop aan laten komen dat ze zelf met vragen komen en deze ook stellen waar hun jongere broertje/zusje bij zijn, vind ik een risicoā€¦ ik heb niet bepaald achterlijke kinderen, dus als Mies iets opvangt, zie ik hem ervoor aan om door te vragen.



En zo doet iedereen wat hem/haar het beste lijkt in zijn eigen gezin en bij de eigen kinderenā€¦ :wink:

Ik heb het mijn zoontje van 9 (groep 6) pas vorige maand verteld.

In zijn klas werd er niet over gesproken, maar de meesters en juffen verwachten wel dat vanaf groep 6 de kinderen niet meer geloven.

Het goede moment is er natuurlijk nooit, maar vlak voor Sinterklaas vond ik geen goed moment. Ik heb het dus maar verteld op het moment dat de eerste pepernoten in de winkels lagen. Ik heb hem wel laten beloven dat 'ie niks tegen zijn zusje van 7 mocht zeggenā€¦

Hio,



wij hebben het onze oudste vorig jaar (toen acht jaar) verteld. Na sint maarten maar voor de intocht. Hij is een kind dat zich zo druk kan maken en dit scheelde heel veel voor hem.



We hebben hem trouwens het grote geheim verteld. Dat alle kinderen geloven in de sint en dat hij nu oud genoeg was om het grote geheim te weten. Dat vond hij echt heel mooi en stoer en hij was even twee meter van trots. Dit vonden wij beter dan te zeggen: we hebben acht jaar tegen je gelogen!



Hij vond het afgelopen jaar ook erg leuk om zijn broertje (de middelste) zo enthousiast te zien en deed met de intocht net zo leuk als anders mee!



Groetjes van Marloes