wanneer besnijden?

Heb een zoon van 2 maanden en ik had het er met mijn man van t weekend over. Wanneer is het beste moment om hem te laten besnijden, dus met welke leeftijd? Ik weet het eigenlijk niet wil er niet te lang mee wachten maar misschien is het juist wel fijn als hij het zich later kan herrinneren.



Heeft iemand daar ervaring mee? En waar heb je het dan laten doen? In een speciale kliniek of in het buitenland?



O en je bent huiskamer niet in het discussieforum :wink:

Ik vraag me af of het iets is wat de kinderen willen herinneren. Ik zou het zo snel mogelijk doen, wanneer het verantwoord is. Ik sta voor de klas en een jongetje van 6 jaar uit mijn klas was besneden. Hij heeft zo bewust de pijn gevoeld, dat hij ontzettend angstig was geworden. Daarna ging het ook nog iets ontsteken en het was zo sneu om te zien dat hij zo bang was toen hij terug moest. Ik zou het zo snel mogelijk doen. Het lijkt mij niet iets wat ik als kind graag zou herinneren, maar ik heb dan ook niets met besnijden. Succes!

Diddl dank je wel. Zes lijkt mij ook wel oud hoor dacht meer aan 3,5 of 4. Want uit die tijd heb ik zelf mijn eerste herrinneringen maar niet heel duidelijk en dat lijkt me ivm pijn wel zo prettig inderdaad.

jeffrey had hypospadie (plasbuis aan de verkeerde kant en overtollig huid) en werd met 11 maanden geopereerd en daardoor dus een besneden penis. met 2 jaar is hij weer geopereerd omdat hij 2 plasgaatjes had. van beide keren kan hij zich niets herinnneren.



als hij geen hypospadie had gehad had ik jef ook laten besnijden, en ik denk iig voor zijn 1e jaar. waarom weet ik eigenlijk niet, dat voelde gewoon zo.

Maria hij is dus in het ziekenhuis besneden? Hoe ging dat?

Besnijden kun je doen in het ziekenhuis onder algehele narcose, kost rond de 800 euroā€¦

Of plaatselijk verdoofd (in een besnijdeniscentrum), kost rond de 200, 225 euroā€¦



Wij kiezen voor een besnijdeniscentrumā€¦

Zijn Nederlandse artsen die dus gewoon alleen besnijdenissen doenā€¦

En je mag gewoon filmen, enzā€¦ (als je dat wilt)



Ik ben eigenlijk met Aisah al te laatā€¦ Het beste is zo jong mogelijk, rond een maand of 2/3ā€¦ dan kruipen ze nog niet heā€¦ en draaienā€¦ Aisah is nu 7 mnd en hij kruipt bijna, glijdt over de vloerā€¦ :mrgreen: Dan is dat erg pijnlijkā€¦ Of je moet dan wachten tot ze een jaar of 2/3 zijnā€¦



Islamitisch gezien zou rond het 7e jaar het ā€˜besteā€™ zijnā€¦



Het wordt sowieso gedaan onder verdovingā€¦ :thumbup:

Zou het wel hier laten doen en niet in Marokkoā€¦ ivm hygieneā€¦ :angel:

Mijn zoon moest besneden worden vorig jaar, ivm een te krap voorhuidje. Willen jullie het laten doen om religieuze redenen? Dat gaat toch ook gewoon in het ziekenhuis?

Mijn zoon was 5 en heeft er een paar nare dagen van gehad. Hij moest na de operatie (was onder narcose) een dag of 7 2x per dag in een badje met zeepvrije wasgel om te weken. Hij wilde toen absoluut geen onderbroek meer aan en heeft toen dus 2 dagen in zā€™n blote kont op een handdoek gezeten. Daarna moest ie wel een broek aan omdat hij bij mā€™n moeder moest logeren. Dan plakten we een groot gaasje voor zā€™n piemel zodat hij een broek aan kon. Gaasje gedrenkt in baby olie zodat het niet ging plakken.



Maar, wat ik zeggen wil, het was best een behoorlijk ingrijpende ervaring voor hem, heeft het er nog heel lang over gehad. Maar aan de andere kant begreep hij wel precies waarom het nodig was, maar het plassen vond hij heel erg eng, dus dan stond ik naast hem met een maatbekertje lauw water om tijdens het plassen meteen te spoelen. Ook ging hij af en toe onder de douche om te plassen, dan ging het makkelijker.



Dus, ik denk dat voor jong als wat minder jong :wink: wel iets te zeggen valt.

Tja, nu ik dit zo schrijf weet ik niet of ik je ermee help, maar dan weet je in ieder geval hoe het bij mijn 5-jarige gegaan is :shifty:

Succes!

http://www.besnijdeniscentrum.nl

Ook omdat ik niet zo happy ben met het 'onder algehele narcose' als dat niet nodig is..

Sterre je helpt juist heel erg. Ik weet zelf gewoon niet goed wat de impact op verschillende leeftijden is. Dus ik vind het fijn te lezen hoe het jouw 5 jarige is vergaan.



En inderdaad om religieuze redenen, ben moslim.

Faizaa ga je het dan met 23 jaar laten doen? En inderdaad probleem in het buitenland is hygiene maar daar staat tegenover je hbet priveklinieken en het is wel een echt feest dan. Mmm ben daar ook nog niet uit :think: Iemand ervaring in het buitenland?

@miriam wrote:

Faizaa ga je het dan met 23 jaar laten doen? En inderdaad probleem in het buitenland is hygiene maar daar staat tegenover je hbet priveklinieken en het is wel een echt feest dan. Mmm ben daar ook nog niet uit :think: Iemand ervaring in het buitenland?






Nou nee, ik ga het dus toch nu doenā€¦ ik hoorde deze ā€˜minder leukeā€™ ervaring dus van een vriendinā€¦ en dan denk ik: als ik de kans had, had ik het eerder gedaanā€¦ desondanks heelt het eerder als ze zo jong zijnā€¦ en goed, ik denk dat er voor en nadelen aan vastzittenā€¦ dus schoonzus gaat een leuk ā€˜jurkjeā€™ uitzoeken voor hem en dan toch gewoon in Amsterdam of zoā€¦ besnijdenis centrum dusā€¦

En je mag je feestje gewoon daar houdenā€¦ of beginnen eigenlijkā€¦ kleding, filmen, mag allemaalā€¦ kijk, en thuis gaat het feest verderā€¦ :thumbup: Dus das allemaal geen probleemā€¦ :thumbup:

Buitenland, tja kan ookā€¦ dat zou je eens in de moskee moeten vragenā€¦ die weten dat daar vast welā€¦ :thumbup:

Wij hebben hier geen familie die dat feest zou willen vieren dus dan wordt het niks.

@miriam wrote:

Wij hebben hier geen familie die dat feest zou willen vieren dus dan wordt het niks.






Wij ook niet schat :mrgreen: wij gaan gewoon met ons 2tjes vierenā€¦ en dan de 2 kidsā€¦ Misschien gaat mijn man even naar de moskeeā€¦ maar thatā€™s allā€¦ en schoonzusje komt na 2 jr langsā€¦

Dus gewoon zelf leuk makenā€¦ Geen sfensj maken, :mrgreen: gewoon oliebollenā€¦ :wink: :angel:

@miriam wrote:

Maria hij is dus in het ziekenhuis besneden? Hoe ging dat?




hij is in het vu in amsterdam geholpen onder algehele narcose, beide keren. bij de 1e keer zat er een doorzichtige pleister op en dat heeft een broeder er af gerukt :twisted: want dan deed het minder pijn zei hij :wall: :frowning: als ik daar aan terug denk word ik nog woest, ik denk namelijk nu dat daardoor de wond niet goed is genezen en hij daardoor 2 plasgaatjes had overgehouden. ik had dit niet eerder opgemerkt, pas toen hij zindelijk begon te worden.



hier geen geloof, maar ik had het zowieso laten doen vanwegen de hygienische redenen. en om eventuele problemen te voorkomen, bij ons in de familiel hebben de jongetjes vaak last van een te kleine voorhuid.



toendestijds koste dat geloof ik 400 gulden. nu word het volgens mij vergoed door het ziekenfonds, al ligt het er denk ik wel aan waar en hoe je verzekerd bent.
hij is in het vu in amsterdam geholpen onder algehele narcose, beide keren. bij de 1e keer zat er een doorzichtige pleister op en dat heeft een broeder er af gerukt want dan deed het minder pijn zei hij als ik daar aan terug denk word ik nog woest, ik denk namelijk nu dat daardoor de wond niet goed is genezen en hij daardoor 2 plasgaatjes had overgehouden. ik had dit niet eerder opgemerkt, pas toen hij zindelijk begon te worden.

Au wat idioot zeg! En twee plasgaatjes had hij eerder niet nooit geweten dat je dat kon krijgen van besnijden:think:
Geld vind ik niet zo'n probleem heb het er gewoon voor over en als verzekering vergoedt :thumbup: zo niet pech.



Wij ook niet schat wij gaan gewoon met ons 2tjes vieren.. en dan de 2 kids.. Misschien gaat mijn man even naar de moskee.. maar that's all.. en schoonzusje komt na 2 jr langs..
Dus gewoon zelf leuk maken.. Geen sfensj maken, gewoon oliebollen
..

Tja maar vind l'aid ook al zo'n slap aftreksel van hoe het echt is en het is wel een enorme mijlpaal misschien dat we als we het in nl. doen vrienden meevragen?... :think:

Maria, volgens mij vergoedt het ziekenhuis het niet hoorā€¦ :think:

Er is immers geen medische indicatieā€¦ zoals bij jullieā€¦



Miriamā€¦ haha ja Eidā€¦ achā€¦ hier gaan we altijd met zā€™n 2tjes wat leuks doen, kids erbijā€¦ Maar nee, niks bijzondersā€¦ naar de moskee ga ik ook niet meerā€¦ :oops: Je moet er zelf wat leuks van makenā€¦ Ik weet dat bijvoorbeeld mijn beste vriendin, hardstikke Nederlands :mrgreen: het erg leuk zou vinden om op zijn feestje te komenā€¦ Het gaat om intentieā€¦ ook in islamā€¦ :angel:

Wessel is op 7 december besteden vanwege een te krappe voorhuid.



Hij was dus 2,5 (bijna) toen het gebeurde.



Tsjaā€¦ hij heeft wel pijn gehad, maar Wessel heeft dat heel snel ā€œgeintegreerdā€ in zā€™n lijf zeg maarā€¦

hij speelde gewoon en je zag wel dat af en toe wat aanpassingen deed (qua zitten en staan) maar vanaf dag 1 heeft ie al gespeeld.



Ik vond eigenlijk na 4 a 5 dagen moeilijker voor hem. Toen gingen die hechtingen trekken. Hij heeft ook nog een ontstekinkje gehad.



Vanaf de dag van de operatie heb ik wel (ongevraagd) gezorgd voor pijnbestrijding want daar kun je gegarandeerd vanuit gaan, dan een bloederig eikeltje met hechtingen rondom de penis, WEL pijn doet. Ik heb dus niet op signalen gewacht, maar gaf structureel om de 4 uur (!). Dit mag een aantal dagen.

Eigenlijk is ie alleen maar de nacht na de operatie een keer wakker geweestā€¦



Oh jaā€¦ het is wel een toestand met verschonenā€¦ Het doet pijn, maar je moet wel de pleister steeds vervangen en zalf erop doen. Is je kindje nu al dramatisch in de zin van dat ie stilliggen niet kan of wilā€¦ dan zou ik absoluut wachten.

Gek dat juist de nazorg volgens mij belangrijk is voor de leeftijd.



Nu: 6 weken later zegt Wessel: ā€œpiemie is gemaaktā€¦ kan weer aankomen mamaā€ā€¦ maar gevoelig is ie nog wel.



Wij hebben ervoor gezorgd dat we 2 weken thuiswaren (week 1 ik, week 2 mijn man). Puur omdat het verzorgen van de wond zoā€™n pijn doet. Dat wilde ik niet aan anderen overlaten omdat het voor Wessel een enge gebeurtenis steeds weer was.



Wessel is in het ziekenhuis geopereerd, gelijk met een jongetje die vanuit religieuse overwegingen besneden werd. Zij moesten 750 euro betalen.

Die man zelf was met 3,5 besneden en herinnert het zich als de dag van gisteren, daarom wilde hij zijn zoon eerder laten besnijden.



Nouā€¦ dit was het wel geloof ikā€¦

Preggie goede tip om toch pijnstilling te geven en denk dar het dus beter is in de lente of zomer want dan kan hij in een slip lopen zonder broeierige luier dan is het verschonen makkelijker. En het is een hele rustige baby dus dat zou geen bezwaar zijn. Dank je wel voor je reactie

Lucas is besneden toen hij 3.5 wasā€¦ Ook vanwege een te krap voorhuidje en regelmatige ontstekingenā€¦ Het was een flink drama zeker toen het gaasje eraf moest, en niet los wildeā€¦ uuren zitten weken in bad, zachtjes trekkenā€¦ niks werkte, toen mijn moeder maar gebeld(is vpk) en die heeft het eraf gekregen. Daarna inderdaad met vaseline vet gehouden, in de luier, en twee dagen bloot laten ronddabberen. Hij heeft er nog wel lang pijn/angst voor gehadā€¦ (voordeel was wel dat hij binnen no-time zindelijk was, hij wilde die luier niet meer aan!!! )

@faizaa wrote:

Maria, volgens mij vergoedt het ziekenhuis het niet hoorā€¦ :think:

Er is immers geen medische indicatieā€¦ zoals bij jullieā€¦


http://www.besnijdeniscentrum.nl/index.php?n=53

dit is wat ik zo snel even kan vinden op it.

en in het boekje van de agis staat dat je een vergoedig krijgt van 275 euro bij een comfortpluspolis.

idd, bij jef was het medisch, de kans dat je 2plasgaatjes krijgt bij een besnijdenis is er ook niet hoor miriam :shifty: :mrgreen: hypospadie is iets heel anders, maar daardoor wel nu een besneden penis.