Wanneer alcohol?

Er is nu een campagne gaande dat je kinderen niet te jong met alcohol gewend moet laten raken en ik vroeg me af hoe jullie daarover denken.



Ik mocht zelf mijn eerste biertje thuis met 13 jaar drinken en moet eerlijk zeggen dat ik ook wel van een borreltje hou. Ik ben ook regelmatig de BOB hoor, ik kan ook wel zonder, maar ik ben een echte wijn (geen bier meer trouwens) liefhebster.



Bij mijn eigen kinderen zou ik het niet anders doen, maar nu ik zo die campagne hoor en zie, ga ik twijfelen. Kan ik beter maar met mijn kind afspreken dat ie pas met 16 jaar toestemming voor zijn eerste biertje krijgt? Is er nog verschil tussen jongens en meisjes?



Voor mij nog ver van mijn bed show, maar voor jullie al erg dichtbij. Hoe denken jullie erover?

Mijn neef en nicht mochten hun eerste biertje toen ze zo ongeveer 14 waren ofzo. Mijn neef maakte het wel erg bont trouwens, die heeft een nogal lastige puberperiode gehad laat ik maar zeggen…



Ik weet dat nog niet, als ik nu naar de jongens kijk, dan denk ik dat ik ze wat dat betreft kort houd. Maar ik lust zelf idd ook graag een wijntje :smiley: Ben dus niet het lichtend voorbeeld…

Dat is mijn probleem dus ook. Wij drinken graag zelf ook wijn, sommige periodes zelfs elke dag een fles met zijn 2-tjes, dus we zijn niet echt het goede voorbeeld voor onze kinderen!

ja maar dat schijnt te mogen he, hahaha, en wat zit er nou in een fles, twee glazen per persoon, das zo op toch? :smiley:

2,5! maar het is idd zo op :mrgreen: !

hoi



das wel een hele lastige vraag hoor.



Mijn dochter wordt er ook pas 11 en alcohol vindt ze volgens mij nog heel erg vies.



Maar denk dat je dat per kind moet bekijken als je denkt mijn kind is daarin wel te vertrouwen.



En op bepaalde feestjes kun je dat toch niet tegen houden.



Maarja ik ben daaron nog niet trecht gekomen dus aan mij heb je weinig.



Mijn ouders hadden een eigen cafe maar drinken deed ik volgens mij vanaf 14 in zo’n jongeren soos kwamen we dan samen.

Mijn eerste glaasje alcohol was volgens mij pas na mijn 25ste. Toen kreeg ik met kerst op mijn werk ineens allemaal flessen wijn van vertegenwoordigers. En ik moet zeggen dat ik sindsdien een glaasje wijn bij het eten best lekker vind.

Maar door 6 zwangerschappen, en borstvoedings periodes zijn er de afgelopen jaren nauwelijk glaasjes wijn gedronken. Ook met alcohol en verkeer zijn we heel strikt.

Ik hoop dat deze bewust omgaan met alcohol bij de kinderen overkomt. Ik geloof het wel want laast kreeg ik een opmerking omdat ik een biertje bij het eten dronk. Ik geef namelijk borstvoeding en volgens hen was dat heel slecht voor bregje. Pas nadat ik ze het flesje goed had laten lezen: alcoholvrij en 0 procent alcohol waren ze gerust.

In princiepe houd ik voor de kinderen die minimale leeftijd van 16 jaar aan. En zelfs dat vind ik nog vrij jong.

De oudste van mijn man van 23 heeft onlangs pas zijn eerste wijntje gedronken. En zijn dochter van 21 moet er voorals nog nog helemaal niets van hebben.

Wat mij opvalt is dat jongeren steeds jonger drinken. Ze drinken wanneer ze willen, of dit nu met 16 of met 12 is. Echt tegenhouden kan je het toch niet. Het zou misschien voor een hoop gestress kunnen zorgen als je het echt gaat verbieden, aangezien zijn/haar vrienden wellicht al met 14 drinken… en je kind mag dan als enige (?) niet drinken. Ik mocht mijn eerste breezer toen ik 12 was, en omdat ik die vrijheid kreeg kon ik er juist verantwoordelijk mee omgaan. Als een kind iets verbied wordt, is het alleen maar spannender en leuker om het wél te doen. Omdat ik al die vrijheid kreeg was dit er voor mij niet en heeft het waarschijnlijk heel wat stress en gezeur bespaard…

Ik heb een zoon van bijna 12 en die mag van mij echt nog niet drinken.

Ik streef ernaar om het pas toe te laten als hij 16 is, maar alles in overleg…

kijk als hij dalijk met 14 jaar thuiskomt en vraagt mag ik dat eens proberen, zal ik hem uitleggen waarom ik wil dat hij nog even wacht.

Of het lukt? geen idee, maar dan zal ik proberen hem in eerste instantie thuis en onder onze begeleiding ermee kennis te laten maken.



Ik hoop dat hij zo verstandig zal zijn om ons advies ter harte te nemen! :pray:



Wij drinken zelf niet!

Vergeet niet die kinderen die met 12 jaar hun eerste breezer mochten drinken en en vervolgens op 16 jarige leeftijd het alcohol gebruik al totaal uit de hand gelopen is.

Natuurlijk heeft echt verbieden op een gegeven moment weinig zin als je er toch geen controle op uit kunt oefenen. Toestaan op zo jonge leeftijd vind ik en andere uiterste en onverantwoord. En het niet toestaan tot een bepaalde leeftijd wil nog niet zeggen dat ze er later niet verantwoord mee op kunnen gaan.

Ik ga er van uit dat het goede voorbeeld geven en goede argumentatie van je standpunten zinvoller zijn je kind op jonge leeftijd alcohol gebruik toe te staan omdat men zo wienig vertrouwen in zijn puber heeft dat die de groepsdruk niet zou kunnen weerstaan.

tja



ik vind alcohol voor pubers te vroeg zeker onder 16 jaar !!!

me oudste is nu 16 en drinkt het nog niet … heb ook liever niet dat ze het doet heb ik der ook eerlijk gezegt maar verbieden doe ik niet dan is het namelijk nog leuker en aantrekkerlijk ze vraagt er verder niet naar en vind het stinken :smiley:

Weet je wat het punt is, met 16 jaar zijn jongeren gewoonweg nog niet uitontwikkeld.

Ik heb er persoonlijk geen probleem mee om met een jongere een breezer te drinken, maar aan de andere kant…

De hersenen van een jongere zijn nog niet uitontwikkeld en elke druppel alcohol heeft daar invloed op, nog meer dan bij volwassenen. Dus in dat opzicht denk ik dat je dat gewoon niet moet doen, maar ik ken mezelf nog van vroeger en ik ken de jongeren van nu. Dus in de praktijk werkt dat helemaal niet, maar het is gewoon niet goed voor ze. Punt.

Breezers zijn qua smak natuurlijk ook wel erg verleidelijk voor jongeren.

Het drinkt als limonade want het is vaak mierzoet en dan heb je dus niet in de gaten dat je met een paar flesjes al heel wat alchohol naar binnen hebt gewerkt.

Zo dat is een moeilijke vraag :think:

Maar ik denk dat ik ze op 15 jarig leeftijd een keer een breezertje of bierte laat drinken…

Ik ga er maar eens goed over nadenken :mrgreen:

Ik probeer het zo lang mogelijk uit te stellen, ik verbied het niet persé maar ik wil Chris wel duidelijk maken dat alcoholgebruik niet alleen maar lollig en leuk is.

Mijn vader drinkt al zo lang ik me kan herinneren te veel, je mag wel zeggen dat hij een alcoholist is, hij is alleen niet de doorsnee alcoholist, hij kan zijn baan houden, is zeer strikt in het betalen van zijn rekeningen ed. en hij is eigenlijk ook alleen te pruimen als hij gedronken heeft.

Eigenlijk het tegenovergestelde van het cliché dronken zijn, baan kwijt en niet te pruimen zijn als ze dronken zijn.

Het is moeilijk om iemand duidelijk te maken dat het zo ook geen leven is maar goed, ik hoop dat ik Chris duidelijk kan maken dat het ook erge gevolgen kan hebben.

Ik drink zelf alleen in het weekend en dan eigenlijk ook alleen maar als er iets speciaals is…maar áls ik drink, dan doe ik het ook meteen goed…met een flinke kater als gevolg :wink:

Mijn man was het gewend om elke avond een paar pilsjes te drinken en dat heb ik er nu wel redelijk uit weten te praten, ik hou er absoluut niet van om doordeweeks alcohol te gebruiken…drink dan water of frisdrank of zo want je raakt er zo aan gewend :?



Ik hoop iig dat we Chris duidelijk kunnen maken dat alcohol ook gevaarlijke kanten heeft, verder zou ik als leeftijdsgrens ook 16 aan willenhouden maar ws zal hij wel eerder op een feestje oid een biertje krijgen.



We zullen zien.

@lydia wrote:

De hersenen van een jongere zijn nog niet uitontwikkeld en elke druppel alcohol heeft daar invloed op, nog meer dan bij volwassenen.




Dat is inderdaad het speerpunt van de reclame, nog niet eens of ze verslaafd kunnen raken of met drank op rare dingen doen, maar dat het niet gezond voor ze is.



Ik hoop dat de kinderen die het betreffen die reclame ook zien en snappen. En ik hoop dat mijn kinderen niet om alcohol gaan vragen. Ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat ik het ze zeker niet zal aanbieden zoals het mij wel is gedaan.

Goh, moeilijk hoor.

Mijn oudste dochter is 20 jaar en heeft nog nooit alcohol gedronken. Ze zegt dat ze het niet lust: geen sterke dranken, wijnen, bieren, … Ze moet het niet. Een breeser? Geen idee of ze dat lust :oops:



De tweede dochter is 18 en lust wijn, een biertje lust ze ook wel en breeser zeker en vast.

Ze drinkt wel zeer af en toe eens als ze uit gaat, maar dronken heb ik haar nog niet gezien (gelukkig maar).



De derde dochter is 14 en lust graag een zoet biertje. Witte wijn gaat er ook in. En breeser ook !



Ze mochten dat hier vanaf 12 jaar ongeveer, eens proeven bij bepaalde gelegenheden: verjaardag, nieuwjaar. Verder niet; niet thuis en ook niet elders als ik erbij was/ ben natuurlijk.



Het hangt in de eerste plaats af van hun kijk tegenover alcohol.

Maar ik probeer toch te wijzen dat overdaad altijd schaadt, net zoals bij zovele dingen.



liefs

Gerda

Probleem met alcohol op jonge leeftijd is dat niet alleen overdaad schaadt maar dat ook kleine hoeveelheden al schadelijk zijn. Dus om dat je kind nu al op jonge leeftijd zelf aan te bieden.

Volgens de regels mogen kinderen vanaf 16 alcohol drinken. Ik streef er dus naar om Bas wat te laten drinken als hij 16 is… Gezien zijn vader denk ik dat dat ijdele hoop is (geen verslaafde ofzo, maar hij drinkt best wat) maar dat zie ik dan wel… Jonge kinderen (12, 13 jaar) vind ik gewoon echt te jong.

Alcohol mag van ons af en toe na de 16de verjaardag, daarvoor absoluut niet.

Het is veel te schadelijk voor de hersenen, heeft invloed op het karakter en de schoolprestaties e.d…

en het is gewoon slecht voor je kind, een kind van 12/13 jaar hoort absoluut nog geen alcohol te krijgen vind ik, je geeft als ouders je kind dan toch geen alcohol??



Hier op de regionale zender is er een docu over op geweest, ik kon mijn oren niet geloven, kids van 12/13 jaar en elke week al alcohol :shock: :shock: :shock: en een vrij hoog percentage, en kids ouder 16/17 dronken ook teveel, bij het uitgaan en thuis, een nog hoger percentage…

ik schrok er heel erg van…