wachtlijst opvang

Ik vroeg me af wat de gemiddelde wachttijden zijn in de kinderopvang? Ik ben me aan het orienteren op de arbeidsmarkt, en kan wel ergens op gaan solliciteren, maar ja zonder dat ik zeker weet dat ik opvang heb schiet het niet op natuurlijk… Ik heb al wat organisaties hier in de buurt gemaild, maar nog niks gehoord, dus ik dacht ik vraag het hier eens…

bij ons zijn de wachttijden gemiddeld een jaar

:S

Denk dat het ook afhangt welke dagen je nodig hebt en waar je woont :think: in Groningen (bij de grootse organisatie) zijn de maandag/dinsdag/donderdag altijd vol

ligt eraan waar je woont en welke dagen inderdaad denk ik

hier in de randstad is de wachttijd ook zo’n jaar. en dan krijg je vaak eerst 1 dag en later dagen erbij.



als je een baan vindt denk ik dat je eerst een tijd zult moeten overbruggen op een andere manier, een gastouder/oppas? :think:

Wij hebben in Utrecht gewoond en daar waren de wachtlijsten allemaal rond de 18 maanden. Ook voor broertjes of zusjes bedroeg de wachtlijst alsnog 10 maanden en dus betekent dit meteen opgeven bij zwangerschap en het beste ervan hopen.



In Zwolle is het al niet veel beter. Zelfs gastouderopvang heeft hier nog een wachttijd van 4 maanden gemiddeld.

Er wijken al mensen uit naar omliggende plaatsen omdat ze daar vrijwel direct terecht kunnen.



De dagen die meestal wel enigzins nog vrij zijn, woensdag en vrijdag. Mede omdat veel moeders met kinderen op school die dagen vrij zijn ivm de vrije schoolmiddagen.

Pfff, jeetje… Ik woon in Assen, wel het noorden, maar ja wel de stad, en ik woon in een kinderrijke wijk. Wil graag de maandag en woensdag hele dag opvang (dinsdag overdag en donderdagmiddag kan oma oppassen).

We willen liever geen gastouderopvang tot hij goed kan praten, want tja iedereen kan dat worden natuurlijk, dus tot hij aan kan geven dat er iets is of is gebeurt liever de creche

iedereen kan dat worden? :shifty:



Nou hier niet hoor, ik ben aangesloten bij een gastouderburo omdat ik voorschoolse, tussenschoolse en naschoolse opvang doe. Maar ik moest OF papieren hebben in de kinderopvang branche, OF al minimaal 3 jaar ervaring als moeder.

Verplicht een kinder ehbo cursus, een korte cursus omtrent hun pedagogisch beleid, 3 referenties, een verklaring van goed gedrag van zowel mij als mijn man, ons huis word bekeken op GGD richtlijnen en ik word de eerste 6 maanden maandelijks geevalueerd op zowel mijn eigen inzicht op het gastkind als op de tevredenheid van de vraagouders…



Ik zou er niet te licht over denken… :silenced:

Nou hier zit bijv. een gastouderbureau waarbij ze zelfs oproepen op marktplaats zetten, kwam ik tot mijn schrik tegen! En die komen echt alleen een gesprek met je voeren, ze evalueren wel met je werd gezegd, maar ik had er niet echt een lekker gevoel bij. Maar goed dan bestaan er dus ook andere bureau’s

wachttijd was bij mij 12 maanden…ik heb wel de dinsdag en de donderdag, die zijn heel populair ivm schoolgaande broertjes/zusjes.

Hier is de wachttijd gemiddeld tussen de 1,5 en de 2 jaar…

@peter&caren wrote:

We willen liever geen gastouderopvang tot hij goed kan praten, want tja iedereen kan dat worden natuurlijk, dus tot hij aan kan geven dat er iets is of is gebeurt liever de creche


wat een raar verhaal zeg…(of je moet je wat beter uitdrukken :shifty: )

Wat wil je ermee zeggen want begrijpen doe ik je denk ik niet helemaal?

Hier zijn de wachttijden ook gemiddeld een jaar. Sommige dagen zijn minder druk bezet. Je moet dan denken aan de woensdag en de vrijdag. Veel ouders zijn dan vrij. Dus als de dagen je niet uitmaken dan kan je misschien sneller terrecht.

Nou, ivm het gastouderbureau wat hier in huis is geweest om info te geven en er dus duidelijk gezegd is dat iedereen gastouder kan worden (dus geen papieren of wat dan ook, zoals bij Cell het geval is), hebben wij zoiets van; dan liever naar een creche met geschoold personeel dan naar zomaar iemand, waar het er leuk en aardig uitziet maar mss toch niet zo’n geschikt iemand is om een baby achter te laten. Snap je?

Het buro waar ik ben aangesloten adverteert ook op marktplaats, dit vind ik niet zo raar want als je naarstig op zoek bent naar een gastouder bereik je zo wellicht ook een websurfende mama die naar kleertjes kijkt en voor het idee ook eens bij de diensten kijkt.



Ik ben zo ook al eens aan 2 gastkinderen gekomen.

Dat wil nog niet zeggen dat als ik me aanmeld ik per definitie word aangenomen.



Daarbij heb je altijd een kennismakingsgesprek, als het niet klikt, dan klikt het niet.

Ik heb ook een keer 2 kinderen van 1 gezin geweigerd omdat hun wijze van in het leven staan en opvoeden totaal botste met mijn ideeen.



Net als Paschal vind ik het niet echt lekker klinken als je zegt te willen wachten tot je kleine kan praten, hoezo? zodat hij het thuis kan zeggen als een gastouder hem een tik verkoopt?

Iets wat een beetje normale gastouder niet zal doen, ook wij moeten ons aan een pedagogisch beleid houden en bij de intake stellen ze wel wat pittige vragen waarop je moet antwoorden.

Ik heb nog maar zeer zelden wanstaltige verhalen vernomen hoor.



Maar ik heb wel een keer een babietje geaccepteerd als gastkindje welke achteraf door de ouders werd mishandeld en dat uitte hij in wangedrag bij mij… Het mes snijdt aan 2 kanten.

Persoonlijk heb ik ervaring met een kinderdagverblijf en dat vind ik dan weer niks. Mijn dochter was daar gewoon 1 van de 9 babies en als ze huilde van de honger moest ze toch maar gewoon “op haar beurt” wachten want de 2 leidsters kunnen zich niet in 9en splitsen en zij was de 4e in de wachtrij… Begrijpelijk, maar voor mij dus niet acceptabel.

Heb tien keer liever een gastouder :thumbup:

Ja wat jij zegt over dat wachten is dan wel weer iets Cell, en mss moet ik dan maar op zoek naar een bureau hier in de buurt met goeie recencies

en wat een buro niet voor je doet kan je zelf ook doen he.



Ik vind het bijvoorbeeld heel normaal als ouders mij zelf om referenties vragen, niet komend van mijn moeder bijvoorbeeld.

Ze mogen van mij ook altijd 1 van mijn schoonzusjes bellen en wat ouders waar ik al voor heb opgepast.



Verder zou ik eerder kiezen voor een ouder die al schoolgaande kinderen heeft dan alleen maar jonge kinderen.

Schoolgaande kinderen worden op school geevalueerd. Als de ouders verdacht worden van wangedrag in de opvoeding dan merk je dat snel genoeg in de omgeving.

Mijn kinderen gingen naar de peuterspeelzaal en de ouders van 2 meisjes hebben ook gewoon de psz mogen bellen om te vragen hoe mijn kind daar was.

Mijn kind zegt veel over mij als ouder he :wink:



Het is jullie zoon en als de gastouder in kwestie moeilijk doet of vind dat je wel erg veel wilt weten, dan weet je meteen waar je aan toe bent want een goede gastouder heeft niets te verbergen en helpt je gewoon aan je antwoorden :thumbup:

Ik heb met beiden ervaring inmiddels en ik moet zeggen ik ben

meer voor de gastouder die we nu hebben dan voor het KDV.

(nooit gedacht dat ik dat zou zeggen)



Anoek en Sven zitten bij een gastouder. Dat wil in ons geval zeggen,

er zijn 2 ‘leidsters’, beiden hebben ze meer dan 15 jaar ervaring in de

kinderopvang (KDV). Ze doen precies hetzelfde als op het KDv maar dan

het is bij 1 van de leidsters thuis. Er is ook 1 meisje in opleiding die

zo nu en dan helpt als 1 van de twee een vrije dag heeft of ziek mocht

zijn. Ook helpt ze bij sinterklaas- en kerstactiviteiten.

Anoek en Sven komen dus niet in een gezin terecht, maar echt op

een soort mini KDV bij iemand thuis. De kinderen van die ene

leidster zijn op de dagen dat zij thuis kinderopvang doet bij haar

ouders na school.



Ik denk dat je gewoon meerdere adressen moet bekijken want zo

zie je maar, zelfs het woordt gastouder kun je op meedere manieren

opvatten.

Hier is de wachttijd 24 maanden :eh:

En dat is best onhandig als je over 7 maanden een kind verwacht en al van diverse kinderdagverblijven hetzelfde gehoord hebt :shifty:.

besef wel dat kdv vaak jonge onervaren gediplomeerde leidsters zijn,gastouders zijn vaak ervaren op practijk lijdster kdv meer theorie moeten het in de practijk leren.

zijn ook gastouders die spw hebben en bij kdv weg zijn gegaan omdat ze vonden dat ze daar te weinig tijd voor kinderen hadden.of omdat ze inmiddels zelf kleine kinderen hebben,en daarvoor thuis willen zijn.

en inderdaad als je pech hebt dat er meerdere baby’s met zelfde voeding ritme zijn,is het meer op de beurt wachten als bij gastouder.



maar de dagen ma wo zal geen problemen geven om snel opvang te vinden,korte wachttijd voor die dagen over het algemeen.de di zal lastiger zijn is overvolle dag overal



succes met je keuze als je gevoel kdv zegt moet je niet aan gastouder beginnen,je moet er namelijk wel achter staan.

ben zelf gastouder maar als ouders al twijffells hebben begin ik er niet aan,mijn ervaring(17 jaar)is dat dat op den duur toch niet werkt.



ik zit eigenlijk altijd door mond op mond reclame vol,dat werkt het beste ouders kiezen er dan heel bewust voor.



idee krijgen van hoe gastouderopvang ook kan zijn zie mij link onder deze pagina.

Cell, dat klopt idd, ik kan natuurlijk ook rechstreeks contact opnemen als er een gastouder gevonden is. En dan merk je vanzelf of je ideeen over opvoeding met elkaar stroken. Bedankt voor je tips! Vind dat je de boel altijd goed kan verwoorden trouwens :thumbup:



Paschal, dat is wel een leuk iets, zo’n mini kinderdagverblijfje.

Mss is er ook zoiets bij mij in de buurt, zal eens op zoek gaan.



En de rest natuurlijk ook bedankt voor jullie antwoorden!!