wachtlijst opvang

idee krijgen van hoe gastouderopvang ook kan zijn zie mij link onder deze pagina.


Ik geloof dat de link meteen verwijderd is ofzo...zou je hem me willen pb-en?

gewoon mijn www adres aanklikken dan komt hij tevoorschijn :smiley:

Ben zelf gastouder en heb dan wel geen diploma maar we worden wel streng in de gaten gehouden en krijgen 1x in de zoveel tijd een cursus waaronder kinderEHBO. De meeste gastouders als ze bij een goed bureau zijn aangesloten natuurlijk zijn goed.



Maar hier in Nieuw-Buinen is de wachttijd 1,5 jaar ongeveer voor bepaalde dagen, zo’n boerengat inweze maar geen plek voor Yeline op bepaalde dagen. Jah ze hebben pas plek als ze naar de basisschool gaat dus dat helpt niet. Nu gaat ze alleen op de dagen heen wat wel beschikbaar nog was dus dat is wel fijn.



Succes!

Ik had al snel voorkeur voor een gastouder, omdat dat voor mijn gevoel veel persoonlijker is! Niet zo groots ook en gewoon een thuissfeer!



Dus op het moment dat ik werk had gevonden, waar ik overigens de week erop al kon beginnen, was dat het enige nog wat ik had bepaald. Toevallig zitten er bij mijn vader in de straat 2 gastouders waar zij ivm gemeentelijke problemen weleens binnen zijn geweest om dingen te bespreken. Hij had meteen voorkeur voor 1 van de 2 en daar heb ik gewoon aangebeld. Werd hartelijk ontvangen het sprak mij meteen aan. Toen pas kwam ik erachter dat er nog een gastouderbureau achter stond :oops: Mijn dochter gaat er sinds mei 1 dag in de week naar toe en heeft het erg naar haar zin, dat blijkt uit haar hele doen en laten :thumbup:



Wat voor mij dus ook een groot voordeel is, en waardoor ik absoluut niet bij een kdv terecht zou kunnen blijkt achteraf, is dat ik om 7 uur moet beginnen en haar dus al om 6.30 uur moet kunnen wegbrengen.

Gastouders zijn een heel stuk flexibeler.



Ik kan je dus helaas niets vertellen over de wachttijden van kdv, maar wilde dit wel delen omdat dit topic toch een beetje deze wending kreeg.



Wel weet ik de wachttijd hier voor psz (pas geinformeerd nl.) en die is een half jaar :?

Poe, ik schrik van de wachttijden…

Deze week heb ik gebeld met het kdv en de kinderen aangemeld,mijn vader trekt het niet zo lang meer om op te passen op vrijdag, op 2 kleine kotertjes.



Het is de vrijdag dus de minst drukke dag aldus het kdv.De kans is groot dat ze snel (binnen een paar maanden) geplaatst kunnen worden.





Hoop dat je kindjes redelijk snel geplaatst kunnen worden als je een baan vind.

Hier ook ongeveer een jaar…



En wat betreft de gastouderburo’s tuurlijk heb je verschillende maar denk dat het ook gaat om je gevoel bij een gastouder en ja dat buro is dan echt minder belangrijk…

Veron is het eerste jaar naar een kdv geweest en gaat nu naar een gastouder. Wij hebben wel lang gezocht naar iemand waar hij maar ook wij een goed gevoel bij hadden. Als ik nu terug kijk zou ik hem nooit naar het kdv gedaan hebben maar meteen naar de gastouder.

En wat denk je dat op een kdv geen gekke dingen kunnen gebeuren…Nee wij zouden niet meer zonder onze gastouder kunnen :thumbup:



Ook moet er via ons buro kinder EHBO en een goed gedrag van de gemeente worden afgegeven. Niet dat dat alles zegt maar goed.

Het kleinschalliger is voor ons en voor veron echt beter. En net wat Cell aangeeft op een kdv als ze honger hebben en huilen kan het zijn dat hij of zij nr 4 in de rij is ik persoonlijk vond dat verschrikkelijk. Dan kwam ik hem ophalen en dan krijste hij alles bij elkaar en dan krijg je te horen hij heeft honger maar we hadden even geen tijd nog. oeiii ik kan je vertellen dat ik dan echt uit elkaar knapte en dat dit geregeld problemen gaf. Aan de andere kant kunnen zij er ook niets aan doen. Op drukke dagen hadden ze wel 14 kinderen ja wat wil je dan…



Succes met beslissen is altyd moeilijk :thumbup:

wij zijn ook aan het nadenken over opvang…en nu ik dit topic heb gelezen, ben ik er helemaal uit. Ik heb ook liever gastouder dan kdv. Omdat ik maar minimaal 1 dag of halve dag oppas per week nodig heb. KDV is lang niet zo flexibel denk ik…en ik vind het ook wel prettig om bij een huiselijke sfeer mijn kindje onder te brengen…



alleen nu is de vraag hoe kom ik aan een goede gastouder…zit al marktplaats af te zoeken…maar eigenlijk hoop ik dat er iemand in onze wijk gastouder wil zijn…naja…komt vast wel goed heb nog tot september :wink:



peter&caren; ik woon ook in Assen…(nog maar een jaar) dus als je wat leuks weet…let me know 8) :smiley:

dyfaine; Ik zou ook woedend zijn als ik Jayden in zo’n toestand aan zou treffen. Moet er niet aan denken dat hij uit z’n schema komt (waar hij erg behoefte aan heeft) en ik dan met een kind zit wat steeds maar uit z’n doen is… Dus na al jullie reacties zeg ik ook; gastouder. Volgens mij schaaf ik m’n mening gauw bij… :think: :lol:



Ik heb mezelf ook ingeschreven als gastouder, maar nog geen matches gehad, zou het helemaal ideaal vinden om lekker thuis bij Jayden te zijn, en dan nog 1 of 2 kindjes erbij, en gewoon gezellig dingen ondernemen met de hele bups :mrgreen: Maar ja, zo snel gaat dat blijkbaar niet.



Kloos; hey wat toevallig! Ik kom hier ook niet vandaan, woon hier nu 1,5 jaar ongeveer. Ik heb geprobeerd via het contact-topic wat contacten te krijgen hier in de stad, maar Assenaren zijn hier niet echt actief geloof ik :wink: Als ik een goed bureau gevonden heb laat ik het je weten :thumbup:

In principe ben ik geen voorstander van het kdv, wat ik wel ten voordele vind is de omgang met andere kindjes.Esmée is een lief driftkikkertje die wel hard nodig heeft om te leren dat er meer is op de wereld dat Esmée.

Ze troeft een paar kindjes zo af dus ik denk dat het goed voor haar is om in een wat grotere zetting eens te leren omgaan met meerdere kindjes.

En, ik vind een kdv wat makkelijker qua tijden e.d.

Niets ten nadele van gastouders, maar als die ziek is, is er geen vervanger en op het kdv wel.Hier vind je wat, en daar laat je wat…

bij ons is de wachttijd voor de maandag/dinsdag/donderdag het langst

de woensdag en vrijdag zijn binnen een paar maanden goed te doen



@maritkollau wrote:

besef wel dat kdv vaak jonge onervaren gediplomeerde leidsters zijn,gastouders zijn vaak ervaren op practijk lijdster kdv meer theorie moeten het in de practijk leren.


sorry maar moet toch even reageren.
mag ik vragen waarom een gastouder meer ervaren zijn???
na ruim 2 jaar ervaring als stagiaire ( minimaal 24 uur per week)
en daarna (bij ons tenminste) een ruim jaar als invalskracht
krijgen de meeste bij ons pas vaste uren!
zeker de ervaring als stagiaire heeft gewoon elke leidster
daarbij duurt de opleiding tegenwoordig vaak 4 jaar dus nog een jaartje extra ervaring
de meiden mogen dan best jong zijn maar ervaring hebben ze echt wel!

mijn advies is als je naar een kdv wil stap is naar binnen kijk rond, praat met de meiden, dan merk je vanzelf of er een klik is!

@Dune wrote:



Niets ten nadele van gastouders, maar als die ziek is, is er geen vervanger en op het kdv wel.Hier vind je wat, en daar laat je wat…




In dat geval en bij vakantie van de vaste gastouder regelt het gastouderbureau vervanging in de vorm van een andere bij haar ingeschreven gastouder die ook in de buurt zit :thumbup:

De mijne is in die tijd nog niet ziek geweest maar wel meerdere keren op vakantie.



Ik heb dan toevallig ook nog het voordeel dat er tussen die 2 gastouders maar een paar huizen zijn en die kindjes sowieso elkaar “kennen”! Zij proberen samen te plannen dat een van de twee altijd beschikbaar is!



Maar goed, mijn dochter is daarin ook erg makkelijk want die vindt alles goed zolang er maar kindjes zijn :mrgreen: Helaas kan niet ieder kind zo goed tegen die wisselingen.

hier regel ik voor ouders zelf vervanging bij ziekte of vakantie,mits ouders het op tijd doorgeven dat ze er gebruik van willen maken.



zijn gastouders hier in de buurt waar ik met de kinderen regelmatig kom,dus bekent voor de kinderen.maar in de practijk werk ik eigenlijk altijd gewoon door,zolang ik niet met hoge koorts zit of iets wat besmettelijk is voor de kinderen.



maar allebei de opvangmogelijkheden hebben hun voor en hun tegens aan de ouders de taak om keuze te maken.zijn bij beiden goeden en slechte houd ogen en oren dus goed open,en let op de kindjes die er al zijn.zijn die vrolijk spelen ze lekker komen ze zelf naar gastouder of leidsters en hoe wordt daar op gereageerd.spreek zelf kennismakingen altijd af als er kindjes zijn,zodat nieuwe ouders kunnen zie hoe ik met de kindjes om ga.

Ook ik werk gewoon door als ik ziek ben. Uiteindelijk heb ik mijn eigen kinderen ook gewoon te verzorgen, mama’s mogen toch nooit ziek zijn?



In al die tijd ben ik wellicht 2x ziek geweest met migraine dat ik echt op bed moest. Maar dat is zo zelden.

Veelal konden ouders dan zelf wel een dagje een oppas regelen (opa of oma of zelf een snipperdag)



Maar zoals gezegd, het gebeurt zelden. Als je veel ziek bent, dan doe je er verstandig aan geen gastouder te worden.



Voordeel vind ik zelf dat kinderen die ziek zijn over het algemeen ook gewoon wel kunnen komen. Ze zijn vaak net zo graag hier als bij mama en als ze dan ziekjes zijn zonder enorme koorts dan zijn ze hier.

Terwijl een kdv een kindje vaak niet genoeg aandacht kan geven als het ziek is en dan moet papa of mama vrij nemen om ervoor te zorgen terwijl er eigelijk alleen sprake is van meer aandacht, maar geen ernstig ziektebeeld. Kinderen worden nu eenmaal graag geknuffeld en op schoot gehouden als ze ziek zijn. Lekker op de bank beetje tv kijken enzo.

Dat kan hier dus wel, bij een kdv niet.

Kijk is een kind heel heftig ziek met koorts en alles, dan houd het hier ook wel op natuurlijk. Maar toch heb ik gemerkt dat kinderen hun kind sneller thuishouden van een kdv dan bij de gastouder.



Als ik op vakantie ga dan meld ik dit minstens 3 maanden van te voren en dan word er vaak via het gastouderburo een alternatief geboden.

Maar ook dan weer kiezen veel ouders voor tijdelijke inschakeling van oma en opa of nichtjes ofzo.



Ik heb een vriendin die leidster is op een kdv, op de babygroep. Ze hebben gemiddeld 9 baby’s en soms 14.

In prencipe is het 1 leidster op 4 kinderen, 2 op 9 vinden ze acceptabel.

En dan begint mijn vriendin vroeg, haar collega later, zij gaat eerst weg en haar collega blijft tot alle kinderen zijn opgehaald.

Begint ze om 7.15 uur en dan stroomt het vol en dan belt collega op dat ze ziek is…

Dan staat ze dus alleen op 9 babies.

Ze proberen zo snel mogelijk een oproepkracht te regelen, maar dat is dan iemand die niet bekend is met de kindjes, soms maar een aantal uur kan werken enz.

Het is haar vaak genoeg gebeurt dat ze toch op een dag zo een uur of 3 in totaal alleen stond op al die kleintjes.



Nou, dat zijn situaties die mij dus afschrikken, daar wil ik mijn kind niet aan blootstellen, ook al is het tijdelijk en een uitzondering… dat ik op vakantie ga of ziek ben is ook een uitzondering.

Ik vind het een beetje jammer dat dit topic lijkt te verzanden in het anti-kdv-topic, ofzo :shifty: Mijn zoon gaat twee dagen per week naar een geweldig kdv, met hele goede leidsters, waar hij met veel liefde wordt verzorgd, en niets aan aandacht tekort komt, zeker niet als hij zich niet lekker voelt. En ook niet hoeft te wachten op een flesje omdat er nog 4 wachtenden voor 'm zijn… :eh:



Er zijn geweldige kinderdagverblijfen, en er zijn geweldige gastouders. En tussen al dat geweldigs zitten ook wat minder goede kdv’s en gastouders. Maar de leidster van een kdv verdienen wel iets meer credit dan ze hier nu krijgen, het zijn professionals die echt wel weten om te gaan met werkdruk, tijdsdruk, zieke kindjes, etc.



Als je een gastouder een fijner idee vindt, moet je daarvoor gaan. Maar laat je goed informeren over beide opties, want zo rot is het heus niet op een kdv…



Succes met het vinden van geschikte opvang :slight_smile:



PS: Wachttijd was hier minimaal een jaar, voor het kdv.

Hoi,



Ik ben zelf gastouder geweest en gelukkig niet meer :wink:

en het gastouder bureau was ook al niet al te best en dat vindt ik toch wel met meerdere gastouderbureau,s hoor, , ik was altijd Voor een gastouder maar nu weet ik het zo net nog niet, kdv zijn ze over het algemeen met zijn tweeen als het de een teveel zou worden kan de ander er even tussen uit, dat kan een gastouder niet :wink: (mits ze met zijn tweeen werken)

vervanging dat hadden ze niet achteraf :thumbdown:



Dus aan allebei zitten haken en ogen :wink:





gr melanie.

Ohnee… dat is zeker niet de bedoeling.



Maar het is wel logisch dat men voor negatieve argumenten ook tegenargumenten wil geven.



Peter&Caren schreef een gastouder in eerste instantie al meteen af, toen waren er wel een paar die argumenten onderuit wilden helpen.



Eigelijk moeten we zo zeggen…



Kdv heeft voors en tegens, gastouder heeft evenzo voors en tegens.

Zet deze op een rij, kijk naar wat je zelf belangrijk vind, ga dan kijken en kies omdat het goed voelt en oogt, niet om wat voor vaag argument ook.



KDV… voordelen, meer kinderen om mee te spelen, meerdere leidsters, gestructureerd volgend protocol, controle onderling is groter omdat je aan collega’s al enige verantwoording schuldig bent, altijd achterban in geval van vakantie of ziekte.

Nadelen, vaak werken de leidsters parttime en kan je kind dus in 1 week met meerdere leidsters te maken krijgen, de grotere hoeveelheid speelmaatjes kunnen ook te druk zijn voor sommige kinderen, langere wachttijden, meer klassikale opvang en niet in een normale huiselijke omgeving.



Gastouder… voordelen, huiselijke kring, net als thuis zeg maar, 1 en dezelfde leidster, continuiteit dus, vaak wat flexibeler in tijden maar ook in bijvoorbeeld naar psz brengen en halen. Over het algemeen kleinschaliger en dus ook wel wat rustiger en dat vinden sommige kinderen juist fijn. Minder lange wachtlijsten.

Nadelen, minder controle over wat er met je kind gebeurt, immers, maar 1 iemand. Toch een iets groter risico bij ziekte of vakantie (kan veelal wel worden opgelost, maar toch) Als gastouder stopt ben je ook echt je opvang kwijt daar waar een leidster bij een kdv gewoon vervangen word.



Zo… beetje eerlijker? :wink:

Mooi omschreven cell :thumbup:



Ik vindt het allebei niets voor ons kindje maar uiteindelijk als ik dan zou moeten kiezen zou ik toch voor kdv gaan , omdat er onderling meer controle op elkaar is of net als bij paschal 2 gastouders tegelijk, maar wat jij zegt cell ieder kind is anders, en als ouder moet je ook wel naar je kindje kijken .



moeilijk altijd he keuze,s :shifty: :?

Wachttijden hier in regio Zuid (afgelegen) varieren tussen 3 en 9 maanden. Het verschilt sterk per regio en kdv. Wij hebben geluk gehad toen, maar of dat ook zo zal zijn bij een verhuizing?

ik wil toch ook even onze ervaring hier neerzetten.

Wij wilden voor onze dochter ook graag een gastouder omdat ik het kdv niks vond. (ook het grote groep gebeuren)

We vonden (naar we dachten) een lieve gastouder die ook erg leuk met haar eigen kind om leek te gaan. Na 2 gesprekken ebsloten om sophie daarheen te laten gaan.

Echter de maanden dat ze daar heen ging, hadden wij thuis altijd een vervelend, hongerig en moe meisje. Onder het mom van: ze moet nog wennen, een hele tijd aangehouden. Tot ik daar een antal keer voor de deru heb gestaan, en zij de bel niet hoorde omdat ik buiten ons sophie hoorde gillen. (door het raam gekeken en ik zag dat sophie binnen op de grond zat) achterom gelopen, en zij zat met haar eigen kindje in het zwembad terwijl sophie (toen 7 maanden en erg beweeglijk en actief) alleen binnen zat!

toen besloten om sophie daar weg te halen.

een ander gastouder was niet te vinden (werk in de zorg, dus moest flexibel. die zijn hier bijna niet) dus aangemeld op het kdv in de flexibele groep.

Daar kon ze meteen terecht en wij hadden meteen een heeeel ander kind! weer vrolijk, gezellig, actief en niet moe of hongerig als ze thuiskomt.



Kortom: wij vinden het jammer dat we niet eerder voor het kdv hebben gekozen, want ons en sophie bevalt het super!

Hier geen last van wachttijden gelukkig.



Wij zijn verhuist en hebben de meiden laten overplaatsen naar een kdv en bso hier in het dorp. Deze week gaan ze voor het eerst echt daar heen ze zijn al wel wezen wennen.



Groetjes Ellen