Mijn dochter zou eigenlijk 4 weken geleden starten met zwemles. Maar vanwege oorontsteking en operatie heeft ze 4 zwemlessen gemist.
Als ik het over zwemles heb dan wil ze absoluut niet en begint te huilen. Is het verstandig om me aan te melden voor het volgende groepje dat misschien pas over een half jaar start en is mijn dochter 5. Of haar toch laten gaan. Of zijn er kindjes die ook niet altijd graag gaan ?
tja ik zou haar wel laten gaan.
maar dat is mijn mening.
mijn zoon vond het ook niet leuk, en was meestal drama, maar denk dat je dat houd of ze nu 4 of 5 zijn.
zal het ook aangeven bij het zwembad.
onze zoon heeft zijn A gehaald in een ander zwembad dan zijn B.
met B is hij nu nog bezig, maar in dit bad hebben ze echt aandacht voor het kind, als ik vragen heb weten ze ook welk kind het gaat, en ze werken in kleinere groepen.
hij vind het hier nu super, en wil zelfs zijn C gaan halen.
oja hij had ook chronische oorontstekingen en zwom met dopjes.
Weet je dochter ook waarom ze niet wil?
Als ze echt niet wil, heeft het dan nut om haar nu wel te laten gaan?
Waarom zou je niet een paar maanden wachten?
@knollie1 wrote:
oja hij had ook chronische oorontstekingen en zwom met dopjes.
Daar dacht ik ook al aan. Ze heeft op korte tijd 3 keer een oorontsteking gehad. Die oordopjes, laat je die aanmeten ?
ik heb ze laten aanmeten, kunt gewoon afspraak maken en dan worden ze ter plekke gemaakt.
@Debke wrote:
Weet je dochter ook waarom ze niet wil?
Als ze echt niet wil, heeft het dan nut om haar nu wel te laten gaan?
Waarom zou je niet een paar maanden wachten?
Omdat ze oorpijn heeft zegt ze, maja dat heeft ze de afgelopen maanden om de haverklap. En is net weer 2 dagen oorpijnvrij. En ze vind het eng zegt ze.
Dat vraag ik me ook af of het nut heeft om toch door te zetten als een kind niet wil, of gewoon een tijdje wachten totdat ze er wel meer zin in heeft. :think:
@knollie1 wrote:
ik heb ze laten aanmeten, kunt gewoon afspraak maken en dan worden ze ter plekke gemaakt.
Gaat dat via de verzekering ? Of moet je gewoon zelf een winkel zoeken in de buurt en alles zelf betalen ?
Weet niet hoe duur die dingen nog zijn, wij hadden ze vroeger ook en waren toen aardig aan de prijs.
Ik weet ook niet of het zin heeft om haar te “verplichten” als ze er duidelijk (nog) geen zin in heeft. Ik zie daar zelf ook niet zo de noodzaak van in. Het hele zwemlestraject gaat er niet sneller door. Wellicht haalt ze een deel van het half jaar wat ze later zou starten zelfs in als ze pas start als ze er zelf zin in heeft.
Helpt het misschien om haar wat enthousiaster te krijgen als je inderdaad oordoppen aan laat meten en om te beginnen zelf vaker met haar gaat zwemmen?
Dat laatste zou ik doen. Het is toch wel bekend dat angstigekinderen eerst een tijd erover doen om watervrij te worden gemaakt, en dat jonge kinderen de motoriek voor de zwemslagen gewoon niet hebben dus er zowiezo langer over doen. Wij zijn daarom dus ook pas met euim vijf jr begonnen en toen hadden ze er zelf ook zin in.
Zal ik eens even een stok gooien…
Een kennis van ons (zwemlerares in hart en nieren en geeft ook al járen les!) heeft ons geadviseerd om kinderen sowieso niet zo vlot op zwemles te zetten. Het is vaak beter om pas vanaf een jaar of 5/6 te beginnen.
Het is meer een maatschappelijke “verplichting” om je kinderen zo snel mogelijk op zwemles te zetten. Maar als ze ouder zijn zullen ze er over het algemeen sneller doorheen gaan, wat fijn is voor je kinderen, voor jou en je portemonnee, maar ook hebben ze al meer spierkracht en begrijpen ze beter wat er van ze verwacht wordt.
Mijn dochter is 6,5 en heeft nu net 3 lessen gehad. Ze is een badje verder begonnen en zit dus gewoon met leeftijdsgenootjes die al langer op zwemmen zitten. Mijn dochter komt hartstikke goed mee.
Vorige week hadden ze een invaller en zij had niet eens door dat het haar tweede zwemles ooit was.
Bovendien… mijn dochter heeft er onwijs veel plezier in. Ze vind het jammer wanneer ze na een uur het bad uit moet.
In geval van oordopjes; Ik hoop dat het vergoed wordt, ik heb daar geen ervaring mee. Ik zou haar alleen niet pushen om naar zwemles te ‘moeten’. Dan zou ik inderdaad zelf wat vaker naar het zwembad gaan met haar om haar over de eerste angst heen te zetten.
Of misschien in bad (als je dat hebt) oefenen? Onder water en dan tellen hoe lang je het kunt? Dat doen mijn kinderen eigenlijk altijd.
Ik persoonlijk denk dat je met ‘verplichten’ je kind wellicht angstiger maakt en je verder van huis bent. Maar dat verschilt natuurlijk ook per kind.
Ik zou wachten, oordopjes aan laten meten en in het voorjaar/zomer af en toe eens lekker met haar gaan zwemmen/spelen in het water zodat ze wat minder angstig wordt en in september weer met zwemles starten. Dan is ze weer een half jaar ouder en fysiek sterker. Ze is pas 4,5. Mijn dochter is 6 en bijna al haar klasgenoten zijn pas begonnen met zwemles toen ze 5 waren.
er zijn ook kneedbare oordopjes, zijn goedkoper, al zijn de aangemeten oordopjes ook neit duur, maar functioneren wel tijdelijk vanwege de groei.
Ik zou gewoon lekker stoppen, ws passen zere oren en zwemles bij elkaar, gewoon samen een paar keer lekker gaan zwemmen! en over een half jaartje opnieuw! ze is nog jong, kan echt nog wel hoor!
Niek en Peet heb ik gelijktijdig laten starten omdat ze maar 13 maanden schelen… we wilden dan 1x per week een uur… daar MOESTEN ze minimaal 5 voor zijn. Dus zijn ze gestart met 5 en 6 jaar. Je zag ze schik hebben erin, het hele zwemles is verplicht verhaal konden ze begrijpen en ze hebben meer kracht, een beter ontwikkelde motoriek enz.
Mies is de 3e in het gezin en bij hem is het anders. We zwemmen sinds de diploma’s van de kids zo ongeveer elke zondag met het hele gezin. Hij is dus helemaal watervrij, probeert zwemslagen te kopiëren en is sowieso een fysiek sterk gebouwd ventje. Hij zit dus sinds januari op zwemles. ( 4 jaar en 5 maanden toen) en net door naar badje groen. Hij vind het geweldig, kon met3 lessen al drijven op rug en buik en is erg eager om zijn diploma te halen zodat hij mee kan met de groten.
Maar als een kind van huis uit niet erg gewend is te zwemmen en net 4 is, zou ik het normaliter echt niet aanraden om dan al te beginnen. De motoriek ontwikkelt zich nog meer, het begrip van hoe en waarom word groter en uithoudingsvermogen neemt ook toe. Als een kind ook angstig is, dan zou ik helemaal eerst als gezin wat vaker gaan “vrij zwemmen” zodat ze meer positieve ontspannen associaties krijgt met zwemmen en het dan weer opnieuw proberen…
(er zitten bij Mies in badje groen 2 meisjes die wel alles doen wat meester vraagt… maar die de hele les non-stop huilen en aangeven dat ze zo moe zijn en het spannend vinden. Vind ik echt rete zielig om te zien… :shifty:
Ik zou wachten. Ze is pas 4,5 en het idd vaak zo dat ze sneller leren als ze ouder zijn. Dat ICM het niet willen, de angst voor pijn in de oren… Als je ff een pauze inlast en zelf een paar keer gaat zwemmen en ze ontdekt dat er geen pijn is kan je dan altijd later beginnen.
Zwemmen met oordoppen bied geen garantie dat het beter word! Onze KNO zegt zelfs pas als er ontstekingen onstaan door het zwemmen dan doppen aan te raden.
Elise is met ruim 5 begonnen ( afgelopen november ) en het gaat erg snel met haar. Bewust voor deze leeftijd gekozen ook vanwege oorproblemen en ook zodat ze niet net in groep 1 ook nog zwemmen nieuw erbij kreeg. Elise zwemt effectief pas 9 lessen ( half uur les+kwartier spelen) en de kans zit erin dat ze vrij vlot naar het volgende badje mag omdat ze zelfstandig op dr rug/buik kan drijven. De gemiddelde 4-jarige doet daar bij ons zwembad tot wel aardig wat maandjes over.
Succes met je keuze!
Ik zou ook wachten als ze echt niet wil…ze zeggen ook dat het beter voor een kind is om met 5 jaar te starten omdat ze dan gewoon ook sterker zijn.
Als ze na de zomer van haar oorpijn af en jullie ms samen ook een paar keer lekker hebben gezwommen gaat het ms beter.
waren niet duur de oordopjes, 14,95 dacht ik.
Ik betaalde zo’n 20 EUR voor die speciaal aangemeten doppen. Gewoon winkel binnenlopen. Sean vindt de doppen erg leuk en doet ze graag aan als we gaan zwemmen.
Bedankt dames voor jullie reacties :-*
Besloten om een tijdje te wachten totdat er plek is in een ander groepje.
Mijn dochter vind het heerlijk om te zwemmen en doen dat ook regelmatig. We zwemmen 1 x per maand, soms 2 x per maand. Watervrij is ze ook, ze springt vanaf de kant in het water en gaat dan gewoon zonder problemen kopje onder.
Het was ook eigenlijk de bedoeling om haar te laten starten rond 5 jaar. 3 maanden geleden aangemeld, wachttijd zou ongeveer 1 jaar zijn. Maar ze belde 6 weken geleden dat er een nieuw groepje zou starten waar ze in zou kunnen beginnen, en hebben toen besloten om het te doen.
Ik zou dezelfde beslissing genomen hebben! Als ik je zo lees, heeft het in ieder geval niks met “angst” voor water te maken en heeft ze er “gewoon” nog geen zin in. Over een poosje zitten er waarschijnlijk ook meer vriendinnetjes enzo al op zwemles en vindt ze het ineens wel helemaal leuk om te gaan!