Wachten met zwemles of..

Klinkt als een goede beslissing romata!

@Broekie wrote:

Zal ik eens even een stok gooien… :wink:

Een kennis van ons (zwemlerares in hart en nieren en geeft ook al járen les!) heeft ons geadviseerd om kinderen sowieso niet zo vlot op zwemles te zetten. Het is vaak beter om pas vanaf een jaar of 5/6 te beginnen.

Het is meer een maatschappelijke “verplichting” om je kinderen zo snel mogelijk op zwemles te zetten. Maar als ze ouder zijn zullen ze er over het algemeen sneller doorheen gaan, wat fijn is voor je kinderen, voor jou en je portemonnee, maar ook hebben ze al meer spierkracht en begrijpen ze beter wat er van ze verwacht wordt.

Echt helemaal mee eens. Vind het zo jammer dat het tegenwoordig de standaard lijkt om je kind met 4 naar zwemles te doen, terwijl iedereen met een beetje verstand van zwemles dat gewoon oprecht afraadt. Vind het ergens ook wat gek ddat weinig ouders zich daarin verdiepen, maar gewoon doen wat de meute doet.. Wij worden soms echt raar aangekeken dat we hebben gewacht tot zijn 5de verjaardag, maar er is dan ook weer niemand die mij kan vertellen wat de meerwaarde is van starten met 4. Ik zie 'm niet.

Hier is het zelfs pas vanaf 5 zwemmen, dus ik zie niet in waarom je niet kan wachten.

@D.

Sterker nog, ik ben met mijn eerste ook met de meute mee gegaan en bij dat zwembad mochten ze beginnen vanaf 3,5!! :shock:

Sommige kinderen zijn nog niet eens zindelijk als ze 3,5 zijn, laat staan dat je ze iets fysiek zwaars gaat aanleren als zwemmen. :snooty:

Nee, ik heb daar echt wel van geleerd. Hij heeft bijna 3 jaar gedaan over zijn A diploma. Het hem op een gegeven moment mee moeten slepen met zijn hakken in de grond, want ik kreeg ook geen geld terug als we niet konden komen (wel later inhalen).

Nu lag het ook aan de manier van lesgeven daar, maar pff was op een gegeven moment niet leuk meer.

Heb toen ook besloten het bij de volgende kinderen niet meer zo te doen.

En zie… mijn dochter heeft een drive om te leren zwemmen! :dance: Wil zo graag haar A halen, want dan kan ze ook in wildwaterbanen, kanoën etc :wink:

verschilt ook enorm met hoe de zwemlessen worden aangeboden. Hier blijven ze als groep bij elkaar. onze uk de jongste van de groep, mag nu afzwemmen met de twee oudsten van de groep, beide tien jaar! ze is net vijf… Ze heeft binnen acht maand enorm goed leren zwemmen! (we gingen ook zelf wekelijks heerlijk vrij zwemmen! omdat we zelf ook graag zwemmen en de jongste het ook super vindt om te spelen. Daarbij speelt ze dan ook en is het doel van zwemles leren zwemmen, ipv lekker in het water bewegen en op de zaterdag lekker spelen en genieten!)

de kinderen die bij haar in de groep zijn zijn in de leeftijd van onze juul tot 10, denk van alle tussenliggende leeftijden wel iemand.

Hier ga je dus niet individueel door, dus als je pech hebt en jou kind al watervrij is, blijft die gewoon in dezelfde groep. Mits je gaat peuterzwemmen, dan kijken ze wat je kind kan als ze vier zijn tav het zwemmen en stromen ze dan zo in een zwemgroep in.

HIer voor gekozen om vroeg op zwemles te doen ivm de sloten ed bij mijn ouders. Ze mag niet alleen buiten spelen, maar stel dat… Ze gaat hierna eerst nog b doen, c twijfelen we tussen de zwemclub en diploma c… nog even kijken welke tijden het c zwemmen is.

Ben het met konijn eens dat het ook wel ligt aan hoe de lessen worden gegeven hoor!!

Mijn meisje had met 5.5 jaar haar A en B…heb haar met 3 jaar een 9 maanden op zwemles gedaan omdat dat mocht (standaard is 4 jaar). Ze zat daar al op teddybeer zwemmen en ze merkte aan haar dat ze dat niet meer leuk vond en meer uitdaging nodig had.

Wij woonden in een waterrijke buurt en dan bedoel ik echt waterrijk…wij woonden in een rondje met 18 huizen op een eilandje waar je alleen kon komen als je over een bruggetje ging.

Ik vond het belangrijk dat ze snel leerde zwemmen want overal om ons heen was water.

Dus soms kan een kind het wel snel en ook vroeg, maar dat ligt ook aan het kind en aan de manier hoe er les word gegeven.

doppen worden niet vergoed via verzekering…

kneedbare doppen zou ik dus niet doen, oortjes zijn te klein, en ze vallen heel snel uit…

zwemles, mijn oudste vond het ook altijd eng, totdat ze ineens zelf zij dat ze op zwemles wilde.

denk een les of 4 vond ze het eng, en daarna ineens was het goed en vind ze het leuk

onze jongste (bijna 4) wilde ook al meteen,

zij is fysiek heel sterk heb ze al ingeschreven, ze mag officieel met 4 jaar, maar er is nog geen groep beschikbaar.

bij haar is het juist de redenen dat we ze zo vroeg op zwemles laten omdat het een ongeleid projectiel is die geen angst ziet en gewoon het water in stormt…

Hier is er een wachtlijst van bijna een jaar bij de zwemvereniging, dus Jesse schrijven we met 3 jaar en 9 maanden in, dan zal hij met bijna 5 aan de beurt zijn. Van mij had Jesse wel eerder gemogen aangezien ik er toch al zit met Elise, maar heb er geen haast mee want zoals al eerder genoemd hoe ouder beginnen, de makkelijker is het aanleren. Ik vind bijna 2 jaar voor A en B samen trouwens niet supersnel ofzo. Er staat volgens mij 1,5 jaar voor A en 3-6 maanden voor B. Als je dan al peuterzwemmen ervoor hebt gedaan en nog 1,5-2 jaar zoet bent voor A en B vind ik dat best lang :think:

@mlk1982 wrote:

Hier is er een wachtlijst van bijna een jaar bij de zwemvereniging, dus Jesse schrijven we met 3 jaar en 9 maanden in, dan zal hij met bijna 5 aan de beurt zijn. Van mij had Jesse wel eerder gemogen aangezien ik er toch al zit met Elise, maar heb er geen haast mee want zoals al eerder genoemd hoe ouder beginnen, de makkelijker is het aanleren. Ik vind bijna 2 jaar voor A en B samen trouwens niet supersnel ofzo. Er staat volgens mij 1,5 jaar voor A en 3-6 maanden voor B. Als je dan al peuterzwemmen ervoor hebt gedaan en nog 1,5-2 jaar zoet bent voor A en B vind ik dat best lang :think:

Nee klopt dat is ms niet supersnel, Hier is dat een normale tijd en soms zijn kindjes sneller en soms langzamer. En mijn meisje zat op het gemiddelde, maar er zitten kinderen in haar klas die nu 7 zijn en nog zwemmen voor A…sommigen zijn al 2 jaar bezig alleen voor A.

Dan ben ik blij dat zij het met haar 5.5 jaar al had…vooral omdat ze (nu bij haar vader) omringd is door water en ik weet dat ze zich iig kan redden als ze in het water valt totdat iemand haar eruit vist.