even heel zwart wit gezien dat de kindjes met achterstand (nouja waarvan dus word gedacht dat ze achterstand hebben omdat de ouders een te lage opleiding hebben en putjesschepper zijn (of een nog veel lager beroep?) op 1 school zitten
en kindjes die dus geen achterstand hebben (op papier dan want opleiding van ouders is goed en beroepskeuze ook) op de andere school
en die kindjes waarvan dan word gedacht (omdat die opleiding en beroepskeuze van de ouders zo perfect is) dat ze geen achterstand hebben dus wel achterstand hebben
Faizaa: maar als ze alleen Marokkaans hebben gehoord tot het moment ze naar school gaan hebben ze toch een taal achterstand :think:
dat kleine kinderen snel de taal oppakken en uiteindelijk een hoge opleiding kunnen doen ok maar ze beginnen dan toch met taalachterstand?
@Angel & Luna wrote:
Faizaa: maar als ze alleen Marokkaans hebben gehoord tot het moment ze naar school gaan hebben ze toch een taal achterstand :think:
dat kleine kinderen snel de taal oppakken en uiteindelijk een hoge opleiding kunnen doen ok maar ze beginnen dan toch met taalachterstand?
Als je in Nederland geboren bent hoor je thuis Marokkaans maar buiten, met vriendjes, en op de PSZ hoor je natuurlijk ook Nederlands…
Verder ben ik met je eens dat als je op late leeftijd hier naartoe komt,je een taalachterstand zou kunnen oplopen maar zoals je zelf zegt, het word zo snel opgepakt en dat trekt zo snel bij… daar merk je niks meer van… Mijn man spreekt beter Nederlands dan ik… :mrgreen:
En het wilt dus ook niks zeggen over wat je uiteindelijk zou aankunnen qua opleiding…
Raar maar waar, alle 5 de kinderen werden laag ingeschat nav cito-toetsen en zo… (Marokkaanse kindjes he) en uiteindelijk hebben er 2 Universiteit gedaan, en de andere 3 hbo… De leraar zei tegen Az, jongen jij gaat er niks van bakken in het leven… HTS? we geven je een paar weken… :mrgreen: :naughty: op de basisschool wilden ze hem naar de LOM school sturen… :eh: Allemaal vooroordelen… daarom vind ik het juist goed dat het zo in de gaten gehouden wordt, zodat alle kinderen een eerlijke kans krijgen…
ik heb er ook geen probleem mee dat er extra geld voor word gegeven hoor
is alleen maar goed voor de kinderen die het nodig hebben (niet de kinderen die ervoor bestempeld worden)
en ik denk dat ze genoeg kunnen zien op kdv/psz of kleuterklas ipv het papiertje wat ouders hebben ingevuld van wat hun opleiding en beroep is
@faizaa wrote:
@Angel & Luna wrote:
Als je in Nederland geboren bent hoor je thuis Marokkaans maar buiten, met vriendjes, en op de PSZ hoor je natuurlijk ook Nederlands…
Verder ben ik met je eens dat als je op late leeftijd hier naartoe komt,je een taalachterstand zou kunnen oplopen maar zoals je zelf zegt, het word zo snel opgepakt en dat trekt zo snel bij… daar merk je niks meer van… Mijn man spreekt beter Nederlands dan ik… :mrgreen:
En het wilt dus ook niks zeggen over wat je uiteindelijk zou aankunnen qua opleiding…
Raar maar waar, alle 5 de kinderen werden laag ingeschat nav cito-toetsen en zo… (Marokkaanse kindjes he) en uiteindelijk hebben er 2 Universiteit gedaan, en de andere 3 hbo… De leraar zei tegen Az, jongen jij gaat er niks van bakken in het leven… HTS? we geven je een paar weken… :mrgreen: :naughty: op de basisschool wilden ze hem naar de LOM school sturen… :eh: Allemaal vooroordelen… daarom vind ik het juist goed dat het zo in de gaten gehouden wordt, zodat alle kinderen een eerlijke kans krijgen…
:mrgreen: heb ik hier ook last van mijn man spreekt ook beter nederlands dan ik :roll:
en thuis spraken ze alleen spaans en ook hij heeft een hoge opleiding (komt van de antille)
maar vind jij of hij het dan niet storend dat hij zo werd ingeschat op basis van nationaliteit ipv dat er echt werd gekeken naar hem
@angelbaby wrote:
Alle kinderen in het hele land worden gewogen zoals dat dan heet.
Gewichten
De gewichtenregeling kent gewichten toe aan leerlingen op basis van het opleidingsniveau van de ouders. Onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat het opleidingsniveau de belangrijkste indicator is om onderwijsachterstanden te meten.
De reguliere bekostiging gaat er van uit dat een leerling voor 1,0 telt. Zodra er een bepaald gewicht aan een leerling ‘hangt', betekent dit dat een leerling in de bekostiging meetelt voor het gewicht 1,3 of 2,2. Een leerling krijgt:
* gewicht 0,0 als één ouder meer dan twee leerjaren voortgezet onderwijs (vo) heeft gevolgd (mavo, vmbo gemengde leerweg of theoretische leerweg, havo of vwo) of een mbo-, hbo-, wo-opleiding;
* gewicht 0,3 als geen van de ouders meer dan twee leerjaren vo heeft gevolgd en geen van de ouders een opleiding heeft gevolgd in het (speciaal) basisonderwijs of het (v)so-zmlk;
* gewicht 1,2 als geen van de ouders meer dan twee leerjaren vo heeft gevolgd en één van de ouders een opleiding heeft gevolgd in het (speciaal) basisonderwijs of het (v)so-zmlk.
Dit is sinds 1 aug. 2006 zo. Hiervoor werd ook gekeken waar de ouders vandaan kwamen, maar dat is nu niet meer zo.
Scholen krijgen per leerling een bedrag van de overheid om voor het onderwijs te zorgen. Van al deze bedragen samen moet alles betaald worden, dus de salarissen van het personeel, de boeken, de computers, materiaal voor de gymzaal etc etc. (lumpsum heet dat) Voor kinderen die volgens de weging 2,2 wegen, krijg een school dus meer geld.
Ook in de kinderopvang geldt een gewichtenregeling, en ik heb via mijn werk in de oudercommissie van ons KDV gemerkt dat er inmiddels voor die sector een andere gewichtenregeling is.
Ik weet niet of die ook geldt voor de basisscholen.
Maar dan komt het dus ook neer op culturele achtergrond en taalbeheersing, naast het opleidingsniveau.
@Angel & Luna wrote:
@faizaa wrote:@Angel & Luna wrote:
:mrgreen: heb ik hier ook last van mijn man spreekt ook beter nederlands dan ik :roll:
en thuis spraken ze alleen spaans en ook hij heeft een hoge opleiding (komt van de antille)
maar vind jij of hij het dan niet storend dat hij zo werd ingeschat op basis van nationaliteit ipv dat er echt werd gekeken naar hem
ja tuurlijk is dat stom… ik zei nog tegen Az, eigenlijk moest je je oud-leraar je diploma onder zijn neus douwen… maar mijn man is geen druktemaker… ook vroeger niet… studeren stond op nr 1… JUIST omdat ze zich als Marokkanen eens wilden bewijzen… en ze hebben de brains, terwijl ook zijn ouders niet opgeleidt zijn… papa in fabriek en mama thuis… maar goed, het risico is wel groter, statistieken wijzen dat uit… en daarom zijn die testjes wel goed, vind ik…
er is inderdaad wel wat voor te zeggen, ik moet ook eerlijk zeggen dat ik me soms ongemakkelijk voel als ik ernaar moet vragen (doe weleens de inschrijvingen op onze school).
maar goed, zo werkt de regeling nu eenmaal. En des te meer geld je kunt krijgen, des te kleiner kun je de groepen maken bijvoorbeeld, of je zorgsysteem opbouwen. Daar profiteren alle kinderen van :thumbup:
wij hebben hier een vader met een groot gezin, van Turkse komaf en superhoog opgeleid (zit in de politiek) die zei bij elke aanmelding opnieuw: ik heb alleen maar basisschool gedaan en werk in de fabriek 8) omdat hij wist dat wij dan meer geld konden krijgen om zijn (en andere) kinderen te begeleiden. Want behalve achtergrond kan een kind toch echt leerproblemen of andere beperkingen tegenkomen. Dan is het fijn als je dat als school goed kunt opvangen. Tof toch, van zo’n man :thumbup:
@mama van Teun wrote:
er is inderdaad wel wat voor te zeggen, ik moet ook eerlijk zeggen dat ik me soms ongemakkelijk voel als ik ernaar moet vragen (doe weleens de inschrijvingen op onze school).
maar goed, zo werkt de regeling nu eenmaal. En des te meer geld je kunt krijgen, des te kleiner kun je de groepen maken bijvoorbeeld, of je zorgsysteem opbouwen. Daar profiteren alle kinderen van :thumbup:
wij hebben hier een vader met een groot gezin, van Turkse komaf en superhoog opgeleid (zit in de politiek) die zei bij elke aanmelding opnieuw: ik heb alleen maar basisschool gedaan en werk in de fabriek 8) omdat hij wist dat wij dan meer geld konden krijgen om zijn (en andere) kinderen te begeleiden. Want behalve achtergrond kan een kind toch echt leerproblemen of andere beperkingen tegenkomen. Dan is het fijn als je dat als school goed kunt opvangen. Tof toch, van zo’n man :thumbup:
maar stel nou dat zulke mensen er niet zijn (want het gaat mij niet om of de school extra geld krijgt maar dat het kind bestempeld word)
wat nou als de school 10 aanmeldingen krijgt van de zogenaamde achterstandskinderen en er in werkelijkheid 100 zijn (misschien overdreven) maar wat dan??
is dat dan pech voor de school of krijgen ze dan ook extra geld?
nee dan is dat pech voor de school. Daarom zijn wij er best alert op wat mensen invullen, dat dit ook echt klopt. We hebben wel eens mensen om hun diploma gevraagd toen ze universiteit invulden. Meestal heeft het toch met trots te maken, dat snap ik best. Maar ze moeten zich wel realiseren dat die trots dan ten koste gaat van de onderwijskwaliteit.
:think: dus in principe zouden we met z’n allen moeten liegen zodat alle kinderen een goede opleiding krijgen :doh:
edit: :wall: onee niet met z’n allen dadelijk worden ze wakker in de politiek :lol: