Waarom willen ze je opleidingsniveau weten?

er speelt nog meer een rol dan enkel opleiding. Alleenstaande ouders, culturele achtergrond. Dat wordt ook berekend. Op grond van alle cijfers totaal, dus van alle leerlingen, weten ze hoeveel formatie ze aan kunnen vragen.

Hey lydia, ik dacht al, jij zal vast meer weten over hoe het nu echt zit :smiley:

Alle kinderen in het hele land worden gewogen zoals dat dan heet.

Gewichten

De gewichtenregeling kent gewichten toe aan leerlingen op basis van het opleidingsniveau van de ouders. Onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat het opleidingsniveau de belangrijkste indicator is om onderwijsachterstanden te meten.

De reguliere bekostiging gaat er van uit dat een leerling voor 1,0 telt. Zodra er een bepaald gewicht aan een leerling ‘hangt', betekent dit dat een leerling in de bekostiging meetelt voor het gewicht 1,3 of 2,2. Een leerling krijgt:

* gewicht 0,0 als één ouder meer dan twee leerjaren voortgezet onderwijs (vo) heeft gevolgd (mavo, vmbo gemengde leerweg of theoretische leerweg, havo of vwo) of een mbo-, hbo-, wo-opleiding;
* gewicht 0,3 als geen van de ouders meer dan twee leerjaren vo heeft gevolgd en geen van de ouders een opleiding heeft gevolgd in het (speciaal) basisonderwijs of het (v)so-zmlk;
* gewicht 1,2 als geen van de ouders meer dan twee leerjaren vo heeft gevolgd en één van de ouders een opleiding heeft gevolgd in het (speciaal) basisonderwijs of het (v)so-zmlk.

Dit is sinds 1 aug. 2006 zo. Hiervoor werd ook gekeken waar de ouders vandaan kwamen, maar dat is nu niet meer zo.

Scholen krijgen per leerling een bedrag van de overheid om voor het onderwijs te zorgen. Van al deze bedragen samen moet alles betaald worden, dus de salarissen van het personeel, de boeken, de computers, materiaal voor de gymzaal etc etc. (lumpsum heet dat) Voor kinderen die volgens de weging 2,2 wegen, krijg een school dus meer geld.

@lydia wrote:

er speelt nog meer een rol dan enkel opleiding. Alleenstaande ouders, culturele achtergrond. Dat wordt ook berekend. Op grond van alle cijfers totaal, dus van alle leerlingen, weten ze hoeveel formatie ze aan kunnen vragen.

Klopt, kinderen krijgen een bepaalde wegingsfactor en daarmee wordt de formatie voor de school berekend. Het gaat dus niet om jouw individuele kind,maar als een school veel kinderen heeft met laagopgeleide ouders, krijgt het meer geld om passend onderwijs te geven. Dit gaat niet om de begeleiding van 1 of 2 individuele kinderen,maar schoolbreed. Als bijvoorbeeld blijkt dat er veel NT2 kinderen op een school zitten, krijgt de school extra formatie (geld) om deze kinderen hulp bij de nederlandse taal te kunnen geven.

een stel in h.ardenberg hadden beide geen opleiding en hun kindje gaat dus ipv 2 keer in de week naar de psz nu 3x en 1 morgen op kosten van de staat.

waarom omdat papa en mama beide gestopt zijn met school…

Bij ons op de creche moesten wij ook zo´n vragenlijsje invullen.

Het ging daarom de subsidie aanvraag voor het Puk & Co programma.

Hoe maar laag opgeleiden, hoe hoger de subsidie.

Nu hebben ze bij onze creche twee groepen voor de peuters. De groep van Tycho krijgt geen subsidie en de andere groep wel omdat daar dus meer laag opgeleiden ouders bij zitten.

Het is echt niet zo vreemd dat ze vragen naar nationaliteit, opleidingsniveau en (zeer) laaggeschoold werk.

Wees blij dat we nu een systeem hebben (ookal is het niet perfect) dat problemen

op latere leeftijd probeert te voorkomen.

Als kinderen van 4 jaar een taalachterstand (voornamelijk woordenschat)

hebben als ze op de basisschool komen, moet er heel veel gedaan worden

om deze achterstand enigszins bij te schroeven.

Op de psz hebben ze dan het VvE project waar kinderen expliciet woorden

aangeleerd krijgen die ze straks ook nodig hebben. Woorden die ze thuis niet

of nauwelijks horen. Door problemen in het basisonderwijs is deze regeling

ingevoerd, dus het is niet zo maar uit de lucht komen vallen. Heeft mijn

inziens niks te maken met ‘labelen’ maar dingen voor willen zijn.

Deze kinderen mogen dus vaker komen en betalen ook nog minder maandelijks juist om te stimuleren dat zij ook echt komen.

Laura krijgt het stempel ‘allochtoon kindje’ want papa komt uit een ander land.

Ik zie het probleem niet zo hoor.

Niemand wordt persoonlijk aangevallen, geen enkel kind wordt bestempeld als dom, het is alleen maar een manier om tot een verdeling van middelen te komen.

Op basis van statistieken en grote getallen zal het gemiddeld genomen vaak wel kloppen dat kinderen met een bepaalde achtergrond iets meer begeleiding nodig hebben.

Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd, maar die zijn er andersom net zo goed (een kind van hoogopgeleide Nederlandse ouders kan ook wel extra begeleiding nodig hebben natuurlijk, net zogoed als een kind van laagopgeleide buitenlandse ouders het juist heel goed doet), dus dat heft elkaar dan weer op.

Zo heeft Laura echt absoluut geen taalachterstand, dus feitelijk is het onzin om haar als allochtoon te bestempelen (tenminste, ik verwacht niet dat ze extra taalbegeleiding nodig gaat hebben, en ze is ook goed ingeburgerd hoor), maar ja, er moet toch op een of andere manier een inschatting gemaakt worden van waar het geld naartoe moet.

Enne, terecht of niet, als ze toch een zak geld te verdelen hebben, dan zie ik graag dat ze die dan naar de school sturen waar mijn kind op zit, want het is altijd prettig als een school de middelen heeft om iets extra’s te kunnen doen, toch?

@MamaMarianne wrote:

een stel in h.ardenberg hadden beide geen opleiding en hun kindje gaat dus ipv 2 keer in de week naar de psz nu 3x en 1 morgen op kosten van de staat.

Ja, de hoop is nl dat hun kind wél hun opleiding zal afmaken in de toekomst!

Het kind kun je niet op de foutieve keuzes van de ouders afrekenen.

@mar27 wrote:

Ok ik vindt het niet kloppen maar waarom dan ook beroep?

Ik heb vier jaar HBO-V gedaan maar ben niet afgestudeerd, momenteel werk ik in een cafetaria :lol:

Wordt een lastig ‘hokje’ :eh:

de leerkrachten hebben ook graag wat informatie uit wat voor gezin het kind komt, daarom komen ze ook bij je thuis op bezoek :thumbup:

Thuis op bezoek?

Scholen gebruiken de opleidinggegevens om een of andere score te berekenen. Hoe hoger of lager de score, hoe meer geld ze krijgen van de overheid.

Ik heb het wel ingevuld met Samara inschrijven… ik vind het helemaal niet zo erg dat ze dat willen weten. Ze willen nog veel meer weten dus niet alleen je opleidingsniveau.

@MamaMarianne wrote:

Ik vind dit nogal kort door de bocht, en eigenlijk ook wel een beetje afgunstig overkomen…

Ik denk niet dat een kind een dagdeel gratis naar een psz mag puur omdat papa en mama geen opleiding hebben. Het zal wel iets met draagkracht te maken hebben denk ik zo…

@TaMa wrote:

Ik heb het wel ingevuld met Samara inschrijven… ik vind het helemaal niet zo erg dat ze dat willen weten. Ze willen nog veel meer weten dus niet alleen je opleidingsniveau.

Ik ook niet :think:

Ik heb hier al vaker mensen over gehoord en ik snap niet zo goed wat mensen hier tegen hebben.

Het is mooi dat er op die manier extra formatie kan komen voor leerlingen met een achterstand.

En dat geldt dan net zo goed voor een kind met achterstand waarvan de ouders een hogere opleiding hebben.

@Kroes wrote:

Het is echt niet zo vreemd dat ze vragen naar nationaliteit, opleidingsniveau en (zeer) laaggeschoold werk.

Wees blij dat we nu een systeem hebben (ookal is het niet perfect) dat problemen

op latere leeftijd probeert te voorkomen.

Als kinderen van 4 jaar een taalachterstand (voornamelijk woordenschat)

hebben als ze op de basisschool komen, moet er heel veel gedaan worden

om deze achterstand enigszins bij te schroeven.

Op de psz hebben ze dan het VvE project waar kinderen expliciet woorden

aangeleerd krijgen die ze straks ook nodig hebben. Woorden die ze thuis niet

of nauwelijks horen. Door problemen in het basisonderwijs is deze regeling

ingevoerd, dus het is niet zo maar uit de lucht komen vallen. Heeft mijn

inziens niks te maken met ‘labelen’ maar dingen voor willen zijn.

Deze kinderen mogen dus vaker komen en betalen ook nog minder maandelijks juist om te stimuleren dat zij ook echt komen.

he-le-maal mee eens… :thumbup:

mijn mening kijk naar het kind niet naar de ouders :wink:

stel nou dat school a bestempeld is als achterstand en dus extra geld krijgt

en school b is een school met kindjes zonder achterstand en krijgt geen extra geld

wat nou als school b meer achterstand heeft als school a??

is het dan pech want ja op papier zijn die ouders super en de thuissituatie is ook perfect :think:

ik zie niet wat de ouders ermee te maken hebben

als er thuis alleen buitenlands gesproken word vind ik dat wel van belang voor school omdat die kinderen dan een taalachterstand hebben maar opleiding niveau en beroep nee…

Angel&Luna, ik ben het niet met je eens hoor.

Het is een bekend gegeven dat kinderen van ouders die zelf een lager niveau hebben, alleenstaand zijn of van een andere culturele afkomst zijn, meer kans hebben om een achterstand te hebben.

Dat is nou eenmaal niet anders.

En dan kan jij je als moeder aangesproken voelen, maar dat moet je niet doen.

En ik snap deze zin echt niet:

stel nou dat school a bestempeld is als achterstand en dus extra geld krijgt

en school b is een school met kindjes zonder achterstand en krijgt geen extra geld

wat nou als school b meer achterstand heeft als school a??

@Angel & Luna wrote:

als er thuis alleen buitenlands gesproken word vind ik dat wel van belang voor school omdat die kinderen dan een taalachterstand hebben maar opleiding niveau en beroep nee…

nou, ook niet… :wink:

bij mijn man thuis spraken ze alleen maar Marokkaans en ze hadden geen taalachterstand, sterker nog… de kinderen hebben allemaal een hbo of academische opleiding genoten… :angel:

ik heb hoog opgeleide ouders, maar zelf op de basisschool veel begeleiding nodig gehad…

Hierdoor nu een prima hbo opleiding kunnen volgen,

Ik ben blij dat die begeleiding er was, en dat het geld ervoor was.

wellicht dat mijn geld bij een kindje met laagopgeleide ouders vandaan kwam wat geen begeleiding nodig had, prima!

(weet niet of die regeling er toen al was, maar ik zou er dus echt geen probleem mee hebben)