waarom luisteren ze niet naar wat ik zeg op kdv

@preggie wrote:

http://www.cosgan.de/images/smilie/musik/h025.gif[/img]



“wuuuuhhhhhh gaaaaaaaaaan naaaaaaaaaar… TWENTE TOEOEOEOEOE… WE GAAN NAAR TWENTE TOEEEEE”



:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


@preggie wrote:
... maar het gaat erom dat leidsters zeggen dat het niet werkbaar is, of dat de kids het niet aankunnen...


:thumbup: :thumbup: :thumbup:

@rijstkorrel wrote:

@Joy wrote:








Vergeet niet dat het WEL zo is dat de ouders veel geld betalen en dat je zoveel mogelijk toekomt in hun wensen, !




Vind je dat echt Joy dat ouders er veel geld voor betalen. Zeker nu het stelsel is veranderd vind ik opvang echt niet duur. Iemand op bijstand niveau betaald 32 euro voor 3 dagen kinderopvang.



Tis nu voordeliger om je kind naar de opvang te brengen dan om zelf de oppas te financieren.




Tuurlijk is in het nieuwe stelsel wel degelijk een verschil in betaling, wij betalen ook niet zo veel, maar er zijn bij ons ook ouders die wel bijna de volle mep betalen, deze verdienen er ook naar, maar neemt niet weg dat voor een bijstandsmoeder 32 euro heel veel geld is en voor iemand die veel kinderopvang moet betalen dat het ook veel geld is.



Bovenal vind ik gewoon dat je als leidster zijne de kinderen een veilig, warm en vertrouwd gevoel moet geven, ze respecteren in hun keuze’s en beslissingen (uiteraard tot op zekere hoogte).

Ouders geven je wel hun meest kostbaarste bezit in handen en dat moeten we niet vergeten!

Daarom vind ik het ook o zo belangrijk om een goed contact te hebben met een ouder, dingen te overleggen en niet zo maar uit te voeren omdat het beleid is dat kinderen verplicht een beker melk moeten drinken.



BTW vraag ik me af of er letterlijkin een ped werkplan beschreven zal staan dat ze verplicht eerst hartig moeten eten en verplicht hun melk op moeten drinken, ik zou mij als ouders zijnde voor kunnen stellen hoe dat moet voelen als je dat leest, niet bepaald kindvriendelijk toch?!



Mensen die werken in de kinderopvang weten wel beter, het zijn toch de leidsters die grotendeels “de regels” bepalen, het moet dan ook geen probleem zijn om die te wijzigen.



Grote lijnen staan beschreven in het ped werkplan, wij zijn maar een 2 groeps dagverblijf en wij hebben al verschilletjes binnen de groepen qua “regeltjes” dat komt omdat je met meerdere mensen werkt die ieder een bepaald werkwijze hebben.

Het is beslist niet zo dat wat de één doet per definite goed is en wat de ander doet per definitie fout is.



Iedere leidster heeft zijn/haar goede en minder goede qualiteiten, wat je sterkt maakt als kdv is dat het team op de groep elkaar goed aanvult en als een treintje samenwerkt.
Bovenal vind ik gewoon dat je als leidster zijne de kinderen een veilig, warm en vertrouwd gevoel moet geven, ze respecteren in hun keuze's en beslissingen (uiteraard tot op zekere hoogte).
Ouders geven je wel hun meest kostbaarste bezit in handen en dat moeten we niet vergeten!
Daarom vind ik het ook o zo belangrijk om een goed contact te hebben met een ouder, dingen te overleggen en niet zo maar uit te voeren omdat het beleid is dat kinderen verplicht een beker melk moeten drinken.

helemaal mee eens!!!!

BTW vraag ik me af of er letterlijkin een ped werkplan beschreven zal staan dat ze verplicht eerst hartig moeten eten en verplicht hun melk op moeten drinken, ik zou mij als ouders zijnde voor kunnen stellen hoe dat moet voelen als je dat leest, niet bepaald kindvriendelijk toch?!

bij ons staat dit echt beschreven, we werken samen met het consultatie bureau samen!
maar natuurlijk wijken wij zelf ook weleens af, met bv een keer pannenkoeken of poffertjes!
en verplicht melk opdrinken is bij ons niet maar wij proberen ze wel zo goed mogelijk te stimuleren!

en ik denk (hoop) dat elke leidster kijkt naar het belang van het kind want daar draait het toch om!

consultatie bureau heeft mij gezegd dat ze genoeg melk innen krijgt dus dat het op school niet meer nodig is.



en dat ik haar vooral niet moet dwingen want dat heeft geen enkel nut volgens hun.



net als het eten ook daar heeft het consultatie bureau van gezegd dat ik vooral niet moet dwingen

@Simba83 wrote:

en verplicht melk opdrinken is bij ons niet maar wij proberen ze wel zo goed mogelijk te stimuleren




Tuurlijk, dat doen wij ook, altijd stimuleren, maar wat de topic openster aangeeft, verplicht opdrinken, vind ik echt niet kunnen.

@Joy wrote:

@Simba83 wrote:
en verplicht melk opdrinken is bij ons niet maar wij proberen ze wel zo goed mogelijk te stimuleren




Tuurlijk, dat doen wij ook, altijd stimuleren, maar wat de topic openster aangeeft, verplicht opdrinken, vind ik echt niet kunnen.




ik ook niet en ook bij brood eten of iets anders dwingen werkt nooit!!!

Ook ik ben werkzaam in de kinderopvang.

Jarenlang gewerkt op een babygroep totdat we omschakelden naar een verticale groep begin 2007.

Nu werk ik sinds twee weken op een ander kdv op een verticale groep waar dus de regel “eerst melk op drinken” heerst.

Ik pas me vrij gemakkelijk aan maar ik moet ontzettend wennen aan deze nogal kindonvriendelijke regel.

Op mijn andere werk zijn maar twee groepen. Op de ene groep moe(s)ten de kinderen ook eerst hun melk opdrinken voor ze een tweede boterhem of cracker krijgen. Mijn collega destijds en ik vonden dat onzin.

Zelf drink je immers ook niet eerst je melk op. En als leidster heb je een voorbeeldfunctie.



Ik vroeg dan ook aan mijn nieuwe collega, puur uit belangstelling: “Moeten wij ook eerst onze beker leeg drinken?”

Het antwoord was “Nee hoor”.



Vreemd.

Ik moet dit wel een keer aankaarten. Al wil ik niet meteen overkomen als “de betweterige nieuweling”.

Maar nu ik dit alles gelezen heb komt dat wel goed.

Meteen een goede assertiviteits les :wink:

charity gaat nu naar een gastouder en daar hoeft ze haar melk ook niet te drinken en ook het eten word ze niet gedwongen soms eet ze alles op wat ik haar mee geef en andere dagen krijg ik alles weer mee terug



nou ja wij hebben ook weleens een dag dat we minder eten toch.

goed van je dat je deze beslissing hebt genomen … als je je nou eenmaaal niet lekker ligt met een kdv is is dit een goede oplossing …

eten en drinken is nou eenmaal altijd een hot issue tussen ouders en leidsters en dat zal altijd zo blijven

Wel fijn om zo’n hele discussie te lezen, ga er ook weer anders naar kijken!



Toen Jayden net op het KDV zat (anderhalf was ie), wilde ik ook dat ie alleen hartig kreeg, en zeker geen chocolade. Geen snoep of chips, tenzij iedereen het kreeg dan.



Nu ben ik een stuk makkelijker, mede omdat ik een goed gesprek heb gehad met zijn mentor. En hij ouder is natuurlijk :mrgreen: . Maar als ik iets niet wil kan ik het gewoon aangeven mocht het nodig zijn, dus hier geen verplicht blijven zitten hoor :naughty:



er piept er 1 dus kan niet verder schrijven

Weet je wat het probleem is met ouders en kdv’s?



De een vindt dat het zo moet, de ander wil het juist anders.

Daarom is het zo goed om vooraf jezelf in te lezen in het beleidsplan.

Zijn er regeltjes waar je je niet goed bij voelt, ga dan bij jezelf na of dit de plek is waar je je kind naartoe wilt laten gaan.



Er zijn ook ouders die het helemaal niks vinden dat hun kind die vorm van opvoeding niet meekrijgt. Zij willen zelf ook dat hun kind aan tafel blijft tot de beker melk leeg is.

Krijg je die weer op je nek…



Tis nooit goed, wat je als leidster/kdv ook doet :shifty:

Tis nooit goed, wat je als leidster/kdv ook doet

Jawel hoor! Ik ben heel tevreden over het KDV waar Sam heen gaat, en over de leidsters! Echt top hoor!
(behalve dat Sam laatst 3 keer gebeten is, niet door de leidsters hoor haha, maar door een kindje, sinds het gesprek niet meer voorgekomen! :thumbup:)

Nou moet ik ook zeggen dat het KDV van Sam heeeeel flexibel is, en ze houden Sam zijn ritme aan (en niet zo'n algemeen KDV ritme) wil Sam 's middags niet eten, prima eet hij niet :mrgreen: mag hij lekker weer spelen/slapen... en eet hij later! :thumbup: vind wel top van het KDV dat ze zo goed naar de kindjes kijken hoor!

nou als bij ons een kindje geen melk lust, dan hoeft het geen melk…wat is dat nou voor onzin??? je gaat een kind toch niet dwingen?



bij ons mogen ze dat aanmaaklimo of water…

lusten ze geen bruin brood, dan vragen we de ouders om twee sneetjes ander brood mee te geven…



Neem nou mijn kind, lust geen melk nou krijgt hij lekker limo ook goed.

lust helemaal geen zuivel…maakt niets uit!



Als ik ergens boos om kan worden …



waar krijg je nou moeilijke eters van? Dit soort dingen kinderen dwingen iets te eten of drinken wat hij/zij niet lekker vind.



Ik als ouder zou woedend zijn! dat kan je van mij aannemen…die leidsters krijgen het dan echt te weten.

ik zou een gesprek aanvragen met het hoofd erbij.

een kind moet zich veilig voelen op een KDV…en zo neem je een stukje veiligheidsgevoel van het kind af.

dit is echt een :hand:





adem in adem uit…even tot tien tellen en hier weg klikken

charity kan niet tegen bruin brood daar komt ze heeeel erg van aan de dunne heb ik op het kdv ook vaker aangeven en gevraagd of ik dan eigen brood kon megeven nee dat kon niet.



nu bij de gastouder maak k zelf haar brood en is er geen probleem meer echt heerlijk

nou bij ons drinken ze ook melk en karnemelk soms met een beetje diksap of voor de allergie kids diksap gewoon .

we hebben ook de grens hierbij gesteld …

meer doen we niet o ja ook water maar daar laten we het bij …





kinderen kunnen ongeveer een half uur tot 3 kwartier rustig aan tafel zitten …

we hebben een leuke keuze uit suikerarme producten en dat gaat altijd goed …

daarnaast hebben we een enorme truukendoos om kids te helpen met drinken … we proberen eerst melk of karnemelk en op dwingen komt het eigenlijk nooit aan. de gezelligheid staat voor op .

en eigenlijk vinden kids het vaak zo gewoon en leuk dat als ze eenmaal zelf melk drinken ze altijd trots hun beker de lucht inzwaaien dat ze het op hebben .

dat prijzen we altijd enorm …



in 6 jaar tijd is er eigenlijk maar echt 1 kind die geen melk lust die krijgt van mij gewoon diksap …

dus dat is in 6 jaar tijd 15 kids per dag die altijd karnemelk en melk drinken .

zonder problemen

Anne wat ik wilde zeggen met ‘Wat je als leidster doet, het is nooit goed’ dat het moeilijk is om alle ouders tevreden te stellen.



Ik denk dat het heel belangrijk is om als ouder zijnde te kijken naar de dingen die jij belangrijk vindt binnen de opvoeding van jouw kind.

De een vindt dit belangrijk, de ander dat…



Een kind dwingen om melk te drinken, dat is tegen alle regels in. Ik voel me daar in ieder geval niet prettig bij.

Misschien is het iets, als je je er een beetje rot bij voelt, om te vragen of je rond etenstijd een keertje een kijkje mag komen nemen?

Misschien is het net iets anders dan op je overgekomen is? Misschien voel je je er dan iets meer gerustgesteld?



Als leidster zijnde kun je trouwens altijd naar andere kinderen aangeven dat Miepie geen melk hoeft te drinken, omdat zij het niet hoeft. Klaar!! Geen discussies over mogelijk. :wink:

ze kunnen de kinderen toch gewoon tussen 2 dingen laten kiezen.

melk of water

of melk of diksap ofzo iets.

Wat maakt het uit om 2 verschillende drankjes te geven.

De een heeft liever melk en de ander liever water.



Ik heb ditzelfde eigenlijk gehad op school met korstjes opeten.

Ik vind het zelf geen probleem als er geen korstjes worden gegeten,want dan ging er zeker nog 1 of 2 extra boterhammen in, maar door het dwingen ervan werd er uiteindeljk maar 1 boterham gegeten, met moeite.



Waarom zo moeilijk doen he…

Je kunt op een kdv niet zomaar zelf regeltjes gaan maken.

Het is de bedoeling dat je zoveel mogelijk het beleidsplan nastreeft.



Het is heel gebruikelijk om bij het brood melk te drinken, dat staat (meestal) ook in het plan.

Zou je de kinderen keuze geven uit sap en melk, drinken er weer minder kinderen melk, waarvan de ouders het juist weer belangrijk vinden dat ze melk drinken en dan komen die weer klagen. :wink:



De regel is, een beker melk bij het brood. vind je dat jouw kind dat niet hoeft te drinken, geef je het aan bij de leidster. Dan hoort zij daar rekening mee te houden.

Ik zou zelf, als er meerdere ouders dit aangeven, of als ik merk dat kinderen niet graag melk drinken. Een onderzoekje onder de ouders instellen, soort van poll: Wel of geen melk bij het eten.



Dan kan er altijd in een vergadering over gesproken worden wat te doen.

@Nicje wrote:

Je kunt op een kdv niet zomaar zelf regeltjes gaan maken.

Het is de bedoeling dat je zoveel mogelijk het beleidsplan nastreeft.


:naughty: :naughty: grappig dat je dat zegt...

precies DAT gevoel heb ik ook vaak... Dat het de bedoeling is het beleidsplan na te streven...
in plaats van DE KINDEREN ZORG/OPVANG TE BIEDEN DIE ZE NODIG HEBBEN..... wat het beleidsplan ook zegt.

Het is toch het plan waar DAT kdv op draait?

Als je het daar niet mee eens bent, moet je je kind dat niet brengen, of niet gaan werken. Of in de OR gaan, zodat je jouw mening naar voren kunt brengen, in de hoop dat het verandert.



Ik heb ook heel veel problemen gehad met dit soort regeltjes. Vandaar dat ik niet tevreden ben over veel kdv’s. :wink: en er niet meer werk :mrgreen:



Het zou zo moeten zijn dat de regeltjes die daarin staan, aansluiten bij jouw manier van opvoeden. Helaas is dat in praktijk moeilijk te realiseren, maar mooi zo het zeker zijn.