waarom luisteren ze niet naar wat ik zeg op kdv

@preggie wrote:





maar dat staat waarschijnlijk ook niet in jullie pedagogische visie…


Nee, zeker niet! En daarin is het ped.plan heel erg duidelijk, maar toch zijn er ouders die het zeggen!
Ik snap wel wat je bedoeld met 'uit de ped.visie niet kunnen halen hoe er op de werkvloer nou precies gewerkt wordt'. Daarom hebben we bij ons huisregels uitgewerkt. En ook daarvan stellen wij de ouders op de hoogte. Toch zijn er dan ouders die willen dat we daarvan afwijken als het hun kind betreft, en dat is waarom ik aangaf, dat ik als leidster helaas niet aan al die eisen en wensen kan voldoen (het gaat dan vaak om ouders die zich eigenlijk niet in onze visie kunnen vinden, en simpelweg gekozen hebben voor dit dagverblijf, omdat het: -dichtbij is, -op de route huis-werk ligt, -de kinderen van een kennis er ook heen gaan, -etc.. Maar zich helaas niet verdiept hebben in de ped. visie die wij handhaven. Zelfs niet toen ze die visie op schrift mee naar huis kregen.).
Ik heb daar in mijn huidige baan gewoon niet de handvaten en randvoorwaarden voor.
Ik wil overigens ook nog even vermelden, dat ik hier niet mijn persoonlijke visie op heb geschreven. Ik heb puur gekeken vanuit mijn werksituatie.

vandaag met de leidster gepraat ze geven haar wel nog melk maar als ze dat niet wil of juist op heeft krijgt ze nog wat sap na.



omdat ze het dus wel drinkt daar maar toch iedere keer z’n dorst heeft als ze thuis komt.



nu kan ze dus als ze dorst heeft na de melk nog wat sap drinken

Ik snap dat niet elk kind naar de individuele behoeftes van een ouder behandeld kan worden, maar waar me in deze situatie de haren recht van overeind gaan staan is dat het kind Structureel eerst haar melk MOET opdrinken voor ze iets anders krijgt. Het is notabene allang wetenschappelijk bewezen dat melkprodukten de ijzeropname uit het brood belemmeren, dus melk bij de boterham is helemaal niet gezonder als sap. Sterker nog het is eerder ongezonder.



Een kind dat moeite heeft met melk en dagelijks haar portie wel binnenkrijgt “straffen” door haar toch nog extra melk te laten drinken werkt straks zo averechts dat het misschien ook de melk thuis niet meer zal willen drinken, en dan dus helemaal niet meer aan de behoefte kan voldoen.



Nee vind deze regel van het kdv nergens op slaan en weinig beargumenteerd. Sterker nog misschien wordt het eens tijd voor een bij het brood drink je sap mentaliteit hier in Melkland. We zijn het enige land waar zo overvloedig melk wordt gebruikt, dus de rest van de wereld is ongezond???

@inkie wrote:

Ik snap dat niet elk kind naar de individuele behoeftes van een ouder behandeld kan worden, maar waar me in deze situatie de haren recht van overeind gaan staan is dat het kind Structureel eerst haar melk MOET opdrinken voor ze iets anders krijgt. Het is notabene allang wetenschappelijk bewezen dat melkprodukten de ijzeropname uit het brood belemmeren, dus melk bij de boterham is helemaal niet gezonder als sap. Sterker nog het is eerder ongezonder.



Een kind dat moeite heeft met melk en dagelijks haar portie wel binnenkrijgt “straffen” door haar toch nog extra melk te laten drinken werkt straks zo averechts dat het misschien ook de melk thuis niet meer zal willen drinken, en dan dus helemaal niet meer aan de behoefte kan voldoen.



Nee vind deze regel van het kdv nergens op slaan en weinig beargumenteerd. Sterker nog misschien wordt het eens tijd voor een bij het brood drink je sap mentaliteit hier in Melkland. We zijn het enige land waar zo overvloedig melk wordt gebruikt, dus de rest van de wereld is ongezond???






GO INKIE GOOOOO… :clap: :clap: :dance: :dance: :dance:



:thumbup: :thumbup:



Charity: Ik hoop dat je tevreden bent met de afspraak… Het ziet eruit als een compromis van jouw kant… “ze krijgt het nog wel… :doh: :doh: ze lust het toch niet…”… waarom dan toch proberen… :wall:



Want kennelijk kan het “na het weigeren” dus wel dat ze dan sap krijgt???

:think: :think: :think:

ja idd maar ook als ze de melk wel op heeft krijg ze nog sap aangezien ze maar een half bekertje krijgt. nou ja het gaat erom dat ze niet meer met dorst thuis komt dat is het belangrijkste.

@Kiddo wrote:

het kdv heeft zich te houden aan wat JIJ wil

JIJ betaalt ze om voor je kindje te zorgen

Dus als jij wil dat ze iets anders krijgt dan moeten ze dat geven lijkt mij en geen melk opdringen. Die kun je zelf 's ochtends geven met yoghi zoals je nu doet.






En das nou net het probleem; als alle ouders hun wensen zouden doorgeven is het voor een kdv niet meer te doen.

Als ze het ene kindje yoghi geven, het andere een sapje, en weer een ander melk… Als er een kindje is wat geen sapje mag, maar dat ziet van een ander kind, tja dan zal het geen lolletje zijn he?

Misschien moeten ze haar dan op een ander tijdstip even drinken geven, als de andere kids het niet kunnen zien.

Maar het is niet normaal dat ze haar dan uberhaupt helemaal geen drinken geven! :hand:

Wat ontzettend jammer dat het zo gaat. Als Charity geen melk lust heeft ze daar waarschijnlijk een heel goede reden voor. Persoonlijk zou ik erop staan dat ze dat spul niet hoeft te drinken. Stel dat ze lactose-intolerant is, dan mag ze zich elke dag door een keel vol slijm heenvechten… En ik weet uit ervaring hoe smerig dat is.

ik lees dit nu eigelijk pas, maar vraag me echt af waarom het zo een punt is voor het KDV… wat nou als idd zoals Gerry zegt, je kind lactose intolerant is, of zoals Peter… zeer specifiek koemelk intolerant… boter/kaas en andere zuivelproducten die wat zuurder zijn gaan wel goed, maar vla en melk dus niet.

Dat moet zo een leidster dan toch ook kunnen scheiden naar andere kindjes toe… hoezo anderen snappen niet dat dit ene kindje wat anders krijgt…



Als Charity geen melk lust, dan lust ze geen melk… als jij als moeder zegt dat jou dochter gewoon geen melk mag drinken van jou omdat ze het niet lust en je het gewoon niet wil, dan is dat toch een duidelijk gegeven?



Aniek lust ook geen melk, Peter mag het niet, dus hier drinken ze ook alternatieven…

@Rooike wrote:

En das nou net het probleem; als alle ouders hun wensen zouden doorgeven is het voor een kdv niet meer te doen.

Als ze het ene kindje yoghi geven, het andere een sapje, en weer een ander melk…





Als er een kindje is wat geen sapje mag, maar dat ziet van een ander kind, tja dan zal het geen lolletje zijn he?




tjsa… dan hebben de leidsters wat te bespreken met de ouders…

Ik zie echt het probleem niet van verschillende drankjes aanbieden… Wat is daar nou zo moeilijk aan??? Of je nou 1 kan sap maakt of een karretje of bak met verschillende dingen meeneemt…

Zo leer je een kind kiezen… toch???

En als je dat als beleid bij ouders voorstelt… dan is het toch voor alle kindjes hetzelfde… En er zijn heus kindjes die melk geen straf vinden hoor… en zelfs lekkerder dan “sap”. Hoe meer je melk een verplichting maakt, hoe meer kinders het als een straf (en machtsmiddel) zien.



Het blijft een houdingsaspect van een kdv.



Heb je de visie “het kind als uitgangspunt” of “het praktische gemak als uitgangspunt”.





(ps. Ik ben Preggie… op de pc van Wesselsoma)

@Wesselsoma wrote:

@Rooike wrote:
En das nou net het probleem; als alle ouders hun wensen zouden doorgeven is het voor een kdv niet meer te doen.

Als ze het ene kindje yoghi geven, het andere een sapje, en weer een ander melk…





Als er een kindje is wat geen sapje mag, maar dat ziet van een ander kind, tja dan zal het geen lolletje zijn he?






Zo leer je een kind kiezen… toch???



Wat als het kind niets te kiezen heeft en gewoon iets niet MAG drinken, maar het wel wil?
Leg een dreumes/pueter maar eens uit dat hij/zij geen sapje (of iets anders) mag, en dat andere kindje wel..... :mrgreen:

@Rooike wrote:

@Wesselsoma wrote:
@Rooike wrote:
En das nou net het probleem; als alle ouders hun wensen zouden doorgeven is het voor een kdv niet meer te doen.

Als ze het ene kindje yoghi geven, het andere een sapje, en weer een ander melk…





Als er een kindje is wat geen sapje mag, maar dat ziet van een ander kind, tja dan zal het geen lolletje zijn he?






Zo leer je een kind kiezen… toch???



Wat als het kind niets te kiezen heeft en gewoon iets niet MAG drinken, maar het wel wil?
Leg een dreumes/pueter maar eens uit dat hij/zij geen sapje (of iets anders) mag, en dat andere kindje wel..... :mrgreen:


dan vind ik het erger als een kind iets moet drinken en dat niet lust terwijl dat dan wel maar gebeurd???

@Rooike wrote:



Wat als het kind niets te kiezen heeft en gewoon iets niet MAG drinken, maar het wel wil?

Leg een dreumes/pueter maar eens uit dat hij/zij geen sapje (of iets anders) mag, en dat andere kindje wel… :mrgreen:




maar dat heb je toch altijd???

er is altijd kans op kindjes met eiwit-intolerantie, diabetes, koemelk-allergie of weet ik veel.

Dat heb je dus altijd vind ik… het zou wat zijn dat geen van de kindjes geen melk mag omdat marietje het niet mag, geen leverpastei omdat een kindje moslim is, geen waterijsje omdat jantje diabetes is.



ik ben van mening dat kinderen beter om kunnen gaan met verscheidenheid dan "grote"mensen (en leidsters)… :mrgreen:

Als je voor alle kids datgene gaat maken wat ze lekker vinden, is het probleem weer dat er kinderen zijn die roosvicee erg lekker vinden, maar ivm allergie niet mogen, of kids die graag melk drinken, maar koemelkallergie hebben.

Als die zien dat andere kinderen mogen drinken wat ze lekker vinden, vinden ze het oneerlijk als zij moeten drinken wat ze wordt voorgeschreven.

@Esther75 wrote:

Als die zien dat andere kinderen mogen drinken wat ze lekker vinden, vinden ze het oneerlijk als zij moeten drinken wat ze wordt voorgeschreven.




ja inderdaad… dan kun je er beter voor kiezen dat de hele groep moet drinken wat wordt voorgeschreven… :wall:



ik heb in de zorg voor verst. gehandicapten gewerkt… ook met het niveau dat vergelijkbaar is met peuters.

Je ZOU kunnen overwegen om voor het kindje, dat geen roosvicee mag, een extra mooi rietje… of een parapluutje… of weet ik veel…

of er gewoon niet te moeilijk over doen…

Nogmaals… ik denk dat een kindje met diabetes al heel snel leert dat het wat anders krijgt dan andere kindjes…

@preggie wrote:

Nogmaals… ik denk dat een kindje met diabetes al heel snel leert dat het wat anders krijgt dan andere kindjes…




Klopt! Midas zegt zelf al dat hij geen dingen met melk mag omdat hij daar buikpijn van krijgt :thumbup:

Ik werk dus op een kdv die beslist niet zo werkt.

Wij werken “ontwikkelingsgericht” dwz dat wij inspelen op de ontwikkeling van het individuele kind waar hij of zij op dat moment in verkeerd.



Eerst hartig en dan zoet? Onzin, hier mogen ze op brod kiezen wat ze willen en je zult zien dat als dat een tijdje loopt lang niet elk kind voor alle boterhammen zoet kiest.



Melk MOETEN opdrinken, dat is zo achterhaald!

Dwingen doe je never en nooit dat heeft een averecht effect!

Wij hebben melk en karnemelk op tafel staan, ze mogen drinken van hun beker wanneer zij willen dus niet 1 boterham op, eerst melk drinken en dan pas de volgende boterham.



Kindjes die echt slecht of niet drinken krijgen gewoon ranja, geen probleem en de andere kinderen hebben er ook geen problemen mee, zoals ik net al zei, als het treintjeloopt zul je zien dat het ook door de kinderen ge-accepteerd word en dat zij rustig hun beker melk opdrinken.



Op een kleed of op de bank zitten als wij moeten schoonmaken :naughty: no way!

Kinderen moeten kunnen spelen!



Voor straf op de stoel?

Alleen in echte uitzonderingen, je word er voor betaald om op te letten en dan probeer je dingen voor te blijven en een clubj ekid’s dat doordraait op tijd uit elkaar te halen en bv aan tafel wat aanbieden in spel zodat ze tot rust kunnen komen.



Jij als leidster maakt of breekt een kdv ik hoop dat mensen die er werken zich ervan bewust zijn, hoe moeilijk het ook is, kijk ook eens kritisch naar jezelf, naar je team en naar je “vastgeroeste” gewoontes, iets wat nieuw is is niet per definitie gelijk “fout” dingen uitproberen en vernieuwen hoort ook bij je beroep en dat kun je met plezier en enthousiasme doen zodat het gaat lukken of je kunt je kop in de wind gooien en gaan mokken “daar begin ik niet aan” en dat is het plan gedoemd te mislukken.

Ik ijk altijd naar mijzelf, zou ik dat doen met mijn kind? Nee, dan ook niet met het kind van een ander!



Vergeet niet dat het WEL zo is dat de ouders veel geld betalen en dat je zoveel mogelijk toekomt in hun wensen, DAT staat in ons ped beleidsplan en het komt ook wel eens voor dat wij een discussiepunt hebben met ouders, maar wij werken wel ontwikkelingsgericht, dat staat beschreven en daar kun je de ouders op wijzen, ze hebben er met de aanmelding van hun kind ook zelf oor gekozen.



Waar een wil is is een weg en dat betreft ook de leidsters, als je echt wilt loopt het als een tierelier!

Vergeet niet dat het WEL zo is dat de ouders veel geld betalen en dat je zoveel mogelijk toekomt in hun wensen


sorry maar bij ons staat ook alles vastgesteld en dit is na te lezen door alle ouders voordat ze zich aanmelden......dus ze betalen voor de opvang waar ze zelf voor kiezen en weten dus precies hoe een dagverblijf werkt en welke regels ze hanteren, staan ze hier niet achter dan kan je als ouders beter voor andere opvang kiezen!

plus denk ik dat elk dagverblijf andere regels heeft en dat alle ouders ook andere regels graag zien ..... je kan gewoonweg niet aan alle wensen voldoen

@Simba83 wrote:

Vergeet niet dat het WEL zo is dat de ouders veel geld betalen en dat je zoveel mogelijk toekomt in hun wensen




sorry maar bij ons staat ook alles vastgesteld en dit is na te lezen door alle ouders voordat ze zich aanmelden…dus ze betalen voor de opvang waar ze zelf voor kiezen en weten dus precies hoe een dagverblijf werkt en welke regels ze hanteren, staan ze hier niet achter dan kan je als ouders beter voor andere opvang kiezen!



Dat ben ik helemaal met je eens, ik wil echter benadrukken dat wat je aanbied je dat ook uit moet voeren.
Hetgeen ik beschreef is onze werkwijze en onze visie, met als gevolg dus dat ouders daar voor kiezen en daarvoor betalen en dat ze ook datgeen moeten krijgen waarvoor ze betalen.

Als jullie anders werken prima, daar kiezen dan ouders voor die hun kind bij jullie brengen.

Het feit blijft hetzelfde, dat wat een kdv beschrijft in een ped werkplan bioed je aan en heb je uit te voeren, DAAR betalen ouders voor.....

Het concept blijft dus hetzelfde, ongeacht de inhoud van het ped beleidsplan.

@Joy wrote:

Ik werk dus op een kdv die beslist niet zo werkt.

Wij werken “ontwikkelingsgericht” dwz dat wij inspelen op de ontwikkeling van het individuele kind waar hij of zij op dat moment in verkeerd.



Eerst hartig en dan zoet? Onzin, hier mogen ze op brod kiezen wat ze willen en je zult zien dat als dat een tijdje loopt lang niet elk kind voor alle boterhammen zoet kiest.



Melk MOETEN opdrinken, dat is zo achterhaald!

Dwingen doe je never en nooit dat heeft een averecht effect!

Wij hebben melk en karnemelk op tafel staan, ze mogen drinken van hun beker wanneer zij willen dus niet 1 boterham op, eerst melk drinken en dan pas de volgende boterham.



Kindjes die echt slecht of niet drinken krijgen gewoon ranja, geen probleem en de andere kinderen hebben er ook geen problemen mee, zoals ik net al zei, als het treintjeloopt zul je zien dat het ook door de kinderen ge-accepteerd word en dat zij rustig hun beker melk opdrinken.



Op een kleed of op de bank zitten als wij moeten schoonmaken :naughty: no way!

Kinderen moeten kunnen spelen!



Voor straf op de stoel?

Alleen in echte uitzonderingen, je word er voor betaald om op te letten en dan probeer je dingen voor te blijven en een clubj ekid’s dat doordraait op tijd uit elkaar te halen en bv aan tafel wat aanbieden in spel zodat ze tot rust kunnen komen.



Jij als leidster maakt of breekt een kdv ik hoop dat mensen die er werken zich ervan bewust zijn, hoe moeilijk het ook is, kijk ook eens kritisch naar jezelf, naar je team en naar je “vastgeroeste” gewoontes, iets wat nieuw is is niet per definitie gelijk “fout” dingen uitproberen en vernieuwen hoort ook bij je beroep en dat kun je met plezier en enthousiasme doen zodat het gaat lukken of je kunt je kop in de wind gooien en gaan mokken “daar begin ik niet aan” en dat is het plan gedoemd te mislukken.

Ik ijk altijd naar mijzelf, zou ik dat doen met mijn kind? Nee, dan ook niet met het kind van een ander!



Vergeet niet dat het WEL zo is dat de ouders veel geld betalen en dat je zoveel mogelijk toekomt in hun wensen, DAT staat in ons ped beleidsplan en het komt ook wel eens voor dat wij een discussiepunt hebben met ouders, maar wij werken wel ontwikkelingsgericht, dat staat beschreven en daar kun je de ouders op wijzen, ze hebben er met de aanmelding van hun kind ook zelf oor gekozen.



Waar een wil is is een weg en dat betreft ook de leidsters, als je echt wilt loopt het als een tierelier!








“wuuuuhhhhhh gaaaaaaaaaan naaaaaaaaaar… TWENTE TOEOEOEOEOE… WE GAAN NAAR TWENTE TOEEEEE”



:thumbup: :thumbup:

het kan het kan… Wessel zit nu ook op zo’n dagverblijf…



En natuurlijk zijn er visies en werkwijzes omschreven die je koopt of verkoopt… maar het gaat erom dat leidsters zeggen dat het niet werkbaar is, of dat de kids het niet aankunnen…

Zeg dan gewoon dat je betaald wordt voor het uitvoeren van het beleid en dat je daar achter staat.

@Joy wrote:









Vergeet niet dat het WEL zo is dat de ouders veel geld betalen en dat je zoveel mogelijk toekomt in hun wensen, !




Vind je dat echt Joy dat ouders er veel geld voor betalen. Zeker nu het stelsel is veranderd vind ik opvang echt niet duur. Iemand op bijstand niveau betaald 32 euro voor 3 dagen kinderopvang.



Tis nu voordeliger om je kind naar de opvang te brengen dan om zelf de oppas te financieren.