Tja… soms zijn er woorden… des te vaker je ze achterelkaar hardop zegt, worden ze steeds gekker
maar ook, waarom heet een fiets een fiets of een hemd een hemd… waar komt dat woord vandaan en waar dacht diegene aan toen ie een woord bedacht…
Whahahaha, Snoes, verveel je je soms
hahaha, nou… ik vraag me soms wel eens wat af…
ben ondertussen druk bezig met uitnodigingskaarten printen, traktatiekaartjes, een schemaatje maken voor zoonlief voor wat hij moet doen bij het opstaan en naar bed gaan * vond ie fijn * zal nog even brood smeren en een wasje in de droger gooien…
tja… hahahaha
Dat heb ik ook heel vaak ja. :lol: Maar dat heb eigenlijk met alles. :mrgreen:
fiets
De herkomst van het woord Nederlandse ‘fiets’ is enigszins onduidelijk. Het artikel in het Woordenboek der Nederlandsche taal, geschreven in 1919, geeft twee mogelijke etymologieën. Ten eerste zou het woord afgeleid kunnen zijn van de naam van een Wageningse wagenmaker, E.C. Viets, die al rond 1880 rijwielen maakte. Deze zeer voor de hand liggende verklaring werd al gauw van de hand gewezen, toen bleek dat het woord al sinds de jaren 1870 in Nederland voorkwam (hoewel het toen nog niet zeer gebruikelijk was). Een tweede verklaring is dat het een verbastering is van het wat lange en lastig uit te spreken Franse ‘vélocipède’. Tussenvormen als ‘fielsepee’ kwamen bijvoorbeeld in Twente voor.
Andere verklaringen zijn gezocht, maar ook voor deze geldt wat Ewoud Sanders indertijd schreef: “De herkomst van het woord fiets laat zich in twee woorden samenvatten: ‘etymologie onbekend’.” [1]
‘Fiets’ op een Duits bord
In bijna alle andere talen gebruikt met afleidingen van het Franse ‘vélocipède’ of het Engelse ‘bicycle’. In het Frans zijn zowel ‘vélo’ als ‘bicyclette’ bekend. Het Nederlandse ‘fiets’ is ook bekend in het Afrikaans en (informeel) in het noorden van Duitsland.
Hemd
Een overhemd dankt zijn naam daaraan dat het (van oorsprong) over het hemd (tegenwoordig meestal onderhemd genoemd) wordt gedragen. Een oude naam is boezeroen. Van oudsher was de boezeroen (in het Frans “le bourgeron”) eigenlijk een korte kiel met lange mouwen, meestal van blauw gestreept linnen of katoen. Hij werd voornamelijk als onderkleed gedragen door ambachtslieden, zeelieden en sjouwers. Dit kledingstuk had geen kraag. Omdat dus het “gewone volk” boezeroenen droeg, werden arbeiders wel “Jan Boezeroen” genoemd. Een mager persoon werd wel aangeduid als “een boezeroen met botten”
Ik weet alleen niet of je hier iets aan hebt… :lol:
Vraag het me ook wel eens af, waarom dingen nou zo zijn genoemd.
Want een Fiets had ook een hemd kunnen zijn toch?
Ik heb dat met Stoel bv
Ik weet daarentegen weer wél waarom een vlieg een vlieg heet :mrgreen:
Maar waarom speel je eigenlijk tennis met een tennisbal? En waarom speel je dan geen voetbal met een voetbalbal?
Haha, en als ik hem te pakken heb dan was het een ‘vloog’. :mrgreen:
Ik heb dat ook weleens, dat ik denk, wat een gek woord eigenlijk.
En inderdaad, als je het 20 keer achter elkaar zegt klinkt het ook niet meer.
Maar dat heb ik met mijn voornaam net zo bijvoorbeeld.
Voor Robin heb ik een rugzak en gymtas besteld met zijn naam erop.
Dan kon je kiezen uit verschillende kleuren en plaatjes, en dan zag je de tas als voorbeeld, inclusief plaatje, naam, etc.
Op een gegeven moment vond ik ‘Robin’ zelfs een raar woord… :doh:
Ik heb dat met bijv. stopcontact. Zo’n raar woord.
En vensterbank. En iedereen maar roepen tegen zijn kinderen dat je niet in de vensterbank mag zitten. Uhh…, waarom zit het woordje bank er dan in :think:
En nog wat rare woorden:
-schoorsteen
-kussensloop
-viltstift
-potlood
-basterdsuiker
-antiloop 8)
-hoedenplank
-kapstok
hihih ja ik heb dat ook weleens… helemaal als de kinderen ineens iets zeggen en dan denk je… ja eigenlijk best een raar woord :lol:
En ook weleens bij produkten… hoe ben je in hemelsnaam op het idee gekomen om het uit te vinden??? Gewoon dingen die we nu dagelijks gebruiken en heel gewoon vinden, maar waarvan ooit iemand bedacht moet hebben: nou weet je wat handig is?!? En het dan ook maakt.
Sommige dingen te simpel voor woorden, maar toch… je moet het maar net bedenken.
Haha er bestaan inderdaad rare woorden. Zo heb ik dat met het woord augurk
Wat dachten jullie van “luier”. Raar woord toch eigenlijk?
:lol:
Ik zou nou best een heel verhaal kunnen houden over hoe woorden etymologisch gezien ontstaan zijn, maar daarvoor is kok denk ik niet echt de plek , voor iedereen die toch een wat algemeen praatje hierover wil lezen kijk eens naar dit artikel op wikipedia
Het grappige van taal is natuurlijk dat het steeds aangepast wordt aan hoe mensen leven en wat ze doen. Honderden jaren geleden waren vensterbanken er idd vaak om juist wel op te zitten(denk aan een soort erkers), maar tegenwoordig worden ze daar niet meer voor gebouwd Ik persoonlijk vind het altijd heel leuk om dan toch op google oid uit te gaan zoeken waarom iets dus wel zo heet… tja ieder zijn hobby, toch
En ik blijf me ook steeds weer erover verbazen hoe snel taal veranderd. Zo’n jaar geleden wist niemand nog wat pingen is, nu hoor je’t om de haverklap :lol:
In het grote etymologische woordenboek staat dat fietsen mogelijk afkomt van het oudere dialectwoord vietsen (zich vlug verplaatsen)
Het is geen geval afgeleid van de rijwielhandelaar E.C. Viets, onder kostschooljongens in de buurt werd fiets al gebruikt voordat Viets zijn handel begon
Ik heb het boek op schoot, meer?
En Hemd: komt van hemithi/hemidi, grondbetekenis is: omhulsel.
Laarsje graag…
@juulke wrote:
Ik heb dat met bijv. stopcontact. Zo’n raar woord.
En vensterbank. En iedereen maar roepen tegen zijn kinderen dat je niet in de vensterbank mag zitten. Uhh…, waarom zit het woordje bank er dan in :think:
En nog wat rare woorden:
-schoorsteen
-kussensloop
-viltstift
-potlood
-basterdsuiker
-antiloop 8)
-hoedenplank
-kapstok
viltstift en hoedenplank en kapstok vind ik erg voor de hand liggend :think: Kussensloop ook.
Dat zegt het toch al?
laars komt van leerse/laerse; leren beenbedekking.