het etymologisch woordenboekstaat (gedeeltelijk) ook online
pot en lood: grafiet om in de pottenbakkerij vuurvaste smeltkroezen te maken (wat is smeltkroes ), later grafiet met pijpaarde voor schrijven en tekenen. Wat vergemakkelijk werd doordat in de Oudheid en Middeleeuwen lood als schrijfstift werd gebruikt.
Ja dat van dat schrijven met lood wist ik wel, pot is ook interessant…
Leuk zo’n boek…
@eisblume wrote:
het etymologisch woordenboekstaat (gedeeltelijk) ook online
toch geen 1065 bladzijden hoop ik?
Ik koop nooit meer een boek :snooty:
kan ik toch niet

@Madre wrote:
Ja dat van dat schrijven met lood wist ik wel, pot is ook interessant…
Leuk zo’n boek…
dat is echt leuk.
Zo hebben we ook een enorm spreekwoordenboek.
En nog meer troep :mrgreen:
@lydia wrote:
@eisblume wrote:het etymologisch woordenboekstaat (gedeeltelijk) ook online
toch geen 1065 bladzijden hoop ik?
Ik koop nooit meer een boek :snooty:
kan ik toch niet![]()
Nee, niet alle 1065, vandaar gedeeltelijk

och ik loop altijd met dat boek op zak…
Pff.
Vanwege overleden laptop zit ik nu op de studeerkamer en daar staat gelukkig niets :liar: kan nog net zitten :wall:
@lydia wrote:
och ik loop altijd met dat boek op zak…
Pff.
Vanwege overleden laptop zit ik nu op de studeerkamer en daar staat gelukkig niets :liar: kan nog net zitten :wall:
haha wou net zeggen, Lydia loopt altijd met dat boek in d’r tas :lol:
En dan is het ook nog zo :mrgreen:
@lydia wrote:
@juulke wrote:Ik heb dat met bijv. stopcontact. Zo’n raar woord.
En vensterbank. En iedereen maar roepen tegen zijn kinderen dat je niet in de vensterbank mag zitten. Uhh…, waarom zit het woordje bank er dan in :think:
En nog wat rare woorden:
-schoorsteen
-kussensloop
-viltstift
-potlood
-basterdsuiker
-antiloop 8)
-hoedenplank
-kapstok
viltstift en hoedenplank en kapstok vind ik erg voor de hand liggend :think: Kussensloop ook.
Dat zegt het toch al?
Vind ik dus niet.
Er zit geen vilt in de stift en je kleurt er ook niet mee op vilt. Waarom heet het dan viltstift.
Ik zie nooit een hoed op de hoedenplank liggen, waarom heet het dan hoedenplank.
Wat is een sloop? Iets wat je kapot gemaakt hebt? Ik vind sloop een raar woord en vraag me dus af waar het vandaan komt.
volgens mij zat er van oorsprong wel inkt op vilt in stiftvorm…
Net zoals je nu geen hoeden meer ziet op een hoedenplank, maar dat wel ooit gedaan werd.
Vroeger stonden er ook wc-rollen op in een gehaakte hoed, dat snapte ik nooit…
sloop weet ik idd niet…Klinkt mij niet als slopen als kapot maken maar meer als slepen, voorttrekken :think:
zit nu zonder boek beneden 8)
@lydia wrote:
volgens mij zat er van oorsprong wel inkt op vilt in stiftvorm…
Net zoals je nu geen hoeden meer ziet op een hoedenplank, maar dat wel ooit gedaan werd.
Vroeger stonden er ook wc-rollen op in een gehaakte hoed, dat snapte ik nooit…
sloop weet ik idd niet…Klinkt mij niet als slopen als kapot maken maar meer als slepen, voorttrekken :think:
zit nu zonder boek beneden 8)
snel naar boven dan :mrgreen:
Nu we het over hoedenplank hebben … kattenbak (achterin je auto) ook zo raar. Alsof je daar een kat in zou stoppen.
sloop is afgeleid van sluipen-denk aan een wijd kleed waarin je jezelf laat glijden- en dus glijd je het kussen in een sloop
viltstift De naam viltstift doet vermoeden dat de stift van vilt zou zijn gemaakt. Dat is niet helemaal waar. Alleen de eerste viltstiften uit de jaren veertig werden van vilt gemaakt. lees meer
haha, ja tuurlijk kun je zo alles opzoeken, maar vind het ook leuker omte horen wat jullie zelf denken…
mijn zoontje vroeg laatst heel nuchter… mama… waarom hebben ze geen bodykouwers… (ipv bodywarmer)
dat is op zich weer een vrij logisch woord…
@Snoesje wrote:
haha, ja tuurlijk kun je zo alles opzoeken, maar vind het ook leuker omte horen wat jullie zelf denken…
mijn zoontje vroeg laatst heel nuchter… mama… waarom hebben ze geen bodykouwers… (ipv bodywarmer)
Doet me denken aan mezelf; mijn broertje heet John. En ik wilde geen capuchon op. Wel een capulydia.
Met 5 jaar leeftijdsverschil was ik het John voor en John na helemaal zat 8)
:lol:
@lydia wrote:
@Snoesje wrote:haha, ja tuurlijk kun je zo alles opzoeken, maar vind het ook leuker omte horen wat jullie zelf denken…
Doet me denken aan mezelf; mijn broertje heet John. En ik wilde geen capuchon op. Wel een capulydia.
Met 5 jaar leeftijdsverschil was ik het John voor en John na helemaal zat 8)
geweldig :lol:
Onze kinderen vroegen zich of er ook stouteheersbeestjes waren en wat die dan deden dat ze stout waren… en wat lieveheersbeestjes nou deden dat zij daarom lief waren.
@juulke wrote:
Ik heb dat met bijv. stopcontact. Zo’n raar woord.
En vensterbank. En iedereen maar roepen tegen zijn kinderen dat je niet in de vensterbank mag zitten. Uhh…, waarom zit het woordje bank er dan in :think:
En nog wat rare woorden:
-schoorsteen
-kussensloop
-viltstift
-potlood
-basterdsuiker
-antiloop 8)
-hoedenplank
-kapstok
Stopcontact is ook een raar wordt, dat niet overeenkomt met wat we bedoelen. Het woord stopcontact impliceerd iets dat het contact onderbreekt.
Wat wij een stopcontact noemen, heet eigenlijk een wandcontactdoos.
Kapstok komt denk ik omdat mensen vroeger kappen droegen ipv jassen.
Antiloop, tjsa die lopen best snel voor dieren die tegen lopen zijn.
@tijger86 wrote:
@juulke wrote:Ik heb dat met bijv. stopcontact. Zo’n raar woord.
En nog wat rare woorden:
-schoorsteen
-kussensloop
-viltstift
-potlood
-basterdsuiker
-antiloop 8)
-hoedenplank
-kapstok
Stopcontact is ook een raar wordt, dat niet overeenkomt met wat we bedoelen. Het woord stopcontact impliceerd iets dat het contact onderbreekt.
En als de draden van jouw wandcontactoos nou contact maken met de stoppenkast

De wandcontactdoos, bevat het stopcontact eigenlijk…
Ik had vroeger altijd moeite met maten opnemen, dat doe je toch met een centimeter-meter?
Heb ik in ieder geval lang vol gehouden…
@~Melanie~ wrote:
@tijger86 wrote:@juulke wrote:Ik heb dat met bijv. stopcontact. Zo’n raar woord.
En nog wat rare woorden:
-schoorsteen
-kussensloop
-viltstift
-potlood
-basterdsuiker
-antiloop 8)
-hoedenplank
-kapstok
En als de draden van jouw wandcontactoos nou contact maken met de stoppenkast
De wandcontactdoos, bevat het stopcontact eigenlijk…
Ik heb een paar jaar in Duitsland gewoond en dan valt het pas op dat sommige woorden in Nederland moeilijk te verklaren zijn. Stopcontact is daar bijv. Steckdose en dat dekt voor mij veel meer de lading. Een kastje waar je iets in kunt steken.
En antiloop vind ik een raar woord sinds iemand de vergelijking maakte met een 'middeltje-tegen-een-vrij-accuut-darm-probleem".