waarom gekozen voor KV?

Ik heb ook al vrij snel resoluut besloten geen BV te gaan geven en zo dnek ik er nog steeds over. Ik ga zeker weten voor de FV.

Tja en de reden…het is een gevoel. Ik wil het gewoon niet. Ik vind mijn borsten ook intiem en zie het niet zitten om te pas en te onpas een kind aan mijn borsten te hangen. Het lijkt mij erg onpraktisch aangezien ik zo pretus ben dat ik niet overal mijn borst tevoorschijn zou gaan halen (met visite erbij, in de tram in een restaurant :shock: ) en het argument, je hebt altijd je voeding bij je vind ik ook voor FV gelden. Je neemt toch altijd eten mee voor je kindje in je tas ? Ook dat kolven zie ik helemaal niet zitten, ik zou mij dan echt een koe voelen. En hiermee wil ik geen discussie aanzwengelen maar gewoon MIJN eigen mening geven. Ik moet mij al zo vaak verdedigen waarom ik geen BV ga geven…

En JA ik weet dat BV beter is voro een kind, dat weet ik heus…

Verder heb ik eigenlijk dezelfde mening als fatasia hierboven al gezegd heeeft…

Ik heb bij Thom ervoor gekozen om flesvoeding te geven. Tsja en waarom?? Klinkt heel raar maar ik zag niet anders om me heen en dacht dus dat het “normaler” was om fv te geven dan bv. Ook bij de vk werd er verder niets over gezegd toen ik gevraagd werd naar welke voeding ik wilde geven. Noem het naïef maar voor mij was dat toen zelfsprekend.



Nu ben ik vastbesloten om bv te gaan geven, ik hoop in ieder geval dat het lukt als ik al die verhalen zo lees over te weinig voeding etc etc.

@lena3 wrote:



Ten eerste omdat ik me moeilijk kan voorstellen dat je een kidje dat graag aan de borst wil dat zou weigeren. Dus wil ik graag snappen waarom andere moeders daar geen moeite mee hebben.




Misschien zal je nooit helemaal kunnen snappen waarom moeders er geen moeite mee hebben/hadden om het kindje niet aan de borst te leggen, dat is ook logisch als je zelf 100% (of bijna 100%) achter bv staat. Het is dan supermoeilijk om ineens om te switchen en de voordelen van het alternatief te zoeken. Dus misschien is dat een kwestie van die vraag loslaten want iedereen beleeft het toch op zijn manier en maakt op basis daarvan een keuze. Ik heb het nooit zo ervaren dat ik hem iets zou “weigeren” of ontnemen. Zal het later nog eens aan 'm vragen :mrgreen: en dan kom ik er nog op terug :wink:



@lena3 wrote:


En ten tweede omdat Lara dus niet aan de borst wil drinken (wat ik dus erg naar vind) en als jullie nou met allemaal geweldige redenen komen, dan ga ik daar misschien nog het voordeel van inzien :smiley: .


Wat vervelend voor je dat ze niet aan de borst wil drinken. Als je ingesteld bent om bv te geven dan kan ik me voorstellen dat dat een domper is. Ik ben bang dat je er niet snel echt voordelen van zal zien. Weet je, even kort door de bocht.... bv en kv zijn in mijn ogen hetzelfde muv de voedingsstoffen. Iedereen beleeft intimiteit, handigheid enz toch op zijn manier en dat kun je niet meten of vergelijken. Kwestie van op je gevoel afgaan.

Ik was even nieuwsgierig naar jouw nieuwsgierigheid :wink: dat maakt het reageren nl wat persoonlijker. Anders wordt het idd snel weer een van DE discussies. Dat helpt je dan ook niet echt, toch? Soms helpt het om dingen even los te laten en gewoon te ondergaan?

Sterkte iig met Lara!

Groetjes,
Nannie

Weet je Lena… Toen na 8 dagen bleek dat ik geen druppel melk had… en na veel gesprekken met verpleegkundigen en lactatiekundige bleek dat ik waarschijnlijk ook geen melk zou krijgen (stress, lichamelijke uitputting, nasleep van t hellp syndroom etc…) wilde ik ook de voordelen van fv gaan zoeken… Nou uit mijn vorige berichtje blijkt wel dat ik ze nog steeds niet heb gevonden :roll: Maar ik moest gewoon overschakelen en dus moest ik de knop omzetten… En dat vind ik nog steeds moeilijk want ik was zo erg overtuigd dat ik bv zou geven en alles op alles zou zetten… Maar ja zonder melk kun je wel alles op alles zetten, dan heeft het nog weinig zin. Maar ik heb t gedaan en nu geef ik mijn kleine prinsesje dus kv… En ze doet het er goed op. Maar het is gewoon moeilijk als je overtuigd bent van bv…

ik heb voor flesvoeding gekozen omdat ik graag weer snel wil herstellen van me zwangerschap en aankomende bevalling. Ik vind dat dit al genoeg van me lichaam heeft gevraagd.



Ook wil ik graag eens een nacht kunnen door slapen en dan kan Koen mooi de fles geven.



moet ook weer na 10weken aan het werk en ik zie me eigen echt niet kolven…



groetjes

Tja, het rare was dat ik dus helemaal niet zo’n overtuigde BV-moeder was. Ik wilde het wel doen omdat het gezonder was voor mijn kind, maar veel zin had ik er niet in. Nu krijgt Lara BV uit een flesje, dus de gezondheidsvoordelen heeft ze nog steeds. Zou je denken dat ik er verder geen problemen mee zou hebben om het zo te doen. Maar hoewel ik het van tevoren dus helemaal niet zo zag zitten, heb ik nu het gevoel dat we echt iets missen en snap ik niet dat er moeders zijn die daar vrijwillig afstand van doen (voor henzelf én hun kind). Raar dus, hoe zoiets werkt :doh:



Nannietje: je hebt gelijk, jullie antwoorden zullen van mij geen KV-moeder maken (ik heb het altijd maar over kunstvoeding ipv flesvoeding, omdat je in een flesje beide soorten voeding kunt stoppen). Maar als ik de keuze van een KV-moeder beter begrijp, heb ik er waarschijnlijk ook meer respect voor, denk je niet? En wie weet noemen jullie wel iets waarvan ik denk: verrek da’s waar, dat voordeel ha dik me nog niet gerealiseerd :mrgreen:

Tja eigenlijk speelden meerdere factoren een rol…

Ten eerste had er niet echt veel zin in…in mijn ogen is het nogal veel gedoe… :roll: Daarnaast vind ik een kind lebberent aan mijn borst geen fijn idee. Ook wilde ik perse niet kolven, ben tenslotte geen koe.

En op deze manier kon mijn man vanaf het begin van af aan ook een voeding geven en stond ik er niet steeds alleen voor.

Kortom er waren zoveel redenen dat ik bewust meteen al vanaf dag 1 dat ik wist dat ik zwanger was (en eigenlijk daarvoor al…) voor flesvoeding heb gekozen.



Achteraf heb ik totaal geen spijt gehad en bij een mogelijk volgend kindje doe ik het weer net zo. Ondanks dat mijn zoontje waarschijnlijk een koemelkallergie heeft en bronchitus. Dit had ik door BV toch niet kunnen voorkomen aangezien dit erfelijk bepaald is.

Succes verder met je topic!

@Smurf78 wrote:

Achteraf heb ik totaal geen spijt gehad en bij een mogelijk volgend kindje doe ik het weer net zo. Ondanks dat mijn zoontje waarschijnlijk een koemelkallergie heeft en bronchitus. Dit had ik door BV toch niet kunnen voorkomen aangezien dit erfelijk bepaald is.

Succes verder met je topic!




Met alle respect voor je keuze maar dit is dus niet waar. Een koemelkallergie komt minder vaak bij bvkinderen voor, en anders is het dieet van de moeder aanpassen niet zo heel moeilijk. Ook komt bronchitus minder vaak voor bij borstgevoede kinderen. Je zou voor beide ter preventie wel minimaal 6 maanden uitsluitend bv moeten geven…

Dus het is niet zeker dat je het met bv had kunnen voorkomen, maar de kans is groot dat je met bv dus geen allergisch en bronchituskindje had gehad.

Om dezelfde redenen die Nannietje heeft en ook om dezelfde redenen van Smurf78 en ook omdat ik me er gewoon niet prettig bij voel om bv te geven ga ik ook kiezen voor fv, dat stond voor mij al vast voor ik zwanger was, en er is niemand die mij daar vanaf kan brengen. De reden waarom ik me er niet prettig bij voel kan ik niet precies uitleggen, het is gewoon een gevoel en als ik er aan denk ergens met een kind aan de borst te moeten gaan zitten voel ik me al ongemakkelijk, zal wel iets met onzekerheid te maken te hebben… daar heeft een kind niks aan aan een moeder die tegen haar zin gaat zitten voeden. Dat wil niet zeggen dat ik mijn kindje niet het beste gun, en als het dan een allergie ergens voor krijgt wil ik me dus ook niet schuldig voelen omdat ik geen bv geef (heb gegeven) je moet iedereens beweegredenen gewoon respecteren en niemand kan een ander zeggen wat hij of zij doet niet goed is, alles wat we doen is met de beste bedoelingen en die liggen bij de één anders dan bij de ander…

Mee eens Tante soesa, maar de beste bedoelingen veranderen niets aan de feiten, en feit is nu eenmaal dat bv helpt om allergien en astma/bronchitus te voorkomen. Dat verzin ik niet om iemand zich schuldig te laten voelen, maar is gewoon een feit…

Lena, wat een interessant onderwerp! Kan me vanuit jouw oogpunt ook helemaal voorstellen dat dit interessant is…



Maar het is sowiezo erg interessant, omdat er dus nog zoveel misverstanden bestaan over borstvoeding. Mensen baseren hun keuze op de verkeerde informatie. Dat is erg jammer.



En ik las ook iets over terug in vorm komen na de zwangerschap en bevalling. Dat kan júist met borstvoeding…



Nou ja, genoeg misverstanden die dus door BV organisaties uit de wereld geholpen moeten worden. Want slechte voorlichting is nog steeds de belangrijkste factor bij het mislukken van borstvoeding en zoals ik hier lees, zijn er heel wat moeders die daar nog steeds erg verdrietig van zijn…

@Xanna! wrote:

Maar het is sowiezo erg interessant, omdat er dus nog zoveel misverstanden bestaan over borstvoeding. Mensen baseren hun keuze op de verkeerde informatie. Dat is erg jammer.


Laat het nou rusten....we weten het allemaal echt wel (oke, vooruit de meesten dan), maar daar ging het hier niet over... Voor misstanden kunnen ze het BV gedeelte raadplegen, toch?

Succes lena met het zoeken van de voordelen :wink: . Ben een "vrijwillige" KV-geefster maar ben bang dat ik je niet echt kan helpen....tis en blijft een "feeling"gedoe. Jouw feeling zal toch bij BV blijven. Misschien toch een voordeel: Ik hoef er niet voor te kolven (da's misschien voor jou het voordeel als je er tegenop zou zien) :D

Ik ben het toch echt wel met Xanna eens, zonder ´de discussie´ aan te zwengelen maar mij valt het dus ook op dat er keuzes gemaakt worden die gebaseerd zijn op onjuiste feiten of gebrek aan informatie. De ´gevoelsmatige´ keuze natuurlijk uitgezonderd.



Dit overigens verder zonder waarde oordeel maar het viel me gewoon erg op. Niet allen in dit draadje maar ook in mijn omgeving.



Groetjes Janna

@inkie wrote:

Mee eens Tante soesa, maar de beste bedoelingen veranderen niets aan de feiten, en feit is nu eenmaal dat bv helpt om allergien en astma/bronchitus te voorkomen. Dat verzin ik niet om iemand zich schuldig te laten voelen, maar is gewoon een feit…




sorry maar ik ben het niet met je eens…

Mijn zusje heeft borstvoeding gehad en is allergisch ikzelf heb KV gekregen en heb nergens last van. Zo zie je maar!



Verder ga ik er niet op in want dit topic is niet bedoeld om de zoveelste discussie op te wekken wat zo toch weer gebeurd…helaas…

Respecteer ieder zijn keuze dat doe ik ook!

:-*

Wat heeft een wetensschappelijk bewezen feit met respect voor een keuze te maken?

Dat iemand voor kv kiest moeten ze zelf maar weten, maar het is simpelweg niet waar dat bv geen verschil maakt in de kans op allergieen en astmatische aandoeningen.

Ook dat jij en je zus toevallig buiten die statistieken vallen zegt geen ene mallemoer.

Dat is precies hetzelfde als; " mijn opa heeft 90 jaar gerookt en geen kanker gekregen, mijn tante is overleden aan kanker en heeft nooit gerookt, dussss Van roken krijg je geen kanker…"



Bij kv is de kans op allergieen en astma bewezen groter. Dat is een feit, niet meer en niet minder.

Hier gaan we weer :roll:

dit WAS een leuke topic …

jammer dat de laatste gesprekjes weer erg aanvallend klinken…




Ik had geen keuze: ik heb een borstverkleining gehad en de melkkanaaltjes waren doorgeknipt.

Ik vond het eerst jammer, maar de kids doen het uitstekend en dà t is het belangrijkste voor mij !!!



Groetjes,

Gerda

Ik ben gewoon benieuwd naar de redenen, of ze nu gebaseerd zijn op juiste informatie of niet. Als zoveel mogelijk KV-moeders antwoord geven, dan wordt misschien ook duidelijk of er nu écht zoveel bij zitten die gewoon niet op de hoogte zijn van de feiten, of dat ze gewoon een andere afweging hebben gemaakt en andere dingen zwaarder vinden wegen.

En ik ben dus bang dat als we KV-moeders gaan “aanvallen” op die redenen dat we dan weer een gevecht krijgen in plaats van dat ik nou eens kan ontdekken waaróm ze kiezen wat ze kiezen. KV-moeders die nog geen antwoord hebben gegeven, zullen dan niet zo gauw nog reageren omdat ze denken “daar gaan we weer”. Ik wil mensen naar hun redenen vragen, zonder ze het gevoel te geven dat ze ter verantwoording worden geroepen.

Natuurlijk jeuken je vingers als er dingen gezegd worden die gewoon echt niet kloppen, maar daar was dit topic dus niet voor…



Maar goed: voor de moeders die nog moeten bevallen en die de keuze BV/KV belangrijk genoeg vinden om te willen controleren of ze geen onjuiste informatie hebben gekregen over hangborsten, gezondheid etc etc, kijk even hier: http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=5368. En zullen we het -voor dit topic- daarbij laten wat betreft de voorlichting?



En voor alle bewust-gekozen-voor-KV-moeders: bedankt voor jullie reacties :-*

Hoi Lena



ik heb ook voor KV gekozen. Eigenlijk wou ik dat al vanaf het begin geven, maar aangezien wij ook huisdieren hebben, wou ik toch eerst proberen om BV te geven, want je weet maar nooit. Ik heb het 1 1/2 dag geprobeerd, maar Sebastiaan pakte steeds mijn tepel niet. Hij begon al een beetje geel en suf te worden en had ook al uraten in z’n urine. Ik zou toen moeten gaan kolven, maar daar heb ik voor bedankt. Ik was dolgelukkig dat ik gewoon een fles kon gaan geven. Met mij ging het gelijk een stuk beter en nog belangrijker met Sebastiaan ook. Bij een volgende weet ik zeker dat ik gelijk KV ga geven.

('k Ben trouwens wel het levende bewijs van KV en hangborsten :wink: )



Hopelijk heb je wat aan mijn antwoord.

Groetjes, Heleen :smiley:

hmmzz… tja… Als ik bij Aniek het lef had gehad om tegen mijn man en zijn romantisering van bv in te gaan was ik er bij haar niet aan begonnen… ik begon echter wel en heb 3 maanden lopen klieren. Alles gekolft (net als jij dus Lena) en in een fles gegeven omdat Aniek niet wilde pakken, d’r tong zat nooit goed en het hele prencipe van “aan mama’s borst drinken” zat er niet bij haar in. Na 6 weken zijn we al gaan aanvullen met kv omdat ik het allemaal zo een gedoe en gestress vond dat de bv hard terugliep. Uiteindelijk toch 13 weken lang in elk geval 3 borstvoedingen per dag kunnen kolven.



Met Peter had manlief nog steeds een zeer romantisch beeld van bv en weer hevige strijd omdat hij wilde dat ik het weer probeerde en ik het niet wilde proberen.



Toch weer wel geprobeerd en na 14 dagen ben ik eindelijk voor mezelf opgekomen… Manlief… je kan de bout hachelen, het is en blijft mijn lijf en ik voel me er op zijn zachtst gezegd knap k*t onder dat ik bv geef… en toen ben ik gestopt.



Wij willen graag nog een 3e kindje, maar ik heb nu gezegd dat ik bij de volgende het dus NIET meer ga proberen… Noway.



Niet omdat ik kv nou beter vind, helemaal niet zelfs, als anderen dat roepen zal ik ook altijd in de bres springen voor bv en aangeven dat je wel het lef moet hebben om te zeggen dat je het gewoon zelf niet wilt, maar dat het niet is omdat kv beter zou zijn of vergelijkbaar met bv.

Maar ik heb cup G, moet enorm duwen en trekken aan mijn borsten om ze zo te potitioneren dat de kleine er met goed fatsoen uit kan drinken, ik voel me er heeel beroerd onder en ben dan heeeel erg huilerig en bij elke kik aanleggen zorgt bij mij voor zoveel stress dat ik dan gevoelens krijg in de trant van… rotjong, stom kind enz… en dat terwijl ik stapel en stapelgek ben van mijn kinderen. :roll: Dus ja ik ben eerlijk en zou er zelf niet voor kiezen, omdat ik daar emotioneel gezien gewoon erg veel problemen mee heb.



Ik vind een emotioneel stabiele en vrolijke mama misschien wel veeeel belangrijker dan het geven van bv.



Peter heeft eczeem, ze dachten eerst koemelk… maar dat is het niet, het is constitutioneel eczeem en hij had het dus zowieso gekregen. De kinderarts zei me wel dat het “minder” erg had kunnen zijn op bv… maar gekregen had hij het dus.

Ik voel me daar niet schuldig om, dat moet er nog es bijkomen.

kindjes met eczeem hebben extra aandacht nodig, dat had ik hem niet kunnen geven als ik bv had doorgedouwd want dan had ik ws in een dikke depressie beland, was er niet best aan toe… dus nee, heel vervelend maar het is nu een keer zo.



Volgende kind gaat meteen aan de kv