Waarom flesvoeding?

Hoi,

zoals sommigen op dit forum weten ben ik langzaam maar zeker steeds enthousiaster geworden over borstvoeding. In mijn omgeving zijn er vrij veel vrouwen die nooit bv overwogen hebben maar meteen zijn gestart met de fles. Of zij die zeggen dat ze geen bv willen geven maar vaag zijn over de reden daarvoor. Omdat het zo’n beladen onderwerp is vraag ik dan niet verder, wil geen vrienden kwijtraken, maar ik ben wel nieuwsgierig naar het waarom.

Een op de 5 vrouwen kiest van het begin af aan voor de fles. Voor die vrouwen heb ik vragen:

(en even alleen die moeders die voor de fles gekozen hebben, liever geen bv-kv discussie hier :wink: )

Waarom de keuze? voor de fles?

Zou je het nu nog steeds zo kiezen of zou je het anders doen?

Heb je je vantevoren laten voorlichten over de verschillen tussen borstvoeding en kunstvoeding? Zo ja heeft dat je keuze beinvloed?

groetjes

Kiddo

na de bevalling ben ik helemaal voor bv gegaan, maar na 2 dagen was thijmen ontzettend afgevallen, en aanleggen ging heel moeilijk, ik kon niet zitten en moest liggend voeden, dit deed pijn ,na 2 dagen is er een kolf in huis gekomen en ben ik gaan kolven, want wou het niet opgeven,

al snel bleek waarom thijmen zoveel afviel, ik was een hele dag bezig met kolven om aan het eind van de dag een flesje bv te kunnen geven, toen heb ik besloten om met kolven te stoppen en flesvoeding te gaan geven, zodat ik naast voeden en kolven ook aan genieten toe kwam.

lees net dat de vraag niet helemaal voor mij bedoelt is :oops: :doh:

al moet ik wel zeggen dat ik voor de bevalling stellig tegen iedereen die het maar hoorde wilde dat ik absoluut géén bv ging geven, de reden, ik wou al dat gemiemel niet aan mijn lijf!

Max was maar een kleintje en ik vond dat hij na twee dagen gedoe met borstvoeding maar eens goed moest eten. We zijn toen overgestapt op flesvoeding. Ook in overleg met VK.

Bij Victor heb ik niet eens getwijfeld over BV. We zijn direct Flessenvoeding gaan geven. Mede omdat hij nog een nierprobleem te overwinnen heeft. En om nieren te laten functioneren moet je wel vocht binnen krijgen. Daarnaast vind ik flessenvoeding ook veel prettiger. En ook zo vertederend als mijn man zijn kleine ventjes voede. Die momenten had ik ze niet graag afgenomen 's nachts.

Ik heb 3 weken bv gegeven gelukkig.

Yeline is te vroeg geboren en heeft een hele moeilijke start gehad (moest ook gereanimeerd worden) ze was te zwak om de borst te pakken. Ik ben toen ook gaan kolven (pas 12 uur na de bevalling fout van het ziekenhuis). We hebben de borst vaak geprobeerd ook met tepelhoedjes maar het bleef een drama ze kwam totaal niet aan en was al teveel afgevallen. Kolven ging vrij goed maar het kwam niet echt op gang had veel werk nodig om er uiteindelijk 50cc te krijgen. Na 3 weken was ik op ik kolfde al een paar dagen niet meer dan 20cc per borst en het werd steeds minder toen ben ik overgestapt. Vond het moeilijk maar het wou niet meer helaas. Als er ooit een volgende komt begin ik wel weer met bv :wink:

Maar op kv groeit Yeline ook goed dus het is een goede keuze geweest om over te stappen :wink:

deze hoordd ik laatst als reden…

¨ik heb gevoelige tepels¨

:roll:

Ik heb “anders” gekozen.

Ik wilde graag BV geven maar ik had geen BV :cry:

Door omstandigheden is de bv bij Mateo mislukt.

Flesvoeding was toen een een goed alternatief…

Micah krijgt borstvoeding en dat is 100 keer geweldiger…

Ik heb dus anders gestemd wat betreft Mateo…

@Heksje wrote:

deze hoordd ik laatst als reden…

¨ik heb gevoelige tepels¨

:roll:

Ik ook…Ik vond het verschrikkelijk om Mateo aan te leggen. Ik heb dus ook 10 weken gekolfd en in een fles gegeven…

Nu heb ik eelt op mijn tepels gecreerd… :lol: :lol: :lol:

ik heb bij lucas 5 weken bv gegeven, en toen begon het gemiep… veel huilen, groene luiers(dacht ik toen :wall: ) en ik zwaar in de stress… Ben toen rigoreus overgestapt op fv… waarop Lucas meteen de nacht doorsliep :eh: :eh: Was toen dus voor mijn gemoedsrust een heel goede stap. Ik weet echter nu achteraf dat ik er spijt van heb gekregen(met alle gevolgen van dien, volledige relactatie :mrgreen: ) en dat sterkt me nu om vol te houden :dance: :dance:

Ik ben flesvoeding gaan geven, omdat helaas de bv na 3 weken niet meer ging, doordat ik veel te veel pijn kreeg aan mijn tepels en borsten (mogelijk verkeerd aanleggen). Ik heb nog wel tot 2 maanden leeftijd 80 % van de dagelijkse behoefte gekolfd. Bas deed het op flesvoeding net zo goed als op bv alleen wel met minder darmkrampen.

Als er ooit een tweede komt, begin ik wel opnieuw met bv en dan laat ik me beter begeleiden, zodat de kans van slagen groter kan zijn.

Wat ik jammer vind is dat er nog steeds niemand heeft gereageerd die bewust heeft gekozen om geen bv te geven…

Degene die nu al wel gereageerd hebben, hebben allemaal wel geprobeerd bv te geven maar dat is om allerlei redenen niet gelukt…

Ik ben ook altijd benieuwd naar de redenen om niet te geven, en dan bedoel ik niet dat het niet mag vanwege medicijnen of dat je sexueel misbruikt bent en daardoor een andere associatie hebt bij borsten bijvoorbeeld…

(ik durf het eigenlijk ook nooit op de man af te vragen, mijn zus haar dochtertje is 12 dagen jonger als Veron en ook zij wilde geen bv geven, de reden heb ik niet gevraagd… Waarschijnlijk omdat ze dacht dat ze geen borstvoeding kon geven vanwege borstvergroting maar ze lekte wel melk in de zwangerschap…

Ik ben bang dat ze zich aangevallen voelen als ik het vraag…)

groetjes Patricia

Ha Babylover,

Ik had al eens eerder gereageerd op soortgelijke vraag als deze stelling.

Ik heb bewust voor de fles gekozen!!!

Dit omdat ik borstimplantaten heb gehad, en ik het geen prettig / veilig idee vond als mijn kleintje dus bv zou krijgen.

Bij de oudste was ik niet met bovenstaande gedachte bezig, en koos ik meteen voor bv. maar omdat het met de oudste mis ging liep ook de bv productie achteruit, toen moest ik dus op de fles over, en dit ging goed (had ook geen andere keus)

Groetjes van Mij

Ik wilde borstvoeding geven.

Ik heb heel veel geprobeerd, maar Britt weigert!

We hebben een moeilijke start gehad, ik heb 4 maanden full-time gekolfd en toen was het over met de melk.

Ik was echt vóór borstvoeding. Heb veel informatie ingewonnen, maar nu langzaam aan begin ik in te zien dat het 't belangrijkste is dat je kindje gezond is. En als dat niet lukt met de borst, dan maar met de fles.

Borstvoeding kán dus mislukken! (hoewel ik altijd dacht dat het aan de inzet lag van de mamma’s :cry: , maar ik heb ervaren dat het daar dus echt niet altijd aan ligt!)

Marg

@babylover wrote:

Wat ik jammer vind is dat er nog steeds niemand heeft gereageerd die bewust heeft gekozen om geen bv te geven…

Degene die nu al wel gereageerd hebben, hebben allemaal wel geprobeerd bv te geven maar dat is om allerlei redenen niet gelukt…

groetjes Patricia

ik snap wel waarom niet iedereen meteen wat schrijft…

jij denk ik ook wel, toch? Heeft denk ik met de heftige reacties en discussies te maken die de bv-fv onderwerp met zich meebrengt…

klopt wat je zegt patricia maar ook paschal

ik snap het wel dat zoiets moeilijk kan zijn om ook hier te posten. vanuit mijn omgeving krijg ik het nl. ook niet altijd te horen waarom.

Misschien willen mensen die bewust voor fv hebben gekozen mij pb-en?

Je krijgt dan géén pb terug :wink:

maar ik hoop dat het mij dan wat inzicht geeft in welke redenen mensen hebben.

Even voor de info: ik heb me aangemeld voor de opleiding als contactpersoon bij de VBN. Daar zal ik vooral te maken krijgen met vrouwen die juist wél bv willen geven maar bij wie het niet goed loopt. Maar in mijn omgeving zal ik ook te maken krijgen met vrouwen die bewust voor fv kiezen, en ik wil graag weten wat je daartoe beweegt zodat ik daar rekening mee kan houden.

(een vriendin van mij bijv. wil in de toekomst fv gaan geven maar is vaag over haar redenen, misschien zit er wel iets heel heftigs achter, misschien ook niet en wil ze gewoon de discussie niet aan, ik weet het niet, maar ik zou dus graag meer inzicht hebben in het algemeen. Het zal nog wel vaker voorkomen.)

Ok, niet mijn woorden maar een collega van mij (mama van 3 kinderen):

Borstvoeding is niet westers. Ik ben een Westerse vrouw en ik ga dus ook geen borstvoeding geven. Dat gefrunnik aan mijn tiet, ik stop er wel een fles in!

Een andere kennis van mij:

Ik wil het gewoon iet, ik vind het een naar idee en sta er gewoon niet achter. de VK zei dat als ik er niet achterstond ik het ook niet moest doen. De kraamverzorgster zei dat als je het zelf niet 100% zeker wilt, het toch niet lukt. Dus ik heb het dan ook maar niet geprobeerd.

Ik heb na een week proberen en dan ook echt alles geprobeerd om het op gang te krijgen de knoop doorgehakt om over te stappen op de flesvoeding.

Quillan is geboren met de keizersnee dus dan komt het al later op gang, maar door alle spanning die ik had tijdens deze zwangerschap verlies van Luna na zwangerschap van 41 weken is het nooit op gang gekomen.

In het ziekenhuis werd Quillan acht keer per dag aangelegd en daarna probeerden we te kolven maar niks van dit alles werkte ik had niet eens, een toeschiet reflex er kwam geen druppel uit. Vond dit wel een moeilijke beslisisng maar hij viel ook teveel af dus moesten we wel.

Gr Marielle :vlinder:

Ik heb bewust gekozen voor geen bv bij Luuk. Bij zijn zusje wilde ik het wel proberen, maar zij had zo’n erstige vorm van voedselallergie dat `ze niks verdroeg en dus na ziekenhuis opnames, huilbaby etc op de Nutramigen is gezet.

Bij Luuk mocht ik het wel proberen, maar dan zou mijn dieet zo streng zijn dat het voor mijzelf gevaarlijk werd. Ben nl 1.73 en weeg 55 kg en markeer lichamelijk helaas ook het een en ander. Luuk bleek ook allergisch en door hem direkt op de juiste voeding, Nutramigen, te zetten en een streng dieet ging dit heel goed.

Juiste keuzes dus in mijn geval. De eerste heeft 5 weken bv gehad en toen had ik inmiddels tepelkloven en borstontstekingen achter de rug en was het genoeg.

Ik heb bewust gekozen om geen bv te geven…

Mijn redenen:

• na 10weken moest ik weer aan het werk,

zag het niet zitten om voor die paar weken al die moeite te doen…

*kan mijn vriend er ook uit snachts

*zag het niet zitten om met de voedingstijden, verplicht

thuis te zijn, ga echt niet in het openbaar voeden…

*weet precies hoeveel hij gedronken heeft, als hij dan huilt,

kon ik daar niet onzeker van worden…

*vond het fijn dat mijn lichaam weer van mij was, en

het niet nog eens moest delen…

je lichaam heeft al 9maanden hard genoeg gewerkt,

( wou weer herstellen, zodat ik kon gaan werken…)

De kraam die ik had wou me over halen, heb haar toen gevraagd om er over op te houden en anders ging ik bellen voor een andere kraamverzorgster…

Goed, ik zal dan de eerste zijn die reageert hier die zonder duidelijke reden (voor de buitenwereld dan) geen borstvoeding wilde geven, maar heeft gekozen voor kv.

Ik heb ook wel even getwijfeld of ik zou reageren, want ik schrik ook wel ooit van de reacties hier op het forum. Vooral als je zegt dat je “vrijwillig” voor kv hebt gekozen. Ik heb ook echt de neiging om mezelf te gaan zitten verdedigen voordat ik uitleg ga geven. Alsof ik me moet verantwoorden voor de keuzes die ik maak.

Ik had een aantal redenen voor het niet geven van borstvoeding. Ik ben van mening dat kv net zo goed is als bv. Als je namelijk ziet wat voor rommel je binnen krijgt door de dingen die we eten (denk aan dingen die ze toevoegen aan een stukje vlees om het een mooiere kleur te geven bijvoorbeeld), Ik kan me niet voorstellen dat dat niet schadelijk zal zijn voor je kindje.

Een andere reden is dat ik niet alleen wilde “opdraaien” voor de voeding van ONS kindje. Ik heb het expres over ons kindje, omdat we samen voor een kind hebben gekozen en ik van het begin af aan de dingen samen wil doen. Ik lees altijd heel veel over de hechting tussen moeder en kind in de zin van borstvoeding geven. Maar wat over de hechting tussen vader en kind. Ik denk dat het zeker in het begin heel belangrijk is dat de vader ook deelneemt aan de verzorging en voeding van je kindje.

Uit ervaringen op mijn werk weet ik hoe vervelend het kan zijn dat je kindje niet uit de fles wil gaan drinken als je de borstvoeding wil afbouwen. Ik werk in de kinderopvang en heb al heel wat moeders trots horen vertellen dat de borstvoeding zo goed gaat om ze dan na een week terug te zien…helemaal uit het veld geslagen omdat ze weer moeten gaan werken en hun kindje niet uit de fles drinkt. Nou bedankt, daar had ik geen zin in.

Achteraf is het maar goed ook dat ik hiervoor heb gekozen. Noa is 6 weken te vroeg geboren en waarschijnlijk had ze dan nog niet aan de borst kunnen drinken. Dan had ik moeten kolven, 5 keer op en neer naar het ziekenhuis om de fles te geven…en dat kort na een bevalling. Dat was nooit gelukt. Ik vond het zonder kolven al zwaar genoeg. Het lijkt me dan frustreren om te moeten stoppen. Daar had ik nu geen last van.

Verder gaat het met Noa super. Ze groeide en groeit nog steeds super. Ze is van onder de curve in 6 maanden op het gemiddelde gekomen. En dat op kv!