Waar zijn jullie met kerst?

En je kinderen maken nu toch ook fijne herinneringen ook al zijn jullie bij de opa's en oma's? Ik kijk met veel plezier terug naar de kerstdagen bij mijn oma, kadootjes onder de boom enzo. En anders ga je toch alleen lunchen of dineren bij de opa's en oma's?

Mijn ouders en schoonouders worden er ook niet jonger op, dus ik hoop nog lang van hun te genieten met kerst en leuke herinneringen te maken met hun.


Misschien druk ik me wat onhandig uit :wink: Wat ik bedoel te zeggen is dat ik het ook fijn vind om met ons eigen gezin mooie herinneringen te maken; zeker nu de kinderen wat groter worden en alles bewuster kunnen meemaken wil ik onze eigen tradities creƃĀ«ren, ze meegeven wat wij belangrijk vinden. Bovendien is kerst voor mij een rustpunt, om stil te staan bij alles dat er in je leven gebeurt, en dat valt met dat gesjees wel een beetje in het niet.

Wij hebben een goede band met mijn ouders en schoonouders en zien ze ook vaak; ik prijs me ook gelukkig dat we ze alle vier nog hebben en dat ze in goede gezondheid zijn.
Dat neemt niet weg dat ik Sinterklaas, Nieuwjaarsdag, mijn verjaardag en de verjaardag van de oudste al veel vindt voor 1 maand. Ik zou gewoon graag 1 dag lekker 'alleen' zijn. Heb ook overwogen om 1 dag iedereen bij ons uit te nodigen en de andere dag als gezin samen te zijn, maar moeder en schoonmoeder gaan niet echt samen..:shifty:

Ik lees dat meer mensen die behoefte hebben, in elk geval heel fijn om te weten dat ik niet de enige ben!

@chantalvw wrote:

In Limburg met ons eigen gezinnetje. Een huisje met jacuzzi in de tuin :wink: Als de kindjes slapenĆ¢ā‚¬Ā¦heerlijk.




Dank klinkt goed zeg!!

Ik lees hier over verplichtingen doe men moet doen met de kerstdagen.

Ik wou dat wij die verplichtingen nog konden doen!!!



Geniet van je (schoon)ouders zolang het nog kan denk ik.



Wij zijn dus thuis met ons eigen gezin omdat (schoon)ouders helaas niet meer onder ons zijn.

wij plannen altijd heel bewust 1 dag met ons gezin, maar komen ook bij ouders en schoonoudersā€¦ niet eten ofzo (dat is de laatse jaren afgeschaft)

maar wel op visite, gebak erbij en naar de kerk om de kerststal te gaan kijkenā€¦



vind zelf dat kers ook wel weer iets heeftā€¦

@Marieke_5000 wrote:

Ik lees hier over verplichtingen doe men moet doen met de kerstdagen.

Ik wou dat wij die verplichtingen nog konden doen!!!



Geniet van je (schoon)ouders zolang het nog kan denk ik.



Wij zijn dus thuis met ons eigen gezin omdat (schoon)ouders helaas niet meer onder ons zijn.


Knuff lieverd!

Ik zie mijn moeder elke donderdag en spreek haar bijna dagelijks aan de telefoonā€¦ mijn schoonouders zie ik minstens 3x in de weekā€¦ ik heb ze echt wel hoog zitten en geniet van het contact, mijn punt is echter dat kerst daar voor mij niet veel aan toevoegt en dat de wijze waarop zij kerst vieren, heel sober vanuit hun geloofsperspectief gewoon niet bij de onze past. Die dag een keer niet meevieren doet verder niets af aan onze mate van contact.

@Marieke_5000 wrote:

Ik lees hier over verplichtingen doe men moet doen met de kerstdagen.

Ik wou dat wij die verplichtingen nog konden doen!!!



Geniet van je (schoon)ouders zolang het nog kan denk ik.



Wij zijn dus thuis met ons eigen gezin omdat (schoon)ouders helaas niet meer onder ons zijn.




Ach, knuffel. zo is het ook!

Ik denk dat ik meer moeite heb met het geforceerde gevoel van ā€œKerst moet gezellig zijnā€ dan met de mensen, want ik zie mij familie heel graag en vaak.

@meisje1974 wrote:

@Marieke_5000 wrote:
Ik lees hier over verplichtingen doe men moet doen met de kerstdagen.

Ik wou dat wij die verplichtingen nog konden doen!!!



Geniet van je (schoon)ouders zolang het nog kan denk ik.



Wij zijn dus thuis met ons eigen gezin omdat (schoon)ouders helaas niet meer onder ons zijn.




Ach, knuffel. zo is het ook!

Ik denk dat ik meer moeite heb met het geforceerde gevoel van ā€œKerst moet gezellig zijnā€ dan met de mensen, want ik zie mij familie heel graag en vaak.




Dit dusā€¦

Meestal 1e kerstdag ouders, 2e kerstdag so. Vorig jaar was dat andersom, nog geen idee hoe het deze keer komt. Kerstavond is van ons :slight_smile:

@Marieke_5000 wrote:

Ik lees hier over verplichtingen doe men moet doen met de kerstdagen.

Ik wou dat wij die verplichtingen nog konden doen!!!



Geniet van je (schoon)ouders zolang het nog kan denk ik.



Wij zijn dus thuis met ons eigen gezin omdat (schoon)ouders helaas niet meer onder ons zijn.




:hug: :hug: :-*

hoewel ik mijn vader zeer zeker ga missen met kerstā€¦ zit het gemis van hem voor mij meer in de dagelijkse dingenā€¦ momenten die we niet meer kunnen delen, dingen die hij niet meer mee zal maken, de jongens die hun opa niet meer trots kunnen vertellen over een wiebeltand, een zwemdiploma, hun nieuwe sport of gewoon iets alledaags als schoolā€¦



Ja als ik daar zit zullen onze gedachtes terug dwalen naar vorig jaar en naar al die jaren, hij had er ook bij moeten zijnā€¦ toch snap ik het verplichte gevoel wat mensen omschrijven wel.



En dan haak ik ook af.

Ook als het gaat om dingen met familie en vrienden die ik verder graag zie, maar als het voelt als moeten omdat het nou eenmaal altijd al zo gaatā€¦ maar dat heb ik van diezelfde vader die er dit jaar niet bij zal zijnā€¦ mijn vader hield daar ook niet van.

Die wilde samenzijn omdat we het fijn vonden om samen te zijn, als je geen zin hebt, kom dan vooral op een ander moment dat je er wel zin in hebtā€¦ dat zeg maar.

Ik ben sā€™nachts op mijn werk overdag op mijn bed.



En de avond geen idee

Gezellig Marisca :lol:

Dat hoor nu eenmaal bij ons vak.



Vind het ook wel fijn ik heb ten minste een goede reden om niet als een gek toch iedereen af te lopen.



En oud en nieuw is altijd met vrienden en dan wil ik niet werken.

Hier zijn beide ouders gescheiden, dus meestal is onze hele kerst ingevuld om niemand boos te makenā€¦



Schoonzusje is met kerstavond jarig, dus dan doen we meestal niets kerstigs. Mijn vader is op 1e kerstdag jarig en wil dat we daar dan komen ontbijten, hij vindt dat zijn traditie en als we niet komen issie boos, maargoed, daar trek ik me niet zoveel van aan, weet nog niet of we dit jaar weer daar gaan ontbijten.



Dan gaan we vaak dezelfde dag ook naar mn moeder, omdat die een kwartiertje bij mn vader vandaan woont, wel zo makkelijk. En dan de volgende dag hebben we nog schoonmoeder en schoonvader waar we ook nog even langs moeten, omdat het hoortā€¦



Nouja, we weten nog niet helemaal wat het gaat worden dit jaar. Ik wil ook wel eens een keer samen een kerstontbijtje houden en gewoon een beetje relaxt doen, nouja, we zien het wel!

Ik vraag me ook zo af als je nu al niet voor je eigen gezin kan opkomen en kan zeggenā€¦ dit jaar doen we het anders. Waeneer dan welā€¦ ik zie mezelf niet tot mijn 50e bij mijn schoonouders aanschuiven. Hoe dan als onze eigen kinderen volwassen zijnā€¦ wanneer verschuift zoiets?



Ik hoop ten stelligste dat ik me over 15 jaar nog steeds in kan denken hoe ik er zelf over dacht nuā€¦ en mijn kinderen vrij kan laten hierinā€¦ zo vanā€¦ leuk als je wil, maar t is zeker geen moeten. Papa en ik vermaken ons prima!

Wij blijven thuis. Hopelijk komen mijn schoonouders naar nl dat vind ik altijd gezelligā€¦ Mijn zwager is er zeker. Lekker eten en wat kadootjesā€¦ Naar mijn ouders gaan we niet. Die komen eerst maar wat vaker hier en vind het dan op dat moment een eindje reizen naar Friesland okƃĀ© tis maar 1,5 uurmaar vind ik de moeite niet waard. Zijn wel uitnodigd om nieuwjaars dag te komen maar ook daar geen zin in. Wij hangen er dan een beetje bij. Iedereen praat fries en W en Bram iet en ik ben geen tolk.



Dus lekker thuis met. Jin eigen gezin en schoonfamilie die wel gezellig is.

Wij gaan eerste kerstdag naar mijn ouders. Pas in de middag dus 's morgens hebben we voor ons zelf. We doen niet veel anders dan een normale zondag dan maar wel rust :slight_smile: Tweede kerstdag gaan we 's morgens naar mijn schoonmoeder. ( langer kan ze niet aan ivm gezondheid) "s middags en 's avonds naar vrienden.



Het familie bezoek is niet mijn favoriet deze dagen maar ze zijn er nog en mijn ouders nog in relatief goede gezondheid. Ik gun het ze om te genieten van hun gezin met alles en iedereen er op en eraan. Mijn schoonmoeder is zwaar gehandicapt door een herseninfarct. Ze woont in een verpleeghuis. Ik kreeg vanmorgen een berichtje dat ze haar extra oxa gaan geven omdat ze zo gestrest en van slag is door de komende decembermaand. Wie zijn wij om te zeggenĆ¢ā‚¬Ā¦ā€¦ we komen niet want ons eigen gezinnetje is belangrijker. Daar hebben we 360 dagen per jaar de tijd voor. Die paar feestdagen wil ik mijn ouders en schoonmoeder best geven wat ze graag willen.

@Cell wrote:

Ik vraag me ook zo af als je nu al niet voor je eigen gezin kan opkomen en kan zeggenā€¦ dit jaar doen we het anders. Waeneer dan welā€¦ ik zie mezelf niet tot mijn 50e bij mijn schoonouders aanschuiven. Hoe dan als onze eigen kinderen volwassen zijnā€¦ wanneer verschuift zoiets?



Ik hoop ten stelligste dat ik me over 15 jaar nog steeds in kan denken hoe ik er zelf over dacht nuā€¦ en mijn kinderen vrij kan laten hierinā€¦ zo vanā€¦ leuk als je wil, maar t is zeker geen moeten. Papa en ik vermaken ons prima!




Aangezien mijn vader een goeie kok was schoven mijn opa en oma eigenlijk altijd bij ons aan met kerst.

Soms ook nog familie van vaderskant erbijā€¦ene jaar konden we gerust met 20 man zijn en het jaar erop met 7 aan tafel zitten. En 1 dag sowieso met het eigen gezin.



Ik acht de kans redelijk aanwezig dat mijn moeder uiteindelijk een dag bij ons zal komen ipv wij daar. Mijn broertje is nog wel eentje van vakantie met kerst, maar anders gezellig als we het nog een aantal jaren met elkaar kunnen doorbrengen.



En ik hoop er later idd net zo in te kunnen staan als mijn oudersā€¦kom als je wilt, gezellig! Maar voel je niet bezwaard om andere plannen te maken.

thuis!





kerst vind ik heerlijk om met mijn gezinnetje door te brengen.



omdat we gezamenlijk sinterklaas vieren ( op 4 december) en Elize in december jarig is ( vieren we waarschijnlijk op 22 december) en we op nieuwjaarsdag op familiebezoek gaan zien we elkaar veel in een korte periode. ik zit er dan niet op te wachten om elkaar met kerst nog een keer te zienā€¦