Waar zijn jullie met kerst?

Hoi allemaal,



Ik weet dat het nog ergggg vroeg is, maar de (vriendelijke) discussies zijn hier alweer in volle gang: wat doen we met de feestdagen, waar en met wie?



Eerste kerstdag zijn we meestal bij mijn ouders met de kinderen, tweede kerstdag bij mijn schoonouders.

Dit jaar zou ik graag met ons eigen gezin kerst vieren, zodat zij later ook op fijne herinneringen van kerst met ons gezin kunnen terugkijken. Dit viel echter niet in goede aarde bij mijn moeder en schoonmoeder, die geen van beiden ‘hun’ dag willen opofferen. J. vindt het ook een kleine moeite om bij zijn/mijn ouders te zitten als zij daar blij van worden.



Ik ben dus benieuwd hoe jullie kerst vieren, met de (schoon)familie of als gezin?

Heel traditioneel één dag met mijn ouders en één dag met mijn schoonouders. Bij mijn schoonouders komen meestal ook andere familieleden van die kant, dat is gewoon een grote groep die op diverse plekken bij elkaar komt, dus ieder jaar ergens anders.



Vorig jaar was ik hoogzwanger en wilde ik niks, maar voor mij was het daarmee ook geen Kerst eigenlijk :shifty: :oops: ik vind het feestje van mensen uitnodigen of ergens heen gaan er eigenlijk wel bij horen.



En dan hebben we natuurlijk wel regelmatig gekibbel over wie waar is :roll: want de kerst van mijn schoonmoeder is verpest als wij er niet eerste Kerstdag zijn :roll: :roll: gelukkig zijn mijn ouders daar heel flexibel in :wink:



Ik heb ook wel eens geprobeerd om mijn ouders én mijn schoonouders samen te krijgen maar daar ben ik mee gestopt, daar kwam alleen maar ruzie van helaas.

Tja, is eigenlijk altijd een bepaald goedje door ouders.



Kerstavond, is meestal vrij aan ons zelf om in te vullen en nog geen planning voor.



1ste Kerstdag

Tot 15.00 uur ongeveer vrij in te vullen, zullen we waarschijnlijk gewoon thuis doen met een kerstbrunch.

Daarna dan komen we samen met een vast stekje mensen waaronder mijn moeder en dan vieren we om beurten bij iemand kerst die dan ook het dinner verzorgt. We zijn dan met zo’n 10 tot 15 personen.



2de Kerstdag

Doen we meestal iets met ouders en broer van mijn vriend. Vaak gewoon bij schoonouders (voor ons klein uurtje rijden) hangen op de bank en dan weer een kerstdinner en dan 'savonds rond 9 uur weer naar huis.

Maar dit jaar willen ze misschien iets actiefs gaan doen (yes :slight_smile: ).

Zoals elk jaar een kerstdag bij mijn ouders en een kerstdag bij m’n schoonouders. Hier hebben we geen vaste dag in.



Al denk ik dat we het dit jaar anders invullen. Mijn schoonouders zullen ongetwijfeld met oud en nieuw bij ons zijn omdat ik dan werk 's avonds.

Dus ik denk dat we 1 kerstdag voor onszelf houden en de ander bij mijn ouders zullen vullen. Of we laten mijn ouders hier heen komen. Voorheen bleven hun liever thuis vanwege opa/oma. Maar helaas is de laatste dit jaar overleden, dus hebben ze daar ook geen rekening meer me te houden

Dat weten wij nog niet.

2e kerstdag moet ik werken en dan blijven we denk ik thuis.

Heb niet zo heel veel zin om te gaan reizen die dagen.

Heel makkelijk dit jaar voor ons! We kunnen niet met de auto weg met z’n allen. :lol: Dus we zijn beide dagen thuis dit jaar.



Zou het leuk vinden als mijn ouders komen, maar als ze andere plannen hebben… ook goed. Zo lang ik met m’n eigen gezinnetje ben vind ik het prima. Met schoonouders hebben we al twee jaar geen contact meer.

dit jaar geen verplichte uitjes met kerst… ben der zo klaar mee met dat gezeur van wie waar moet zijn enzo…



wij vieren het dit jaar lekker met zijn 2e… en wie langs wil komen op 1e kerstdag is best welkom (geen verplichting dus)… 2e kerstdag gaan we samen iets leuks doen en ff weg… misschien wel saunatje pakken ofzo… echt iets voor ons samen



btw kids zijn dit jaar bij hun vader/moeder

Eerste kerstdag bij mijn moeder, zij viert haar verjaardag.

En tweede kerstdag bij mijn schoonouders.

Wij zijn beide dagen gezellig thuis.

we gaan lekker gourmetten de eerste kerstdag en de tweede kerstdag zien we wel. :wink:

ik ben zooo blij dat mijn man met kerst storingdienst heeft en dat ik nieuwjaarsdag mag werken.



dus voor ons geen discussies dit jaar,

want wij blijven de overgebleven tijd heerlijk thuis met ons gezinnetje

Kerstavond bij mijn Familie.

1ste en 2de Kerst denk ik gezellig met zijn tweetjes thuis.

Misschien tweede kerstdag Grieken.



Oud op nieuw komt de hele bubs als het goed is hierheen.

Ik ga dan niet weg ivm hond.

Beide dagen met ons eigen gezin.

Eerste kerstdag ergens lekker lunchen.

En 2e kerstdag thuis wat eten, naar het bos of wat dan ook.

Wij hebben geen verplichte nummers. Sowieso is 1 dag voor ons gezin alleen (of met mijn oma erbij) en de andere dag meestal met onze beste vrienden. Schoonfamilie heb ik niet meer en mijn eigen familie is niet het beste gezelschap. Ik weet nog niet hoe we het dit jaar gaan invullen.

Wij vieren de kerst dit jaar ook voor het eerst in jaren weer eens anders. Ook wij wilden heel graag 1 dag zelf kunnen invullen. Dus vorig jaar hebben we de stoute schoenen aangetrokken en het zo geregeld dat we dit jaar op kerstavond met mijn ouders en broer+gezin eten en dat we op 1e kerstdag bij mijn schoonouders eten. 2e kerstdag hebben we dus heerlijk voor onszelf en waarschijnlijk gaan we eind van de middag met vrienden doorbrengen. Lekkere dingetjes maken en gewoon genieten. Heel veel zin in! Sinterklaas vind ik wel echt een feest om met opa’s en oma’s te vieren. pakjesavond is bij ons thuis en mijn ouders komen eten. (stamppotje) Oud en nieuw met onze vrienden.

@marrie wrote:



Dit jaar zou ik graag met ons eigen gezin kerst vieren, zodat zij later ook op fijne herinneringen van kerst met ons gezin kunnen terugkijken. Dit viel echter niet in goede aarde bij mijn moeder en schoonmoeder, die geen van beiden ‘hun’ dag willen opofferen. J. vindt het ook een kleine moeite om bij zijn/mijn ouders te zitten als zij daar blij van worden.



Ik ben dus benieuwd hoe jullie kerst vieren, met de (schoon)familie of als gezin?




Hier op 1e kerstdag bij de schoonouders, 2e kerstdag komen mijn ouders en mijn zus en haar gezin meestal bij mij. Derder kerstdag is mijn moeder jarig en dan zijn we weer daar haha.

En je kinderen maken nu toch ook fijne herinneringen ook al zijn jullie bij de opa’s en oma’s? Ik kijk met veel plezier terug naar de kerstdagen bij mijn oma, kadootjes onder de boom enzo. En anders ga je toch alleen lunchen of dineren bij de opa’s en oma’s? Dus dat jullie er niet hele dagen zitten. Of kerstavond iets speciaals doen met het gezin? Of een leuk kerstontbijtje, wat jullie traditie wordt?



Mijn ouders en schoonouders worden er ook niet jonger op, dus ik hoop nog lang van hun te genieten met kerst en leuke herinneringen te maken met hun.



Maar doe vooral iets waar je zelf ook blij van wordt!

Ik weiger dit jaar ergens heen te gaan… dat verplichte gedoe… bwugh… en jammer dat het niet goed valt, dan valt het maar niet goed. Ik heb zo mijn eigen kerstbeleving en ik wil graag kerst vieren bij mensen waarvan ik zeg… ik kom omdat ik dat echt wil, niet omdat het een stilzwijgende verwachtingsvolle verplichting is.



Daarbij zijn wij zeg maar elk jaar de pino omdat mijn ouders vanwege hun geloof geen kerst vieren… dus zeggen we gaan het ene jaar bij een en het andere jaar bij de ander gaat ook niet op… dus zitten we elke kerst weer een dag bij mijn schoonouders… eten we hetzelfde, moeten we ons opdoffen enz…



Voor ons, voor mij is kerst een feest omwille van de zonnewende, een viering van vriendschap, een besef van naastenliefde en geven.

Dus ik heb ons gezin opgegeven bij het ouderenfonds om een alleenstaand eenzame ouder uit te nodigen een dag kerst mee te vieren met ons. Als iemand van de familie ook wil komen, prima, maar wij gaan niet weg.



de andere kerstdag is voor ons zelf.

wat supermooi Cell!



Hier elk jaar rond kerst een avond gezellig bij mijn ouders.

Dit kan kerstavond zijn, dit kan 1e of 2e kerstdag zijn en 3e kerstdag kan ook prima… of een andere dag dat we allemaal vrij zijn en de kerstboom er staat en het ons goed uitkomt.



Gewoon omdat we het leuk vinden om die traditie in ere te houden.



Dit jaar helaas voor het eerst zonder mijn vader… de afgelopen 2 jaren kon hij al niet het koken voor zijn rekening nemen en namen wij dat over, maar die mooi gedekte tafel, versierde kamer etc… die bleef! Mijn moeder heeft al aangegeven dit graag ook dit jaar te willen, maar niet alleen te willen koken. Prima! Het gaat om samen en dit jaar misschien nog wel weer een beetje meer… het zal raar zijn, maar ik zou nergens anders willen zijn.



We zijn sinds we kinderen hebben ook altijd minimaal 1 dag thuis.

Dit jaar ook. Dan eten we niet super uitgebreid, maar wel met het strak gestreken witte tafellaken op tafel, kaarsjes op tafel en gewoon relaxed.



Ik weet niet hoe mijn moeder zich gaat voelen rond de kerst, dat is 2 jaar achter elkaar erg beladen geweest door het ziek zijn van mijn vader, dus als ze bij ons wil komen, meer dan welkom.

Geldt ook voor broertje en schoonzusje of vrienden als ze willen, maar 1 dag zijn wij dus gewoon thuis.



Oud en nieuw… ook erg beladen geweest de afgelopen 2 jaar en bij mijn ouders doorgebracht incl blijven logeren en met z’n allen ontbijten, dit jaar? Ik weet het niet.

Misschien gaan we naar vrienden, misschien zijn we thuis, misschien zijn we bij mijn moeder… geen dagen om haar bewust alleen te laten zitten, maar mijn ouders hadden goede vrienden die er nog steeds zijn, dus voor hetzelfde geld heeft zij allang een uitnodiging binnen om samen met een stel (of 2/3) het jaar uit te gaan… dat zien we allemaal wel.

Dat plannen we dus niet zo uitgebreid van te voren hihi.

Manlief heeft misschien zowel eerste als tweede kerstdag een optreden met zijn band ergens in Overijssel. Stiekem lijkt het me wel lekker om met de kids in een huisje daar in de buurt te gaan zitten en niemand te vertellen waar we zijn :mrgreen: Hoogstens kerstavond gezellig met mijn ouders en zusje met haar gezin…

In Limburg met ons eigen gezinnetje. Een huisje met jacuzzi in de tuin :wink: Als de kindjes slapen…heerlijk.

Toen hub en ik elkaar net kende vierde we altijd de ene dag bij zij ouders en de andere dag bij mijn ouders (kleine notitie, mijn ouders zijn gescheiden maar we vieren het wel samen).

Sinds de komst van Tycho had ik daar geen zin meer in. Dus toen hebben we gezegd dat de 1e kerstdag iedereen welkom in bij ons en 2e kerstdag is dan voor onszelf.



Dit jaar gaf mijn vader aan dat hij de kerst met ons eigen gezin wil vieren en dus niet met mijn so erbij. Dit jaar zal of de laatste kerst voor mijn moeder worden of het wordt de 1e kerst zonder haar… Dus dan met eigen gezin en bij mijn vader thuis.

Dus ws dan weer 2 dagen met familie onder de pannen.