waar willen jullie graag bevallen?

Ziekenhuis. Ons huis is gewoon te klein daarvoor… En ja in het ziekenhuis mocht het misgaan heb je alles bij de hand.

Ik wou van Daan* thuis bevallen, maar helaas werd het een spoed ks. Nu moet ik in het zkh en eigenlijk vind ik het ook niet zo heel erg

leuk om te lezen dat ik bij lange na niet de enige ben die heeeeel graag wilt thuis bevallen :smiley:

Wij wonen ook in een oud huis en waarschijnlijk kunnen de buren mee genieten maar daar maak ik me eigenlijk niet echt druk om :slight_smile:

ik wil weer graag thuis is me zo goed bevallen :thumbup:

bij de eerste moest ik in het ziekenhuis vond er niks aan in de auto uit e auto en dan weer naar huis :naughty: nee liever niet weer.

(nou kan ik waarschijnlijk ook niet optijd in het ziekenhuis komen omdat ik zo vlug beval)

ik beval graag in het ziekenhuis



omdat ik dat veiliger vind voor als er wat aan de hand is .



nu mag ik helaas nooit thuis bevallen dus ik heb die optie niet meer :slight_smile:

xxxx

Bij Joas had ik voor poliklinisch gekozen…dus in het ZH met je VK…net zo’n suite als de poster hierboven beschrijft…dat was wel lekker…

Vond onze flat te klein en dacht ook dat alles dan lekker bij de hand zou zijn…



Dat is overigens niet altijd waar. Ik woonde op 5 minuten van het ziekenhuis…mocht ik midden in de nacht bevallen en er zou iets mis zijn als ik thuis was gebleven,dan kost de rit naar het ziekenhuis net zoveel tijd als de tijd die ze in het ziekenhuis nodig hebben om een GYN vanuit huis op te piepen hoor! Dus het is niet altijd waar dat je in het ziekenhuis alles snel voorhanden hebt.

Ik ben uiteindelijk in de avond bevallen, lag al in het ZH,maar het werd een medische noodzaak, Joas moest snel gehaald worden…je wil niet weten hoe lang het heeft geduurd voordat de Gyn eindelijk tijd had hoor! Ik had in de tussentijd zeker 3 keer op en neer naar huis kunnen rijden als ik had gewild…(gevoelsmatig dan…ze kon niet meteen komen iig).

S’ avonds en weekeinden hebben ze daar echt alleen maar weekeind-artsen…als er dan iets mis gaat en de juiste arts/chirug is niet vrij,dan moeten ze gewoon iemand oppiepen vanuit huis hoor! Kost ook tijd…



Dus dat het ZH altijd veiliger en sneller is,is niet helemaal waar!

Als er geen medsiche noodzaak is beval je gewoon samen met je VK…maar dan in een kamer van je ZH…meer niet…



Goed. Bij Joas was ik natuurlijk blij dat ik er al lag toen het nodig was,maar heb me in de voorfase (de weeen) niet prettig gevoeld…achteraf gezien dan nu ik weet hoe het is om thuis te bevallen.





Met Elias ben ik dus wel thuis bevallen. Ondanks de ervaring van Joas…

Heb het eigenlijk de hele tijd voor me uitgeschoven de beslissing.

Tijdens de bevalling bleek dat ik wel naar het ziekenhuis moest (later op de dag) want het schoot niet op…maar echt 30 minuten nadat die afspraak was gemaakt kwam de weeenstorm en ben dus alsnog thuis bevallen…nam me gewoon voor dat geen 2 bevallingen hetzelfde konden zijn…dat klopt ook…Elias was er ineens…



Troep van bevallen in huis? Welke troep?

Ik heb niets gezien…de kraamverzorgster heeft in 1 handomdraai alles laten verdwijnen…ik ging douchen en toen ik terug kwam was alles schoon en opgeruimd…heerlijk…mn eigen bedje, Elias in zn wiegje naast me en Joas er meteen als eerste bij…



Ik weet zeker dat de hele flat me heeft horen gillen…boeit me niets!

Ben er geen seconde mee bezig geweest…mn woonkamer zat ook vol…door omstandigheden en doordat ik dacht dat ik de die avond toch in het ziekenhuis had moeten bevallen…en ivm oppaswissel voor Joas…

Joas heeft de bevalling dus ook gehoord…dan is het ook niet raar meer dat papa en mama ineens thuiskomen met een baby…



Maar het blijft gevoelsmatig…je mag je op het laatste moment altijd nog bedenken hoor! Thuisblijven als blijkt dat je je lekker voelt of alsnog naar het ZH.

Bij Mirte een thuisbevalling gehad. Heerlijk relax en ontspannen. Alleen bij Mirte zat het niet goed, dus ze moest worden afgevoerd naar het ziekenhuis. Heb omdat ik thuis ben bevallen geen ziekenhuis bed gekregen om bij mijn meisje te blijven. Zij is dus 1 week in het ziekenhuis gebleven. Voelde voor ons raar: voor de eerste keer ouders, maar geen kind thuis (ik weet het: het kan veel erger :frowning: )



Bij Verle haar bevalling moest ik verplicht naar het ziekenhuis vanwege een evt herhaling op Mirte haar bevalling. Ik heb een topbevalling gehad hoor, maar geef mij maar 1000x liever een thuisbevalling. Ook al waren we in het ziekenhuis, we werden behoorlijk aan ons lot overgelaten… Als er iets was, moest ik op de knop drukken en waren ze eventje binnen, daarna gingen ze weer verder met andere bevallingen.

Thuis was er gewoon fulltime een VK…



Mijn voorkeur is dus TOCH ondanks alles: een thuisbevalling

THUIS!!

Lekker in mijn eigen omgeving. Ik heb nog nooit in het ziekenhuis gelegen en dat wil ik graag zo houden.

We wonen 5 min. rijden van het ziekenhuis af dus in geval van nood zijn we er zo.

Thuis bevallen geeft niet meer gevaar dan in het ziekenhuis bevallen overigens en de bevalling schiet vaak sneller op thuis. Ik heb net het boek “Veilig bevallen” gelezen van Beatrijs Smulders, haar manier van de kijk op bevallen staat me heel erg aan. Zoveel mogelijk natuurlijk en naar je oergevoel toegaan. Wel een tip om te lezen als je je wat meer wilt voorbereiden op de bevalling.



Mijn moeder en mijn zus hebben beide snelle thuisbevallingen gehad (vk had niet eens tijd om haar jas uit te doen :shock: ). Ik hoop ook dat ik die kleine er zo uit poep. Ik heb al tegen mijn vriend gezegd dat hij bij het voeteneind moet gaan staan om die kleine op te vangen want ik schiet 'm er zo uit. :lol:

Ha, ha nou je moet gewoon helemaal doen waar jij je lekker bij voelt. Want 1 ding is zeker, jij moet het doen en je moet je goed op je gemak kunnen voelen. Vind je het fijner om in het ziekenhuis te bevallen omdat alle medische zorg daar is, dan moet je dat zeker doen. Maar als jij lekker in je eigen huis wilt blijven dan doe je dat toch lekker.

Geef de buren maar een paar oordopjes. :lol:

Tijdens mijn eerste zwangerschap wilde ik graag thuis bevallen en dan ook nog in bad :smiley:

Helaas dat werd dus het ziekenhuis. Maar wel een hele mooie bevalling.



Tijdens mijn tweede zwangerschap wist ik niet beter dat ik een medische indicatie had en dus in het ziekenhuis zou bevallen (inleiding)

Na de geboorte van Tejo vroeg de verloskundige waarom ik eigenlijk helemaal niet bij hun was langsgeweest voor controle en bij de gyn had gelopen :think: Ik dus heel verbaasd omdat ik dus een medische indicatie had. Na wat gebabbel, bleek dat alles wat ze bij de gyn als extra controles had gedaan, dat zei dat ook kunnen en alleen het inleiden kunnen ze natuurlijk niet.



Sindsdien heb ik daar over nagedacht en bedacht ik mij dat mijn inleiding heel gemakkelijk is verlopen, dat er amper weeën opwekkers aan te pas kwamen, doordat ik al onsluiting bleek te hebben en de vliezen gebroken konden worden.

Zou de vk dat ook niet kunnen doen, zodat ik toch thuis kan bevallen.



Nu ben ik weer zwanger, ben ik naar de vk gegaan en heb ik zelfs de gyn nog niet ingelicht (doet de vk ivm overleg)

Gisteren bij de controle hadden we het over “hoe straks met bevallen, overdracht naar gyn enz” Mijn man vroeg toen gelukkig voor mij (kwam nog niet direct bij mij op om te vragen :roll: ) of een thuisbevalling mogelijk was.

Daar ging ze op in met een scenario dat ik ongeveer zojuist al beschreef :dance: Wel onder voorbehoud, want de andere vk van de praktijk moeten ook geen bezwaar daar tegen hebben (vliezen breken voor een thuisbevalling doen ze weleens indien mogelijk als de zwangere anders naar het ziekenhuis moet ivm overtijd, rond 42 weken dus en niet 38 weken, mijn grens :shifty: )

:pray: Ik heb dus weer hoop op een thuisbevalling :dance:



Kortom, ik wil ook erg graag thuisbevallen met of zonder bad 8) en dat terwijl mijn bevallingen in het ziekenhuis goed zijn bevallen( :lol: )

Het enige minpuntje vond ik dat je aan bedrading zit, wat ik op zich niet erg vond, maar tijdens de heftige weeën wilde ik erg graag anders liggen en dat ging dus niet.



:-* Liefs, Evelien :vlinder:

Doet met goed om te horen dat ik dus bij laaaaaaaaaaaange na niet de enige ben die thuis wil bevallen :slight_smile:

Ik zou graag zo natuurlijk mogelijk willen bevallen, dus geen baarkruk, Doelha etc…



In bad bevallen heb ik ook al eens overnagedacht, alleen kregen we te horen dat het wel heel prettig is maar voor de vader in spe niet zo.

Het badwater mag weer niet te koud zijn want dat remt de weeen af en ook weer niet te warm.

En het bad moet echt pas vlak voor de bevalling gevult worden met water anders koelt het te snel.

Ik zie mijn arme vriend lief al aan het schouwen met emmers water en terwijl ik boven lig te puffen (gaat 800 L in zo’n bad :shock: )

Dus daar zien we maar van af :slight_smile:



Ik loop ook bij zowel de Gyn als bij de VK. Als het even meezit met de 20 wkn echo kan ik geheel bij de gyn ontslagen worden (dat hoop ik) en gewoon lekker van het ziekenhuis verlost zijn.

Wordt eerlijk gezegt een beetje dol van die afspraken om de 2 wkn zit of bij de gyn of bij de vk…

Begrijp met niet verkeerd hoor, ik snap heel goed dat het voor mijn eigen en de gezondheid van mijn kind is, maar na 15 jr ziekenhuis in en uit.

Hoop toch wel een klein beetje dat het binnen kort definitief ziekehuis uit is en er niet meer in :wink:

:mrgreen: Ik kan mij voorstellen dat je een beetje genoeg hebt van het ziekenhuis en waarschijnlijk al alleen daarom thuis wilt bevallen :wink:



Wat het vullen van het bad betreft: (we hadden toen zelf een bad aangeschaft) Wij hebben daarvoor een slang die je kan aansluiten op de kraan (ipv douche werkt ook prima) en dan zo richting de kamer waar het bad staat :thumbup: Duurd wel ff voor het vol is, maar gesleep is het niet :slight_smile:

Als je niet in het bad zit kun je ook noppenfolie erover heen leggen. Dat houd het bad langer warm. Zoiezo koelt hij volgens de gebruiksaanwijzing slechts 1 graad per uur af. Een gewoon bad in de badkamer koelt veel sneller af.



Och, ik ga nog maar niet hopen op een badbevalling. Als de vliezen zijn gebroken en de weeën nog niet goed op gang, mag ik er toch niet in. En als ik een weeën storm heb weet ik niet of ik het bad in kan of wil stappen :lol:



Eerst maar eens de daadwerkelijke OK voor de thuisbevalling :pray:



:-* Liefs, Evelien :vlinder:

ow dat is inderdaad iet heeeeeel anders dan wat ons verteld is en klint ook veeel “vader vriendelijker” :mrgreen:

Zag arme vriend lief als gaan met al die emmertjes.



Hopelijk heb snel groen licht voor een thuis bevalling :pray:

Ik wil in het ziekenhuis bevallen. Als er iets misgaat dan ben je al in het ziekenhuis.

Bij ons in de buurt is het CWZ ziekenhuis (Nijmegen). Hier hebben ze kraamsuites. Het is ingericht in een huiselijke sfeer en je hebt vanalles ter beschikking zoals eigen douche, toilet, tv en dvd- en cd-speler. Bed voor partner.



Liefs, Linda

Als het even kan wil ik ook deze keer gaan voor een thuisbevalling.

Helemaal geen troep want dat wordt door de ha en vroedvrouw netjes opgeruimd.

Zeker zal ik keihard krijsen en we wonen in een rijhuis maar dan verwittig ik de buren wel even op voorhand, dan weten ze wat ze kunnen verwachten, voor ze denken dat er een familiedrama aan de gang is :mrgreen: 't Is tenslotte ook niet onze gewoonte, voor de rest zijn we heus lief en stil :mrgreen:



De ha heeft een reanimatiesetje en couveuse bij, voor het geval…verder zitten we op 5 min. rijden van ziekenhuis.

Een vriend van mijn vader, diens dochter heeft een 2-ling gekregen, een paar weken te vroeg, in het zkh. hebben ze 1 v.d. 2 een verkeerd medicijn toegediend waardoor het hartje stopte en door zuurstoftekort is het nu geestelijk gehandicapt. Lijkt mij dat je nooit en nergens garanties hebt.



Verder vind ik het gewoon fijn dat ik m’n zoon en man dan snel bij me heb en we onmiddellijk bij het gezin kunnen zijn, ipv daar op zo’n steriele plaats verbannen te liggen en elke dag te wachten op de tijd waarop je bezoek ‘mag’ ontvangen. Niets voor mij, is niet mijn idee van een gezellig kraambezoek.

Thuis zijn mensen voorzichtiger en wachten ze naar mijn ervaring langer om langs te komen, zo wordt het bezoek wat gespreid en heb je ook echt tijd voor elke visite, dat vind ik wel leuk.



Groetjes,

anijs

Hoi dames,



Ik ben een Belg die nu in Nederland zwanger is. In België wordt er helemaal bijna nooit thuisbevallen. De bevalling wordt heel vaak ingeleid en je wordt een beetje als een patiënt behandeld. Wel een bijzondere patiënt maar toch. Ik was dan ook heel aangenaam verrast toen ik ontdekte dat in Nederland de hele bevalling toch meer gezien wordt als iets natuurlijks, waar elke vrouw toe in staat zou moeten zijn. Ik wil dus ook heel graag alleen maar medische ingrepen wanneer dat nodig zou zijn.



Voor mij klinkt de thuisbevalling in Nederland heel erg veilig. Ik las ook dat wanneer je in het ziekenhuis bevalt, de gyn ook niet altijd zit te wachten tot er iets gebeurt, hij moet dan meestal ook weggeroepen worden thuis of ergens anders. Je bent dus niet per se sneller geholpen in het ziekenhuis. Bovendien lijken de vk in Nederland erg goed opgeleid en volgens wat ik las hebben ze alle materiaal bij zich wat een vk in het ziekenhuis ook heeft.



Ik vind de bevalling iets heel gezonds en hoop dan ook dat ik bij een gezonde bevalling niet in het ziekenhuis terechtkom, maar dat als het nodig is, ben ik heel blij dat ik er kan geholpen worden.



Als ik het om een of andere reden moeilijk heb om thuis te bevallen, vind ik het kraamhotel een prachtig alternatief. Het is echt net een hotel waar je je op je gemak kan voelen.



Groeten,

Zoje

hey ik wist niet dat je in Belgie ook standaard in het ziekenhuis beviel, ook weer wat geleerd :slight_smile:

Maar waarom doen ze eigenlijk bijna alle bevallingen inleiden aldaar??



En stel je wilt thuis bevallen mag/kan dat ook gewoon in Belgie of moet je dan net als in Amerika 1001 papieren invullen dat het je nadrukkelijke wens is?

bij de eerste wou ik het liefste in het ziekenhuis bevallen dat was meer voor mijn eigen gemoeds rust uit eindelijk had ik geen keuze en werd het het ziekenhuis.

bij de 2de twijfelde ik een thuisbevalling leek me ook leuk maar toch leek me het ziekenhuis fijner weer voor mijn eigen gemoeds rust ik had al een hele zware zwangerschap gehad en ook dit keer had ik uit eindelijk geen keuze.

bij de 3de wou ik toch wel een keertje thuisbevallen is toch een ervaring die ik wel wou mee maken maar mijn vriend is daar erg op tegen vanwege zijn verleden(een verlies van een kindje) en wou echt dat ik in het ziekenhuis zou bevallen.



zoals het er nu naar uit ziet komt er geen 4de maar mocht het ooit er van komen wil ik als het kan misschien toch eens de ervaring krijgen van een thuisbevalling

bij de eerste wilde ik thuis bevallen, maar moest uiteindelijk toch naar het ziekenhuis. Ze is namelijk pas na 42 uur geboren, waarvan de eerste 30 uur zonder ontsluiting.

Ze was een sterrenkijkertje, bleek na de bevalling.



Bij mijn huidige zwangerschap heb ik geen keuze, omdat het een tweeling is. Maar mijn ziekenhuisbevalling is me prima ‘bevallen’, dus ik denk dat ik anders wsl ook uit vrije wil voor een poliklinische bevalling zou hebben gekozen!

Ziekenhuis, ik voel mij daar beter bij. maar waar ik woon is het ook niet normaal dat je thuis bevalt :wink:



Ik respecteer iedeers keuze! maar ik heb liever alles bij de hand direct, zou er dan toch iets fout gaan :?