Ik ben benieuwd waar jullie overdag jullie baby laten slapen, en waarom.
Ik zie in mijn omgeving veel verschillende dingen. Ik heb hier zelf wel een mening over maar ben benieuwd hoe jullie het doen.
Onze pasgeboren baby zal overdag (én 's nachts ) slapen waar ik ook ben
Claudia hadden we beneden dan vaak in de kinderwagen. Mijn bedoeling is om dit keer te gaan dragen, dus ik denk dat het kindje in de praktijk dan ook vaak in de draagdoek tegen mij aan zal slapen.
Ik wil mijn baby in ieder geval in het zicht houden om te kunnen zien wat er gebeurt (qua eerste hongersignalen, maar ook ten aanzien van ademhaling e.d.).
Voor de nachten wil ik graag een cosleeper gaan gebruiken, dus het bedje van de baby aan laten sluiten op ons bed.
Mijn antwoord wijkt af van de poll, vandaar dat ik 'm niet heb ingevuld
Thijmen die sliep in de box toen hij nog heel klein was.
Als hij dan moe was, dan haalde ik het speelgoed eruit en deed een dekentje om hem heen.
Mirthe slaapt overdag in haar wagenbak, werkt prima.
Ze gaat mee naar boven als wij naar bed gaan en slaapt dan bij ons op de slaapkamer.
Als we op visite ergens zijn slapen/sliepen ze bij mij op schoot.
@joseetje wrote:
Thijmen die sliep in de box toen hij nog heel klein was.
Als hij dan moe was, dan haalde ik het speelgoed eruit en deed een dekentje om hem heen.
Mirthe slaapt overdag in haar wagenbak, werkt prima.
Ze gaat mee naar boven als wij naar bed gaan en slaapt dan bij ons op de slaapkamer.
Als we op visite ergens zijn slapen/sliepen ze bij mij op schoot.
hier idem…
Anna Sofie sliep in de box of in de wagen in de kamer.
Lev kon dat niet, die deed dan geen oog dicht en raakte overstuur.
Hij sliep prima als we hem gewoon regelmatig naar zijn eigen wiegje brachten.
Al onze kindjes zijn gewoon hun bedje in gegaan op hun kamertje! Ze sliepen de eerste weken wel bij ons op de kamer en Vera zelfs op een speciaal bedje tussen ons in!
Zelf ben ik een groot voorstander van rust tijdens de slaapjes, vandaar dat ze naar hun bedjes boven gingen met de babyfoon aan uiteraard!
Onze kindjes slapen licht en werden van alles wakker.
Jimmy sliep overdag in zijn eigen kamertje en 'snacht in het wiegje op onze kamer.
Sanna sliep overdag in de kinderwagen en 'snachts in het wiegje op onze kamer. Dit was meer uit praktisch oogpunt, omdat ik Jimmy naar school moest brengen en halen en ze anders elke keer wakker gemaakt moest worden. Tot ze een maand of zes was lag ze dus lekker beneden :lol:
de echte eerste tijd sliep ie overal; op verschoonkussen naast me op de bank, in box, in hangmatje in box, in eigen bedje, op mijn schoot, buiten in kinderwagen.
vanaf een week of zes denk ik werd het zijn bedje, op zijn kamertje.
Veron sliep de eerste week in zijn wiegje in onze slaapkamer. Na deze week hebben wij overdag en snachts hem lekker in zijn eigen bedje laten slapen. Ik denk dat het voor ons heel veel voordeel heeft nu. als wij veron in zijn bedje leggen babbelt hij altyd nog wat en slaapt hij. Zijn bedje is een vertrouwd plekje waar hij tot rust komt.
Maar elk kind is anders natuurlijk.
Ben wel benieuwd wat je zelf denkt te gaan doen.
Liefs loes
Dit is per kind verschillend. Ik dacht beide keren gewoon lekker in eigen bed/wiegje.
Maar Max was een kindje die alleen maar bij mij of bij mijn man op schoot wilde slapen. dag en nacht. Heel handig als we ergen waren maar op de normale dagen doodvermoeiend want zelf doe je geen oog dicht.
Bij Victor dachten we dat het hetzelfde zou zijn. Echter dit mannetje werd dan echt heel onrustig. En is dus direct naar zijn eigen bedje gegaan. Eigenlijk was hij alleen tussen 1500 uur en 1700 uur beneden en dan nog heel even tegen 1830 ofzo om om 1900 in bad te gaan en daarna in bed.
Persoonlijk vond ik dat laatste makkelijker en Victor functioneerde ook prettiger dan Max. Maar het is wel minder gezellig
De kraamhulp had met het matrasje uit de kinderwagen en dekentjes een bedje gemaakt in de box. Daar sliep Lianne overdag, dus dan was ze de hele dag bij ons. 's Avonds sliep ze bij ons op de slaapkamer in haar ledikantje (nu nog steeds). Nu slaapt Lianne tussendoor boven in d’r eigen bedje, of ze moet al in slaap vallen in de box, dan laat ik haar meestal daar liggen totdat ze weer wakker wordt.
Ik dacht dus altijd dat het beter was om het kindje gewoon in zijn eigen bedje te laten slapen. Van de week een babywinkel ingestapt om een matrasje te kopen en ik vond het heel belangrijk om een degelijk matrasje te kopen. Ook had ik er nooit bij nagedacht dat ze ergens anders konden slapen.
Van de week hadden we visite waren vrienden er met een 2 wkn oude baby. Meestal gaan de mannen een spel spelen boven en nu dus ook. Wij hebben beneden een film gekeken. Ze bleven ook eten en na het eten hebben we nog een tijd gekletst.
Boven hebben we een campingbedje staan voor als ik oppas op mijn nichtje. Die is nu 6 mnd maar gaat eigenlijk na bijne elke voeding even naar bed. Mijn zusje heeft dat zo vanaf begin gedaan. Die vrienden van ons hadden de baby mee maar die heeft dus van een uur 's middags tot 8 uur 's avonds constant op schoot gelegen/gehangen. Kindje heeft naar mijn idee weinig kunnen slapen. Je verzit toch een keer. Kindje wordt zwaar als het de hele tijd op een arm ligt. Je wilt een keer wat drinken of naar de toilet. Ook lijkt mij de houding niet aangenaam voor het kindje, eigenlijk stond ik er dus best versteld van. Ze wisten trouwens van het bedje boven. De bv wilde ze wel graag op de slaapkamer doen.
Ook was ik van de week met mijn moeder in een babywinkel en zagen we dat in boxen altijd een onderkleed en een boxkleed in de box lag. Bij mijn zusje ook, maar waarom. Dat hebben we dus gevraagd en dat had dus te maken dat veel kindjes overdag de hele dag in de box liggen en ze zo dus zachter liggen.
Waarom moet een matrasje waar ze dan de helft van de dag op liggen aan zoveel eisen voldoen, terwijl ze dus ook op de bank op schoot in de box liggen???
Ik ben er nog steeds van overtuigd dat in het eigen bedje het beste is, maar ik vind het ook gezellig als het af en toe eens in de box of kinderwagen beneden ligt.
Ik heb wel ingevuld bedje… maar hier hebben beide meiden ( vooral Joyce) wel in de wipper in de box geslapen overdag hoor… en s’nachts bij mama op de buik… anders sliep ze echt niet… De eerste weekjes dan… Na een maandje sliep ze echt lekker in haar eigen bedje…en toen ik op de fles overwas ging ze ook lekker naar haar eigen kamertje en sliep ze tenminste ook echt…
Tessa moest wel in haar bedje vanwege de hulpmiddelen die ze had om haar hoofdje goed te krijgen en houden…maar die hebben we ook veel rond gesjouwd en op de borst/buik laten slapen…
Het ligt er een beetje aan wat voor kindje je hebt en hoe je zelf bent… Zeker zo’n ukkie heeft gewoon mama en papa hard nodig… dan wil die natuurlijk wat meer bij jou zijn…
Liefs
De eerste 2.5 maand in de kinderwagenbak in de woonkamer. Daarna ook vaak in zijn bedje, nu nog wordt het afgewisseld.
Mijn dochter slaapt vanaf het begin in haar ledikantje in haar eigen kamer. Soms slaapt ze wel eens in de box of op ons bed (als ik erbij ben). Mijn dochter lijkt minder uitgerust als ze in de woonkamer in de box heeft geslapen. Maar ja ieder kind is anders., doe gewon wat je prettig vind en waar het kindje zich het beste bij lijkt te voelen
gr Leonie
Overdag de eerste paar weken in de kinderwagenbak beneden. Mijn oudste sliep vanaf het begin op zijn eigen kamertje (in het begin in de kinderwagenbak in het ledikant en later in het ledikant). Mijn jongste heeft tot 7,5 maand bij ons op zolder geslapen. Eerst sliep hij in een wiegje en later in een ledikantje.
@juudje wrote:
Van de week hadden we visite waren vrienden er met een 2 wkn oude baby. Meestal gaan de mannen een spel spelen boven en nu dus ook. Wij hebben beneden een film gekeken. Ze bleven ook eten en na het eten hebben we nog een tijd gekletst.
Boven hebben we een campingbedje staan voor als ik oppas op mijn nichtje. Die is nu 6 mnd maar gaat eigenlijk na bijne elke voeding even naar bed. Mijn zusje heeft dat zo vanaf begin gedaan. Die vrienden van ons hadden de baby mee maar die heeft dus van een uur 's middags tot 8 uur 's avonds constant op schoot gelegen/gehangen. Kindje heeft naar mijn idee weinig kunnen slapen. Je verzit toch een keer. Kindje wordt zwaar als het de hele tijd op een arm ligt. Je wilt een keer wat drinken of naar de toilet. Ook lijkt mij de houding niet aangenaam voor het kindje, eigenlijk stond ik er dus best versteld van.
Op zich is er niets mis mee om je baby lekker bij je te houden. Als ik bovenstaande omschrijving lees m.b.t. je vrienden en hun baby, zou ik zéker kiezen voor een draagdoek. Als een draagdoek correct wordt toegepast, kun je een baby met veel plezier lang en comfortabel dragen. Comfortabel voor jezelf, omdat bij juist gebruik je lichaam minimaal wordt belast en je toch je handen vrij hebt en voor de baby omdat deze bij juist gebruik een zeer ergonomische lichaamshouding heeft in de draagdoek. Bovendien werkt het directe huid-op-huidcontact en het horen van de hartslag van de ouder rustgevend, waardoor een baby prima kan slapen in een draagdoek. Door het kindje met het gezichtje naar je toe te dragen, wordt het opnemen van (overmatige) prikkels van buitenaf beperkt.
Daarnaast heb je het over een pasgeboren baby heh
Zo’n kleintje heeft gewoon behoefte aan veel huid-op-huidcontact en zijn of haar ouders dicht in de buurt. En voor mij geldt het andersom overigens ook: ik moet er niet aan denken om mijn pasgeboren baby direct weg te stoppen in zijn of haar slaapkamertje uit mijn zicht. Om de redenen die ik eerder noemde, maar ook omdat ik hem of haar negen maanden bij me heb gedragen en daar niet zo abrupt zo’n grote verandering in wil aanbrengen. Dat ‘loslaten’ komt vanzelf wel, in ons eigen tempo :thumbup:
Wat betreft een goed matras: ondanks dat ons kindje daar de eerste tijd waarschijnlijk niet vaak op zal slapen, vind ik het belangrijk dat het matras van goede kwaliteit is. Bij ons gaat het overigens om een matras voor een ledikant en daar kan een kind de eerste jaren wel mee voort, dus ik zie het niet als overbodig om een goed matras aan te schaffen.
Ik zou willen dat ze in haar eigen bedje slaapt, maar dat vertikt ze. Dus tot nu toe is het slapen op schoot en s nachts in haar eigen bedje. Het is niet anders.
Net als mijn vorige 2 altijd bij mij in de buurt. Overdag betekent dat dus óf op schoot, óf in de draagdoek óf in de box . Meestal 1 van de eerste 2 opties trouwens.
dana slaapt voornamelijk in bedje. Bedje is om in de slapen, box om in te spelen, maar soms is het ook gewoon lekker knuffelen hoor en valt ze op schoot in slaap. Maar over het algemeen probeer ik wel structuur te bieden en daar doet ze het goed op, dus hou ik het zo.
Wilde haar zelfs laatst lekker beneden bij mij op de borst laten slapen, maar ze wilde alles volgen en was maar boos van vermoeidheid, uiteindelijk toch in bed en mee vertrokken :thumbup: