Vroege eisprong?

Eigenlijk hoor ik hier nog niet mee te praten (sinds februari “pas” gestopt met de pil)… Ik had altijd een mooie cyclus van 28 dagen en ergens in het midden voelde ik mijn eisprong, na de mk is mijn cyclus wel weer aardig regelmatig (26 dagen na curettage, 33 en 27), maar ik had toch het idee dat het niet klopte, dus ik heb de vorige keer en deze keer getempt. Bij mijn vorige cyclus niet meteen vanaf het begin trouwens… pas na mijn ongi. Toen begon het meteen met 36.1 en op de dag van mijn ongi 35.5 langzaamaan steeg hij naar 35.8 en de dag na mijn ongi was hij weer 36.1 en dat is hij nog steeds. Ik heb dus nu het idee dat mijn eisprong meteen na mijn ongi gekomen is (volgens de tempmethode zou dat dus zo zijn…) kan het zijn dat een eisprong zo vroeg komt en is het dan eigenlijk ook wel goed? Ik kan er echt niks over vinden op internet… is er iemand die daar meer over weet?

Ik zou het niet weten, sorry… Ik zelf heb na 28 dagen, volgens mij, mijn eisprong gehad, maar na ruim 2 weken erna pas mijn (vreemde) ongi, en dat klopt ook niet, toch? Ik wil ook wel graag meer weten…



Kun je er ook niets op vinden via Google?

Danja dat is wel normaal dat je twee weken na je eisprong je ongi krijgt… maar het is wel vervelend dat je eisprong pas na 28 dagen komt. Heb je normaal wel een kortere cyclus, of was dit de eerste keer?



Ik vind het zo frustrerend dat je met dit soort dingen eigenlijk nergens een antwoord kan krijgen, je gaat er niet mee naar de ha… wij hebben geklust rond de tijd dat mijn temp steeg dus dat zou de boel dan wel moeten dekken (rare bewoording hihi) en ik voel natuurlijk meteen allerlei gekke dingen, dat zal vast normaal ook niet kunnen zo snel, maar ja, dit worden weer twee hele lange weken ben ik bang. Ik heb mijn vraag al op 3 verschillende plaatsen hier op het forum gesteld, maar eigenlijk nog steeds geen antwoord en het maakt me eigenlijk best onzeker :cry:

Het is toch een week erna? Dat had ik althans… volgens mij… Gemiddels na mijn mk een aantal van 33 en nu ineens 39 en 49 dagen.



Idd wel balen dat er niets te vinden is, maar aan de andere kant… niemand is gelijk…



Mij maakt het ook best onzeker, en dan gaan er allerlei dingen spoken: geen pukkels, alles los en vast zitten vreten, zou ik schijnzw kunnen zijn? Maar ja, geen last van pijnlijke borsten etc…

Nou over schijnzwanger hoef je je niet druk te maken hoor… heb ik namelijk ook al opgezocht :oops: omdat iedereen er tegen mij over begon dat ik er niet te veel mee bezig moest zijn en dat dat dan misschien kan gebeuren, maar dat is iets wat bij mensen maar heel zelden voor schijnt te komen. Wel bij dieren.



Maar als je het op zoekt staat overal te lezen dat je menstruatie altijd twee weken na je menstruatie komt. Dus als je inderdaad een late eisprong hebt moet je daarna in principe nog twee weken wachten… Je hebt nu 3 rondes gehad zie ik, ik weet niet of je de pil hebt gebruikt, maar bij sommige mensen duurt het daarna even voordat het lichaam de cyclus weer zelf op orde krijgt…

Een standaard cyclus bestaat eigenlijk niet…maar vanwege voorlichting en boekjes hebben ze er toch 1 gemaakt. De cyclusbanner hier is al veel beter want die past zich aan aan de lengte van cyclus die je ‘normaal’ hebt. Maar zelfs dan kan je eisprong afwisselend vroeger of wat later komen.

Het enige wat eigenlijk belangrijk is is dat de fase tussen je eisprong en je menstruatie minstens 10 dagen is. Dit is nl de tijd die het bevruchtte eitje nodig heeft om stevig in te nestelen.

Neem je het standaardverhaal dan kom je uit op wat Soesa ook al had gevonden; 28 dagen cyclus precies op de helft na 14 dagen eisprong…

Dus Soesa als je eisprong al zo vroeg is geweest kan het eitje alsnog bevrucht worden. Maar of het zo optimaal is…ik weet niet hoe lang je ongesteld bent normaal gesproken…maar zodra je begint te bloeden begint je eierstok ook al met het aanmaken van het nieuwe eitje. Een vrouwenlichaam is mega bijzonder dus alle mogelijke variaties zijn mogelijk. Succes alletwee de komende ronde!

Thanx Rhiannon! Dat beantwoordt mijn vraag in ieder geval een beetje! Ik vroeg me dus af of het niet te kort was… ik ben op de 24ste ongesteld geworden en op 1 of 2 december (weet het niet precies uit mijn hoofd en heb mijn agenda even niet bij de hand) steeg mijn temp. Dus zeg maar een week na mijn eerste ongi dag. Natuurlijk voel ik ook meteen allerlei gekke dingen, maar dat zou natuurlijk wel heel snel zijn… maar mijn buik voelt de afgelopen dagen anders dan anders zeg maar…

Het is mijn 6de ronde en we hebben na april geen pil gebruikt maar condooms.



Mijn bruine vegen kwamen op dag 14 na, wat ik denk, mijn eisprong was. Ik denk dat het mijn eisprong was omdat ik toen meer afscheiding had, dat draderig was. Ik snap nu dat het dan ook even kan duren voor je je eisprong daadwerkelijk hebt. Ik hoop dan dat we genoeg geklust hebben :think:



Als je een innestellingsbloeding hebt, hoe is die dan…? Normaal heb ik ineens veel bloedverlies en ga ik overal doorheen zeg maar. Deze keer begon het 4 dagen met bruine vegen en daarna echt helder. Maar ik ben nergens doorheen gegaan… :think: en gisteren had ik het tot in de middag en was het ineens over… Wanneer kun je testen als je een innestellingsbloeding heb gehad? Wanneer zit er genoeg hormoon in je plas om te kunnen testen?



Pfffff… Ik vind dit wel allmeaal aardig verwarrend…



Rhiannon, bedankt voor je uitleg! :-*

Poeh… verwarrend hè, die cycli?



Een cyclus bestaat uit 2 delen. Het eerste deel is de tijd tussen ongi (pas tellen als je rood bloed ziet) en eisprong. Het tweede deel (de luteale fase) is tussen eisprong en ongi. Die luteale fase is eigenlijk per vrouw constant en varieert tussen de 11 en 16 dagen (vandaar dat Rhiannon zegt dat het minimaal 10 moet zijn om het eitje goed in te laten nestelen en de “standaard” uitleg uitgaat van 14 dagen). Bij mij was het bv. altijd 11 dagen, maar andere vrouwen kunnen bv. 14 of 16 dagen hebben. Als je dus eenmaal weet hoe lang jouw luteale fase is kun je ervan uitgaan dat dat elke cyclus zo is (kan best een dagje verschillen hoor). De eisprong kun je meten door te temperaturen (zie ook http://www.fertilityfriend.com…. Engelse site) of via ovutesten. Temperaturen is goedkoop en makkelijk, maar vraagt wel wat discipline (elke dag zelfde tijd en voor het opstaan meten). De temp. stijgt pas na de eisprong (soms ook pas 2 dagen later, bij mij bv. heel langzaam dus pas dagen later zekerheid) dus het is geen methode om het klusen te timen helaas.



De tijd tussen ongi en eisprong is niet altijd netjes constant. Dat is ook niet zo belangrijk (hoewel het erg irritant wordt als het lang duurt en dat de eikwaliteit ook nadelig kan beinvloeden) alleen is het klussen ook weer lastig te timen.



In jouw geval tante Soesa lijkt het dus alsof je al snel in je cyclus een eisprong kreeg. Ik snap je temp.verhaal niet helemaal (misschien kun je een lijstje neerzetten?), maar als de temp. werkelijk met minimaal 3 tiende gestegen is en hoog blijft dan kun je er vanuitgaan dat je eisprong geweest is. Zeker als je dan na 11 tot 16 dagen erna ongi werd. Bij sommigen vrouwen kan dat… het kan zelfs dat je in de ongesteldheid al een eisprong hebt. Probleem is dat tijdens de menstruatie de temp. nog wel eens schommelt omdat er dan een hoop in het hormoonniveau gebeurt, dus dat is lastig. Ook daalt de temp. bij sommigen al voor de ongi, bij anderen op de dag dat het doorzet en bij weer anderen pas daarna. Tot overmaat van ramp hoeft dat ook nog niet elke cyclus hetzelfde te zijn. Voor mij was het temp. een goede indicatie wanneer mijn eisprong was geweest en als hij langer dan 11 dagen (mijn luteale fase) hoog bleef dan zou ik zwanger kunnen zijn… Ik vind je temp. overigens ook wel vrij laat tante Soesa, maar dat kan natuurlijk, niet iedereen heeft dezelfde basale temp.



Een innestelingsbloeding is ook erg verwarrend. Sommige hebben een dag of 5 na de eisprong wat bruine of rode vegen… dat kan zijn omdat een bevruchte eicel zich in het baarmoederslijmvlies innesteld en daar een paar bloedvaatjes kapot maakt. Maar het kan ook veel later zijn (oud bloed kan pas veel later uit de baarmoeder komen) of helemaal niet. Andere deskundigen zeggen juist weer dat bloedingen rond 5/6 weken zw.schap een “innestelingsbloeding” heten. Ik heb altijd geprobeerd er gewoon niet vanuit te gaan (heb ook geen bloeding gehad voor mijn NOD) en eerst af te wachten… Ze raden altijd aan pas een paar dagen na je NOD te testen, maar dat is best lastig natuurlijk. Als je zeker weet dat je een eisprong hebt gehad zou de test op de NOD betrouwbaar moeten zijn… maar ook dat verschilt per vrouw (ligt er maar net aan hoe snel het HCG gehalte stijgt). Voor je NOD testen raad ik altijd af, stel je voor dat het negatief is dan weet je nog niks en als het positief is is de kans dat het alsnog fout gaat nog best groot.



Ik hoop dat deze info weer een beetje helpt en blijf al je vragen gewoon spuien hoor. Met zoveel “deskundigen” op het forum, moeten we het toch uiteindelijk allemaal gaan snappen :wink: ?

Mijn NOD is dus een probleem… die weet ik niet :oops: Het is nu zo onregelmatig! Ik ga morgen monnikspeper halen en dan kijken wat daar mee gebeurd… :cry:

Maja bedankt! Dat geeft weer een hoop duidelijkheid! Waar ik dus het meest bang voor was is dat het niet goed is om zo vroeg een eisprong te hebben (als het daadwerkelijk een eisprong geweest is…)



Ik ben trouwens alleen doordeweeks aan het tempen, gewoon om te kijken of er iets te merken is… in het weekend niet, maar wel iedere dag doordeweeks om 7.30 uur en eerst tempen dan uit bed. Op 24/11 had ik 35.5 als temp (de dag ervoor nog 36.1) en werd in ongesteld de dagen erna bleef hij tussen de 35.5 en 35.8 op 1 december steeg hij naar 36.1 en dat is hij sindsdien gebleven… Ik dacht ook dat ik een lage temp had, maar dat was de vorige cyclus precies zo… ik ga voor de zekerheid wel een nieuwe thermometer kopen trouwens…

Danja, tipje begin pas met middeltjes als je een nieuwe cyclus bent begonnen. Het is zo lastig om niet te weten wanneer je NOD is maar sommige middeltjes zijn geloof ik niet goed wanneer je wel zwanger zou zijn. En geloof dat monnikspeper er daar 1 van is net als bv vrouwenmantelthee om je menstruatie op te wekken. Vraag dat voor de zekerheid desnoods even bij je huisarts na die zal dat zeker weten! Probeer desnoods een afspraak daar te krijgen omdat je niet ongesteld wordt. Wie weet kan hij wat voor je betekenen op dat vlak. Want als je niet zwanger bent en niet ongesteld wordt zijn er wel mogelijkheden voor je huisarts om je te helpen. Succes!



Soesa, een vroege eisprong hoeft geen probleem te zijn als je iig al een eisprong hebt ben je al een heel eind. Als je fase zoals Maja al zo goed omschreef telkens (dus niet bij uitzondering) langer dan die 16/17 dagen is misschien ook eens een gesprek met je huisarts om je uitleg te laten geven. Al was het alleen maar om jezelf gerust te laten stellen want alleen dat al kan je zoveel rust geven. Ook jij veel succes met je cyclus en zwanger worden!

Rhiannon en Maja heel erg bedankt, ik ben al een stuk wijzer en iets minder onzeker nu, mijn grootste angst is gewoon dat er bij de curettage misschien toch iets niet goed zou zijn gegaan, ik had het idee dat ze nog al tekeer zijn gegaan… maar dit neemt al een beetje van die angst weg. Mijn eigen ha is momenteel (natuurlijk daar heb je het weer:) met zwangerschapsverlof (tot juli!!, ik ga me laten omscholen…) nou had ik niet zo’n vertrouwen in mijn ha, had het idee dat ik daar afgescheept wordt, dus als het gevoel gek blijft moet ik maar eens met een van de vervangers gaan praten… ik kan nu weer even vooruit in ieder geval!

Soesa niet te ongerust worden hoor (heeft iets in het achterhoofd over Asherman op het vlinderforum :wink: ) want verder klinkt je cyclus best nog netjes regelmatig met je 32 dagen. En wie weet is alles nu zelfs nog wat uit zijn ‘normale’ doen na je miskraam hoor. Ik had ontzettend veel geluk dat ik exact volgens de normale planning na 32 dagen weer ongesteld werd na de miskraam en ik heb eigenlijk nooit gekeken (nadat ik hoorde dat we IVF nodig hadden dan) naar mijn eisprong dus die kan wel eerder of veel later geweest zijn dus daar kan ik je helaas niet mee helpen. En wie weet is deze maand nog wel anders dan anders…dat hoop ik voor je en hopelijk ben je of deze ronde zwanger of wordt je volgende cyclus weer ‘normaler’!

Bij de weg als je nog twijfels hebt over de curettage…bel de gyn eens die het heeft gedaan voor een tweede nacontrole en geef aan hoe je je voelt. Ze moeten je daarin wel serieus nemen en zien als een soort nazorg. Het is zeker niet raar dat je nog met vragen zit erover en dat je antwoorden zoekt dat zal de gyn zeker ook moeten kunnen begrijpen en je zit gelijk bij de expert aan tafel :slight_smile:

@Rhiannon wrote:

Soesa niet te ongerust worden hoor (heeft iets in het achterhoofd over Asherman op het vlinderforum :wink: )




Uhm kan jij gedachten lezen :shifty: ??? Zo erg is het (gelukkig) niet met me, maar ik heb wel al vanaf het begin het gevoel gehad dat het er hard aan toe is gegaan, ik ben niet echt een zeikerd met pijntjes, maar heb toch echt wel een week of drie best pijn gehad, en soms nog als ik bijv. mijn buik moet aanspannen, of hoest of zo… Het vervelende is dat de gyn waarbij ik voor en na de curettage op controle was de curettages niet uitvoert, dat doet een andere gyn weer, en de gyn van de controle is een wat oudere man (met haar op zijn neus :sick:) die een beetje nonchalant overkomt (ramde even dat ding voor de inwendige echo naar binnen: nou dat is niks meer, ja dan is een curettage wel beter… en weg was ik weer. Bij de nactontrole stond ik ook binnen 5 minuten weer buiten. Had op dat moment geen vragen en mijn ongi was weer op gang… Na de curettage heb ik nog eens gebeld met de andere gyn omdat ik opeens weer ging vloeien en zo’n pijn had en ik werd eerlijk gezegd gewoon afgescheept, ik had geen koorts dus het kon geen ontsteking zijn, misschien was ik wel gewoon ongesteld… Bij de vk waar ik voor de eerste echo was had ik wel een goed gevoel, dus als het me in januari nog niet bevalt neem ik misschien wel even contact met haar op…

Euhm gelukkig kan ik geen gedachten lezen…maar voor de rest lees ik ook teveel :angel: :shifty:

Aj een generatiekloof met je gyn is niet altijd erg als ze iig wat meelevend zijn…maar dit klinkt niet echt lekker. Je komt er dan wel niet voor de gezelligheid maar voor iets veel vervelenders maar juist dan zou de gyn wel wat zachtzinniger met je om mogen gaan :silenced:

De eerste ongesteldheid na mijn miskraam was bij mij juist veel minder dan eerst qua bloeding. (en hoe raar het ook klinkt ik dacht dat dat weer niet goed was en ik mss toch nog zwanger was… :wall: ) en nu deze menstruatie is het bloeden nog steeds minder dan gebruikelijk voor mij (vooral minder stolsels, hoe smakelijk maar je had al gegeten toch? :angel: ) maar de krampen en de pijn juist weer heftiger helaas.

Ik houd mijn eigen lichaam ook goed in de gaten en heb na het verlies van een stuk weefsel afgelopen vrijdag ook getemperatuurt om na te gaan of ik geen koorst had. Meer kon ik volgens de gyn ook niet doen en resten van ons vruchtje kon het ook niet zijn.

Al met al kort door de bocht getypt…je onzekerheid komt me maar al te bekend voor. Bel diegene waarbij je je het meeste op het gemak voelt al was het maar voor een gesprek en wat uitleg.

Vraag anders Bianca eens wat meer over hoe een curettage gaat en hoe het zit met napijn daarvan. Bij mij is het vruchtje vanzelf afgekomen dus ik zou je er geen dingen over kunnen vertellen. Als ik soms dingen op tv zie met medische ingrepen etc gaan sommige dingen idd niet al te zachtzinnig :silenced:

Hallo lieve soesa, Ik heb dit topic niet gevolgd, en ook dus niet gelzen, lieverd je mag me alles vragen hoor.



Ik weet zo niet wat je onzekerheden en vragen en onduidelijkheden zijn , en wat ik voor je kan betekenen , maar ik ben er voor je,



liefs bianca,



( ps mag ook via pm of als je echt voluitwit praten via msn)



Liefs van mij.

Rhiannon, ik heb wel gevloeid, maar of dat echt mijn ongi was… het was totaal anders dan vorige maanden… vandaar…



Soesa, ik hoop echt voor je dat je wat meer duidelijkheid krijgt. Ik denk ook dat het voor jou meer zekerheid geeft als je een gyn neemt waar jij je prettig bij voelt, het moet klikken, anders blijf je ongerust en met veel vragen zitten. Wij hebben ook al wat gyn’s “uitgeprobeert” en ik wil er nu nog maar 1… bij hem voel ik me prettig en serieus genomen.

Meiden jullie zijn allemaal lief en het heeft me allemaal echt een beetje gerust gesteld. Ik heb na de curettage best nog lang last gehouden (soms nog) van mijn buik. Ik weet niet of dit normaal is en daar mee naar een gyn stappen vind ik weer een beetje te… Dus Bianca: hoe lang heb jij last gehad na je curettage? En met last bedoel ik: als mijn blaas of darmen vol zijn, voel ik dat aan mijn baarmoeder, als ik mijn buikspieren aanspan voel ik het, en soms als ik over een bultje/kuiltje fiets voel ik dat ook. Het is niet pijnlijk, het lijkt meer op een soort spierpijn, maar mijn curettage was 29 augustus… Bovendien is mijn menstruatie een stuk heviger en pijnlijker geworden…

Hallo soesa.



Ik ben op 2 datums geopereerd ( weet zo niet eens meer wanneer) maar met 1 week ertussen, dit was nav een baarmoederinfectie.

Ik heb de 1e keer 2 dagen in het zkh gelegen en de 2e keer 4 dgn, aan het infuus.



Dus ms is het allemaal watanders.



Mijn ongi was na ik meen 8 weken op gang en was totaal anders dan voorheen.



Meerpijn onder de buik, krampjes en als de blaas vl is gevoelig,

het gekke is dat ik dat eigenlijk nog wel heb, ik heb dat vanaf mijn eisprong tot aan mijn menstruatie en dan trekt het weg.



Ook ik voel het bij aanspannen( bv als ik wendy til) ,als ik buig of bij het fietsen,maar dat heb ik maar zelden meer.



Mijn menstruaties zijn nu niet pijnlijker ,maar heviger geworden , meer bloedverlies en ook langer en mijn cyclus onregelmatiger.



Ik heb de klachtjes ooknooit aan een ha of gyn voorgelegt, maar ik mag de 22 dec voor het eerst heen, welliswaar voor een ander onderwerp ,maar ik wil dit ookeven ter sprake brengen en zien wat het kan zijn.



Dan laat ik je het welweten., ik weet ook niet of de klachtjes die ik heb hetzelfde zijn als bij jou, en of ik je vragen zo beantoordt heb, anders moet je even zeggen,



liefs van mij.