Even los van de theorie van een school: het staat of valt natuurlijk met de leerkrachten die het in de praktijk moeten brengen! Ons schoolplan is geschreven door iemand die niet eens bij ons op school werkt… :eh:
ja maar ik heb het idee -correct me if i’m wrong- dat de vrije school wel een schooltype is dat behoorlijk aan zijn grondlegger hangt, en daar virj dogmatisch mee omgaat…
Jep, klopt, maar zo heb je ook heel veel verschillende interpretaties van de bijbel, en toch claimt iedereen dezelfde God te volgen.
Misschien is dit een zijweg in jullie discussie, maar ik denk dat ik toch liever naar een ‘school’ kijk dan naar een ‘schoolplan’. :oops:
Lous, ik denk dat ik zit met mijn beroepsdeformatie.
Als juf kijk ik heel anders tegen de praktijk aan :shifty:
Ik weet wat er in de wandelgangen over kinderen wordt gezegd en gedacht en hoe dat zijn weerklank vind in de dagelijks praktijk.
En dat is nog maar in het reguliere onderwijs, laat staan op een school die zo verbonden is met zijn achtergrond en leefstijl-bepalende gedachten.
ik denk dat op christelijke scholen die vrij recht in de leer zijn idd de Bijbel een grote stempel drukt op de praktijk.
MAAR een bijbelse invloed is veel minder tot niet oordelend over het kind zelf. Wel in hoe er gekeken wordt naar daden van het kind, en moraliteit enzo…maar dat stuk temperamentenleer en reincarnatie/karma als taak in het heden en dat weer doorvoerend in hoe je het kind benaderd ontbreekt.
Ik begrijp best dat je je geraakt voelt lous omdat jij er zo’n heerlijke tijd hebt gehad.
Maar met op de school kijken, en praten met de juffen/meesters ben je er nog niet.
Iedereen neemt zichzelf en zijn verleden mee de klas in, je eigen persoonlijkheid drukt een groot stempel op hoe je orde houd, hoe je corrigeert, waar je je aan ergert en waar je warm van wordt.
en als die dingen sterk beinvloed worden door de antroposofie, wat veel meer inhoud dan alleen wat pedagosche standpunten maar echt een geloof en leefstijl is…tsja…dan krab ik mij dus achter de oren…omdat ik mij dezelfde vraag stel als fiep…HOE kan je daar losser mee omgaan? het is zo rigide…zo alles van je leven rakend…HOE kan je in de praktijk daar dan afstand van nemen?
mijn neef is dus een echte soof. ken hem al jaren, en zijn ideeen zijn niet bepaald nieuw voor me.
hij zet in het buitenland vs-en op en helpt hem ter plekke met de opbouw en uitwerking. en daar spreken wij vaak over.
dus de praktijk hoor ik wel, en niet zo heel erg uit 2e hand
hij is vrij relaxed, praat als een echte soof, luisteren is voor hem een kunst en spreken een doel.
hoe leuk ik hem ook vind, ik krijg er de kriebels van…zijn echte ontspannen ik, die losstaat en loskomt van zijn achtergrond, die zie ik zelden tot nooit.
en dat valt me ook op als ik op mijn cb ben.
biebels, tuurlijk kijk je ook naar een school, en niet alleen naar het schoolplan.
maar ja, ik heb wel eerst het schoolplan gelezen, het pestprotocol en alle andere papierenrompslomp die te krijgen was en in te zien was op tommie’s school :shifty: sta regelmatig aan het schoolplein te kijken, en ben al een paar keer binnen wezen snuffelen.
en TOCH leg je dan nog niet de vinger erop…wat ik zeg…die verrekte wandelgangen :shifty:
Ik weet niet of ik mij daadwerkelijk geraakt voel, maar ik snap niet zo goed waar deze discussie over gaat…
Want er worden ten eerste allemaal dingen opgenoemd die bij andere scholen ook kunnen voorkomen.
Ten tweede gaan jullie diep in op het Steiner gebeuren terwijl die vent meer dan 100 jaar geleden een school heeft opgericht. Toen waren de gedachten over geloof of ras of wat dan ook sowieso anders…
Jij benoemt dan dat je vanuit juf wil kijken. Maar je zegt ook gelijk dat je er niet bent als je alleen een kijkje op de school neemt. Nee klopt. Maar meer kan je als ouders niet doen…
Verhalen van mond tot mond, roddels…Ja, altijd een kern van waarheid, maar om daar nu prat op te gaan???
En dan nog, dat gebeurt overal. Wat maakt de vs nu zo meer discusseerbaar?
Je krijgt gegevens mee als ouder. Daar kies je een school mee. Als het uiteindelijk niet ‘loopt’ dan moet er een andere oplossing gevonden worden, maar dat kan je gewoon niet voorspellen…
Overigens wil ik nogmaals duidelijk maken dat het op MIJN school niet zo verschrikkelijk was als sommige verhalen over de vs wel doen geloven. Wellicht dat het in Haarlem, Zeist of waar dan ook wel erg naar is…
Trouwens, ik vond jou geen soepkip, je kijkt alleen misschien wat roziger dan Fiep en ik :mrgreen: . Daar word je gelukkiger van, dus ik zou het zo houden en dan letten Fiep en ik wel op of je geen racisten over het hoofd ziet :lol: .
Weet je Marlous, jouw vrije school ws blijkbaar okee. Maar als ouder weet je dat dus inderdaad niet vantevoren en ga je af op de ideeën en wat je hoort van andere ouders. Dan krijg je weinig vertrouwen in de vs en stuur je je kind daar dus niet heen. Misschien was hetin de praktijk wel allemaal okee gebleken, maar je kiest toch voor een school die je vertrouwen wekt.
Ik weet niet of ik mij daadwerkelijk geraakt voel, maar ik snap niet zo goed waar deze discussie over gaat…
Want er worden ten eerste allemaal dingen opgenoemd die bij andere scholen ook kunnen voorkomen.
Ten tweede gaan jullie diep in op het Steiner gebeuren terwijl die vent meer dan 100 jaar geleden een school heeft opgericht. Toen waren de gedachten over geloof of ras of wat dan ook sowieso anders…
Jij benoemt dan dat je vanuit juf wil kijken. Maar je zegt ook gelijk dat je er niet bent als je alleen een kijkje op de school neemt. Nee klopt. Maar meer kan je als ouders niet doen…
Verhalen van mond tot mond, roddels…Ja, altijd een kern van waarheid, maar om daar nu prat op te gaan???
En dan nog, dat gebeurt overal. Wat maakt de vs nu zo meer discusseerbaar?
Je krijgt gegevens mee als ouder. Daar kies je een school mee. Als het uiteindelijk niet ‘loopt’ dan moet er een andere oplossing gevonden worden, maar dat kan je gewoon niet voorspellen…
Overigens wil ik nogmaals duidelijk maken dat het op MIJN school niet zo verschrikkelijk was als sommige verhalen over de vs wel doen geloven. Wellicht dat het in Haarlem, Zeist of waar dan ook wel erg naar is…
ik denk toch dat het niet zo heel gek is dat er hier gediscussierd wordt over een schooltype dat neit geheel onomstreden is. We willen ten slotte allemaal een school voor onze kinderen waar je vertoruwen in hebt, waar je kind een goede tijd heeft, veel leert, zowel vaktechnisch (of hoe noem je dat; droge kost) als sociaal. Waar een kind zelfvertrouwen krijgt, met respect wordt behandeld, en waar je niet bang hoeft te zijn dat ie dingen wordt geleerd waar jij als ouder totaal niet achter staat. Dat er over bepaalde schooltypen verhalen de ronde doen, maakt dat mensen gaan twijfelen, en een discussie daarover lijkt me niet gek en ook niet overbodig (overigens had ik net zo lief willen discussieren over IederWijs, een ander onderwijssysteem waar ik kippevel van krijg en graag van zou willen weten waarom anderen daar heil in zien, maar ja, het ging hier over de vs.)
Voel je vooral niet aangevallen, heb het idee dat je dat stiekem wel doet. JE hebt zelf duidelijk op een rijtje waarom jij voor de vrije school kiest, dan is het toch prima?
ze schijnen schrikbarend slecht te zijn… (iederwijs)
kan me voorstellen dat zo’n school therapeutisch werkt voor kinderen die heel vervelende ervaringen hebben, maar uiteindelijk lijkt me dat ze toch gewoon iets moeten gaan leren :think: .
Ja dat klopt Guusje, vrije scholen zijn in feite levensbeschouwelijke scholen. De andere bijzondere scholen komen ook voor in combinatie met een afwijkende onderwijskundig systeem, zoals jenaplan of montessori, maar vrije scholen volgens mij niet.
Hier hebben we bijvoorbeeld een school waar met grote letters op staat: " R.K. Montessorischool voor B.O." Dan heb je dus meteen drie filosofieën te pakken…
Als ik aan iederwijs denk gaan mijn haren echt overeind staan…
brrrrrrrrr…
En fiep, ik voel mij helemaal niet aangevallen eigenlijk…Ik probeer gewoon zo goed mogelijk de argumenten te weerleggen, ook al heb ik maar ervaring vanuit een school…Ik ben heus niet alleen 100% pro-vs…Ik hoor ook verhalen…Maar dit topic begon al een beetje negatief en het wordt alleen negatiever…Naief wellicht van mij om het een beetje te willen omdraaien…
Wat Lena zegt klopt natuurlijk…Ik heb ervaring met maar een school waar het in principe prima was…Ouders gaan af op verhalen van anderen, dus als die negatief zijn en ik had ook geen ervaring met een VS zou ik ook sceptisch zijn…
Je kunt als ouder niet van binnenuit controleren hoe het op een school eraan toegaat. Je bent aangewezen op het programmaboekje en wat je te weten kunt komen over de grondslagen vna zo’n school, hopelijk aangevuld met verhalen van ouders wier kinderen al op die school zitten.
Dat wordt hier straks ook nog een probleem. De school hier is ook geen reguliere school en ze hebben ook een heel eigen aanpak:
Basisschool Het Talent is een integrale ontwikkelschool in het project: Het Kind Wegwijs Programma. In het KWP werkt het kind op basis van beginkenmerken, o.a. verkregen via de ouders, aan de speelleerstoflijnen.
De ontwikkeling zelf (lichamelijk, psychomotorisch, cognitief, sociaal-emotioneel en creatief) staat centraal. Er wordt flexibel gegroepeerd; enkele groepen vormen tezamen een unit, waarbinnen zelfstandig gewerkt kan worden, het tutor-leren aan bod komt en activiteiten in de basisgroep. Verticale doorstroming van kinderen is hierbij mogelijk. In de unit heeft ieder kind een mentor.
Het Talent en een school voor voortgezet onderwijs houden zich bezig met de vraag hoe het onderwijs er in de 21e eeuw uit moet gaan zien. De scholen hebben een gezamenlijke ontwikkeling in gang gezet, die sinds anderhalf jaar bekend staat onder de naam ‘Proeftuin’.
Het klinkt leuk, maar is het dat ook? En wil ik Lara wel in een proeftuin hebben, of stuur ik liever gewoon naar school? Het is dus heel lastig om erachter te komen of dit nou een goede school is, of niet…
en als je kind geremd wordt door enkel klassikaal zit je ook…
(want bij normaal bo is adaptief de norm maar in de praktijk is dat net zo goed geregeld als dat de leerkracht is :shifty: de 1 doet het fluitend en vol passie de ander vind het eigenlijk diep in zn hart overbodig en lastig en veel te veel werk)
het blijft een speurtocht naar wat ¨past¨ bij je kind.
en als je pech hebt wisselt dat per jaar…of zit je er lang aan vast.
naar wat ik nu zie in tom wil hij graag doen wat er van hem verwacht wordt en zou een school die hem volgt ipv aanspoort 1 drama worden…hij zou zwalken en zich stuurloos voelen.en dus niet vooruit komen maar van alles een beetje snabbelen zonder echte diepgang.
terwijl dat voor mij juist andersom had gewerkt .
maar misschien is als hij 4 is dat wel anders :shifty:
als de school die ik nu denk goed gekozen te hebben hem niet past stap ik zo over. keuze genoeg.
Ik kan mijn evaring nog wel even vertellen, ik heb er zelf opgezeten tot en met de 9e klas (onderbouw en 1,5 jaar bovenbouw).
Ik ben niet positief, maar grappig is dat ik een van een tweeling ben en mijn zus is dat wel, zij zou voor haar kinderen wel voor een vs kiezen en ik dus absoluut niet.
Wij hebben veel verschillende leerkrachten gehad die allen niet capabel waren, ik kan zeggen dat ik niet veel geleerd heb en toen ik er af ging gedoemd tot de mavo en wel een niet heel goede mavo (menigeen die strande op de vs kwam daar terecht overigens). Ik heb er van alles aan moeten doen om uiteindelijk mijn HBO te bereiken maar kan met zekerheid zeggen dat ik een bepaalde basis in taal en rekenen mis.
Mijn zus is er toch ook vanaf gegaan en HAVO gedaan met veel bijlessen heeft ze ook nog VWO en uiteindelijk is ze universitair geschoold, maar dat zeker niet dankzij de vs!!!
Ik heb gewoon niks met soofen
Er zullen misschien best kinderen zijn voor wie het soort onderwijs goed uitpakt, maar ik ben er zeker van dat ik er meer aan had gehad op een "gewone"school.
Daarbij hadden wij ook een antroposofische ha :roll: :roll:
Ze gaan soms heel ver hoor om geen medicijnen te geven, zo ben ik als kind heel veel ziek geweest en moest mijn lichaam het teveel op eigen kracht doen vind ik zelf. (dus veel te veel ziek…eenmaal een beetje opgekrabbeld weer een virus o.i.d te pakken) met antibiotica zijn ze niet scheutig, maar soms is eerder ingrijpen noodzakelijk.
Zo heb ik als kind door een verwaarloosde blaasontsteking nierbekkenontsteking gehad…ik was er slecht aan toe en uiteindelijk ab gehad wat veel eerder had gemoeten enz enz…
Nee :naughty: :naughty: voor mij dus ook nooit meer een antroposofische ha!!!
Het idee is dat ze juist heel kindvolgend zijn. Dat ze voor ieder kind als het ware een eigen curriculum ontwerpen. Als ze voor het eerst naar school gaan, krijg je dus ook een heel gesprek over wat voor kind het is en wat ze al wel of niet kan. Ze overleggen ook met het KDV en/of psz. De eerste maand gebruikt de leerkracht dan ook om het kind te leren kennen en daarna wordt een persoonlijk leerplan opgesteld, uitgaande van het startpunt van je kind. Ze werken ook veel met thema’s die dan door alle vakken heen lopen, met leerlijnen, ateliers en groepjes kinderen die van elkaar leren, samen werken of elkaar wegwijs maken.
Klinkt leuk… maar is het eindresultaat dat mijn kind foutloos kan spellen?
En past het bij de leerstijl van mijn kind? En zal ze zich in zo’n vrije omgeving prettig voelen, of heeft ze meer behoefte aan structuur en veiligheid?
En hoe moet ik dat als ouder in hemelsnaam weten voordat ze naar school gaat???
Maar het klinkt wel een beetje als een over en weer geharrewar…
Wat kunnen die sofen ruzieen he… :lol:
“De uitroeiing van de Indianen is een kosmische noodzaak”, zei onlangs top-antroposoof Wiegert naar aanleiding van een kritisch boekje over de antroposofie.
Van deze zin snap ik dus niets…
Welke aanleiding dan? er komt een kritisch boekje en dan zegt hij dit…
Logisch…Jammer dat ze daar niet iets meer over hebben uitgeweid, want nu zit ik de hele tijd…