Vrije School vragen

Misschien weet Marlous antwoord?



Ik zit bij het antroposofisch cb, helemaal :thumbup: vergeleken bij het normale :mrgreen:



maar ze gaan er dus strak vanuit dat TommieTom straks ook naar de Vrije school gaat…mijn eerste reactie was, misschien wel, en dus heb ik dus een boekenlijst mee gekregen ( een andere dan in het begin hihi) en ik ben me nu al flink aan het inlezen geweest.



Maar helaas werd ik op zn zachts gezegd niet blij van :?



Ik wil dus graag wat vragen stellen over de praktijk…misschien zijn de boeken wel heiliger/strenger dan de praktijk en kan ik het her-overwegen :angel: want er zit veel in dit type onderwijs wat me aanspreekt.


  • linkshandigheid wordt sterk afgeraden, met bladzijdes vol tips hoe het af te leren :roll: gaat dat op school echt zo?


  • door hun kijkrichting naar reincarnatie en karma geven ze het kind al een stempel op zeer jonge leeftijd. ik lees steeds terug daarover en krijg het gevoel dat het kind niet open en opbevangen bekeken wordt, maar in kaders (o.a. temperamenten en levensbiografie)

    Is dat echt zo?


  • gezondheid wordt erg bekeken vanuit een homeopatische inslag…van de zelfgenezende kracht van de mens. Daar is op zich niet zoveel tegen, maar de ziektes worden in verband gebracht met moraliteit

    :shock: ( allergie-en en astma zouden mede zo sterk zijn toegenomen door het morele verval van de laatste decennia :shock: ) en karma.

    Ik voel me daar erg onprettig over aangezien die insteek nogal veel (voor)oordelen met zich meebrengt…oh jij hebt die en die ziekt,en dan ben jij zo en zo en dat komt daar en daar door …hun reactie op mijn hoge bleoddruk was er ook zo 1…Ik krijg daar erg jeuk van :shifty:



    Wie kan mij zeggen hoe het in het eggie gaat?



    ( op een open dag deze vragen stellen lijkt me niet echt passend :mrgreen: )

ik kan me wel voorstellen dat je je er onprettig bij voelt… ik ben ook heel benieuwd naar reacties…

niemand?



kan iemand me dan vertellen hoe de vrije school bevalt?

wat je opvalt in positieve en negatieve zin?



please :-*

oei, vind het ook nogal vreemd klinken. Ik zou ook niet blij worden als ik het las. Ik blijf meelezen; hopelijk komen er reacties van ervaringen met de vrije school

@Heksje wrote:

Misschien weet Marlous antwoord?




Ik weet wel iets, maar het lijkt mij ook dat het per Vrije School kan verschillen.

Linksheid wordt aangeraden.. :wall:
Nog nooit van gehoord, ook niet dat ze gaan proberen een kind rechts 'te krijgen'...onzinnig dus..
Mateo is overigens links...

Ze kijken zeker in 'temperament-kaders' maar zeer zeker ook naar het eigen persoontje...VS houdt juist niet van hokjes. ze gebruiken de temperament-kaders op een goede manier...

Nog nooit last gehad van vooroordelen over ziektes..Ook geen gepush voor homeopathie...Misschien wel voor natuurlijke producten...Ziektes worden niet in de kiem gesmoord..


Maar eh, Heksje, waar heb je al die info vandaan. Ik kan mij voorstellen dat je er niet blij van wordt dit te lezen, maar hier heb ik echt nog nooit van gehoord....Misschien is dit bij een bepaalde school zo ofzo?

Ik woon in het oosten des lands en bijna in het bolwerk van de vrije school.



Hier in de buurt worden kinderen niet ingeent om antroposofische redenen.

(Alle ziektes doorlopen en zo min mogelijk ingrijpen, laat de natuur zijn werk maar doen…)



Wat mij opvalt aan de vrije school is dat de kunstwerken die er gemaakt worden tijdens tekenen en schilderen er allemaal hetzelfde uitzien, ik vind dat daar weinig eigen inbreng in zit, het kunstje is knap maar aangeleerd en eenmaal het kunstje onder de knie? Alles ziet er hetzelfde uit.

Maar dat kan ook per school verschillen…



Ook vind ik het bij 1 juf blijven niet echt plezierig. Je kind zal maar niet een klik hebben met de desbetreffende leerkracht, dan zit íe er wel voor jaren aan vast…



Maar als je echt wilt weten hoe en wat dan ga je toch voor een gesprek naar de school die je op het oog hebt? Sfeer proeven, bevragen hoe het idee in de praktijk gebracht wordt etc.



En er is ook een antroposofische peuterspeelzaal hier!

je mag op de vs hier niet zo maar ff binnen sjouwen…de sfeer die je dus op een open dag proeft is niet spontaan :shifty:



en via mijn cb ben ik er wel achter dat je zeer wenselijke antwoorden krijgt maar je nooit de vinger op de zere plek ¨wat klopt hier toch niet¨ kan leggen :eh:

beetje politiek correcte antwoorden zeg maar en een kritische houding :think: :hand: toen ik vorige keer zei dat ik de boeken gelezen had schrokken ze zelfs een beetje :eh: en toen ik vragen stelde was ik er wel erg vroeg bij :eh:



kijk, ik heb hem bij jenaplan ingeschreven vanwege de wachtlijst daar, maar ik dacht…de vrije school vraagt pas rond 2 jaar een inschrijving voor de psz en nog later voor de school, ik heb dan rustig de tijd me te orienteren…en eventueel te switchen.



maar zelfs van mijn neef, leraar vrije school, krijg ik geen open antwoorden :shifty:

waaarom is dat toch :?

je weet toch waar je voor staat en waarom?



dus ik probeer positieve en negatieve praktijk verhalen te horen te krijgen om dan maar op die basis te kunnen kiezen :shifty:

hmmm :think:

Wellicht dat het in Amsterdam toch iets ‘vrijer’ is ofzo…



Hier gewoon ingeent, gewoon snoep, gewoon tv-kijken etc etc…Er werd je niet echt iets opgedrongen…



Overigens vond ik het wel prettig om een juf te hebben. ALs het echt niet ging, kon je switchen naar de paralel-klas…

Ook vond ik het super om 14 jaar bij dezelfde mensen in de klas te hebben gezeten. Geen last van brugklas. Vrienden voor het leven, en over het algemeen zijn mensen van de vrije school heel open en sociaal, omdat iedereen elkaar daar kent.

Leraren bij de voornaam noemen, gewoon kunnen overleggen over iets. Je was geen nummer etc…



Nee, voor mij (en als ik zo naar Mateo kijk) was het een goede school…

Nogmaals, in Amsterdam…

Nou, ik heb zelf op de Vrije School gezeten, en moet zeggen dat ik het er over t algemeen heel erg naar mn zin heb gehad! Je moet inderdaad het geluk hebben dat je ‘klikt’ met je leerkracht, maar bij ons was dat wel zo, en dan heb je er ontzettend veel aan!

Ook is t zo dat deze juf of meneer je dan wel heel goed kent, precies weet waar jouw zwakke en sterke punten liggen en je daar dan ook mee kan helpen.



Het enige minpuntje vond ik zelf dat er heel snel problemen worden gezien die er niet zijn.

Ik was bijvoorbeeld een heel rustig kind dat gewoon liever in een hoekje met een boek zat dan dat ik buiten ging voetballen. Mijn ouders werden meteen voor een gesprek uitgenodigd, waar zij te horen kregen dat ik socaal ontzettend achterliep :think:

Ik speelde minstens 2 x per week na schooltijd bij een vriendje of vriendinnetje thuis, maar dat zagen ze dan niet…



Verder vind ik het een toppie school, en ik weet ook niet hoe je aan die informatie komt, want het komt absoluut niet overeen met mijn beeld van de Vrije School!

Kun je geen contact krijgen met ouders bv op het consultatiebureau, waarvan er al kinderen op school zitten?



Wel vreemd dat je geen antwoorden kunt krijgen, althans, geen duidelijke.



Hebben de scholen geen website waar je informatie vandaan kunt halen?



Op reguliere scholen is er een schoolgid waarin je informatie kunt vinden waar de school voor staat etc., heeft de vrije school die niet?

Ja, da’s waar…



Mijn broer heeft een hoog IQ, was ook rustig etc…Werd mijn moeder naar school gehaald, omdat ze dachten dat hij aan schizofrenie leidde…



:wall:



Maar goed, later is hij dus wel heel goed begeleid op school, hij verveelde zich gewoon…Beter een keer teveel ouders benaderen, dan helemaal niet…

Ze zijn dus wel iets bemoeieriger (huh) dan op andere scholen…



Wat wel zo is, is dat het niveau over het algemeen bij HAVO-VWO ligt.

Als je kind MAVO-niveau heeft, komt hij/zij meestal niet ver op de vrije school…

Google eens op vrije school Zutphen, daar zijn er een aantal. De Zwaan is een basisschool. Daar kun je ook de schoolgids vinden van die school, misschien wordt je daar iets wijzer van?

Ik heb ook 10 jaar op de vrije school gezeten,over de onder bouw was ik nog wel te spreken maar de boven bouw vond ik helemaal niet.Mijn kinderen doe ik niet naar de vrije school omdat ik toch achter heel veel dingen niet sta.

(zucht, probeer al 3x een verhaal hier neer te zetten maar het komt er maar niet van… :roll: POGING 4! )



Linkshandigheid… ik ben zelf rechtshandig, maar heb nooit problemen ondervonden op school voor de linkshandige kinderen, behalve toen ik in de 2e/3e klas een vreemde leraar had (is later ook ontslagen en mag nu geen les meer geven) die deed bijv. opeens een lineaal tussen je kin en je schrift, omdat er precies 30cm tussen moest zitten :roll: , HIJ was wel streng voor linkshandigen (ze mochten gewoon niet met links schrijven) maar hij was dus een individu die nu geen les meer mag geven…



Ik heb nooit iets gemerkt van een stempel, vind juist dat de Vrije School GEEN echte stempels opdrukt, is voor mij juist een reden om Thomas naar de Vrije te sturen, omdat ik bang ben dat ze hem in de reguliere school op de hoek het stempel “druk/ADHD” gaan geven en alleen de lastige dingen zien…



De Vrije School waar ik zat (Groningen) had wel een homeopatische schoolarts, ze verwezen je daar wel eens naar toe als er iets was, maar dan hoefde je er geen gebruik van te maken.

Wij hadden een gewone huisarts hier in het dorp en ik ben in totaal 1x bij de schoolarts geweest.



Mijn ervaringen met de Vrije School zijn niet allemaal goed, bijvoorbeeld dat ze me lui en dom noemden omdat ik niet opschoot met rekenen, terwijl later is gebleken dat ik discalculie heb. Maar daar was zeker in die tijd nog niets over bekent…

Maar ik denk dat wanneer ik op een “normale” school gezeten had, ik helemaal was ondergesneeuwt.

Ik heb hele warme herinneringen aan mijn schooltijd en op een paar dingen na ervaar ik het als zeer fijn.



Oh ja Heksje, misschien kun je eens i.p.v. naar een opendag naar een herfstbazaar gaan ofzo. Da’s in 1e instantie meer voor de insiders, maar iedereen is welkom, en zo krijg je veel meer een beeld van hoe de school (samen) is! Ik ga ook dit jaar weer naar de herfstbazaar in Assen, vind het een hele prettige manier om zo “stiekem” de school te zien.

Ben laatste ook eens onder schooltijd eens langs school gelopen, gewoon om te zien hoe de kinderen in de pauze spelen. :thumbup:



@ Miekske die dezelfde kunstwerken… zouden vormtekeningen kunnen zijn? Die zijn inderdaad redelijk het zelfde allemaal omdat het gaat om de figuren maken. Maar we hadden ook vrij tekenen/schilderen en daar kwamen toch allemaal hele verschillende kunstwerken uit (zo tekende ik graag wolkjes en prinsesjes en een jongen vanalles uit de 2e wereld oorlog).





@ Marrie heeee! zat jij ook in Groningen?

Heb je toen in de Tobiasklas gezeten? Ik herinner mij namelijk een Marrie, vond de naam zo intressant (ja is mijn tik… namen :wink: ) omdat het geen Marie en geen Mary is :wink: .



En uuh… Heksje, ik stuur je wel ff een pb.



:-*

Marite : Nee, dan heb je de verkeerde voor je denk ik, kzat op die in Zeist :wink:



Hoor inderdaad wel vaker dat men Marrie apart vindt, komt ook niet veel voor. Ik moet dr wel bij zeggen dat het bij mij een afkorting is, mn ‘echte’ naam is Marieke

@ Marrie - Hè jammer hahaha! :wink:



@ Heksje - waar woon je eigelijk / over welke Vrije School gaat het :wink: ?!

het gaat niet over een vrije school in het bijzonder Marite, het gaat over het gedachtengoed er achter…daar ben ik me aan in het inlezen…en dus die man die ontslagen is die hield zich aan het gedachtengoed: links schrijven is erg slecht voor de evenwichtige ontwikkeling :eh: :think:

en zo heb ik dus meer dingen gelezen waar mijn nekharen van overeind gaan staan…en dus wil ik weten hoe het in de praktijk gaat :wink:



maar ik zal eens ff rondlezen op internet :-*

ik woon in het zuiden van het land en heb wel contacten met de vrije school hier. ik ben het met je eens dat bepaalde literatuur wel erg ver kan gaan. Gelukkig merk je hier in de praktijk niet zo veel van. De vrije school stimuleert de complete ontwikkeling van het kind en niet alleen de intellectuele. Dat is toch wel het grootste verschil met de reguliere scholen. Maar er zijn op internet genoeg websites te vinden met info over allerlei bijzondere schooltypes. Effe googelen misschien?



Verder wil ik je nog het volgende meegeven, ongeacht welk schooltype je nu kiest: ga bij de keuze van de school niet alleen af op het schoolplan/denkwijze van een school maar vooral op je gevoel. Hoe zien de klassen eruit, hoe zijn de leerkrachten als je een praatje met ze maakt, loop eens langs tijdens speelkwartier dan kun je al best zien hoe kinderen met elkaar omgaan (gaat het er ruw aan toe of is er goed toezicht en wordt er echt gespeeld) etc.



Succes ermee, groetjes Annemarie

Ik heb een vrije basisschool bij mij in de straat. Zou dus supermakkelijk zijn om mijn kind daarop te doen… maar toch heb ik gekozen voor een school vijf minuten fietsen van huis. Dat vrije school-concept sprak me niet aan. Ik noem hierbij als voorbeeld dat ze b.v. geen computers op school hebben (bij ons in ieder geval niet), zodat de kinderen daar geen les in krijgen. Vind ik niet echt van deze tijd. Is maar een klein voorbeeld, maar ik kreeg bij dat hele Vrije School concept een wat onbehaagelijk gevoel, zonder dat ik daar verder de vinger op kan leggen. Vandaar dat ik er dus niet voor gekozen heb. Ik ben dus, zoals mama van Teun zegt, op mijn gevoel afgegaan.



Ik heb verder vooral gelet of de school een actief anti-pestbeleid heeft., en hoe de omgangsnormen met de juffen en meesters zijn. Dat vind ik heel erg belangrijk. Bij ons is het uiteindelijk een Protestants-Christelijke school geworden. We zijn niet gelovig, maar ik vind het voor de ontwikkeling helemaal niet verkeerd als ze daar wat van opsteken.