Vrije School vragen

:lol:

ja stralen … :**: :lol: 8)

achter dat stralen zit dus een groot filosofisch/religieus gedachtegoed wat ten grondslag ligt aan de antroposofie.

dus zo gek is die actie niet :wink:

dat ze er in geloven vind ik dan wel weer gek :shifty: maar dat is persoonlijk :shifty:

lous…ik heb al die wijsheden uit de steiner-teksten, antroposofische opvoed boeken, pedagogische leerboeken en boekjes van het cb.

en dus mijn neef :shifty: die al 25 jaar voor de vs staat.

maar als je DOOR vraagt naar filosofische gedachten achter bv waarom alleen houten speelgoed en ze dan confronteert met eigen woorden waardoor hun stelling niet meer klopt is de boot aan :eh:

kritiek geven ligt heel gevoelig :eh: terwijl ik alleen maar door hen zelf uitgesproken woorden analyseer en probeer te begrijpen en dus wedervragen stel.

ze voelen zich dan al snel in een hoekje gedreven terwijl ik het totaal niet zo bedoel.

maar dat klakkeloze ¨zo hoort het, zo is het goed¨ :sick:

ja jess ik zie dus wel wat jij schrijft.

en lous zei dat ze niet in hokjes denken terwijl ik dus niks anders dan hokjes bij hen zie :wink:

op mijn antropo cb laatst een ¨flink¨ gesprek gehad over dat ik me stijf erger aan hun standaard oplossing voor mijn ¨problemen¨ en dat ik dat juist niet bij hen verwachtte :shifty:

maar blijkbaar is ook niks menselijks hen vreemd :stuck_out_tongue:

vs is hier definitief van de baan :shifty: want ik wil tom niet blootstellen aan zoveel wereldvreemdheid, strenge regeltjes over de meest banale en bazale dingen en ¨rare¨ ideeen tav gezondheid , karma, reincarnatie tav opgroeien en opvoeden.

maar het meest staat me het ¨volgen van de ontwikkeling¨ van de kinderen tegen.

ik ben van uitdagen, aansporen, een schop onder de kont desnoods.

ik ben van ¨de zone van de naaste ontwikkeling¨ van je eigen grenzen opzoeken en steeds weer verleggen, van doorzetten tot het echt niet meer gaat en merken dat je nog veel verder kunt dan ooit had kunnen dromen …

dus volgen? nee :hand:

:oops: :shifty:

zomaar van de vrijescholen site gerukt …

De factoren “milieu waarin je opgroeit” en “erfelijkheid” spelen een rol in het leven van een kind. Maar de vrijeschoolleerkracht houdt vooral rekening met het kind zelf, dat niet gezien wordt als een “onbeschreven blad”, maar als een mens met eigen talent, een eigen voorgeschiedenis en individualiteit.

ze bedoelen dus karma en reincarnatie en de daarbij horende verwachtingen tav ontwikkeling en opvoeding

en de eerste zin vind ik ook

:eh: :shock: :naughty: :silenced:

nee, ik vind het gek dat mensen geloven dat in een kringetje staan het kwaad buiten kan houden :oops: :shifty:

interesse hier ook :angel: :-* ik ken er ook nogal wat met dit soort ideeen…altijd pret in discussies :lol:

edit…als spiri-muts klinkt dit wel kort door de bocht :oops:

wat ik bedoel is het volgende.

ik geloof niet in ¨het kwaad¨.

ik geloof niet in iets duisters wat van buitenaf je komt bedreigen, schaden of verleiden.

ik geloof dat ieder mens, net als een munt, een voor en achterkant heeft, een mooie en een schaduw kant.

maar dat op zich dat, 1 en hetzelfde is, niet ¨goed en kwaad¨ maar gewoon ¨mens zijn¨, dat die 2 kanten elkaar nodig hebben om te kunnen bestaan …net als de kaars duisternis nodig heeft om licht te kunnen geven. ze zijn gelijkwaardig.

en zo vind ik dus ook dat innerlijke weerbaarheid de kern is.

zelfkennis, kennis van de aard van de mens en zijn psychologie, kennis over de natuur en natuurverschijnselen en het ontstaan van ziektes, enz enz enz.

want vaak wordt alles wat niet begrepen wordt als ¨kwaad¨ gezien.

terwijl soms dingen nodig zijn, erbij horen, verklaarbaar zijn of bij een proces horen.

¨het kwaad¨ is geen gevaar van buitenaf, maar een eigen beeld van de werkelijkheid.

en hoe meer kennis en inzicht hoe minder ¨het kwaad¨ ervaren wordt.

want ook ziekte, dood en andere hele nare zaken horen nu eenmaal bij het leven.

het zien als kans geeft veel mogelijkheden. het zien als straf of zo belemmert vaak erg.

en verleidingen niet kunnen weerstaan heeft ook met innerlijke weerbaarheid te maken. met inzicht in waar vandaan de wens komt en met wilskracht en doorzettingsvermogen. maar ook met jezelf kunnen vergeven en met inzien dat elke dag, elk moment een kans op een nieuw begin is. het heeft te maken met van jezelf houden, en jezelf dingen gunnen.

verleidingen zijn wel buiten je, maar IN je gebeurt het.

oww wil nu wel doorschrijven maar moet (.)(.) geven :smiley:

jess, ik heb gegoogled, maar ik denk dat ik niet vind wat jij bedoelt :think: ik zie vooral zwarte lijsten en onderwijs inspectie verslagen

Heeft een van jullie op een vrije school gezeten?

Ik snap de negativiteit. Ik hoor het heel erg vaak. Maar wel van mensen die dingen over de vs lezen of er via via iets over horen…

Misschien ligt het ook aan de regio ofzo…

Ik ben alles behalve een antroposofische wollen sok. Mijn moeder ook niet. Toch hebben ze mij en mijn broer nooit in een hokje gestopt. Er is nooit op ons neergekeken. Wij keken gewoon tv, hadden gewoon eten uit de supermarkt niet uit de natuurwinkel etc etc. En er zaten heeeeeeeeel veel kinderen in mijn klas die niet antroposofisch waren onderlegd. Bij lange na niet…

En grappig dat de discussie: zelfde juf, steeds aan de kaak wordt gesteld. Als je er geen ervaring mee hebt… :silenced: Ik bedoel. Ik heb het geweldig gehad en alle 25 mensen die met mij 14 jaar in de klas hebben gezeten ook. De 25 mensen die een klas hoger en lager zaten ook…Etc etc…

Het is maar wat je gewend bent. Argumenten zoals; als je niet aard dan…

Je kan ook op andere scholen niet aarden. Dat gebeurt een bepaald percentage van alle leerlingen op alle scholen in Nederland…Daar staat de VS echt niet bovenaan de lijst hoor…

Er zijn ook heel veel voordelen te noemen van zo lang bij dezelfde mensen in de klas zitten…

Jarenlange intense vriendschappen die nooit overgaan

Elkaar goed kennen en je totaal prettig voelen

Geen competitiedrang (behalve in de puberteit :lol: )

Je Juf of Meester KENT je echt. Het is niet elk jaar iemand anders die weer helemaal alles van je moet leren kennen (waar ze vaak de moeite niet voor nemen dus een nummer in het geheel bent)…

Er wordt nooit extreem gepest…

Dit was natuurlijk allemaal in mijn klas (en hoger en lager)

Er zijn natuurlijk ook nadelen.

Maar verder dan niet aarden kom ik niet en nogmaals lijkt mij dat echt niet typisch iets voor de vrije school

En ja, de vrije school is een ander soort school. En ja ze zijn zeer antroposofisch aangelegd, maar je bent er als ouder toch ook zelf bij…

Ik vind sowieso dat je er als ouder bovenop moet zitten wat onderwijs betreft…

Verhalen als na 2 jaar merken dat je kind achter loopt ofzo iets…Daar krijg ik de kriebels van. Je hoort als ouder meer begaan te zijn. Samen huiswerk te doen etc etc…Als dat door de ouder niet eerder wordt opgemerkt…brrrrrrrrrrrr

[ 8)

Ik zelf heb ook 12 jaar op de vrije school gezeten,de onderbouw vond ik niet verkeert,maar de bovenbouw heb ik het erg moeilijk gehad.Ik ben er toen ook af gegaan,ik sloot heel erg slecht aan op een gewone school,dat heb ik erg vervelend ervaren.

Ik heb ook bewust mijn kinderen niet op de vrije school gedaan,omdat ik het prettig vind als een kind vriendinnetjes krijgt uit haar eigen dorp en niet uit een plaats 20 km verderop.Maar dat is niet de hoofd rede natuurlijk.

De vrije school hier werkt niet meer met 6 jaar dezelfde leerkracht ,maar ik heb dat zelf altijd heel positief ervaren.Verder denk ik dat ze wel creatiever zijn op een vrije school maar dat hoeft nog niet zo te zijn dat je creatieve kinderen krijgt,want ik ben verre weg van creatief.

Ik heb mezelf nooit zo verdiept in de vrije school maar vond wel veel dingen raar zoals euritmie!ik vond dat echt verschrikkelijk.

Nou ja amy zit nu op en gewone school en nu zie ik de verschillen en dan ben ik dik tevreden met mijn keus

@jess wrote:

@Marlous wrote:

Verhalen als na 2 jaar merken dat je kind achter loopt ofzo iets…Daar krijg ik de kriebels van. Je hoort als ouder meer begaan te zijn. Samen huiswerk te doen etc etc…Als dat door de ouder niet eerder wordt opgemerkt…brrrrrrrrrrrr

Nou, ik ken zat ouders die bijv zelfs op een “normale” school hun kids hadden en waarvan de school zij, we moeten maar eens gaan testen, dat die ouders dat zelf niet zagen.

Ik vind ook, ouders moeten zelf ook alert zijn, maar ze zijn toch op school om te leren, als ze dat thuis moeten , waarom gaan ze dan naar school.

Als de school vind dat het kind op eigen tempo mag werken, omdat het daar nog niet aan toe is , wanneer moet je als ouder dan vinden dat het er aan toe is.

Moet je dan thuis gaan leren lezen als ze daar op school nog niet aan zijn begonnen?

Marloes, vanaf welke klas begint jullie vrije school met huiswerk? Want zelfs bij ons op school krijgen we pas huiswerk mee vanaf groep 6 .

Hoe ze op school werken hoor ik toch van de leerkracht. En dan nog, Vanaf welke leeftijd moeten ze kunnen lezen of schrijven of rekenen?

Ik geloof dat de vrije school daar pas na hun 7e jaar mee beginnen?

Toch best laat om dan te moeten ontdekken dat het kind beter op een andere school thuishoort.

Is er nou bij jou in de klas wel iemand geweest die een jaartje over heeft moeten doen?

En ach, bij ons op school zitten ze ook allemaal 8 jaar bij elkaar in de klas, maar ze krijgen wel elk jaar een andere leraar, plus invallers en stageres.

Een vs leraar is ook maar een mens. Je hebt goeie leraren en slechte. Je zou maar net die slechte hebben…

Ja kinderen gaan naar school om te leren, maar als ouder betekent dat niet dat je dan alles losmoet laten wat met school te maken heeft.

Hier beginnen ze met lezen in de 1e klas geloof ik :think: Dan zijn ze 5 of 6…

En nee, er si inderdaad nog nooit iemand geweest die moest blijven zitten. Die kinderen die echt niet mee konden komen gingen van school af. Klinkt inderdaad niet echt leuk en dat is het ook niet. Maar hetzelfde geldt voor normale scholen waar kinderen die niet mee kunnen komen of niet aarden, die gaan ook van school of een klas lager. Dus andere kinderen/juf etc…

Ik vind het helemaal niet laat om op hun 7e te ontdekken dat een kind zich ergens niet thuis voelt. Dat kan zelfs op je 12e of op je 15e…Vergeet niet dat elk kind opgroeit met allerlei fases. Het ene jaar kan alles prima zijn, maar na mate de tijd verstrijkt kan hetzelfde misschien wel helemaal niets meer zijn…

Dus steeds blijven kijken naar je kind en hoe hij/zij zich voelt.

Al deze voorbeelden lijken mij niets te maken met de VS, dit kan ook allemaal op een andere school gebeuren en deze voorbeelden zijn niet meer bij de VS dan ergens anders…

Wat ik wel steeds vaker hoor is dat ze inderdaad niet goed genoeg met lezen en schrijven bezig zijn. Ik weet dat ook. Heel vervelend en daar ga ik ook zeker bovenop zitten…

En dat is ook wat ik bedoel. Als ouder laat je kind niet opeens los omdat ze dingen op school leren. Je begeleidt ze nog net zo veel…

Nogmaals vind ik dus dat na 2 jaar ergens achter komen als ouder, heel erg onoplettend en ongeinteresseerd…

Als Mateo en Micah op school beginnen met lezen en schrijven (en dat krijg je heus wel te horen) ga ik natuurlijk met ze oefenen. Zo hoort het ook…

Ik laat echt niet alles los en ga er zeker niet vanuit dat de school alles maar moet doen. Zij geven de basis, maar natuurlijk ga je met je kind mee…Al is het alleen al bespreken wat ze vandaag op school hebben gedaan.

En reincarnatie ??? deze leerstof krijg je sowieso pas in de bovenbouw en dan nog niet dwingend of raar, maar gewoon een van de vele dingen die er zijn in de wereld. Allemaal in lesvorm.

Antroposofie. Tja, dat komt alleen maar terug in de materialen hoor. Dat zijn namelijk veelal natuurlijke materialen. Ook de natuurfeesten waar bij stil wordt gestaan. Echt laten zien waar een tomaat vandaan komt. Dingen uitpluizen. Metselen, spinnen, bewegingslessen, toneel, zang, smeden, kunstschilderen, noem maar op. Allemaal vakken die ik heb gehad waar ik een warm hart aan toedraag…

Nogmaals vind ik dat een school de basis biedt (en vs geeft meer basissen , dus verschillende vakken en dingen) maar jij er als ouder niet vanuit moet gaan dat het allemaal wel gaat zoals het hoort.

Dus ja ik ga lezen oefenen als ik hoor dat ze daar mee bezig zijn, en ja ik ga rekenen oefenen als ze daar mee bezig zijn. En alle andere vakken en periodes. Ik noem dat interesse in hetgeen mijn kinderen heel veel uur per dag mee bezig zijn… Ik wil mij 100 % inzetten in hoe mijn kind zijn leerontwikkeling doet (beetje kromme zin)…

Dat is toch normaal?

Ik krijg het gevoel alsof het heel gek is dat ik ook bezig ben met het onderwijs van mijn kinderen…Dat laat ik echt niet 100% aan een leraar over, waarom zou ik?

Als klein voorbeeldje:

Als ik letters oefen op de ‘verkeerde’ manier, zal ik dus vragen hoe ik het wel moet doen :wink:

lieverd, trek het je niet persoonlijk aan :hug: :-*

ieder ouder zal op zijn eigen manier betrokken zijn…de 1 zal mee oefenen, de ander doet andere dingen. de 1 vraagt na, de ander doet het op de bonnefooi.

en ja er zijn zat ouders die het aanleren een taak van de school vinden.

en dat is het ook.

ik vind het stuitend te lezen dat kinderen op 12 jarige leeftijd niet voldoende kunnen lezen. juist omdat -even heel erg kort door de bocht- het niet bepaald om achterstands gezinnen gaat op de vs.

en dus faalt het onderwijs het kind klaar te stomen voor de maatschappij. filosofisch of niet…lezen is echt de basis voor kunnen functioneren.

vandaar denk ik ook dat jess en ik er op hameren…hoezeer ouders dan ook betrokken zijn, oefenen of niet…de school is eindverandwoordelijk en moreel onverantwoordelijk bezig als ze dat niet inzien of als doel hebben. ze kwijten zich dan echt aan hun taak als docent vind ik dan.

ik denk verder dat er op 2 lijnen gepraat wordt…de filosofische en de praktische.

mijn stoorpunt is de filosofische. die uiteraard zijn weerslag vind in het praktische :shifty: maar idd wat jess zegt…ik zou ook zwaaaaaar de kriebels krijgen als een tekening van tommemans bekeken zou worden vanuit een ¨vorig leven en nu te verwerken/leren ¨ perspectief.

maar uit alles wat ik hoor van mijn neef en lees in de boeken en hoor op mijn cb blijkt dat al die gedachten WEL spelen in de dagelijkse praktijk.

en tsja…mijn stijve nekharen zijn er al bijna grijs door…

ik wil JUIST dat hij als een onbeschreven blad wordt bekeken en opgevoed.

ik wil niet dat zijn lichaamsbouw, zijn temperament en zijn -door hen bedachtte- karma en levensplan(want van mij hebben ze die info niet :naughty: ) leidraad zijn voor hoe zijn individuele aanpak bepalen.

maar ik zei in een ander topic al…ik heb laatst een ¨heftig¨ gesprek gehad op mijn antropo cb dat ik me werkelijk stijf erger aan hun manier van kijken naar tom en mij en wijze van communiceren.

JUIST van hen had ik een persoonlijke insteek verwacht, met begrip voor een aantal zaken die uniek zijn voor mij en ons gezin.

maar nee hoor…1 woord is blijkbaar genoeg voor hen om een theorie op los te laten, een oordeel te hebben en een standaard oplossing/advies te raaskallen.

ja mijn bloed kookt dan …echt.

en dat is al 18 maanden zo…daar.

en dus voel ik aan wat jess bedoelt met ¨1 en al hokjes/ 1 hok¨ :shifty:

heel veel van de antroposofie vind ik tof, kan ik mij min of meer in vinden tot op een bepaalde hoogte. ook in de pedagogische ideeen zie ik veel goeds. anders had ik me er ook niet zo in verdiept :wink:

ik ben niet ¨tegen¨, ik ben alleen erg kritisch in mijn zoektocht.

zo is mijn cb eigenlijk fel tegen bv op verzoek :eh: omdat je kindje moet leren honger krijgen en moet leren eten op tijd en plaats. dat snap ik, maar ook bij pasgeborenen…:roll: borstvoeding is na 9 maanden eigenlijk niet meer zo nodig en erg veel langer geven beperkt je kind in zijn groei naar zelfstandigheid :shock: :shock: laten huilen is ook een favoriete uitspraak :shock: , geen keuzes geven ook -hoe moet ie dan leren om zelf zijn eigen gevoel te mogen volgen :roll: mijn hoge bloeddruk zal wel verdwijnen als ik meer rust heb…jaaahoor…een genetisch defect los je op met rust :roll:, dat tom wel eens ook paranormaal zou kunnen zijn is onbespreekbaar terwijl juist zij daar voor open zouden moeten kunnen staan…kortom ik zit vaak :o daar te luisteren en ben daar laatst de confrontatie over aan gegaan. hun reactie …¨luisteren¨(is aanhoren ipv oprecht betrokken luisteren) en woorden wegen door te spiegelen…-vet irritant- bv ik zeg ¨mijn vader deed dat altijd en ik doe dat nu ook¨…zij : MOEST dat dan van je vader? ipv dat ze ingaat op mijn -leuke- verhaal zoekt ze de psychologie van mijn verleden om mijn keuze te doorgronden ipv dan ze gezellig mee kletst over dat humor en lachen zoveel helpt in het positief omgaan met een dreumes (wat de kern van mijn verhaal was) maar neeee er zal vast wel een jeugdtrauma achter mijn opgewektheid zitten :wall: sorry hoor, maar zo praat mijn neef ook…en ik word daar zoooo idioot gestoord van. IK doorzie hun vragen en kap ze meteen grof af, en kaats de bal terug maar owee als je niet zo gewend bent zo te luisteren, of jong en kwetsbaar bent bah

Er is een verschil tussen filosofische en antroposofisch he :wink:

Natuurlijk snap ik jullie wel, maar ik vind het nog veel schokkender dat ouders pas met een kind van 12 jaar aan de bel trekken…

Ja de school is eindverantwoordelijk, maar dat betekent niet dat je hen maar hun gang moet laten gaan…

Dus als een kind met 12 jaar slecht leest, kijk ik toch echt grotendeels naar de ouders… :think:

zie ook ff mn net toegevoegde spoiler :wink:

ja we kijken dus totaal anders naar hetzelfde :shifty:

@Marlous wrote:

En grappig dat de discussie: zelfde juf, steeds aan de kaak wordt gesteld. Als je er geen ervaring mee hebt… :silenced: Ik bedoel. Ik heb het geweldig gehad en alle 25 mensen die met mij 14 jaar in de klas hebben gezeten ook. De 25 mensen die een klas hoger en lager zaten ook…Etc etc…

Geen competitiedrang (behalve in de puberteit :lol: )
Je Juf of Meester KENT je echt. Het is niet elk jaar iemand anders die weer helemaal alles van je moet leren kennen (waar ze vaak de moeite niet voor nemen dus een nummer in het geheel bent)...
Er wordt nooit extreem gepest..

hmmm, je doet zelf natuurlijk een beetje hetzelfde he, ook jij hebt je oordeel al klaar over andere scholen dan de vs, zonder dat je daar zelf op hebt gezeten...

Ik heb in mijn leven zijdelings met de vs te maken gehad. Mijn moeder stond aan de wieg van een vs in onze regio, maar die is er uitgestapt toen ze het idee kreeg dat het allemaal wel erg dogmatisch was. Zo had ze een paar negerpoppetjes gemaakt voor de kleuterschool, maar dat werd resoluut verboden omdat kleuters 'daar nog niet aan toe zijn'.... :silenced:

Jess' kijk op de vrije school -dat het eigenlijk vooral een groot hokjesdenken is- is eigenlijk ook wel de mijne. Ik vind het allemaal zo star en dogmatisch.

Ik heb twee jaar in de toelatingscommissie gezeten van een kunstacademie, en we konden met de hele commissie de vrije-school-leerlingen er altijd zo uithalen. Omdat ze allemaal een zelfde manier van tekenen en schilderen hebben. En hoewel de vrije school pretendeert juist heel erg bezig te zijn met creativiteit, vind ik die collectieve manier van tekenen en andere kunstuitingen toch weinig getuigen van creativiteit en eigenzinnigheid...

Ja Fiep, het enige onderwerp waar wij ruzie over kunnen maken en jij mengt je er ook even in…

Ik heb nergens gezegd dat een andere school slechter is, maar wel dat ik denk dat andere scholen niet meer of minder problemen hebben met aarden in een klas, achterlopen op de stof etc etc…

Natuurlijk ben ik het compleet met jullie eens dat veel VS-en een beetje uit de toon vallen en sommige dingen absoluut niet goed aanpakken, maar ik geef gewoon aan dat zij niet alleen staan in fouten…Dat alle andere basisscholen net zo goed te kampen hebben met dingen…

En ja Fiep, belachelijk dat er 20 jaar geleden niet met donkere poppetjes mocht worden gespeeld. Toen ik 5 was (dat is 25 jaar geleden 8) ) waren ik en mijn vriendin de enige allochtonen op school en alleen bij haar was dat zichtbaar.

Ik was er laatst en er loopt echt van alles, daarmee bedoel ik dus dat tijden ook veranderen. Blijf je in het verleden steken dan schiet je daar niets mee op…