vreselijke smaak qua kleding, hoe gaan jullie ermee om?

Och… ik ga nu toch maar winkelen met Maaike, want dan koop ik in ieder geval iets wat ze draagt. Ik kan de leukste kleertjes kopen, maar die liggen ongedragen in de kast.

Die bewaar ik voor de jongste… die kan ik nu gelukkig nog naar hartelust opdoffen hoe ik het wil…

Misschien kan ik het op een deal met haar gaan gooien. Om de dag mag zij iets kiezen en op de andere dagen is het mamma haar beurt…

1 ding begrijp ik niet… Je dochter is toch pas net 4 ? :think: Midden in de zomer met een winterlegging en winterlaarzen gaat gewoon nooit gebeuren (zolang ze zo klein zijn dan he) . Hoe opvoedkundig dat dan wel moge zijn ofzo…Er gaat hier heel veel in overleg voor zover mogelijk ze dat aankunnen qua leeftijd , maar mama blijft WEL de baas.

Ik vond je kind leuk / passend/ fatsoenlijk aankleden ook geen opdoffen overigens… Maar goed, ieder het zijne. Met Roos ben ik het 100% eens. :thumbup:

@pientje wrote:

1 ding begrijp ik niet… Je dochter is toch pas net 4 ? :think: Midden in de zomer met een winterlegging en winterlaarzen gaat gewoon nooit gebeuren (zolang ze zo klein zijn dan he) . Hoe opvoedkundig dat dan wel moge zijn ofzo…Er gaat hier heel veel in overleg voor zover mogelijk ze dat aankunnen qua leeftijd , maar mama blijft WEL de baas.

Ik vond je kind leuk / passend/ fatsoenlijk aankleden ook geen opdoffen overigens… Maar goed, ieder het zijne. Met Roos ben ik het 100% eens. :thumbup:

Ja indd, ik las het net ,de rest, en dacht uhm?

Wat ik dikgedrukt heb gemaakt viel mij dus ook op.

Dan maar in het begin flinke strijd hebben om het zo duidelijk te maken, maar het zij zo dan!

Waar blijf je als mama zijnde anders in het verhaal?

Zij bepaald dus continue en niet mama :think:

@pientje wrote:

Mijn dochtertje mag sommige dingen zelf bepalen ondanks dat ze “pas” 4 jaar oud is. Midden in de zomer een winterlegging gaat hier dus wel gebeuren als zij dat graag wil. Ik probeer ook te overleggen, maar overleg betekent dus ook dat je af en toe toe moet geven aan je kind. Anders is het geen overleg maar doordrukken van je mening.

Misschien was/is jouw kind met 4 jaar niet aan een bepaalde hoeveelheid vrijheid toe… dat kan… maar mijn kind wel.

Ik ben het dus voor de volle 100% niet met je eens.

Met opdoffen bedoel ik dat ik haar leuk aankleed en haar haren leuk in de vlecht zet. Ik dacht dat dat wel duidelijk zou zijn.

@Cin. wrote:

@pientje wrote:

Ja indd, ik las het net ,de rest, en dacht uhm?

Wat ik dikgedrukt heb gemaakt viel mij dus ook op.

Dan maar in het begin flinke strijd hebben om het zo duidelijk te maken, maar het zij zo dan!

Waar blijf je als mama zijnde anders in het verhaal?

Zij bepaald dus continue en niet mama :think:

Cin, in mijn eerdere berichtjes staat dat ik haar wel de kleertjes kan laten dragen die ik wil. Ik ben dus wel de baas…

Maar wil ik dat in dit geval wel?

Daar gaat dit om…

Ik zit dus over te denken om een deal met haar te sluiten.

Om en om… dan mag zij een dag bepalen wat ze wil dragen en ik de volgende dag.

Geloof me, als ik dat elke dag wil doen dat is dat zo geregeld. Maar zo wil ik niet met mijn meisje om gaan.

Ik moet met zoveel belangrijke dingen op mijn strepen blijven staan.

Zoals bij het buiten spelen niet verder gaan dan de aangegeven grenzen, eerst thuis vertellen als je bij iemand binnen gaat spelen, je ontbijt goed opeten, je melk opdrinken, niet teveel snoepen, je fruit opeten, goed je best doen op school, naar de juf luisteren… enz, enz, enz, enz…

Allemaal dingen die ze (doorgaans :wink: ) netjes doet. heel,gehoorzaam dus.

Een kind moet al zoveel… is het dan zo vreemd dat ik met zoiets als kledingkeuze de teugels wat laat vieren?

Nee hoor, niet vreemd, enkel niet mijn manier. Geeft niets, maar je vraagt in dit topic hoe anderen ermee omgaan dus dat wordt verteld.

Een kind moet inderdaad veel, maar persoonlijk haal ik die vrijheid voor hun uit andere zaken, dat is weer mijn keuze.

Aan je reacties te lezen doe je dit allemaal erg doordacht voor jullie/jezelf, dus dan is het toch goed? Jij wilt b.v. met een verkleed kind met winterlaarzen naar de AH, prima toch? Sommige mensen doen dat niet, ook goed.

.

Klopt ook, wij als ouders zijnde leggen kinderen dingen op zoals de dingen die jij opnoemde.

Maar dat doen we toch uit veiligheid en goede bedoelingen voor ze?

En niet om ze te pesten (nou ja soms dan :lol: )

Zo zou ik dat dus ook hebben met de kleding. Het is in mijn ogen niet verkeerd, om haar bijvoorbeeld maar uit 2 stel kleding te laten kiezen die jij hebt samengesteld.

Dan heeft ze alsnog haar keuze, in wat ze aantrekt. Alleen op een beperkte manier.

Je schrijft dat je het goed vind dat ze een eigen mening hierin heeft, maar toch blijft er iets knagen bij je.

Ik weet eigenlijk ook niet of het “aan de norm” aanpassen is, om bijvoorbeeld geen winterlegging en laarsjes in de zomer aan te trekken.

Als je dat bijvoorbeeld zou “verbieden” zou het ook puur uit bescherming zijn voor haar (bijvoorbeeld kan ik me voorstellen dat je door zo’n dikke warme legging te dragen met best warm weer dat je wrijving krijgt, warmte bultjes enz.).

Het is maar een voorbeeld he :wink:

En kan ze als 4 jarige die vrijheid wel aan? Heeft ze nu echt dat “overzicht” wat ze praktisch gezien het beste kan aantrekken?

Ik vraag de mening van anderen. En ik waardeer die mening.

Ik respecteer de andere manieren van opvoeden. Ik probeer er de dingen uit te halen waar ik naar mijn idee wat mee kan.

Maar uit jouw verhaaltje dacht ik vooral een soort verontwaardiging op te maken dat ik het op deze manier aanpak.

Het is niet leuk om te lezen dat je het idee krijgt dat ik als moeder niet de baas over mijn kind ben.

Waarom heb je dat idee?

Omdat ik op sommige punten toegeef aan de grillen en ietwat vreemd ideeen van een kind? In mijn ogen is dat juist zo heerlijk aan het “kind-zijn”.

In het gareel lopen kan altijd later nog, als ze volwassen is.

Maar goed. Je bedoelde het aan je laatste berichtje te zien niet zo.

Dus dan is er geen vuiltje aan de lucht :slight_smile:

@Cin. wrote:

Klopt ook, wij als ouders zijnde leggen kinderen dingen op zoals de dingen die jij opnoemde.

Maar dat doen we toch uit veiligheid en goede bedoelingen voor ze?

En niet om ze te pesten (nou ja soms dan :lol: )

Zo zou ik dat dus ook hebben met de kleding. Het is in mijn ogen niet verkeerd, om haar bijvoorbeeld maar uit 2 stel kleding te laten kiezen die jij hebt samengesteld.

Dan heeft ze alsnog haar keuze, in wat ze aantrekt. Alleen op een beperkte manier.

Je schrijft dat je het goed vind dat ze een eigen mening hierin heeft, maar toch blijft er iets knagen bij je.

Ik weet eigenlijk ook niet of het “aan de norm” aanpassen is, om bijvoorbeeld geen winterlegging en laarsjes in de zomer aan te trekken.

Als je dat bijvoorbeeld zou “verbieden” zou het ook puur uit bescherming zijn voor haar (bijvoorbeeld kan ik me voorstellen dat je door zo’n dikke warme legging te dragen met best warm weer dat je wrijving krijgt, warmte bultjes enz.).

Het is maar een voorbeeld he :wink:

En kan ze als 4 jarige die vrijheid wel aan? Heeft ze nu echt dat “overzicht” wat ze praktisch gezien het beste kan aantrekken?

Kijk, daar zat ik dus ook over te dubben…

Maar aan de andere kant… die warmte bubbeltjes zijn niet levensbedreigend alleen wel erg vervelend. Moet ik haar daar tegen beschermen, of is het voldoende om haar op het risico van warmtebubbeltjes te wijzen? Dan is de kans groot dat ze haar zin door wil zetten en komt ze er dus vanzelf achter wat de consequenties zijn. Zelf laten ondervinden.

Al die genoemde punten doen we inderdaad niet voor hun eigen bestwil, maar ik vermoed dat zij dat niet echt in ziet. Voor haar is dat één van de dingen die mamma en pappa nou eenmaal willen. We leggen het haar wel uit. Maar of ze zich er nou echt van bewust is…

Als je haar vraagt waarom mamma wil dat ze eerst thuis verteld dat ze bij een vriendje binnen gaat spelen, zegt ze heel netjes… omdat mamma anders bezorgd is en niet weet waar ik ben… Maar of ze daadwerkelijk de inpact overziet van het feit dat ik haar kwijt ben… nee, dat geloof ik niet.

Maar deze genoemde punten vind ik hel erg belangrijk (iederen denk ik wel…)

Kleding vind ik persoonlijk minder belangrijk.

Ik vind het leuk als mijn schatje er mooi en leuk bij loopt. Maar voor mij is dit punt iets waar ze zelf ook wat over te vertellen mag hebben.

In hoeverre ik haar die vrijheid ga geven… dat weet ik nog niet helemaal.

Vandaar dat ik deze topic ben gestart… kijken hoe anderen daar over denken.

De kinderen mogen hier uitkiezen wat ze aan hebben op vrije dagen. En op de dagen dat ze naar school, dagje uit of op visite gaan ofzo dan doen we het in overleg.

Ik ben inmiddels aan de vreselijke voetbalpakjes gewend :? En die hawaibroek die zo leuk lijkt met het groene effen shirt is volgens mijn kids ook heel mooi met een blauw gestreept shirt :think: Dat doen ze dan maar lekker als ze buitenspelen…

Maar winterkleding of voetbalsokken als het buiten warm is gebeurt hier niet. Ten eerste niet omdat het warmtebultjes ed geeft zoals Cin. ook aangeeft en ook omdat het na een uurtje toch weer uit gaat omdat ze zelf tot de ontdekking komen dat het te warm is. Maar dan is het wel vies en kan ik dus extra wassen. Ik besteed mijn tijd liever en iets leuks :smiley:

Ariel: juist op de vrije dagen gaan we vaak naar verjaardagen of op visite… en dan juist op die momenten heb ik haar het liefste in normale klederen (lees; dan kan ik met mijn mooie meisje pronken :oops: :oops: :oops: )

Maar aan de andere kant wil ik ook liever niet dat ze op school erg uit de toon springt bij de andere kinderen…

Overleggen gaat hier moeizaam.

Daar gaat veel tijd overheen. Momenteel komen mijn man en ik bizar veel slaap tekort doordat de jongste heel vaak en vroeg wakker wordt.

Ik heb gewoonweg geen zin en tijd om elke ochtend overleg te hebben…

Dan zou om de dag een duidelijke afspraak kunnen zijn.

Neemt niet weg dat ik dan nog steeds met het probleem zit dat ze om de dag uit de toon springt op school…

Maar is dat dan echt een probleem?

En wiens probleem is dat dan, die van jou of van je dochter?

Zij zit er blijkbaar (nog) niet mee. Ik vind om de dag een goede oplossing en misschien vindt ze over een halfjaar jouw combinaties toch ook wel mooier (bij mn dochter ging het leren combineren echt heel vlot).

Hier wordt er in de kleuterklassen echt nog niet gepest en ik heb van geen van mn kinderen ooit gemerkt dat er op of aanmerkingen worden gemaakt over kleding (behalve positieve dan).

Ik kan je mening over de vrijheid geven om zelf te kiezen een heel eind volgen, maar het argument om het niet te doen vind ik eigenlijk vrij zwak. Maar goed, ik ben niet bang dat mijn kinderen er ‘niet bij zullen horen’ oid.

Ik kan me wel voorstellen dat het je meer beangstigd als er bij haar in de klas wel gepest wordt, als ze een beetje onzeker al is, of wat minder weerbaar (en dus al sneller pestslachtoffer).

Ik heb dat gevoel ook een beetje.

Wat is er nu zo vreselijk erg dat haar kleding vloekt. Het mooie meisje blijft toch mooi.

Ik zie ook wel eens foto’s van mijzelf van vroeger waarvan ik denk :shock:

Dan zeg ik tegen mijn moeder, hoe heb je mij zo op straat laten gaan. Dan zegt zij, dat vond je mooi. En zo is het, ik vond dat toen mooi. Ik heb er geen trauma’s van over gehouden, ik heb nu geen slechte kledingstijl.

Ik zou mij er dus eigenlijk niet zo heel druk over maken, maar doe je dat toch, zorg dan inderdaad dat je sommige dingen niet in de kast legt.

Naar verjaardagen en visite of winkelen enzo dan hebben ze hier ook kleding aan die goed bij elkaar passen. Mijn kinderen zijn inmiddels zo oud dat ik ze niet meer mee krijg om overal heen te gaan op visite. Ze vinden het heerlijk om hele dagen buiten te spelen met vriendjes. De visite komt nu wat meer hier :smiley:

Misschien kun je als je nieuwe kleding koopt, kleding kopen die onderling goed te combineren is? Dus veel basiskleuren en gekleurde, gebloemde gestipte en geblokte shirts erop?

Nou heb ik toch echt wel pittige kinderen hoor… Niek kan staan stampvoeten van drift als ze haar zin niet krijgt, Peet vouwt zich op in foetushouding zodat hij NIET aan te kleden valt als hij dat niet wil en Mies slaat zijn armen om zichzelf heen als hij een shirt ziet wat hem niet bevalt.

Dus voor zichzelf opkomen doen ze wel.

Maar naast dat ik er A, voor zorg dat er echt NIKS in de kast ligt wat ik niet mooi vind, door met ze te gaan shoppen en dan de regel te hebben dat we het beide mooi moeten vinden. Vind ik iets niet mooi, heb ik Veto recht, vinden zij iets niet mooi, hebben zij evenzogoed vetorecht.

En B, ik stuur met argumenten.

Bij Mies is dat nog niet te doen, dus dan pak ik gewoon een ander bijpassend shirtje en dat is dan meestal wel goed.

Maar bij de anderen kan ik met argumenten als bijvoorbeeld " deze is te licht en je gaat dit of dat doen, dan kan hij daarna de kliko in dus bewaar hem liever voor een andere keer" Of… die is veel te warm met dit weer en mama zit met 5 (nu 6) personen in huis niet om was verlegen enzevoort wel zorgen voor een andere keuze.

Echte dikke winterkleding ligt zomers niet in de kast hoor… dat onderscheid maken ze zelf idd niet, kleding is kleding.

En als mijn kinderen mij een argument toewerpen ala… Nou en, ik vind het mooi en doe het aan… dan zeg ik rustig… Nou prima, mama vind het niet zo heel mooi bij elkaar en deze mama kiest er dan voor om niet naast jullie te willen lopen… dan gaan we dus niet weg.

Jammer de bammer… helaas. Ik moet er ook naar kijken en onderdeel van opgroeien is ook leren dat keuzes niet altijd door iedereen gewaardeerd worden.

@Lune wrote:

Maar is dat dan echt een probleem?

En wiens probleem is dat dan, die van jou of van je dochter?

Zij zit er blijkbaar (nog) niet mee. Ik vind om de dag een goede oplossing en misschien vindt ze over een halfjaar jouw combinaties toch ook wel mooier (bij mn dochter ging het leren combineren echt heel vlot).

Hier wordt er in de kleuterklassen echt nog niet gepest en ik heb van geen van mn kinderen ooit gemerkt dat er op of aanmerkingen worden gemaakt over kleding (behalve positieve dan).

Ik kan je mening over de vrijheid geven om zelf te kiezen een heel eind volgen, maar het argument om het niet te doen vind ik eigenlijk vrij zwak. Maar goed, ik ben niet bang dat mijn kinderen er ‘niet bij zullen horen’ oid.

Ik kan me wel voorstellen dat het je meer beangstigd als er bij haar in de klas wel gepest wordt, als ze een beetje onzeker al is, of wat minder weerbaar (en dus al sneller pestslachtoffer).

Het probleem van er niet bij horen is in het geval van Maaike dat ze af en toe heel verdiretig thuis komt omdat kinderen haar hebben geplaagd vanwege haar outfit. Niet de kinderen in haar klas, maar wel de oudere kinderen op school en op de naschoolse opvang.

Als het haar niks zou doen, dan is er dus geen probleem.

Ik heb haar uitgelegd dat niet iedereen haar kledingkeuze even mooi vind. En ze weet nu ook dat het plagen minder zal worden als ze zich aanpast. Maar dat wil ze toch niet.

Ik heb bewondering voor haar eigenheid. Ik ben best trots dat ze vast blijft houden aan haar ding ondanks de “druk” van buitenaf…

Maar aan de andere kant vraag ik mij af of ik haar niet tegen haarzelf (wat klinkt dat zwaar :roll: ) moet beschermen.

@ariel wrote:

Misschien kun je als je nieuwe kleding koopt, kleding kopen die onderling goed te combineren is? Dus veel basiskleuren en gekleurde, gebloemde gestipte en geblokte shirts erop?

Hahaha, dat is een idee, dan dwing ik haar zo’n beetje om de juiste kledingkeuze te maken :lol:

Maar dan wordt het wel een erg eentonige kledingkast vrees ik :think:

toevallig een soortgelijk probleem bij Dr.Phil waar ik net langszapte.

Die had één duidelijke tip: pick your battles…

Dit is niet een strijd die je gaat winnen zonder al te veel verdriet en pijn bij zowel jezelf als je dochter.

Hij gaf het voorbeeld van zijn eigen zoon die op een bepaald moment alléén maar de deur uit wilde in een hawai short en rode hoge gympen zónder verters! Ze hebben hem laten gaan…Hij is er nooit minder om geworden en heeft zich vanzelf beseft dat het praktischer is om andere kleding te dragen dan je favoriet op sommige momenten.

Dit komt vanzelf. De keuze van je dochter is niet de jouwe, en aan de reactie van andere kinderen te merken ook niet van anderen. Als ze ermee gepest wordt zou ik wel elke keer duidelijk blijven maken dat dat door haar keuze komt, maar er verder geen ophef over maken.

Geloof me er komt een dag dat haar keuze zo zal zijn dat je er wél achter kan staan als moeder.

Wat een toeval dat dr Phil het er ook net over had… :slight_smile:

Maar wel fijn om te lezen dat mijn idee op deze manier bevestigd wordt…

Pick your battles… inderdaad.

Die battles zullen voornamelijk over andere dingen gaan dan haar kleding… ik kies de dingen er uit die volgens ons (mijn man is er ook nog :mrgreen:) van een groter belang zijn.

Hier ook zo’n dochter. Met anderhalf zocht ze haar eigen kleren uit en als ik haar iets aandeed wat zij niet mooi vond liet ze dat wel merken. Helaas heeft ze een andere smaak dan ik heb…

Ik merk dat ze er heel sterk in is geworden. Soms gaat ze in iets naar school, vreselijk. Als het té is kan ik er nog wel iets aan veranderen met de juiste argumenten, maar uiteindelijk blijft het haar keuze. Doordat ze uitdraagt dat zij het mooi vind is het uiteindelijk door haar klasgenootjes geaccepteerd. Ik probeer wel 's avonds al kleren klaar te leggen voor de volgende dag. Vaak doet ze het zelf, maar dan kan ik zonder tijdnood nog met tegenargumenten of een ander voorstel komen. Maar uiteindelijk is het haar keuze. Ik bewonder het in haar en denk dat het ook wel goed is dat ze haar eigen mening vormt en op durft te komen voor haar eigen mening. Al is dat soms niet makkelijk. Maar ik kan haar niet overal voor beschermen, dat is niet eens goed. Wordt ze een keer gepest dan heb ik wel altijd een luisterend oor.