vreselijke smaak qua kleding, hoe gaan jullie ermee om?

Maaike heeft echt een vreselijke smaak wat kleding betreft.

Ik bekijk de leuke kleertjes in de winkel met pijn in mijn hart, want ik weet dat ze toch weigert om het aan te trekken.

Ik wil haar daar eigenlijk vrij in laten. Maar af en toe wordt het me echt te gortig.

Dan komt ze met een geruite rose/blauw/grijze korte broek, met een knalrood/wit polkadot t-shirt erboven.

Mooi he, zegt ze dan trots terwijl de creatie bij mij voornamelijk hoofdpijn opwekt :roll:

Het liefste draagt ze jurkjes, rose natuurlijk en dan ook het liefste glimmend met bloemetjes ed…

Als ik dan zeg dat ik dit echt niet mooi vind staan krijg ik een hooghartige blik toegeworpen en zegt ze; “jij hebt er ook helemaal geen verstand van mamma”. :doh:

Meestal mag ze dragen wat ze wil. Als ze dan verdrietig uit school komt omdat ze geplaagd is vanwege haar kleertjes zeg ik ook eerlijk dat niet iedereen haar kledingkeuze mooi vind. En dat ze zich daar niks van aan moet trekken als ze het zelf mooi vind.

Maar toch knaagt er iets… moet ik haar tegen haar zelf beschermen en haar om gaan praten?

Ik weet zeker dat ik haar uiteindelijk wel zo ver zal krijgen dat ze zich aan de norm aanpast. Dat maakt het voor haar wel gemakkelijker. En voor mij ook wel leuker… tis zo’n mooi poppeke, en het zou haar allemaal zo leuk staan. Al die kleertjes die ongedragen nog steeds in de kast liggen… :frowning:

Maar aan de andere kant vind ik ook dat je het eigene van een kind moet beschermen. En als zij het graag draagt… tje wie ben ik dan om het te verbieden?

Hoe gaan jullie daarmee om?

Tja lastig! Vooral omdat ik geen foto’s zie of niet weet wat polkadot t-shirt is… Hoe oud is Maaike? :slight_smile:

Ik snap wel dat het voor jou frustrerend is en dit is algemeen bedoeld maar soms hebben ouders ook geen smaak of kennen geen smaak… Ik zie kinderen buiten waarvan ik dit nooit bij mijn kind aan laat trekken :silenced: En vaak kiezen ouders zelf met wat de kids aankrijgen.

:slight_smile:

Ik herken het helemaal, Laura krijgt ook steeds meer haar eigen smaak.

Ik probeer wel wat te sturen, en suggesties te geven " goh, die maillot past toch veel beter bij dat rokje", maar Laura zegt dan doodleuk “mama, waarom moet alles altijd bij elkaar passen, wat saai!”

Dus ze loopt ook wel eens in ietwat wonderlijke combinaties rond, hoewel niet zo extreem als jij het beschrijft. :smiley:

Ik ben zelf wel een voorstander van zoveel mogelijk vrij laten, maar ik geef wel mijn mening en tips. Soms pakt ze mijn tips op, en soms niet, het zij zo. Ik vind het ergens ook wel leuk dat ze haar eigen smaak heeft.

Alleen bij speciale gelegenheden (verjaardagen of andere bezoeken/bijeenkomsten), dan bepaal ik het.

Op haar eerste schooldag volgende week zal ik haar ook zeker iets ‘normaals’ aantrekken, maar ze zal vast wel eens met iets aparts naar school vertrekken later in het jaar.

De schoenen, daar let ik wel op, ze moet wel normaal kunnen lopen, en krijgt ook bijvoorbeeld geen hele nette schoenen aan als ik weet dat ze in de zandbak gaat spelen, of hoge laarzen als het buiten 35 graden is.

Ik denk dat als je de kleding goed combineerd er niets mis is met het hebben van een eigen smaak…

Dus een polkadotshirt op een effen broek/rok of een geruite rose/blauw/grijze korte broek met een effen truitje bijvoorbeeld.

:angel:

hihi geweldig, een polkadot shirt op een ruitjes broek :lol:

En als je haar nu op een positieve manier stimuleerd, om bijvoorbeeld een andere combi te maken indd?

Niet meteen zeggen: dat het niet bij elkaar past, of lelijk is of zo maar er een positieve draai aangeven op een speelse manier?

Ik geef mn dochter de keus uit een of twee setjes, of zij kiest een jurk of rok en ik pak de rest erbij.

Ze kleed zich ook weleens helemaal zelf aan maar ze zegt dan ook zelf wel van deze maillot past mooi bij want die kleur zit ook in die jurk enz.

Ze let geloof ik goed op als ik kies :lol:

Ik weet eigenlijk niet precies hoe het hier gaat…

Nou ja, het liefst draagt zoonlief altijd zijn roze t-shirt, want roze vindt hij de mooiste kleur :wink:

Meestal kiest hij één kledingstuk uit, en combineer ik de rest erbij, geloof ik.

Of hij komt laten zien wat hij heeft uitgekozen. Als hij een trui uitkiest, terwijl het 30 graden is buiten, dan stuur ik dat dus wel, maar probeer het zo te sturen, dat hij het gevoel heeft het nog zelf te hebben uitgekozen.

(komt hij bijv. met een grijze trui, dan gaan we samen op zoek naar een grijs t-shirt ofzo).

Zoals je je kind vanalles aanleert is het toch ook niet verkeerd om het te sturen in het combineren van kleding?

Als mijn zoon kleuren bij elkaar aantrekt die bij elkaar vloeken dan zeg ik hem dat. Tegenwoordig staat hij regelmatig met zijn armpjes wijdt zijn kleding te showen en vraagt dan: Mam, vloekt dit? :inlove:

( nee hoor schat, maar ik zou geen sokken in je sandalen dragen en ook je linker sandaal niet aan je rechtervoet doen, maar daar vroeg je niet naar :roll: :mrgreen: )

@Madre wrote:

Ik denk dat als je de kleding goed combineerd er niets mis is met het hebben van een eigen smaak…

Dus een polkadotshirt op een effen broek/rok of een geruite rose/blauw/grijze korte broek met een effen truitje bijvoorbeeld.

:angel:

Ja, dat weet ik :smiley: Ik heb de korte broek zelf voor haar gekocht en het polkadot shirtje vond ik ook zo schattig.

Maar het gaat hem nu net om die combinaties die echt niet kunnen en die ze met alle geweld die zelf wil bepalen…

@Mejis wrote:

Ik probeer wel wat te sturen, en suggesties te geven " goh, die maillot past toch veel beter bij dat rokje", maar Laura zegt dan doodleuk “mama, waarom moet alles altijd bij elkaar passen, wat saai!”

Precies wat Maaike zegt...

Vanmorgen is ze de deur uitgegaan naar de vakantieopvang.
In een schattig geruit jurkje (blauw/groen/wit en geel schots ruitje.......het staat zo vreselijk lief :inlove: ) maar dan wilde ze er wel een fuchsia gekleurde dikke (winter)legging onder aan en haar bruine winterlaarsjes :think:

Ik kan praten als brugman...... haar vertellen dat ze er al een PRINSESJE uit ziet in dat jurkje en dat haar goudkleurige sandaaltjes en een witte legging VEEEEEL leuker staat. Dat echte prinsesjes niet met bruine laarsjes onder hun jurkje rondlopen....

het heeft geen zin.
" ik ben een prinsesje die dat wel doet mamma"

Dus zo is ze weg gegaan.

Nou ja.... het moet maar zo dan :roll:

tja… als je er echt van baalt zeg je toch gewoon dat het niet mag…?

Ik berg dingen als wintermaillots/laarsjes nu ook gewoon weg om te voorkomen dat ze die zelf aantrekt :wink:

Tja, opbergen van een aantal kleertjes is een optie…

Ik heb ooit eens een artikel gelezen in een opvoedblad. Het heette " hoe maak je je kind weerbaar" en 1 van de dingen die genoemd werden was om de twijfelachtige smaak van je kind qua kleding toch maar te accepteren. Dat het goed is om haar haar eigen keuzes te laten maken (ook al is dat af en toe heel erg moeilijk).

Natuurlijk niet met alles. Maar iets “onbelangrijks” als kledingkeuze is niet van levensbelang.

Maar als ik heel eerlijk ben heb ik er voornamelijk moeite mee omdat ik bang ben dat ze er op den duur heel erg mee geplaagd gaat worden. Tot nu toe valt het mee… maar hoe ouder de kinderen gaan worden hoe belangrijker het is om een beetje aangepast te zijn.

Maar aan de andere kant moet ik het haar zelf maar laten ondervinden.

Ik wil ook niet een angstig meelopertje creeeren.

Het is voor mij natuurlijk het leukste als ze er tiptop uit ziet in haar mooie outfits… maarja… zelfs in een vuilniszak vinden pappa en mamma haar nog onweerstaanbaar mooi :inlove:

hahahaa hier een zoon die zichzelf mag aankleden…

nu loopt hij dus in een driekwart spijkerbroek (blauw) met groene sokken en zwarte gympen… met daarboven een grijze wintertrui met capisjon ( even geen idee hoe je dat schrijft en te lui om het op te zoeken :mrgreen: :wink: :mrgreen: ) meteen grote zak van voren want daar kunnen zijn handen elkaar in ontmoeten :lol: :lol: :lol:

dus vandaag valt het nog mee…

van de week liep hij in een groene korte broek… rood t-shirt en daar onder winterlaarzen :lol: :lol: :lol: die 3 maten te groot zijn :roll:

maar goed hij wilt het aan en wat hij eenmaal in zijn kop heeft zitten zit niet in zijn kont. :roll:

ach ja gaat vanzelf wel weer over :lol:

Zoals bovenstaande voorbeelden mag mijn kind dus echt de deur niet uit.

Ik ben daar heel resoluut in en dat weet hij inmiddels ook gewoon.

Zo ook met verkleedkleren. Die zijn voor thuis, niet voor op school of in de winkel. Ik ga niet met Peter Pan de A.H in.

@Roos wrote:

Zo ook met verkleedkleren. Die zijn voor thuis, niet voor op school of in de winkel. Ik ga niet met Peter Pan de A.H in.

:lol: Nix mis met Peter Pan, toch?

Maaike wilde van de week mee boodschappen gaan doen in haar badpak, met daaroverheen een tutu en mijn nette hakken eronder.

…kwam ze aansloffen :inlove: Maar daar trok ik ook een grens hoor :lol:

Maar Roos, waarom mogen jou kinderen zo echt niet de deur uit? Niet als verwijt hoor, maar gewoon een vraag.

Schaam je je ervoor dat je kind er zo bij loopt en de aandacht trekt?

Of is het een opvoed-statement?

@colle wrote:

van de week liep hij in een groene korte broek… rood t-shirt en daar onder winterlaarzen :lol: :lol: :lol: die 3 maten te groot zijn :roll:

maar goed hij wilt het aan en wat hij eenmaal in zijn kop heeft zitten zit niet in zijn kont. :roll:

ach ja gaat vanzelf wel weer over :lol:

Groen, rood en winterlaarzen hmmmmm :think:

Heb je meteen je kerstkaart-foto gemaakt voor 2010 zeker? :lol:
Maar Roos, waarom mogen jou kinderen zo echt niet de deur uit? Niet als verwijt hoor, maar gewoon een vraag.
Schaam je je ervoor dat je kind er zo bij loopt en de aandacht trekt?
Of is het een opvoed-statement?

Ik vat het ook niet op als verwijt.
Ik schaam me niet zo snel en al zeker niet voor een ander maar ik wil gewoon dat mijn kinderen en fris, netjes en verzorgd uitzien. Hij mag ook niet met een gezicht vol chocoladepasta de deur uit, al vindt hij dat zelf nog zo mooi.
Ik hecht gewoon belang aan uiterlijke verzorging en daar hoort kleding ook bij.

( Uiteraard mag hij gerust ravotten en vies thuiskomen, als dat vieze shirtje dan maar wel bij die vieze broek past :wink: )

@Roos wrote:

Uiteraard mag hij gerust ravotten en vies thuiskomen, als dat vieze shirtje dan maar wel bij die vieze broek past :wink: )

Aha… dus dan is een spuuglelijk truitje bij een spuuglelijke broek ook geoorloofd :smiley: :wink:
dus dan is een spuuglelijk truitje bij een spuuglelijke broek ook geoorloofd

:lol:

Bij voorbaat komt er hier al niets in de kast te hangen wat ik spuuglelijk vind, dus ook zo zal hij de deur niet uitgaan :wink:
dus dan is een spuuglelijk truitje bij een spuuglelijke broek ook geoorloofd

:lol:

Bij voorbaat komt er hier al niets in de kast te hangen wat ik spuuglelijk vind, dus ook zo zal hij de deur niet uitgaan :wink: