vreoge / late leerling

Ik heb even een vraagje.

Ik vang steeds vaker geluiden op dat de grens van late leerling verschoven is of wordt naar 1 jan. Dus dat je met jarig zijn op 31 dec de meest jonge leerling van de klas bent, ongeveer je hele schoolcarriere.

Volgens de oude indeling zou Lasse bijna drie jaar mogen of moeten kleuteren maar is dat nog wel zo? Hij is op 25 nov geboren.

Ik hoorde tijdje geleden van iemand dat er een keuze kwam van evt kunnen doorschuiven als ze er aan toe zijn. Maar vandaag vertelde een vriendin dat de indeling def veranderd is en alleen als je echt denkt dat je kindje het nodig heeft langer te kleuteren en dit kan onderbouwen dat ze dan langer kleuteren.

iemand hier bekend met dit onderwerp?

Gr Caroline

Bij de school waar Tycho heen gaat is de grens nog steeds 1 oktober.

Die vriendin van mij woont in Amsterdam en had het over een wettelijke verandering :think:

Nou ik kom net een artikel uit de trouw tegen dat de harde grens van 1 okt wettelijk allang zou zijn verdwenen en dat scholen per kind moeten kijken welke toe is aan groep 3 en welke niet.

Maar dat veel scholen het gewoon niet melden of er niet aan doen.

Het lijkt er dus op dat je met een herfstkindje er recht op hebt dat het goed beoordeeld wordt of ze dus in verhouding wat korter of juist wat langer kleuteren.

Ik heb natuurlijk geen idee welke kant op opgaat met Lasse maar ben toch wel benieuwd wat het beleid van onze eventuele toekomstige school is.

Zie op de scholen van onze kinderen maar ook uit de scholen uit de omgeving dat er hardnekkig aan die 1 oktober grens die er dus allang niet meer bestaat wordt vastgehouden. En dat het dus niet een uitzondering is als okotber /nov/ dec kinderen langer kleuteren maar dat ze juist een uitzondering vormen als ze wel gelijk doorstromen (hetgeen volgens de wettelijke regeling wel zou moeten).

Heb overigens zelf wel een zoon van 21oktober die wel gelijk doorgstroomd is, maar dat werd dus op school echt als uitzondering gezien (hetgeen het dus helemaal niet hoort te zijn).

Maar wettelijk gezien zouden ze het langer kleuteren (eigenlijk dus het blijven zitten) goed moeten kunnen onderbouwen.

Op de school van mijn dochtertje gaan inderdaad alle kinderen die voor 1 januari jarig zijn automatisch door naar de volgende groep. Vanaf januari wordt het per kind bekeken. Zoals het er nu uitziet, gaat mijn januari-2005-kindje na de zomervakantie over naar groep 2.

Grappig om die verschuiving te zien, want 10 jaar geleden was mijn oudste een twijfelgeval omdat hij van begin augustus is.

Hier staat er meer over.

scholen mogen dit zelf regelen en er belijd over maken…

in princiepe zou het zo moeten zijn dat er naar het kind gekeken wordt of ie door kan/gaat of niet maar veel schoeln hanteren toch een datum grens.

anders moet je even op jou school informeren hoe dat geregeld is.

bij de school waar ik werk blijven kindjes van nov. in princiepe nog tenzij het kind echt duidelijk iets heel anders laat zien.

Bij tigo op school wordt echt per kind gekeken… de kinderen die tussen 1 oktober en 31 dezember vallen dan…

Ik vind het een goede zaak… ze kijken immers ook per kind of een kindje misschien juist een jaartje extra zou moeten kleuteren…

De 1 oktober grens is volgens mij al een tijdje geleden vervallen maar er zijn er nog genoeg die die grens hanteren…

Klopt, veel scholen zeggen ook niet dat die grens niet bestaat maar houden deze gewoon aan.

Indy is van 9 december (2002) en is dus doorgestroomd naar groep 3. Op de school van mijn kinderen hanteren ze de 31 decembergrens. Toch kijken ze heel goed naar de kinderen zelf. Niet alle november/december 2002 kinderen zijn naar groep 3 gegaan.

En zo zijn alle kinderen uit de klas van AS naar afgelopen zomer pas naar groep 3 gegaan…

AS had ook een jaar eerder gekund misschien, maar daar is niet eens over gesproken…

Erg vind ik dat overigens niet hoor. Ze heeft gewoon een extra jaar kunnen rommelen, geen ramp.

Ik zal gewoon eens vragen bij de scholen waar Lasse aangemeld wat hun beleid hierin is.

Ik zou het wel fijn vinden als er een beleid zou zijn dat men kijkt naar het kind en een onderbouwd besluit wordt genomen.

Wel typisch dat sommige scholen net doen alsof die grens nog wel bestaat. Wat zou het belang voor hen zijn.

Las trouwens nog ergens een ander bij-effect nl als die kids in de laatste groep zitten en dan al meer puber zijn dan je wenselijk acht.

Lasse kan iig terecht op een christelijke school hier, maar wil hem het liefst naar de Jenaplan hebben maar staat nog op de wachtlijst (had hem ongeveer moeten opgeven toen ik wist dat ik zwanger was :roll: )

Ga het bij beide scholen eens navragen - ben wel benieuwd.

Gr Caroline

Mijn stiefzoon is vorig jaar over gegaan naar groep 3, hij is geboren op 21 oktober 2002. Er werd wel lastig om gedaan, hij moest allerlei tests ondergaan en weet ik het wat allemaal.

Mijn dochter is van 14 oktober 2003, en ik ben dus ERG benieuwd hoe het haar zal vergaan aan het eind van dit schooljaar, dus of ze wel of niet naar 3 mag!

Interessant topic voor mij dus…

Zeker interessant voor jou Tweet - interessant he dat scholen daar dus lastig om doen terwijl het zoals ik het nu begrijp andersom zou moeten zijn.

Zij zouden moeten aantonen waarom niet ipv dat hij zichzelf heel erg moet bewijzen waarom wel.

@Tweet wrote:

Mijn stiefzoon is vorig jaar over gegaan naar groep 3, hij is geboren op 21 oktober 2002. Er werd wel lastig om gedaan, hij moest allerlei tests ondergaan en weet ik het wat allemaal.

Valt mij hier op dat jij het lastig noemt dat hij tests moest doen... dat is toch niet lastig ????Het is toch juist goed dat ze testen en weten of een kind er echt aan toe is???
Ik vind het juist een goede zaak dat het per kind bekeken wordt ipv alleen maar naar een geboorte datum....

Er werd bij hem onder meer getest op hoogbegaafdheid en dergelijke, waardoor er veel druk op zijn schouders kwam te liggen, waardoor hij thuis niet bepaald meer te hanteren was, agressief, vervelend, dwars, enzovoorts. Hij kreeg tests die andere kinderen niet kregen, en had dat dondersgoed door. Dus ja, dat was meer dan bijzonder lastig… Voor hem, voor ons, voor zijn zusje, voor zijn moeder en haar vriend, en ook voor school, want vervolgens gingen ineens zijn prestaties ook omlaag, en werd hij ook daar onhandelbaar…

Dat ze tests doen is inderdaad niets mis mee, want elk kind is er op een ander moment aan toe, maar zorg dan wel dat je het zo test dat het kind zich niet “speciaal” voelt, en er dus druk op de schouders komt, van het moeten presteren…

Ow ik plaatste het woord “lastig” dan inderdaad verkeerd… Met je toeliching snap ik het allemaal wat beter :smiley:

Tja is inderdaad niet zo handig aangepakt van de school… Wat je zegt, een kind wil zich helemaal niet speciaal/anders voelen, dat werk vaak helemaal verkeerd…

maakt niet uit hoor! Ik had natuurlijk ook duidelijker kunnen zijn… :slight_smile:

Vandaag bij Jena plan gevraagd waar ik hoop dat lasse terecht kan maar die zeggen gewoon de 1 okt lijn te hanteren - dan komt ie in groep 0 en tja daarna volgt 1 en 2. Kinderen die evt vrij vlot gaan zouden eerder naar groep 3 kunnen.

Maar ik vind eht wel ver gaan dat het puur om hoogbegaafde kinderen zou moeten gaan :think:

Als het zo moet met dat testen dat het zoveel druk creeert dat lijkt me toch niet de bedoeling voor een regeling waarvan ik begrijp dat hij eigenlijk is afgeschaft. Vreemd hoor.

Kijk als een kind er nu gewoon aan toe lijkt en uit algemeen presteren dit blijkt - maar zulke testen - weet ook niet of ik daar zo’n zin in zou hebben.