Precies hierom is de berichtgeving over Amalia (van WA en Maxima) ook zo hilarisch. Er wordt in de pers gedaan alsof zij een wonderkind is dat al eerder naar groep 3 “mag”. Zo grappig, want dit is dus gewoon heel normaal.
Ik denk dat sommige scholen het nog niet doen, omdat zij nog geen onderwijs op maat geven (of nog niet genoeg). Je kind moet dan direct vol mee in de stof van groep 3, en dat is voor sommige kinderen gewoon nog te vroeg. Scholen die onderwijs op maat geven, hoeven zich niet druk te maken om een wettelijke grens. Zij kijken waar een kind aan toe is, en welke groep dan het beste past.
@hanneke wrote:
Precies hierom is de berichtgeving over Amalia (van WA en Maxima) ook zo hilarisch. Er wordt in de pers gedaan alsof zij een wonderkind is dat al eerder naar groep 3 “mag”. Zo grappig, want dit is dus gewoon heel normaal.
Grappig, dan zou Indy ook een wonderkind zijn Indy is precies 1 jaar ouder dan Amalia en Indy zit nu in groep 3.
@Fleur wrote:
@hanneke wrote:Precies hierom is de berichtgeving over Amalia (van WA en Maxima) ook zo hilarisch. Er wordt in de pers gedaan alsof zij een wonderkind is dat al eerder naar groep 3 “mag”. Zo grappig, want dit is dus gewoon heel normaal.
Grappig, dan zou Indy ook een wonderkind zijn Indy is precies 1 jaar ouder dan Amalia en Indy zit nu in groep 3.
Bel de Telegraaf
Bij Th op school hanteren ze de zomervakantie als grens.
Zo zit er bij Th een jongen in de klas die in augustus (of eind juli?) 6 is geworden.
Th. zelf wordt een grens gevalletje met zijn vlak voor de vakantie jarig zijn, dus dat is echt nog niet zeker, daar weet ik volgend jaar pas meer over, ze kijken ook niet alleen naar de leeftijd (juist niet) meer of het kind al klaar is voor het echte leren, of dat het nog beter eerst andere vaardigheden kan verwerven als oudste, (meest) ervaren kleuter!
Ik vind een jaartje langer kleuteren niet erg als het een kind goed doet, zou anders denk ik wel bang zijn dat als hij een vroege leerling is hij op zijn tenen zal moeten lopen. En voor een kleuterjuf is het wel een enorme uitdaging om een 6 jarige op een gezonde manier bezig te houden.
Ik volg het “wonderkind” Amalia niet maar, zij gaat volgend schooljaar dus als 5 jarige beginnen met groep 3?
Ik geloof dat ik toch echt op een andere planeet woon hahaha, dat zou hier op school dus echt ondenkbaar zijn!
De school waar ik Olivia voor heb opgegeven (correctie; het formulier
ligt nog hier), kijkt naar t kind. Mocht Olivia hééél goed gaan, dan zou
ze na krap 1 1/2 kleuteren naar groep 3 gaan. Anders blijft ze nog een
jaar in groep 2.
Zelf ben ik er niet een groot voorstander van kleuters te snel doorstromen,
er stond laatst ook een artikel in de krant van een ontwikkelingspsycholoog
die ervoor pleitte kinderen niet te snel door de kleutergroepen te laten gaan.
Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Nou Marite dat vind ik dan weer het andere uiterste - in de zomervakantie jarig en dan al niet naar groep 3 mogen ookal ben je zes als de klas al begint :think: En thomas een grensgeval daar hij net voor de vakantie zes wordt.
Dat vind ik op z’n zachst gezegd wel erg apart en nog nooit van gehoord.
Dat betekent dat bijna elk kind drie jaar kleutert of vergis ik me nu zo op de vroege ochtend aan het einde van mijn nachtdienst
@Marite wrote:
Bij Th op school hanteren ze de zomervakantie als grens.
Zo zit er bij Th een jongen in de klas die in augustus (of eind juli?) 6 is geworden.
Th. zelf wordt een grens gevalletje met zijn vlak voor de vakantie jarig zijn, dus dat is echt nog niet zeker, daar weet ik volgend jaar pas meer over, ze kijken ook niet alleen naar de leeftijd (juist niet) meer of het kind al klaar is voor het echte leren, of dat het nog beter eerst andere vaardigheden kan verwerven als oudste, (meest) ervaren kleuter!
Ik vind een jaartje langer kleuteren niet erg als het een kind goed doet, zou anders denk ik wel bang zijn dat als hij een vroege leerling is hij op zijn tenen zal moeten lopen. En voor een kleuterjuf is het wel een enorme uitdaging om een 6 jarige op een gezonde manier bezig te houden.
Ik volg het “wonderkind” Amalia niet maar, zij gaat volgend schooljaar dus als 5 jarige beginnen met groep 3?
Ik geloof dat ik toch echt op een andere planeet woon hahaha, dat zou hier op school dus echt ondenkbaar zijn!
Volgens de onderwijsinspectie moeten alle kinderen die voor 1 januari 6 worden, door naar groep 3. Alleen als je als school echt kan aantonen op welke gronden een kind in groep 2 “doubleert” mag het nog een jaar kleuteren. Ik zeg helemaal niet dat ik het met deze richtlijnen van het ministerie eens ben (helemaal niet zelfs) maar het is dus niet waar dat je dat als school zomaar zelf mag beslissen… Ik ben dus heeeeel erg blij dat mijn zoontje van maart is
Scholen lappen dus blijkbaar de onderwijsinspectie aan hun laars en houden daar zo hun eigen ideeen op na. Dat is ondertussen wel gebleken. Ik heb het nog eens nagevraagd daar Lasse van eind nov is maar nee hoor - ze gaan nog steeds van 1 okt uit :roll:
Bij ons ook Bella. Mijn dochter is dus van 14 oktober, en ook zij moet vechten om door te mogen stromen, omdat ze de 1 oktober grens nog hanteren…
Bij mijn oudste twee gold op school nog de oktober grens. Mijn oudste zoon is van begin januari en heeft lang gekleuterd. Op zich niks mis mee, maar hij lag vanaf het begin van groep 3 met alles voor en in groep 4 was hij op sommige punten halverwege het jaar al klaar. Hij is toen alsnog versneld doorgestroomd en zit nu in groep 6.
Zoon 2 is van november en zou ook lang kleuteren maar is uiteindelijk toch sneller doorgegaan. Maar goed ook, hij zit nu in groep 4 en ligt ook weer op veel punten al voor en was of lui of vervelend geworden als hij nog in groep 3 had moeten zitten.
Dochter is ook van november (lekker zo rond de feestdagen allemaal…) en zit nu in groep 2 en volgens de nieuwe regels op school (die eigenlijk dus al heel oud zijn) doorstromen naar groep 3. Ben heel benieuwd, want in vergelijking met haar broers is zij, hoe zal ik het zeggen: minder vlot. Hoop dat het voor haar niet te snel gaat.
Ik ben het eens met een aantal eerdere reacties: prestaties en niet de geboortedatum zou de doorslag moeten geven. Vooral het kind niet uit het oog verliezen.