Vreemde katten in je tuin: tips op internet gevonden!

Aangezien er al vaker tips worden gevraagd om kattenuit de tuin te houden, ben ik op internet gaan speuren en heb er het volgende over gevonden:

Zet veel planten in je tuin, zodat de bodem volledig dicht groeit. Zo is er geen plaats meer om de grond om te woelen. Bodembedekkers maken de tuin voor katten een stuk onaantrekkelijker.

Plaats door katten geliefde planten in een hoek van de tuin. Zoals:

Nepeta cataria (wild kattenkruid)

Teucrium marum (gamander)

(sier)haver of een ander laag zacht gras

pollen Alyssum (schildzaad)

Dianthus deltoides (steenanjer)

Sagina (vetmuur)

het zogenaamde kattengras

De poezen zullen dan alleen in de hoek van hun lievelingsplanten verblijven en laten de rest van de tuin met rust.

Je kan ook planten in de tuin plaatsen waar katten een hekel aan hebben waardoor ze weg blijven uit je tuin. Denk aan:

Geranium macrorrhizum (ooievaarsbek)

Dictamnus (vuurwerkplant)

Aloysia triphylla (citroenverbena)

Stekelige planten ziet de kat ook niet zitten. Zet ze op plaatsen waar de kat de tuin binnenkomt. Zorg wel dat de kat er niet zomaar overheen kan springen.

Weg met keukenhulp

Peper strooien op de plaats waar de katten het te bont maken.

Citroenschillen tussen de planten leggen.

Strooien van koffiedik. Deze stinkende koffiegruis gaat aan de pootjes kleven en in de vacht van de kat zitten. Bij het schoonlikken zullen ze hier niet zo blij mee zijn.

Of …

Hertshoornolie op een aantal takken smeren of ze erin dopen. Het stinkt vreselijk. De takken steek je hier en daar in de grond en de katten blijven weg. Hersthoornolie kun je halen bij de apotheek.

Cacaodopjes helpen goed als bescherming tegen het gebruik van de tuin als kattenbak. De cacaodoppen zullen de katten echter niet verjagen. Ze vinden het wel minder aangenaam om erop te lopen. Je kunt zakken cacaodoppen kopen bij tuincentra of een doe-het-zelf-winkel. Na een regenbui vormen de cacaodoppen een soort van korst op de bodem. Het heeft dan de volgende eigenschappen:

graaft niet lekker voor katten

houdt vocht vast

onkruid komt er moeilijk doorheen

het geeft voedingsstoffen aan de bodem / planten

Moet ik er wel even bij zeggen dat onze katten maar heel even koffiedrab ontweken maar zodra het droog was, dan liepen ze er gewoon weer overheen.

het zijn idd goeie tips,maar ik weiger gewoon geld uit te geven aan de straatkatten van een ander…sorry :naughty:

ik wil mijn tuin zo inrichten zoals ik het leuk vind …

Wij hebben van die cacaodoppen in de tuin maar ze blijven komen hoor!!!

Een grote waterspuit en maar richten!! :lol: :oops:

Ben blij dat onze kat altijd binnen was, heeft een ander er ook geen last van…

@merel33 wrote:

het zijn idd goeie tips,maar ik weiger gewoon geld uit te geven aan de straatkatten van een ander…sorry :naughty:

Ze zegt toch ook niet dat je het MOET doen… ze geeft alleen maar tips voor diegene die graag willen weten wat ze er aan kunnen doen…

Vind je :naughty: niet echt op zn plaats… sorry…

@Anne en Sam wrote:

@merel33 wrote:

Ze zegt toch ook niet dat je het MOET doen… ze geeft alleen maar tips voor diegene die graag willen weten wat ze er aan kunnen doen…

nou ja zeg…verkeerde been uit bed gestapt? waar haal je uit dat ik haar aanval dan.? dat doe ik nml totaal niet.!!!

de cacaodoppen… liggen de katten hier gewoon bovenop te slapen…

ik vraag me af of kattenbelasting niet zou werken?

dan zouden er minder mensen zijn die hun kat uit gemakszucht op straat schoppen…dan zouden ze zowiezo niet zo snel een kat aanschaffen…en dan voor elke kat die gevonden word op straat nakijken…geen belasting weg ermee.of een fikse boete opleggen…ik denk dat dat de enige manier is om mensen te laten nadenken…

@merel33 wrote:

dan zouden er minder mensen zijn die hun kat uit gemakszucht op straat schoppen…dan zouden ze zowiezo niet zo snel een kat aanschaffen…en dan voor elke kat die gevonden word op straat nakijken…geen belasting weg ermee.of een fikse boete opleggen…ik denk dat dat de enige manier is om mensen te laten nadenken…

hoi,

ergens heb je wel gelijk, ook ik houd niet van andermans katten in de tuin, maar weg ermee :think: het zijn nog altijd wel dieren waar we het over hebben .

gr melanie

sorry weg er mee bedoel ik niet mee in laten slapen,maar het asiel in…en de eigenaren een giga boete laten betalen om ze weer op te laten halen…al zullen daar ongetwijvelt weer een boel mensen bij zijn die dat weer niet over hebben voor hun gratis gekregen katje… :doh:

hoi,

ok, komt al heel anders over :wink: :mrgreen:

dan heb ik je verkeerd begrepen.

eigenlijk is het ook raar, wel honden belasting maar geen katten belasting :roll:

ach ja het zal ook nooit veranderen :?

cacao doppen werken ook niet :thumbdown:

koffie dik wel maar ook maar even.ik heb wel eens kat nip of zo bij de buren over het hek gegooit, en toen waren ze even weg, mijn man gooide zowat het hele doosje in de tuin :mrgreen: en inderdaad waren we even verlost :mrgreen: :thumbup:

@dietske wrote:

Hier net zo… :?

Anne :naughty: niet zo boos meisje… :hug:

Tot vorig jaar was mijn plantenbak in de voortuin (over de lengte van de voortuin, 3 meter) één grote kattenbak. Je kon niet eens meer even lekker een kopje koffie zitten drinken :sick: :sick: :sick: :sick:

Ik kwam op het superidee om onder de planten gewoon een laag grote kiezelstenen te leggen. Het is geen losse plantenbak, maar hij is met de bestrating meegelegd. Bij ons zie je nu ipv aarde een laag donkergrijze stenen. Het staat heel mooi, geen katten meer en het onkruid blijft gek genoeg ook nog weg!!!

En dan vooral niet vergeten kattengif te strooien rondom de planten.

:angel:

@merel33 wrote:

Niet alleen gemakzucht, onze katten willen graag naar buiten.

@Kaar wrote:

En dan vooral niet vergeten kattengif te strooien rondom de planten.

:angel:

:lol: :lol: :lol: :angel:

Hier ook iemand die overlast heeft van katten…heb dan soms ook de neiging om die kat de nek om te draaien…

Aan de andere kant, die kat heeft geen schuld, volgt zn nature.Het zijn de baasjes die toestaan dat hun huisdier overal maar rondbaggert.En als de kat onze tuin als oversteekplaats gebruikt, ach…dan laat lekker.Maar de katten vn de buren gebruiken het panorama dak van de auto als ligplaats.

Ik heb er nog geen oplossing voor,en de buuf laat de katten maar buiten…

heb je het al eens geprobeerd om ze met een harde waterstraal nat te spuiten…?

wij gaan vanavond onze nieuwe (tweedehandse) wagen ophalen.ik moet niet zien dat dat daar een kat met de scherpe nagels op gaat liggen…dan weet ik ook niet wat ik doe hoor…

idd de katten hebben geen schuld…heb er tenslotte zelf 5 die binnen leven en die een hele mooie ruime ren hebben achter het huis.maar ja dat kost geld he :?

Ze liggen er met name 's nachts op, dus dan slaap ik. :wink:

@Greetje14 wrote:

@dietske wrote:

Hier net zo… :?

Anne :naughty: niet zo boos meisje… :hug:

Ben niet boos :mrgreen: vond het gewoon een heel raar antwoord!

@merel33 wrote:

@Anne en Sam wrote:
@merel33 wrote:

nou ja zeg…verkeerde been uit bed gestapt? waar haal je uit dat ik haar aanval dan.? dat doe ik nml totaal niet.!!!

Ik zeg niet datje haar aanvalt… lezen!

Ik vind alleen je antwoord op haar post wat raar! En die smiley niet echt op zn plaats! En dat zeg ik gewoon… verder niks aanvallends ook van mijn kant hoor!

Jammer van al die !!! op het einde van je post…