vragen over meteen beginnen met flesvoeding

Na de geboorte van onze schatjes gaan we meteen beginnen met flesvoeding. (door medicijngebruik na bevalling)

Nu vraag ik me af wat slim is om te doen. Ik hoor vaak dat kinderen niet uit alle flessen willen drinken en dat er dus ook zoveel verschil is. Hoe bereid ik me dan voor? Wat haal ik dus al in huis, of wacht ik daarmee tot ze er zijn.

Doordat ik een tweeling verwacht beval ik sowieso in het ziekenhuis en afhankelijk van wanneer de bevalling is weet ik of ik ze al snel mee naar huis mag nemen of niet (en natuurlijk afhankelijk van de soort bevalling) De eerste fles krijgen ze dus in het ziekenhuis.

Geven ze daar dan ook tips voor welke voeding te geven of hoe werkt dit. Ik weet dat ik nog een tijd heb hoor, maar ik vind het zo lastig dat er niet veel echte info te vinden is over zuigelingenvoeding op internet. (mag blijkbaar niet van de overheid)

Zijn er bijvoorbeeld flessenwarmers waar meerdere merken flessen in passen of heeft echt ieder merk zijn eigen warmer?

(ik heb gezocht via de zoekmachine, maar kon hier niets over vinden, als er toch al een topic is waar dit soort antwoorden in staan, dan graag de link)

Als er allergieen of eczeem in jullie familie voorkomt, is het verstandig om hypo-allergene voeding te geven. Wat flessen betreft, wij hebben Aventflessen gekocht omdat veel ervaren moeders in onze omgeving die gebruikten en zijn er erg tevreden mee. Flessenwarmers hebben wij geen ervaring mee.

In het ziekenhuis hebben ze flesjes waar de melk al in zit. Daar zit de voeding en al in. Er zit een heel klein speentje op (heel schattig :inlove: ) en hier ging dat in een keer goed.

Wij geven hypo allergene voeding uit voorzorg (hadden ze ook in het ziekenhuis). Eenmaal thuis had onze zoon redelijk wat last van krampjes en hebben wij flessen van Dr Brown’s gebruikt. Nu zijn we overgestapt op Avent en dat gaat prima.

In het ziekenhuis krijg je goede begeleiding hoor. Tenminste, ik wel. Als het niet lukt, dan helpen ze gewoon!! :thumbup:

Succes met je zwangerschap in ieder geval :wink:

Ik heb de informatie toen van mijn verloskundige gekregen.

Ik heb toen 3 verschillende flessen in huis gehaald.

B-free fles ( is voor krampjes )

Avent pakket 2 grote flesjes en 2 kleintjes

Bananenfles

En heb mijn dochter 1 x gevoed met een avent flesje mijn dochter vond dit een vreselijke fles en ze kreeg er ook buikkrampjes van.

Toen hebben we de B-Free fles gebruikt en wat een verschil zeg dochter dronk echt goed uit die fles en de speen is heel erg zacht.

Heb toen een x willen overstappen maar ze drinkt geen slok uit een andere fles.

Dus wij geven nog steeds de fles voor buikkrampjes.

Volgens mij krijg je geen informatie na de bevalling over zuigelingenvoeding !

Ik denk dat je gewoon een voeding moet halen waar jij je prettig bij voeld.

En even nagaan of jij en je man ergens allergie’s voor zijn, zoja dan is de kans groot dat jou kindje dat ook is. dan zou ik een speciale voeding kopen.

Ik gebruik zelf similac ben hier zeer tevreden over.

Flessenwarmer vind ik persoonlijk niet echt handig duurd ook langer.

Ik doe de flesjes gewoon met heet water of stop ze in de magnetron veel sneller.

Als je kindje bijv snachts de fles wil moet je eerst 10 minuutjes staan wachten op die fles.

wij hebben de difrax flessen,avent vonden wij vreselijke flessen :mrgreen:

flessenwarmer hebben wij ook nooit gebruikt

wij geven gewone melk geen hypoallergeen

hoi Angelbaby

even kort antwoord:

hier Friso als voeding… deze heeft veel soorten ( hyperallergeen tot extra(voor hongerige kindjes) zie http://www.friso.nl

flesje Nuby zie hier

spenen is even zoeken… Dave dronk met alle spenen …Jade heeft echt voorkeur…dus ook wij waren even aan het zoeken voor haar…

de beste flessenwarmer is die van avent…die kan de meeste flessen opwarmen…

maar ik doe het gewoon in de magnetron ( eerst het water daarna de poeder erdoor… mocht het afgekoeld zijn dan mag je het nog een keertje opwarmen)

in het ziekenhuis hebben ze idd voor de pasgeborene flesjes invoorraad…

( bij ons friso)

ik had een pak friso normaal (standart) in huis gehaald… en twee flessen met spenen (0-3mnd)

een pak is lang houdbaar mits het niet geopend is…eenmaal open is het een maand goed. en dat red je niet met een tweeling hoor :mrgreen:

ik doe ongeveer twee weken met een heel pak.

bij friso kan je een bewaarpot bestellen…zie hun site

mocht je nog meer willen weten dan mag je me pb-en :-*

lastige vraag hoor. Althans, het antwoord…het is namelijk heel persoonlijk wat je kiest.

Wij zijn ooit met Nikkie begonnen met Avent, omdat ik die toen van iemand had gekregen. Maar met die flessen dronk Nikkie niet goed. Ze liet altijd veel in de fles zitten. Daarna zijn we overgestapt naar de optifles van Difrax. En die dronk ze wel helemaal leeg. Bovendien kreeg ze minder lucht binnen, kon ze beter boeren en had ze minder last van krampjes!

Ons is toen ook aanbevolen om te starten met hypo-allergeen, omdat Jeroen wel last had van hooikoorts. Maar al snel zijn we gewoon overgestapt op gewone of standaard. Wij gebruikten overigens Friso. Dit omdat Friso overal te krijgen is (itt bv Kruidvat eigen merk ofzo…) en goedkoper is dan Nutrilon.

In het ziekenhuis hebben ze idd zelf flesjes voor de allereerste voeding. Dit zijn flesjes van Nutrilon. Die hebben al een gepaste hoeveelheid.

Bij Nikkie ben ik meteen na het eerste flesje naar huis gegaan en heb ik alle informatie verder van de kraamverzorgende en de verloskundige uit ons gezondheidscentrum gekregen.

Bij Mara wist ik natuurlijk al meer, maar moest ik wel in het zkh blijven. Informatie heb ik daar niet gekregen, maar ook niet naar gevraagd. We hadden toen zelf al Friso standaard in huis gehaald en een Difrax fles (nu de S-fles, echt een top fles!). Dat hebben we toen in het zkh afgegeven en de verpleegsters maakten dan telkens een fles voor Mara klaar met onze eigen voeding en fles.

Helaas maakten ze wel steeds teveel voeding klaar voor Mara, waardoor ze snel last kreeg van krampjes. De eerste dag krijgen ze 10 cc per fles en iedere dag gaat dat met 10 cc per fles omhoog. Dus dag 2 20 cc, dag 3 30 cc enz. Tot dag acht, dan is je kraamweek ook voorbij. dan krijgen ze doorgaans tussen de 80 cc en 100 cc per fles en 8 of 7 voedingen. Ze komen dan om de drie á vier uur…Dat is ook per kind weer verschillend, maar dit is wat meestal het geval is. En het maakt dan niet uit welke voeding je gebruikt.

Blijft je kindje dan honger houden, dan kun je bv iets meer water in het flesje doen (de verhoudingen water/poeder kan je op de verpakking teruglezen), bv 10 cc water meer dan wat de verhouding aangeeft. Of (in overleg met het cb) zou je over kunnen stappen naar voeding voor hongerige baby’s. Bij Friso is dat geloof ik de Comfort…Maar goed, dat is allemaal voor als je alweer wat verder bent.

Flessenwarmers heb ik nooit gebruikt, kan ik dus niks over zeggen. tegenwoordig is overal wel een magnetron te vinden :wink:.

Succes met je keuzes en geniet nog van je zwangerschap!

Oh Colle, het zkh heeft dus ook flesjes van Friso…ik dacht dat die kleine flesjes alleen van Nutrilon bestonden. Bij ons in het Flevoziekenhuis hebben ze dus wel Nutrilon.

En ja, die bewaarbus van Friso is een aanrader om te bestellen! :thumbup:

Het eerste flesje van Nikkie…

Volgens mij kreeg mijn zoontje in het ziekenhuis ook Nutrilon. Ik had van tevoren via andere mensen een berg Avent flessen overgenomen. Nieuwe spenen had ik wel gekocht (gewoon die voro 0 maanden). Mijn man heeft toen ik nog in het zkh lag snel voeding gekocht, gewoon eerste de beste die hij zag. Dat was dus Friso. Dus toen we thuis kwamen zijn we daarop overgegaan. Maar hij heeft er nooit last van gehad eigenlijk. Ook bleken de spenen die ik had gekocht helemaal niet te passen op de flessen. Ik had me dus zo goed als niet voorbereid :wink: maar het gaf niks, mijn man kon zo even naar de winkel lopen en de goede spenen halen. De eerste keer thuis hebben we trouwens zo’n flesje uit het zkh gebruikt. Kon ook volgens de kraamverzorgster, maar mag niet vaker gebruikt dan 1 of 2 keer ofzo.

Flessenwarmer hadden we niet, later wel geleend van mijn schoonmoeder, maar ik heb hem nog nooit gebruikt. We gebruiken altijd de magnetron. Wat ik later wel heb aangeschaft zijn een flessenschoonmaker en een afsluitbare literkan, om voor 24 uur voeding te maken, en het in die kan te bewaren.

Oh ja, die spenen…

Wij gebruiken gewoon de speen die wordt meegeleverd bij de fles. Dat is bij de Difraxfles de kers S. De drie-standenspeen wordt wel gebruikt als je baby te snel of te langzaam drinkt.

En wat wij ook veel gebruiken, zijn de voedingsbakjes waar je per voeding de afgepaste hoeveelheid poeder in kunt doen. Deze kan je kopen bij de drogist, de Hema of Prénatal. Maar ik vermoed dat menig babywinkel ze ook zal hebben. Overigens is mijn mening dat die van de Prénatal beter sluiten dan die van de Hema. Zijn verder dezelfde bakjes.

ik had in mijn ziekenhuis tas uitgekookte flessen zitten en heb zelf de voeding mee genomen die wij wouden geven.

je moet eerst voor jullie zelf een keuze maken welke voeding jullie willen geven, en er zijn tegen woordig genoeg huismerk voedingen die goed zijn en stukken scheelt bij 1 kindje al hypo allergeen scheelt 10 euro als je n utrilon of k ruidvat neemt en dat 1 x in de week en als je dan 2 kindjes hebt helemaal.

zelf heb ik glazen flessen die vindt ik zelf het fijnste en zoon lief wil ook niks anders als ik hem nu uit plastic laat drink is het gelijk krampjes.

flessen verwarmer ben je niet echt nodig duurt langer en in de magnetron kunnen 2 flesjes tergelijk in als het moet en in flessnverwarmer niet.

kwa flessen is het gewoon ook een keuze en het gevoel waar jullie je het fijnste bij voelen hoor tegen woordig ook veel goede reacties over die dr brown flessen.

wij hebben dus ons kindje gelijk vanaf het eerste flesje een eigen fles gegeven met eigen voeding (onze dochter wou toen die tijd het ziekenhuis flesje niet moest er van kotsen) en wij hebben hypoallergeen van kruidvat gegeven en in het ziekenhuis wordt nog wel eens snel standaard gegeven.

wens je heel veel succes bij de zoektocht en via google kun je ook site vinden van het vergelijken van de voedingen zowel kwa types als kwa merken.

@littlewonder wrote:

Volgens mij kreeg mijn zoontje in het ziekenhuis ook Nutrilon. Ik had van tevoren via andere mensen een berg Avent flessen overgenomen. Nieuwe spenen had ik wel gekocht (gewoon die voro 0 maanden). Mijn man heeft toen ik nog in het zkh lag snel voeding gekocht, gewoon eerste de beste die hij zag. Dat was dus Friso. Dus toen we thuis kwamen zijn we daarop overgegaan. Maar hij heeft er nooit last van gehad eigenlijk. Ook bleken de spenen die ik had gekocht helemaal niet te passen op de flessen. Ik had me dus zo goed als niet voorbereid :wink: maar het gaf niks, mijn man kon zo even naar de winkel lopen en de goede spenen halen. De eerste keer thuis hebben we trouwens zo’n flesje uit het zkh gebruikt. Kon ook volgens de kraamverzorgster, maar mag niet vaker gebruikt dan 1 of 2 keer ofzo.

Flessenwarmer hadden we niet, later wel geleend van mijn schoonmoeder, maar ik heb hem nog nooit gebruikt. We gebruiken altijd de magnetron. Wat ik later wel heb aangeschaft zijn een flessenschoonmaker en een afsluitbare literkan, om voor 24 uur voeding te maken, en het in die kan te bewaren.

wij mochten hem gewoon gebruiken tot zij op de 50 cc zat…

@Wijnanda wrote:
Oh Colle, het zkh heeft dus ook flesjes van Friso…ik dacht dat die kleine flesjes alleen van Nutrilon bestonden. Bij ons in het Flevoziekenhuis hebben ze dus wel Nutrilon.

Het eerste flesje van Nikkie…

hier hebben ze beide… maar omdat wij friso in huis hebben… gaven ze de friso flesjes…

@Wijnanda wrote:

ik heb er hier nog wel een staan... tegen verzendkosten wil ik hem wel opsturen! :thumbup:

Ik zou even in het ziekenhuis navragen welk merk ze gebruiken en als jij zelf een ander merk wilt gebruiken, zorg dan dat je dat mee neemt…

Ik ben in Nijmegen bevallen en daar “werden ze gesponsord door Nutricia” en dus Nutrilon… Deze voeding bevalt mij goed hoor, maar daar had je dus geen keuze. En ze hadden weggooi flesjes…

En als ik het eerder had geweten (dat bv niet goed ging) dan had ik voor Kruidvat gekozen! Is stukken goedkoper en kwalitatief net zo goed! :thumbup:

En trouwens… van alle merken heb je alle soorten voeding… Hongerig, spugen, darmkrampjes, moeilijk poepen enz… Dus dat heeft niet alleen Friso.

Flesjes, wij zijn begonnen met Avent… Bah wat een rotflesjes vond ik dat. Ze lekten veel en zogen vacuum… Snel overgegaan op Difrax optifles, die kromme, en die bevalt super. Lekt niet bij het drinken, hij ontlucht, en ligt lekker in de hand… Maar ook hiervoor geldt, de één vind dit en de ander dat en dat moet je echt zelf uitvinden wat jij fijn vind. Een kindje drinkt uit de eerste de beste fles die jij geeft, en weigert echt niet. Ze kennen niets anders, toch? Alleen als jij al weken de één gebruikt en dan opeens overgaat in een andere dan kun je een weigering krijgen.

Bedankt voor zover al allemaal voor jullie reacties. Hier kan ik toch wel wat mee.

Natuurlijk zijn meer reacties nog steeds welkom :wink:

@NoortjeP wrote:

@Wijnanda wrote:

ik heb er hier nog wel een staan... tegen verzendkosten wil ik hem wel opsturen! :thumbup:

Zit me ineens te bedenken dat er ook 1 in 1 van die gratis dozen zit. Die wij bij Nikkie gebruikten was stuk gegaan en we hebben nu een nieuwe staan die in 1 van die dozen zat. Weet alleen niet meer welke doos dat was...

ik had een eigenwijze dochter :mrgreen: in het ziekenhuis kreeg ze de kant en klaar flesjes van nutrilon en we dachten thuis "even"op een gewone fles over te gaan, dacht het dus niet he :roll: :mrgreen:

madam wilde alleen die speentjes die op de flesjes uit het ziekenhuis zaten :mrgreen:

dus het ziekenhuis maar gebeld of we pleaaaase een voorraad van die speentjes konden krijgen en dat was geen probleem :thumbup: :thumbup: :thumbup: dus we hebben haar maanden gevoed met een gewone fles van de da met een ziekenhuis speen :lol: :lol: :lol:

dus mijn tip is voornamelijk zorg dat je zelf je flessen en flessespenen bij je hebt en gil heeeeeel hard als ze met 1 van het ziekenhuis aan komen zetten dat die er NIET in mag :lol: :lol: :lol:

@NoortjeP wrote:

En als ik het eerder had geweten (dat bv niet goed ging) dan had ik voor Kruidvat gekozen! Is stukken goedkoper en kwalitatief net zo goed! :thumbup:

En trouwens… van alle merken heb je alle soorten voeding… Hongerig, spugen, darmkrampjes, moeilijk poepen enz… Dus dat heeft niet alleen Friso.

Weet niet of iemand had gezegd dat specifiek Friso verschillende soorten heeft, heb ik niet gelezen. Maar omdat ik wel iets schreef over Friso en over voeding voor bv hongerige baby’s, voel ik me hierbij aangesproken :mrgreen:.

Ik weet overigens dat alle merken dit hebben en idd zijn tegenwoordig alle merken goed en overal zit ook hetzelfde in :thumbup:. Wij kozen voor Friso vanwege de prijs. Kruidvat is idd nog goedkoper. Daar heb ik ook nog over getwijfeld. Mijn ervaring bij de voeding van Kruidvat is alleen dat het vaak niet meer in de schappen lag als ik keek. Kan natuurlijk toeval zijn.

En Friso verkopen ze overal en dan liepen we het risico niet dat het er niet zou zijn als we erom verlegen zaten :wink:.

Overigens hoef je geen extra vitamines in huis te halen wat je bij het geven van bv wel moet doen (vitamine D en K). Deze vitamines zitten namelijk al in de melkpoeder verwerkt. Alleen als ze ouder zijn en ik geloof minder dan 300 cc per dag gaan drinken moet je vitamine D bij gaan geven, maar dat was bij Nikkie pas toen ze ik geloof anderhalf jaar was of mss was ze zelfs nog ouder, dat weet ik niet meer precies.

Nee hoor, niemand noemde specifiek Friso :-* , dus niet persoonlijk aangesproken voelen hoor… :-*

…maar ook niemand noemde een ander merk dan Friso, dus ik dacht, die gooi ik er even in… :mrgreen:

Hoi,

Er zijn al veel tips geweest. Hier zijn we begonnen met de difrax flessen, bij mijn ouste de opti-fles en nu de s-fles. Ze liggen goed in de hand en ze zien er leuk uit vind ik :smiley: Mijn dochterje heeft moeite met drinken en voor haar hadden we de dr brown’s flessen gekocht. Ik heb de smalle variant (1 keer de kleine en 3 keer de grote flessen). Als je interesse hebt mag je ze van me overnemen. Of wie dan ook :stuck_out_tongue: Ze zijn 3 keer gebruikt maar helaas kreeg ze er niets uit. Dit ligt echt aan haar want nog steeds hebben we geen juiste maat speen voor haar.

Gr karin