Vraagjes aan juffen: Citotoets

haha hoef klauw…whatever 8)

even over die cito-toetsen, dat ze ineens moeilijker blijken… dat komt omdat Cito nieuwe toetsen heeft uitgegeven, die voldoen aan de nieuwe normen (lees: de vernieuwde, veeleisendere doelen vanuit de overheid). omdat NL te slecht scoort in het onderwijs moet het niveau omhoog. En dat doen ze o.a. op deze manier. Hogere eisen stellen aan de toetsen. Krijg je direct het effect dat leerkrachten hierop reageren door hun onderwijsaanbod aan te passen (lees: ze gaan meer drillen).

zoiets dus. Is het duidelijk te lezen in bovenstaand verhaal dat ik mijn functie als intern begeleider ga eindigen na dit schooljaar :wink: :mrgreen: hoezo, kind voorop…daar hebben leerkrachten helemaal geen mogelijkheid meer toe op deze manier.

einde cynisch geneuzel van een gedesillusioneerd onderwijskundige 8)

Tja, zo lang er nog heeeeel veel ouders zijn die zeggen dat ze het kind voorop stellen maar ondertussen de rapporten van de inspectie de doorslag laten geven voor hun schoolkeuze blijft deze absurditeit bestaan denk ik.

@hanneke wrote:

Tja, zo lang er nog heeeeel veel ouders zijn die zeggen dat ze het kind voorop stellen maar ondertussen de rapporten van de inspectie de doorslag laten geven voor hun schoolkeuze blijft deze absurditeit bestaan denk ik.

Ja maar kijken de scholen en inspecties hier niet ook te veel naar?

Ik kan vinden dat mijn kind bv ehm, havoniveau is en echt denken dat hij het aankan, maar als toetsen ed het tegendeel bewijzen kan ik toch vechten tegen de bierkaai?

Of begrijp ik je verkeerd… :think:

Dat moet wel want volgens mij zeg ik rare dingen… :think:

@Madre wrote:

@hanneke wrote:

Ik kan vinden dat mijn kind bv ehm, havoniveau is en echt denken dat hij het aankan, maar als toetsen ed het tegendeel bewijzen kan ik toch vechten tegen de bierkaai?

Wat ik bedoel is eigenlijk een beetje het cirkel-effect. Kijk, de inspectie geeft een rapport uit over de school. Komende tijd gaat de inspectie de eisen strenger maken en de lat hoger leggen, omdat het onderwijs in nederland slecht zou zijn.

Onze kinderen zitten op een Montessorischool. Daar werk je nooit volgens het principe: eind groep 5 moet je dit en dat beheersen. Dus wat krijg je daar? Slechte Citoscores, sterk op en neergaande resultaten. Door de inspectie wordt de school daar op afgerekend, want de inspectiedoelen zijn niet gehaald.

Wanneer je als ouder dus heel veel waarde hecht aan dat inspectierapport over die school, kies je die school niet, en ga je voor een andere, die volgens de inspectie wel goed presteert. De school met een matig rapport krijgt dan steeds minder leerlingen, en dus gaan ze noodsprongen maken (lees: hun eigen ideeen overboord gooien) om ook maar aan die eisen te voldoen.

Gelukkig trekken veel Montessorischolen en Vrije scholen zich er niet veel van aan en varen hun eigen koers, en gelukkig zijn er ook nog steeds veel ouders die bewust voor iets heel anders kiezen dan wat de overheid goed vindt, maar het is een negatieve ontwikkeling denk ik.

Beetje vaag verhaal misschien?

@Madre wrote:

@hanneke wrote:
@Madre wrote:
@hanneke wrote:
@Madre wrote:
He…

Altijd vervelend als je daar achter komt… 8)

Heeeeeel vervelend.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat al die sites gemaakt zijn door stadsmensen, die er geen verstand van hebben. Toch??? :angel:

Ik bedoelde meer dat je kind niet hoogbegaafd is… :lol:

Ja, dat is echt een diepe teleurstelling. Maar ik denk dat dat aan school ligt trouwens… :angel:

HAHA…

Ik denk het ook…

Hahaha…Kan je een t-shirt (laten) maken met de opdruk:

I was born smart, but education ruined me

@hanneke wrote:

@Madre wrote:
@hanneke wrote:

Wat ik bedoel is eigenlijk een beetje het cirkel-effect. Kijk, de inspectie geeft een rapport uit over de school. Komende tijd gaat de inspectie de eisen strenger maken en de lat hoger leggen, omdat het onderwijs in nederland slecht zou zijn.

Onze kinderen zitten op een Montessorischool. Daar werk je nooit volgens het principe: eind groep 5 moet je dit en dat beheersen. Dus wat krijg je daar? Slechte Citoscores, sterk op en neergaande resultaten. Door de inspectie wordt de school daar op afgerekend, want de inspectiedoelen zijn niet gehaald.

Wanneer je als ouder dus heel veel waarde hecht aan dat inspectierapport over die school, kies je die school niet, en ga je voor een andere, die volgens de inspectie wel goed presteert. De school met een matig rapport krijgt dan steeds minder leerlingen, en dus gaan ze noodsprongen maken (lees: hun eigen ideeen overboord gooien) om ook maar aan die eisen te voldoen.

Gelukkig trekken veel Montessorischolen en Vrije scholen zich er niet veel van aan en varen hun eigen koers, en gelukkig zijn er ook nog steeds veel ouders die bewust voor iets heel anders kiezen dan wat de overheid goed vindt, maar het is een negatieve ontwikkeling denk ik.

Nee snap hem.

En kico…coooool shirt…Ik zou hem kopen… :lol:

Kico… :lol:

@hanneke wrote:

Wat bedoel je eigenlijk met de laatste alinea?

Want een schoolkeuze is volgens mij nooit volledig gebaseerd op het inspectierapport, je gaat rondkijken, bezoekt een paar open dagen, haalt de schoolgids op. En als je dan nog zou twijfelen, kun je ook het inspectierapport als leidraad gebruiken. Alles om tot een zo goed mogelijke keuze te kunnen komen.

Ik vind het eigenlijk raar dat het hierboven bijna lijkt alsof je je verstand verloren hebt als je het inspectierapport laat meewegen?

Onze kinderen gaan naar regulier onderwijs.

De vrije school in onze gemeente kiest er bijvoorbeeld voor om minder schooluren in te stellen, dat scheelt per dag 1 uur en 15 minuten. 6 uur per week minder naar school, maar wel naast de gebruikelijke vakken ook nog extra tijd voor het werken met de handen en bevorderen van de creativiteit. Ben ik misschien te sceptisch als ik denk dat je dat niet gaat redden, ze halen ongeveer 800 uur onderwijs per jaar tov 1040 ongeveer in regulier onderwijs. Dat soort zaken vind ik echt zorgelijk.

Ik heb gekeken naar de lestijden van de Tiliander, een vrije school in tilburg en daar zijn de lestijden inderdaad ietsje korter. Maar vanaf groep 5 zijn de tijden gewoon hetzelfde als het reguliere onderwijs.

Dat ze minder uren maken in kleuterklassen vind ik helemaal niet belangrijk en de minder uren die ze in groep 3-4 maken vind ik ook niet zo heel schokkend.

Als je het allemaal met bij elkaar optelt is het misschien veel, maar in de regel vind ik het niet zo heel erg ofzo, vooral omdat het niets te maken heeft met de hogere klassen, die tijden. :shifty:

Zoals veel hier weten heb ik op een vs gezeten en al die bijzondere vakken waren juist leuk. Er was genoeg tijd voor de reguliere lessen maar daar werd niet elke keer zo’n issue van gemaakt. Cito’s waren er niet en dat is in mijn ogen maar goed ook.

Ik heb mijn havo gehaald en daarna een HBO-opleiding gedaan. Ik ben heel erg goed terecht gekomen.

Daarbij moest ik ook een tijd op zaterdag naar school. Ook weer uren compensatie.

Ik haak even in op de schooltijden die ik lees.

een vs moet uiteindelijk gewoon zoveel uur les geven als de norm en daar houden ze zich ook aan.

Omdat er altijd een continu rooster is zijn de dagen al meer uur. Er zijn ook minder studiedagen als op reguliere scholen.

Veel kleuters krijgen in meer uren les als wettelijk moet, daarom hebben groepen 1,2, en zelfs 3,4 dan vaker studiedagen.

Bij ons op de vs hebben de kinderen op een lange dag bijv. van 8.25 uur (en de les begint dan dus ook echt 8.25 uur, 8.20 uur gaan ze naar binnen en pas om 14.50 uur is de dag klaar. Dan is er wel pauze maar veel minder als kinderen die naar huis gaan om te eten, dat zijn best lange dagen :wink:

Haak ik weer even in op die uren van het reguliere onderwijs. Maantje wat je schrijft over de schooluren van regulier onderwijs was eerst inderdaad zo, maar de regels zijn een paar jaar geleden veranderd.

In het reguliere onderwijs zijn maximaal 2 studiedagen per jaar. Bij ons op school is dat aan uren maar 1 dag, gezien de ene op woensdag is en de andere op vrijdag. 2 halve dagen. De onderbouw gaat hier net zoveel uur naar school als de bovenbouw. Dat is dus een paar jaar geleden veranderd. Eerst maakten kinderen in de onderbouw minder uren en dan in de bovenbouw meer, maar dat is niet meer. In alle bouwen zijn de uren hetzelfde. De onderbouw heeft ook niet meer dagen vrij. Precies hetzelfde als de bovenbouw.

Sommige scholen hebben dat misschien nog niet helemaal goed doorgevoerd, dat zou kunnen, maar die vrije dagen die een onderbouw eerst vaak had (bijvoorbeeld om de week op vrijdag vrij) dat mag helemaal niet meer.

Nou mijn kinderen zitten op een montesori, dus regulier en maandag is alweer studiedag nummer tig van dit (school)jaar…

Ik denk dat alle scholen het een beetje anders hanteren, zolang ze hun minimaal aantal uren maar halen…

scholen mogen zelf hun uren min of meer indelen maar moeten wel aan een aantal standaart uren voldoen en dat doen vd ook gewoon. Hoe je het indeelt is dan per school verschillend.

Te veel uren mag ook weer niet hoor dus heel ver zal het echt niet uit elkaar liggen :slight_smile:

en over de cito (maar even on topic), bij ons op school wirden cito’'s afgenoemn, vanaf groep 3, 2x per jaar. daar heeft deze school voor gekozen, dat is niet bij alle vs zo. Maar het is ook niet zo bij alle regulieren scholen. Ook zij hebben hier een keuze in.

Overigens weet ik al hoe Mateo het heeft gedaan met zijn cito.

Ik heb ook de vragenboekjes ingekeken.

Sommige vragen vond ik inderdaad wel wat moeilijk. Zoals vier plaatjes van mensen die sport uitoefenen. Daarvan was een een roeiboot en een een kano. Tja… Dan is het gokken.

Hier op school kijken ze echt naar het kind en hoe hij het hele jaar heeft gedaan en daarbij kijken ze ook naar de cito. Zij zien het ook echt als een momentopname…

Ik weet ook al hoe onze zoon de cito’s heeft gemaakt. Wordt ook vermeld in het tussenrapport wat ze voor de voorjaarsvakantie hebben gekregen.

Na de vakantei ook 10 minuten gesprek gehad maar dat ging toch voornamenlijk over ons kind en niet over de toetsen (gelukkig).

Er zijn trouwesn ook best kinderne die schrikken van de cito en die opeens slecht maken terwijl ze de sommen bijv. best kunnen. Ik zou dan toch echt op de leerkracht vertrouwen en niet op de toets.

@Esther75 wrote:

@hanneke wrote:

Wat bedoel je eigenlijk met de laatste alinea?

Want een schoolkeuze is volgens mij nooit volledig gebaseerd op het inspectierapport, je gaat rondkijken, bezoekt een paar open dagen, haalt de schoolgids op. En als je dan nog zou twijfelen, kun je ook het inspectierapport als leidraad gebruiken. Alles om tot een zo goed mogelijke keuze te kunnen komen.

Ik vind het eigenlijk raar dat het hierboven bijna lijkt alsof je je verstand verloren hebt als je het inspectierapport laat meewegen?

Onze kinderen gaan naar regulier onderwijs.

De vrije school in onze gemeente kiest er bijvoorbeeld voor om minder schooluren in te stellen, dat scheelt per dag 1 uur en 15 minuten. 6 uur per week minder naar school, maar wel naast de gebruikelijke vakken ook nog extra tijd voor het werken met de handen en bevorderen van de creativiteit. Ben ik misschien te sceptisch als ik denk dat je dat niet gaat redden, ze halen ongeveer 800 uur onderwijs per jaar tov 1040 ongeveer in regulier onderwijs. Dat soort zaken vind ik echt zorgelijk.

Ik zeg niet dat je perse je verstand verloren hebt wanneer je het inspectierapport laat meewegen.

Ik denk wel dat heel veel ouders de inspectierapporten niet goed kunnen beoordelen en er veel te veel waarde aan hechten. Dat vind ik echt een fout van de overheid.

Natuurlijk kijk je als het goed is als ouder naar veel meer dan alleen het rapport van de inspectie. Maar bijvoorbeeld Montessori-onderwijs en Vrije school-onderwijs kan, indien goed en volgens principe gegeven, nooit voldoen aan de richtlijnen van de overheid. Maar dat maakt deze scholen niet slecht, terwijl de overheid dat in de toekomst wel zo zal gaan beoordelen.

En er zijn vast ook heel veel slechte vrije scholen, en heel veel slechte Montessorischolen, daar twijfel ik niet aan. Maar dat staat natuurlijk een beetje los van de kern van het probleem.