Mijn zoon is nu zijn eerste citotoets aan het doen.
Nu heb ik echt een bloedhekel aan het toetsen van kleintjes maar ik ben aan het zennen en Mateo zei dat hij het helemaal leuk vind dus zennnnnnnn.
Maar ik wil graag weten wat voor soort vragen en dingen er gedaan worden, maar voornamelijk wat er met de uitslag gedaan wordt.
dank…
Hier was gisteren ook de toets voor groep 1. Ik begreep van de juf dat het in delen gaat. Gisteren was rekenen. Ik ben benieuwd. Ik weet ook niet wat ze er allemaal mee doen. wel dat ze kijken naar de ontwikkeling en scores en of er afwijkingen in scores zitten geloof ik, maar hoe en met welke interpretaties weet ik ook niet.
Ik hou ook niet van de cito toets, ik vind dat zo in hokjes stoppen. En je zult maar net je dag niet hebben. we zullen zien wat het brengt…
de meester van mijn dochter zei dat er vooral gekeken word of ze na een bepaalde tijd ook vooruit zijn gegaan.
verder word er niet veel mee gedaan nog.
Hier was het goed maken van de toets wel ook een teken dat ze geen problemen heeft met haar concentratie op school.
terwijl ze daar met zwemmen wel problemen mee heeft.
en dat betekent dus dat het aan het zwemmen ligt en niet aan haar concentratie.
Onze middelste had gisteren ook al een deel van de cito toest gehad.
Dat zijn dan vraagjes zoals:zet een streep onder grootste cirkel of de kleinste of wat volgt er na een bolletje-sterretje-bolletje.
Er is een onderdeel taal en eentje van rekenen.
Ik hecht er zelf niet veel belang aan. Onze oudste scoorde op beide onderdelen een D. Hij was toen 4,5j en kon al lezen en rekenen. Hij had daar gewoon een hekel aan. Snapte ook niet waarom de juf voor zoveelste keer wilde weten of hij groot-klein, ver-dichtbij,… kende. Ze wist toch allang dat hij dat kon dus waarom mijn best doen. Hij sloeg er een slag in of antwoorde zelfs niet eens.
De middelste die vindt het alleen maar leuk en een makkie, dus we zijn benieuwd.
Ik ben er ook geen voorstander van.
http://www.cito.nl/nl/onderwijs/primair%20onderwijs/cito_volgsysteem_po.aspx
Hier kun je vast wel wat vinden…
Hier op school gebruiken ze de Cito om te kijken of hun beeld van het kind een beetje klopt. Toets was dit jaar erg pittig trouwens. Volgens mij zat er ook een fout in, maar dat ga ik nog even nacragen. De kinderen moesten het dier aankruisen wat een hoef heeft, en volgens mijn dochter zou dat de koe zijn. Nou, een koe heeft geen hoeven, dus ze heeft het verkeerd begrepen OF de Cito heeft het verkeerd begrepen
je moet trouwens bij het linkje aan de rechterkant de folder aanklikken. Daar staat alle info in, en ook wat ze in welk jaar krijgen :thumbup:
Brrr, krijg hier als nep-soof-onder-de-sofen echt de kriebels van. Ik hou echt niet van toetsen voor (jonge) kinderen, en als ik dan lees dat het dit jaar erg moeilijk was krijg ik helemaal uitslag…
En waarschijnlijk moet ik gewoon niet reageren, want ik heb er de ballen verstand van maar, rekenen en taal in groep 1? :think:
Wat houdt dat in en wat testen ze dan? En wat moet dat dan zeggen?
Ik heb zelf trouwens wel op een reguliere kleuterschool gezeten en daar vond ik “de werkjes” altijd het leukste, dus ik snap wel dat de meeste kinderen het als gewoon en leuk ervaren.
Mijn zoon vind het nu ook erg leuk om van die oefen-spelletjes-boekjes in te vullen (dingen verbinden, wat is het grootst, kleur alle dingen met een r rood, verbind de cijfers in volgorde, zulke dingen) maar dan niet op school.
Maar ik blijf me er gewoon over verbazen hoeveel erg tegenwoordig op reguliere scholen al van kinderen verwacht wordt. :shifty:
de scholen bepalen dat helaas niet alleen! vooral de oudere kleuterjuffen wensen wel eens dat de kinderen kleuter mogen zijn. Wij worden als juffen verplicht om 16 letters aan te leren in groep 2, de getallen tot 20 te kennen, heen en terug te tellen van 20 naar nul en andersom natuurlijk. Dit is nog maar een klein begin van alles.
Werkjes worden steeds minder gedaan.
en nu de cito. Bij ons op school wordt er wel degleijk wat met de cito gedaan. De cito en de algemene indruk van het kind worden samen genomen. Soms denk je dat een kind weinig beheerst, en dan laat die in de cito zien dat die het wel kan, of juist kinderen die je in de klas mee ziet komen, maar op een schoolse situatie helemaal dichtklappen. Met oog op groep drie gaan wij kijken hoe we diekinderen beter kunnen helpen.
Veel ouders denken dat je score a moet hebben, maar als een kind c of b heeft is het ook prima! wanneer het e of d is, wordt er vaak gesproken over extra begeleiding.
De cito dit jaar is niet moeiijker dan andere jaren. Alleen er is nu een nieuwe cito die dit jaar voor het eerst wordt gebruikt. Hij is dus vernieuwd. AL vind ik em een stuk moeilijker. WIj gaan deze week de rest van de kinderen toetsen, dus ik ben benieuwd hoe het gaat met de kinderen.
Kortom, maak je niet druk zou ik zeggen!
Dank voor al jullie antwoorden.
Ik maak mij zeker niet druk hoor. Mijn kind is een heel gemiddeld kind dus wat betreft zijn score denk ik dat dat wel ok zit.
Het probleem, in mijn hoofd voornamelijk, is gewoon dat ik ze gewoon te jong vind om te toetsen. Ik heb er gewoon niets mee.
Hij heeft vanochtend en vanmiddag wat werkjes en toetsjes gedaan en hij vond het allemaal leuk. Prima…Zolang er geen druk op wordt gelegd is het ok…
@Madre wrote:
Ik maak mij zeker niet druk hoor. Mijn kind is een heel gemiddeld kind dus wat betreft zijn score denk ik dat dat wel ok zit.
Het probleem, in mijn hoofd voornamelijk, is gewoon dat ik ze gewoon te jong vind om te toetsen. Ik heb er gewoon niets mee.
Hij heeft vanochtend en vanmiddag wat werkjes en toetsjes gedaan en hij vond het allemaal leuk. Prima…Zolang er geen druk op wordt gelegd is het ok…
Mijn oudste had nooit door dat hij getoetst werd… het werd namelijk ook niet zo benoemd door de juffen.
Ze gingen gewoon werkjes doen, alleen dan in andere ‘opstelling’ van de tafeltjes. En zo vertelde hij het thuis ook. Ja we hebben werkjes gedaan. Oh wat dan? Nou zo’n blad met dat we streepje moesten zetten onder de koe etc etc.
Voor ik doorhad dat het niet gewoon een werkblad was, maar de citotoets waren we even verder :lol:
Onze middelste zit in groep 1 en is erg leergierig op leesgebied, dus juf biedt (na eerst gewoon materiaal neer te leggen en gelegenheid te bieden) hem nu ook afentoe echt iets aan op speelse manier. Daar zitten dus ook van die invul/lijntrek opdrachtjes bij.
Als hij het daar over heeft straks weet ik dus ook niet of het nou cito is of gewoon een aangeboden werkje.
Hier kreeg je de uitslag van de cito alleen te horen als de uitslag erg afweek van de bevindingen van juf (al zijn er altijd ouders die het persé willen weten wat hun kind nu precies gescored heeft).
Overigens heb ik verder idd ook weinig tot niks met het echt toetsen van kleuters… maar zoals ze het hier hebben aangeboden vind ik het wel prima, helemaal omdat onze kinderen het dus gewoon zien als een werkje en het leuk vinden om te doen.
Nu in groep 3 weet onze oudste wel dat hij echt een toets maakt, bijv. dictee, maar hij voelt zich gelukkig nog niet onder druk gezet daardoor. Laten we dat vooral zou houden :thumbup:
@Madre wrote:
Snap je insteek helemaal…heb een directrice van een school hier ook afwijzend over te test horen praten…maar ja…
Deze of volgende maand krijgt Jo ook een Cito (had kleine hoop dat ze afgelopen week waren, toen was ziek thuis, hihi). Ik meende ergens in de eerste 3 maanden van het jaar ergens.
Ik zat wel in twijfel of we hem moesten ‘voorbereiden’ dat zoiets kon gebeuren. Jo kan niet zo goed omgaan met nieuwe situaties. Er kan van alles gebeuren…zo ook de test niet maken of bevriezen en zomaar wat doen (of ouderwets hysterie of kont tegen de kribbe). Hij is een bekende met bewust andere of verkeerde antwoorden geven (vanuit een andere denkwijze reageren,dan verwacht kan worden van een gemiddeld kind). Kortom…antwoord is dan fout,maar beargumentatie weer goed. En dat zie je niet in zo’n test…daar zijn ze ook niet voor.
Heb besloten Jo helemaal niets te vertellen en het over hem heen te laten komen…horen wel van de klap.
Hij is ofwel oke (wat dan niet raar is) ofwel bijzonder slecht (wat dan verklaarbaar is).
Hoe dan ook…kunnen het toch niet tegenhouden…
De meeste kleuterjuffen hebben zelf ook niets met de cito. Op sommige scholen komt hij al in groep 1. Hier vinden ze dat redelijk zinloos…
Overigens worden hier de oudere kleuters uit de kas gehaald en gaan in de gymzaal werken voor de toets, dat maakt het ‘apart’ voor Jo. Te veel zenuwen, te intense beleving…bevriezing…gebeurt de laatste tijd steeds vaker. Nou ja…zien het wel.
Ben wel benieuwd of en wanneer je meer weet over de toest.
ik denk eigenlijk dat je met je vragen vooral bij de school moet zijn. Zij zijn degenen die bepalen welk gewicht ze aan zo’n toets hangen. Dát de toets gedaan wordt, wordt volgens mij meestal van ‘boven af’ bepaald, maar het is dan aan de school om te kijken wat ze er vervolgens mee doen. Tenminste, zo begreep ik het van een kennis van mij die in het kleuteronderwijs werkt.
Bedenk me door jouw post overigens dat op n’s school die toets ook gedaan wordt, maar ik daar nog nooit iets over gehoord heb, terwijl ie er nu al meer dan een jaar zit. Zijn daar net als bij de grote ‘echte’ groep-8 cito toets vaste periodes voor eigenlijk? Of mag elke school gewoon kiezen wanneer ze hunkinderen toetsen?
@fiep klophout wrote:
ik denk eigenlijk dat je met je vragen vooral bij de school moet zijn. Zij zijn degenen die bepalen welk gewicht ze aan zo’n toets hangen. Dát de toets gedaan wordt, wordt volgens mij meestal van ‘boven af’ bepaald, maar het is dan aan de school om te kijken wat ze er vervolgens mee doen. Tenminste, zo begreep ik het van een kennis van mij die in het kleuteronderwijs werkt.
Bedenk me door jouw post overigens dat op n’s school die toets ook gedaan wordt, maar ik daar nog nooit iets over gehoord heb, terwijl ie er nu al meer dan een jaar zit. Zijn daar net als bij de grote ‘echte’ groep-8 cito toets vaste periodes voor eigenlijk? Of mag elke school gewoon kiezen wanneer ze hunkinderen toetsen?
Als aanvulling wat hier op school verteld is:
De kleuters worden in principe getoetst door een leerling volgsysteem.
Die hanteren de juffen…daarnaast is van boven af de cito…uiteindelijk telt in de weging de observaties van de juffen…niet de uitslag van de cito.
Het kan wel een aanvulling of hulpmiddel zijn voor de juffen.
@fiep klophout wrote:
Er is vastgelegd wanneer ongeveer de cito-toetsen afgenomen moeten worden.
Januari is een flinke toetsmaand, in alle groepen zijn er dan toetsen.
ook mei / juni is zo’n periode.
De cito heeft namelijk b.v. M3 toetsen (midden groep 3), en E3 (eind groep 3). Dus die kunnen niet op andere tijden worden afgenomen.
Hier willen ze niet zeggen wanneer ze toetsen, omdat kinderen zich anders misschien te druk maken, en ouders ook.
Heel leuk, maar vorig jaar hadden we eens een heel drukke week, waarbij AS vrij eh laat naar bed ging steeds en achteraf bleek die week een toetsweek te zijn.
Daar baalde ik toen echt wel van.
Ik wil het wel graag weten van tevoren.
En ter aanvulling: er komen steeds meer middelbare scholen die de toetsuitslagen als doorslaggevend punt nemen voor aanname van een kind. Hier in de Randstad is dat helaas wel degelijk van belang, omdat je bepaalde scholen gewoon niet inkomt met een te lage score…En dan kijken ze ook naar de scores door de jaren heen.
De cito dit jaar is niet moeiijker dan andere jaren. Alleen er is nu een nieuwe cito die dit jaar voor het eerst wordt gebruikt. Hij is dus vernieuwd. AL vind ik em een stuk moeilijker
Ik heb je even geciteerd konijn. Is ie nu wel moeiijker of niet??
De Cito was dit jaar echt duidelijk minder goed gemaakt door de kleuters dan voorgaande jaren. Ik vraag me dan dus wel af wat daarmee gedaan gaat worden door de overheid…
Het toetsen van de woordenschat vind ik overigens wel heel goed. Het is bewezen dat kinderen die veel worden voorgelezen en zelf gaan lezen, en dus een grote woordenschat kunnen opbouwen, beter presteren op school. En het is iets wat ook makkelijk te verhelpen is, en niet altijd iets zegt over de intelligentie van het kind.
Ik denk ook dat heel veel ouders het wel heel erg belangrijk vinden, die toetsen, ookal zeggen ze van niet. Ouders zijn hier vaak boos wanneer de juf niet wil zeggen wat de Cito uitslagen waren. TErwijl wij een Montessorischool zijn, waar die dingen dus echt nauwelijks belang hebben eigenlijk.
Ouders roepen heel hard dat hun kind kind moet kunnen zijn, maar aan de andere kant doen diezelfde ouders er alles aan om hun kind maar zo goed mogelijk te laten presteren, en zij leggen daarmee ook veel druk bij school en de leerkracht.
Ik zeg niet dat diegenen die dat hier nu zeggen dat ook doen, maar je ziet het wel heel vaak…
Voor wat betreft dat laatste stuk Hanneke…
Persoonlijk vind ik het wel fijn op de hoogte te zijn van de prestaties van mijn kind op school. Maakt hij daar een toets,dan vind ik eigenlijk dat dat inzichtelijk moet zijn voor ouders…je hoeft er immers geen conclusies aan te verbinden toch? Het is geen staatgeheim…en als de vrijwilligheid van de test niet ter discussie mag komen te staan,dan mag de uitslag dat ook niet…
Kortom…werk van je kind op school moet besproken worden door de juffen aan ouders…je moet immers wel op komen draven voor elk knutselwerkje (wat ik niet erg vind),maar dan zou zo’n toets ineens niet ter zake doen.
moet ik zeggen dat er hier in het 10min gesprek gelukkig uitgebreid over het kind gesproken word en ook de uitslagen van de testen komen terspraken.
Als een onderdeel wat minder goed is gemaakt word ook besproken wat dat is etc.
Op de school waar ik werk staan de cito uitslagen ook gewoon op de rapporten. Zo is er altijd openheid in wat er gebeurd op school. Het zit eigenlijk zo dat de cito toetsen een soort controle toetsen zijn.
In een klas gebruik je methoden (tenminste op de meeste scholen) en die hebben hun eigen methode-toetsen. Dus bijvoorbeeld heb je “Pluspunt” voor rekenen, dan heb je steeds in de 12e les van het blok (hoofdstuk) een toets die gewoon bij de methode hoort. Die toets gaat dan specifiek over het hoofdstuk waar ze mee bezig zijn.
Naast die methode toetsen heb je ook nog onafhankelijke toetsen. Daarvan is de cito-reeks het bekendst. Van ieder hoofdonderdeel zijn er 2 toetsen per jaar. een m (midden) en een e (eind) toets. De m toets is niet altijd precies op het midden hoor, ze hebben het een beetje verdeeld, zo heb je iedere maand wel toetsen vanaf oktober. Wanneer een toets gegeven hoort te worden staat vast in de cito kalender. Ze doen dat, omdat de toets dat het beste afgelezen kan worden. Ze kijken bij de cito-toetsen naar de gemiddelden van kinderen met die leeftijd. Daarom moet het ook in een speciale maand, ze kijken namelijk naar de maandleeftijd. (hoeveel maanden onderwijs ze dan al gehad hebben)
Eigenlijk kijk je met de cito-toets of een kind op schema zit. 2 schema’s om precies te zijn. Het schema waar volgens de overheid alle kinderen horen te zitten op die leeftijd en het schema van het kind zelf. Wij halen er altijd uit of een kinds “behandelplan” nog klopt. (rotwoord, maar dat is zo’n overheidsterm) Dus heeft het ergens extra aandacht nodig, is het ineens achteruit gegaan, of heeft het juist een sprong vooruit genomen. Heeft de extra aandacht na de vorige toets geholpen etc etc. Echt een controlemoment.
Als er gekke dingen gebeuren, dus een kind wat altijd gemiddeld scoort en dan ineens heel slecht, kijken leerkrachten echt wel naar wat de reden zal zijn Dus hoe het kind die dag was, of het moe was, erg druk of wat dan ook. Het blijft een momentopname en iedere leerkracht hoort er ook zo naar te kijken.
Lang verhaal geworden… Is dit een beetje een antwoord op je vraag???