Vraagjes aan juffen: Citotoets

@hanneke wrote:

En ter aanvulling: er komen steeds meer middelbare scholen die de toetsuitslagen als doorslaggevend punt nemen voor aanname van een kind. Hier in de Randstad is dat helaas wel degelijk van belang, omdat je bepaalde scholen gewoon niet inkomt met een te lage score…En dan kijken ze ook naar de scores door de jaren heen.

Hier zijn ze er juist mee bezig om de cito minder te laten meewegen. Het advies van de leerkracht moet doorslaggevend zijn. Ook zijn er andere eindtoetsen die ook goed bevonden worden en daardoor hoeven sommige kinderen de eindcito niet eens te maken. (het drempelonderzoek telt hetzelfde als de eindcito)

Gelukkig maar dat ze daarmee bezig zijn! Soms moest je echt alles uit de kast halen om scholen ervan te overtuigen dat dat kind het echt wel aankan, maar gewoon een rotcito gemaakt had.

Bij de meeste kinderen klopt de cito echter precies bij het advies wat er al lag. (wij geven ons advies altijd al voor de cito gemaakt wordt)

@hanneke wrote:

Volgens mij zat er ook een fout in, maar dat ga ik nog even nacragen. De kinderen moesten het dier aankruisen wat een hoef heeft, en volgens mijn dochter zou dat de koe zijn. Nou, een koe heeft geen hoeven, dus ze heeft het verkeerd begrepen OF de Cito heeft het verkeerd begrepen :wink:

Een koe is echt een hoefdier :wink: Een evenhoevige om precies te zijn.

Waarom dacht je dat een koe geen hoefdier is???

@angelbaby wrote:

@hanneke wrote:
Volgens mij zat er ook een fout in, maar dat ga ik nog even nacragen. De kinderen moesten het dier aankruisen wat een hoef heeft, en volgens mijn dochter zou dat de koe zijn. Nou, een koe heeft geen hoeven, dus ze heeft het verkeerd begrepen OF de Cito heeft het verkeerd begrepen :wink:

Een koe heeft geen hoef. Je noemt het een klauw :wink:

@hanneke wrote:

@angelbaby wrote:
@hanneke wrote:

Een koe heeft geen hoef. Je noemt het een klauw :wink:

Sorry maar een koe heeft echt een hoef. Om precies te zijn is een koe een evenhoevige, net zoals schapen, geiten, varkens, herten.

Een paard en bijvoorbeeld een nijlpaard zijn oneven hoevige.

Via google vind je het ook meteen :wink:

Ook bij de onderwijsinspectie zijn toetsuitslagen enorm belangrijk. Er wordt wel degelijk gekeken wat scholen doen met Cito-scores die volgens de norm onder de maat zijn. Wanneer een school daar niet veel mee doet, is dat voor de inspectie niet oke. En scholen die onvoldoende scoren volgens de inspectie zijn weer niet populair bij ouders.

Scholen zullen dus wel degelijk gewicht moeten hangen aan een Cito. In onze omgeving komen ze niet terug op toelatingseisen, integendeel. Er komen steeds meer scholen die eisen stellen, waarschijnlijk omdat er hier ook steeds meer ouders komen die te hoog inzetten voor hun kind. :cry:

Op een Montessorischool wordt de individuele ontwikkeling van een kind gevolgd. Je kunt dat dus niet echt afmeten aan een landelijk gemiddelde, tenminste, dat is volgens Montessori natuurlijk vloeken in de kerk…Vandaar dat sommige leerkrachten er heel terughoudend in zijn. Uiteindelijk moeten ze het wel zeggen, maar je krijgt dus meteen weer ouders die beweren dat hun kind een achterstand heeft omdat ze met speling een D scoren, terwijl dat dus heel makkelijk kan bij een Montessorikind.

Beetje lastig om te begrijpen misschien, maar kinderen leren hier op een andere manier dan in het regulier onderwijs.

hanneke: en zo is het dat onze school zeer zwak is omdat die nu onder het landelijk gemiddelde scoort. maar jah, de ene keer heb je een hele sterke groep 8, de ander juist een zwakke.

Al moet ik wel zeggen, dat ze, de leerkrachten, ben zelf inval, er wel meer uit kan halen hoor… sta wel eens zo te kijken :shock: . VOoral als kinderen de stof al beheersen, moeten ze het nog eindeloos maken, dat vind ik grote onzin.

Maar ben die vraag nog niet tegengekomen op de cito. Maar wat een vraag trouwens ook… :wall:

Overigens vind ik hoef bij een paard horen. Ik kom van de boerderij en we hebben het altijd over de klauwen van een koe.

Klopt hoor, een koe heeft echt geen hoef…

Ik weet ook niet of ie er echt zo in stond hoor, ik zal het nog eens aan de juf navragen.

@hanneke wrote:

Ik weet ook niet of ie er echt zo in stond hoor, ik zal het nog eens aan de juf navragen.

en toch vind ik heel wat bronnen op het net (waaribj het natuurlijk de vraag is hoe betrouwbaar ze zijn, maar bv ook het museon noemt het) die de koe onder de hoefdieren schaart. Allicht ligt het aan de definitie van het woord hoefdier? (Het gaat om dieren waarbij de laatste teenkootjes door een hoornige bekleding - de hoef - wordt bedekt.…dus dan kan je het een klauw noemen bij bepaalde dieren, zoals een koe, maar dan blijft het wel een hoefdier :angel: )

@fiep klophout wrote:

@hanneke wrote:

en toch vind ik heel wat bronnen op het net (waaribj het natuurlijk de vraag is hoe betrouwbaar ze zijn, maar bv ook het museon noemt het) die de koe onder de hoefdieren schaart. Allicht ligt het aan de definitie van het woord hoefdier? (Het gaat om dieren waarbij de laatste teenkootjes door een hoornige bekleding - de hoef - wordt bedekt.…dus dan kan je het een klauw noemen bij bepaalde dieren, zoals een koe, maar dan blijft het wel een hoefdier :angel: )

vind ook alleen maar info dat een koe een hoefdier is… weet ook niet hoe je het anders moet noemen eigenlijk. Het is niet alleen een hoef als het 1 doorlopend geheel is zoals bij een paard.
Een hoef is een stuk hoorn dat over de voeten van een dier, als een soort extra grote nagel. Hoefdieren lopen op de toppen van hun voet, alsof ze op hun tenen lopen. De meeste hoefdieren kunnen daarom snel rennen. Dat is maar goed ook, want hoefdieren hebben weinig of geen verdedigingsmiddelen. Ze leven meestal in groepen (kuddes). Als er gevaar dreigt rennen ze weg.
Hoefdieren zijn planteneters. Meestal zijn het dieren die grazen. Sommige hoefdieren, zoals de koe, herkauwen hun voedsel. Paarden en koeien horen bijvoorbeeld tot de hoefdieren, maar ook antilopen, herten, geiten, varkens, schapen, giraffes en neushoorns.

Volgens mijn dochter was de vraag: welk dier heeft een hoef. Niet: welk dier valt onder de hoefdieren :angel:

Mijn dochter had het zeker ook niet geweten als de vraag was: welk dier heeft een klauw, maar kinderen die van de boerderij komen weten dat toch waarschijnlijk wel. Zij kennen het klauwbekappen vast wel, of mond en klauwzeer…Ofzo…

Nogmaals, misschien heeft zij het niet begrepen hoor, en moest het de koe helemaal niet zijn, maar gewoon het paard. Ik zal het eens navragen bij het volgende gesprek.

ALs ik naar de voeten van een koe kijk zie ik toch echt een hoef toch? :think:

Ik zie op het net dat er net zo vaak over hoef als over klauw gesproken wordt. Toch goed dus. He, domme dochter zeg, helaas toch niet hoogbegaafd :wink:

He…

Altijd vervelend als je daar achter komt… 8)

@hanneke wrote:

Ik zie op het net dat er net zo vaak over hoef als over klauw gesproken wordt. Toch goed dus. He, domme dochter zeg, helaas toch niet hoogbegaafd :wink:

die klote koeien ook… :evil:

@Madre wrote:

He…

Heeeeeel vervelend.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat al die sites gemaakt zijn door stadsmensen, die er geen verstand van hebben. Toch??? :angel:

@hanneke wrote:

@Madre wrote:
He…

Heeeeeel vervelend.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat al die sites gemaakt zijn door stadsmensen, die er geen verstand van hebben. Toch??? :angel:

:lol:

Zal eens zoeken wat ik vind over melk… die komt uit een fabriek toch? :angel:

@hanneke wrote:

@Madre wrote:
He…

Heeeeeel vervelend.

Ik bedoelde meer dat je kind niet hoogbegaafd is… :lol:

@Madre wrote:

@hanneke wrote:
@Madre wrote:
He…

Heeeeeel vervelend.

Ja, dat is echt een diepe teleurstelling. Maar ik denk dat dat aan school ligt trouwens… :angel:

@hanneke wrote:

@Madre wrote:
@hanneke wrote:
@Madre wrote:
He…

Heeeeeel vervelend.

Ja, dat is echt een diepe teleurstelling. Maar ik denk dat dat aan school ligt trouwens… :angel:

HAHA…

Ik denk het ook…