Puur uit interesse… ik hoorde vandaag van een kennis dat de Koran minimaal 2 jaar bv voorschrijft/aanbeveelt. Is dat zo…?! Weet iemand dat? Niet dat ik zelf een moslima ben ofzo, maar ik vond het interessant om te horen en vraag me af of dat inderdaad zo beschreven staat?
een oud collegaatje van me heeft , na een zeer moeizame bv-start haar baby gewoon flesvoeding gegeven hoor… en ze is verder vrij strikt met de islam-regels(voor zover die er zijn?)… Ik weet dus niet of het perse zou moeten?
Even opgezocht voor je :-* :
De koran schrijft borstvoeding voor gedurende twee jaar.
Dit bekleedt een belangrijke plaats in de opvattingen over familie bij de islam. Op het collectieve niveau wordt het gezien als dé vorm van contraceptie, die krachtiger is dan alle andere methodes samen.
Maar bij de families zelf is dat niet langer het geval.
Daar wordt borstvoeding niet beschouwd als een relevante methode voor een betrouwbare gezinsplanning.
Het geven van de borst heeft ook een sterke symbolische waarde.
Het statuut van de ‘zoogmoeder’ (een zogende vrouw; dat kan dus ook een voedster zijn) is van die aard dat in de moslimlanden bepaalde wettelijke bepalingen inzake het huwelijk haar de status van natuurlijke moeder toekennen. Kinderen die een dergelijke vrouw heeft gezoogd, worden beschouwd als broers en zussen van haar eigen kinderen.
Zij kunnen om die reden niet met elkaar huwen.
Thanks Bietje :thumbup: :-* !
Letterlijk vertaald uit de Koran…
De moeders dienen hun kinderen 2 volle jaren te zogen, voor wie de zogingsperiode wil volmaken.
En op de vader rust de plicht van het voorzien in hun voedsel en hun kleding, volgens de voorschriften.
grappig eigenlijk. zijn er meer godsdiensten (en voor ik deze vraag afmaakte, ben ik zelf maar gaan zoeken en kwam dit tegen:
Zorgzaamheid
Daarnaast heeft God de vrouw de mogelijkheid gegeven om moeder te worden. Er is niets, dat zoveel betekent voor een vrouw als de kinderzegen. Daarin laat de vrouw iets zien van de Schepper die leven geeft. Ook heeft God de vrouw zo geschapen dat zij haar kinderen borstvoeding kan geven. Als je daar over nadenkt is dat heel bijzonder. Ze geeft haar kind iets uit haar eigen lichaam dat het kind nodig heeft om te leven en te groeien. In Genesis 17:1 noemt God Zichzelf “El Shaddai”, dat in de NBG vertaling wordt weergegeven als “de Almachtige”. Letterlijk betekent het “de God met de vele moederborsten” en er is een Engelse vertaling die dat begrip probeert te vertalen als “the allbreasted One”. Dit is een van de rijkste en diepste afbeeldingen van Gods volmaakte zorgzaamheid. Het laat ook zien dat God niet alleen mannelijke, maar evenzeer vrouwelijke eigenschappen in Zich heeft.
)
ook even puur uit interesse:
faizaa, ben jij moslima? En speelt dat bij jou een rol bij de bv (als in dat je graag die twee jaar wil volmaken omdat dat in de koran staat?)
Hoi Fiep… ja ik ben moslima… en het feit dat de islam 2 jr adviseerd komt me wel goed uit :mrgreen: maar ik moet zeggen dat mijn motivatie niet daarvandaan komt… er zijn meerdere dingen die ik op pik uit de islam waar ik achter sta en sommige dingen die ik toch zwaarder vind en daarom niet doe… dus mijn wens om 2 jr te voeden is niet per definitie daarop gebaseerd… :oops:
Is het niet ook zo dat zogende moeders van bepaalde verplichtingen zijn vrijgesteld? Dat ze niet hoeven te vasten bijvoorbeeld?
Grappig dat er echt twee jaar staat, niet zomaar iets vaags over je kinderen voeden, maar gewoon huppekee twee jaar voeden en geen gezeik .
@lena3 wrote:
Grappig dat er echt twee jaar staat, niet zomaar iets vaags over je kinderen voeden, maar gewoon huppekee twee jaar voeden en geen gezeik.
ja grappig, maar ook lekker frustrerend als je graag de Koran opvolgt in alles, en borsten hebt die niet meewerken, of een kind dat niet meewerkt…vind 2 jaar nogal wat. vraag me af, als de wil er zou zijn, welk percentage dat ook echt vol kan houden?
en ja zogend, menstruerend, zwanger hoeft allemaal niet te vasten.
Ja idd er staat 2 volle jaren… is idd erg duidelijk… en zogende moeders, zwanger hoeven niet te vasten hoewel er maar weinig zijn die gebruik maken van dit privilege… (ik lekker welllll natuurlijk :mrgreen: ) er word dan gezegd jah je mag wel eten maar kom op je moet wel een beetje een bikkel zijn… terwijl ik denk: als ik dit recht heb en het word me makkelijk gemaakt waarom zou ik er dan geen gebruik van maken… :mrgreen:
Zo heb ik in marokko dus niet gevast maar tegen niemand gezegd want mensen vinden dan wel dat je erg makkelijk denkt… de oma van mijn man is doodziek en vast nog steeds terwijl ze dat niet hoeft… dan ben je een bikkel misschien maar ik vind dat een beetje jammer want iets waar je recht op hebt moet je ook zeker gebruik van maken…
@fiep klophout wrote:
@lena3 wrote:
Grappig dat er echt twee jaar staat, niet zomaar iets vaags over je kinderen voeden, maar gewoon huppekee twee jaar voeden en geen gezeik.
ja grappig, maar ook lekker frustrerend als je graag de Koran opvolgt in alles, en borsten hebt die niet meewerken, of een kind dat niet meewerkt…vind 2 jaar nogal wat. vraag me af, als de wil er zou zijn, welk percentage dat ook echt vol kan houden?
en ja zogend, menstruerend, zwanger hoeft allemaal niet te vasten.
Maar na het 2 volle jaren zogen staat er ook:
Niemand word belast dan volgens zijn vermogen Laat de moeder niet geschaad worden vanwege haar kind, noch de vader vanwege zijn kind En wanneer jullie je kinderen door zoogmoeders wilt laten zogen dan rust er geen zonde op jullie, als jullie er een redelijke vergoeding voor geven.
Nu weer even Faizaa…:
Bovendien is het voeden van je kind soenna (dit houdt in dat het aanbevolen is maar niet verplicht) BV is dus ook het beste volgens de koran maar mocht je er schade van ondervinden of lukt het gewoon weg niet dan is er ook geen rede om je schuldig te voelen…
Menstruerend: je MAG absoluut niet vasten
Zogend: je MAG wel maar MOET niet
Zwanger: je MAG wel maar MOET niet
Kijk, en de profeet verzint zoiets niet voor niks hè, wie ben jij dan om te gaan vasten als het niet hoeft van de profeet. De beste man is niet achterlijk :lol: .
ow lena het is dat ik een slecht humeur heb, anders had ik nu onder de stoel gelegen…
maaruh, leg mij eens uit waarom je menstruerend niet MAG vasten en zogend of dragend wel mag kiezen? Ik zou zlef eerder andersom denken :think:
@lena3 wrote:
Kijk, en de profeet verzint zoiets niet voor niks hè, wie ben jij dan om te gaan vasten als het niet hoeft van de profeet. De beste man is niet achterlijk :lol: .
:mrgreen: Slimme kerel he, die profeet… of ehm eigenlijk slimme God… aangezien Hij die regel blijkbaar verzonnen heeft…

@fiep klophout wrote:
ow lena het is dat ik een slecht humeur heb, anders had ik nu onder de stoel gelegen…
maaruh, leg mij eens uit waarom je menstruerend niet MAG vasten en zogend of dragend wel mag kiezen? Ik zou zlef eerder andersom denken :think:
owww jee… heb hier al heel wat discussie over gehad :mrgreen: maar goed… menstruerend dan ben je onrein en dan mag je niet bidden, geen sex en niet vasten… Zogende en zwangere vrouwen zijn zwakker dan normaal aangezien zogen vermoeiend is en zwanger zijn al helemaal… dan heb je de keuze, ligt dus aan je lichamelijke gesteldheid en of je het zelf op kan brengen… maar je MOET wel bidden, zogend of zwanger… en je MAG sex hebben behalve de eerste 40 dagen na de bevalling… :dance: dan moet manlief zijn p*ten thuishouden… :mrgreen:
Oooohh, wat ben ik blij dat ik dit topic geopend heb :mrgreen: !
:mrgreen: jassie… wat een onderwerp he… je MAG je MOET… :roll:
@faizaa wrote:
@lena3 wrote:Kijk, en de profeet verzint zoiets niet voor niks hè, wie ben jij dan om te gaan vasten als het niet hoeft van de profeet. De beste man is niet achterlijk :lol: .
:mrgreen: Slimme kerel he, die profeet… of ehm eigenlijk slimme God… aangezien Hij die regel blijkbaar verzonnen heeft…![]()
God is een vrouw :o :dance: :dance:
Ik heb nooit anders gedacht dan dat God een vrouw is :mrgreen: