Vraagje voor de kippen dames...

Misschien een stomme vraag maar hebben kippen van verschillende soorten een verschil in karakter :think:

Ik ben bang van ze, als ze los in mijn buurt zijnbreekt me het zweet uit :oops: :shifty:

Ja, zeker zijn er rassen die liever en rustiger zijn…

Maar ook daar zitten natuurlijk verschillen in…



Ik heb nu leghennen, niet mooi, maar ohhh zoooo lief :inlove:

Eén ervan die klimt het liefst in me om te kroelen, maar één ervan is ook erg humeurig, die kan nogal eens een pikkerige bui hebben…



Neem nu de grote Brahma, dat zijn echte theemutsen… De orpington waar Nef op aast, is ook zo’n lief ras…

Maar er bestaan ook vechtrassen, dus ja, die zijn minder lief…



Vaak wordt het enthousiastme van kippen gezien als aanvalgedrag en zijn mensen er bang voor, terwijl ze alleen maar eten denken te krijgen :wink:

De Orpington is helaas niet mogelijk. De bruine (Chocolate orpington) waar ik mijn oog op had…de 6 bevruchte eieren alleen al gingen voor meer dan £200 op Ebay weg.



Ik ben nu op zoek naar 3 Rhode Island Red kippen.



Ik heb me aangemeld bij een online kippen forum, en ik hou het internet in de gaten. Er is een boerderij in mijn omgeving die kippen verkoopt, maar die heeft op dit moment geen dieren in de aanbieding. Behalve Jack Russel pups for £160 per stuk! :shock:



Ik zou deze maand naar de kapper gaan, voor het eerst in 5 jaar. Maar dat geld gaat naar de kippen die ik wil kopen. Ik kan mijn haar in een staart gooien, of zelf knippen. Dan ga ik volgend jaar misschien naar de kapper! :lol:

Enne je moet ook een haan kopen he. Echt zooo leuk vond ik het kippen! En dan vooral die haan erbij want die speelde echt zo de baas. Sommige mensen vinden het dan irritant als de haan gaat kraaien maar kom op man, das toch echt leuk hoor. En ik vind het ok zo grappig dat ze 's avonds gewoon zelf naar bed gaan, hop allemaal het hok in want het is bedtijd.

@wannabe keukenprinses wrote:

Enne je moet ook een haan kopen he. Echt zooo leuk vond ik het kippen! En dan vooral die haan erbij want die speelde echt zo de baas. Sommige mensen vinden het dan irritant als de haan gaat kraaien maar kom op man, das toch echt leuk hoor. En ik vind het ok zo grappig dat ze 's avonds gewoon zelf naar bed gaan, hop allemaal het hok in want het is bedtijd.


Ahaha…nee! Het was al hard genoeg werk om Si te overtuigen kippen te nemen!

@Nefarious wrote:

@wannabe keukenprinses wrote:
Enne je moet ook een haan kopen he. Echt zooo leuk vond ik het kippen! En dan vooral die haan erbij want die speelde echt zo de baas. Sommige mensen vinden het dan irritant als de haan gaat kraaien maar kom op man, das toch echt leuk hoor. En ik vind het ok zo grappig dat ze 's avonds gewoon zelf naar bed gaan, hop allemaal het hok in want het is bedtijd.


Ahaha…nee! Het was al hard genoeg werk om Si te overtuigen kippen te nemen!


Maare :angel: als je eitjes koopt weet je toch niet wat erin zit :think: :eh: of zie ik dat als niet kippenkenner verkeerd :angel:

@eisblume wrote:

@Nefarious wrote:
@wannabe keukenprinses wrote:
Enne je moet ook een haan kopen he. Echt zooo leuk vond ik het kippen! En dan vooral die haan erbij want die speelde echt zo de baas. Sommige mensen vinden het dan irritant als de haan gaat kraaien maar kom op man, das toch echt leuk hoor. En ik vind het ok zo grappig dat ze 's avonds gewoon zelf naar bed gaan, hop allemaal het hok in want het is bedtijd.


Ahaha…nee! Het was al hard genoeg werk om Si te overtuigen kippen te nemen!


Maare :angel: als je eitjes koopt weet je toch niet wat erin zit :think: :eh: of zie ik dat als niet kippenkenner verkeerd :angel:




haha…Nee, je hebt gelijk. Ik was ook niet van plan eitjes te kopen om uit te broeden. Ik gaf dat als voorbeeld van hoe duur de Chocolate Orpington is. Zou wel leuk geweest zijn, eitjes uitbroeden en kijken hoe de kuikens geboren worden en opgroeien. Maar met mijn geluk krijg ik 5 hanen en 1 kip. :lol:

Hopelijk kan ik 3 POL kippen vinden (Point Of Lay), die op het punt staan om met leggen te beginnen. Jonger mag ook, dan kunnen ze aan de kinderen en katten wennen.

De Buff Orpington is niet zo duur, maar een RID is stukken goedkoper.



Si maakt het hok in ieder geval groot genoeg voor 5 grote kippen, ook al nemen we er maar 3. Wie weet heb ik ergens nog een beetje geluk en kan ik een lieve Orpington dame op de kop tikken ergens!

Wij hebben ook gewoon kuikens gekregen hoor, geen eieren! Dan moet je bijna een half lab hebben wil je die zelf goed uitbroeden :shock: Is weer een hele andere hobby denk ik :wink:



Die van ons zijn helemaal geintegreerd met de geit, slapen in zijn hok en OP zijn hok :roll: We brengen ze nog steeds elke nacht naar hun eigen stuk en ze springen dan meteen op stok, zijn echt duidelijk nog niet gewend en 100% bekend op het terein. Iemand een idee hoe lang dat duurt?



En waarom dit topic begonnen was, gister was het dus kwart voor 11 dat we gingen kijken en toen zaten ze dus doodleuk OP het dak van het geitenhok :o



Het is wel heel leuk om te zien dat zowel kip als geit elkaar gewoon accepteert. De geit ligt ook soms gewoon een beetje naar ze te kijken, als vermaak zeg maar. En soms word ie een beetje moe van ze, met eten bijv dan duwt ie ze een beetje weg. Erg cute! :inlove:

@wannabe keukenprinses wrote:

Sommige mensen vinden het dan irritant als de haan gaat kraaien maar kom op man, das toch echt leuk hoor. .




Ik vind het echt niet leuk hoor, dat de haan van de overburen om kwart over 4 snachts al begint te kraaien :evil: :twisted:

@klavertje4 wrote:

@wannabe keukenprinses wrote:
Sommige mensen vinden het dan irritant als de haan gaat kraaien maar kom op man, das toch echt leuk hoor. .




Ik vind het echt niet leuk hoor, dat de haan van de overburen om kwart over 4 snachts al begint te kraaien :evil: :twisted:


Nee…daar heb ik een 14 maanden baby en een 7-jarige zoon voor! EN luidruchtige buren. :lol: :lol:



#puk#, als ik later groot ben (en dus die loterij win… :roll: ) dan wil ik ook een paar geitjes, en zwijntjes, en rescue donkeys, en een meer met zwanen en eenden. Nou ja…een kinder boerderij dus! :lol:

Wij hebben ook bewust geen haan genomen voor het gekraai.



Buren verderop hebben twee hanen, en die hoor ik luid en duidelijk om 05:00. Ik erger me er niet aan, maar 100 meter dichterbij (dat zou dan mijn haan zijn) en ik zou gek worden :wink:

Nee geen haan hier! (wij hebben een bok erbij voor het man-vrouw evenwicht) :lol:

:lol: :lol:



Oh ik ben nu zo ongeduldig! Si moet NU het hok bouwen en de ren. En ik wil NU een goede betrouwbare kippen fokker vinden en mijn 3 kipjes halen! :oops:

Ja bij ons is het wel anders want we wonen in een doodlopende straat met een tuin van 45 meter lang en 8 meter breed en de kippies staan achter eh stonden want ze zijn doodgegaan!

@Nefarious wrote:

@eisblume wrote:
@Nefarious wrote:
@wannabe keukenprinses wrote:
Enne je moet ook een haan kopen he. Echt zooo leuk vond ik het kippen! En dan vooral die haan erbij want die speelde echt zo de baas. Sommige mensen vinden het dan irritant als de haan gaat kraaien maar kom op man, das toch echt leuk hoor. En ik vind het ok zo grappig dat ze 's avonds gewoon zelf naar bed gaan, hop allemaal het hok in want het is bedtijd.


Ahaha…nee! Het was al hard genoeg werk om Si te overtuigen kippen te nemen!


Maare :angel: als je eitjes koopt weet je toch niet wat erin zit :think: :eh: of zie ik dat als niet kippenkenner verkeerd :angel:




haha…Nee, je hebt gelijk. Ik was ook niet van plan eitjes te kopen om uit te broeden. Ik gaf dat als voorbeeld van hoe duur de Chocolate Orpington is. Zou wel leuk geweest zijn, eitjes uitbroeden en kijken hoe de kuikens geboren worden en opgroeien. Maar met mijn geluk krijg ik 5 hanen en 1 kip. :lol:

Hopelijk kan ik 3 POL kippen vinden (Point Of Lay), die op het punt staan om met leggen te beginnen. Jonger mag ook, dan kunnen ze aan de kinderen en katten wennen.

De Buff Orpington is niet zo duur, maar een RID is stukken goedkoper.

Ik vroeg me al af hoe je dat met die eitjes wilde doen, haha :lol: ik dacht misschien 1 'gewone' kip kopen die die eitjes dan uitbroedt of zo :angel: ach ja zoals ik al zei ik heb geen verstand van kippen, al ben ik praktisch naast een boerderij opgegroeid...(maar daar kwam ik niet zo vaak, vond het er vies en stinken :roll: toen al geen plattelandskind blijkbaar :lol: )

Nee, een echte boerderij zou ik ook niet willen. Wel een kinder boerderij, maar daar is het belangrijker om het goed schoon en leuk te houden dan bij een veehouder!



Ik hoop dat als de kippen eenmaal ingeburgerd zijn, dat Si over te halen is voor konijntjes. :shifty:

Waarschijnlijk is hij helemaal om als hij eenmaal een eigen eitje heeft gegeten… Dat is zoooooo lekker…



Verstandig dat je geen eitjes laat uitbroeden. Hoe schattig het ook is, de kans op hanen is natuurlijk groot.

Ik kreeg mijn eerste kippen van de buurvrouw hier, een hen met drie kuikens.

Alledrie bleken het hanen te zijn :cry:

Eén daarvan loopt hier nu nog, maar de andere twee heb ik mee moeten leuren om ze kwijt te raken.



1 keer heb ik een nestje voor mijn vriendin uitlaten broeden door 1 van mijn meiden.

Van de 6 eitjes kwamen er 5 uit… Een droomuitkomst: 4 hennen en 1 haan!!!



Maar zo’n geluk heb je niet gauw…

Onze kippen leggen eindelijk eieren, maar blijven ze dit nu doen of gaan ze er van de winter weer mee stoppen?

Ze krijgen geen extra dingen te eten oid. Alleen gemengd granen en een beetje spul om de eierschaal dik te maken.

De meeste rassen minderen of stoppen zelfs in de winter…

Het jaar daarna leggen ze al weer een stuk minder helaas…

Hier zitten er bij mij geen eieren meer in, zijn al 3 jaar… Komend voorjaar wat nieuw bloed in het hok bijzetten :wink:

onze kippen hebben in hun nachthok een lamp, die gaat aan zodra het donker wordt en gaat uit rond tien uur. Zij leggen de hele winter door :think:



ligt misschien ook aan het ras?

Ook, maar hoofdzakelijk aan het licht… Als je dus bijlicht, zoals jullie doen, dan leggen ze door…

Normaal als de dagen korter worden, stoppen ze met leggen.

Door bijlichten zijn de kippen jonger door hun eieren heen. Ze hebben een vast aantal eicellen, als die opzijn, leggen ze geen eieren meer.