Vraagje voor de kippen dames...

Si heeft dus JA gezegt…ik mag kippen houden in onze achtertuin. Ik wil er maar een paar, 3 of 5, niet meer.

We hebben een betonnen schuur waar we meer troep dan tuin spullen hebben staan. Dus tenminste een kwart van de schuur kan het binnehok worden. Met een gat in de muur voor naar buiten.

Er moet dus een ren komen. We hebben 2 katten, en er wonen verschillende katten her en der in aangrenzenden tuinen. Een collega van mij had kippen en zei dat katten geen interesse hebben in kippen. Maar ik wil niet dat we een “Feline-drivethru” worden.

ijn kippen veilig voor katten? Of kunnen we beter een besloten ren maken ipv een ‘open lucht’ ren?

Als we in detuin zijn kunnen ze loslopen,want ze worden geclipped. Maar ik wil ze niet opsluiten als we overdag niet thuis zijn.



Tips, advies?

heb geen tips of adviezen maar even googlen op kippen en katten en je hebt heel veel sites met info :wink:



daar komt deze info ook weg:



Katten



Ook katten en kippen kunnen meestal perfect samen gehouden worden. Vaak zijn de katten bang voor de kippen, eens ze kennis gemaakt hebben met de scherpe snaveltjes en het dominante karakter van sommige individuen. Met kuikens is het wel opletten: zij zijn een te gemakkelijke prooi!

Woehoeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee de kippen komen er!!! :dance: :dance: :dance:





Kippen zijn veilig voor katten hoor. Althans onze poes heeft vrede met onze kippen. Ze loopt er tussen en zit zelfs tussen de kippen water te drinken. :wink:

Hier gaan de kippen ook gewoon “los”. Katten zullen geen probleem zijn… honden wel :frowning: helaas is er hier in de buurt een bloeddorstige hond… als ze eenmaal een kip te pakken hebben gehad :hand:

Si begint te twijfelen, maar Ja is Ja dus hij heeft dikke pech! Het gaat misschien wat langer duren, maar ze komen er.



En bedankt voor de katten ervaringen. Google is handig, maar persoonlijke verhalen zijn vaak beter. Goed om te lezen dat katten en kippen samen kunnen leven.



Dank jullie!!

Kende je deze al?

http://www.schutters.net/kippen/

Ook een soort kok maar dan voor kippenopkomst :lol:

Kun je beter gaan naar http://www.kippenforum.nl Da’s het forum wat afgesplitst is van schuttersnet. Kun je ook meteen evt vragen kwijt.



Ik zou in principe een overdekte ren maken met een deur.



We hebben helaas nog steeds bijna elk jaar een tijdje ophokplicht en dan ben je meteen klaar.

Je kunt dan alsnog daarbuiten een extra stukje afzetten waar ze kunnen scharrelen.



Kippen vinden het niet erg als het overdekt is, misschien zelfs fijner, want als het regent kunnen ze dan buiten blijven… veel kippen houden niet van regen…de MUTSEN!!! :lol:

Oh die ziet er gaaf uit!

Ik zie dat je geen kippegaas hebt gebruikt. Dus ik kan in principe ander soort gaas gebruiken? We keken vandaag naar materialen, en kippegaas is erg duur zag ik.



En allemaal bedankt voor de tips!

Ja, ik heb gewoon dat afrasteringsgaas. Geloof de gaten 5 bij 10 of 4 bij 8 zijn…

Kunnen ze ook nog eens met het koppie erdoor om wat geknoeid eten te eten :wink:

Hier ook geen problemen met kippen en onze 2 katten, vreemde katten komen hier ook en nog nooit last gehad! :thumbup:

Leuk dat er kippen komen! :-*

Si heeft een kippehok op Ebay gevonden, maar we wachten nog even tot de tuin klaar is en hij wat meer overtijd geld binnen heeft.

En ik heb een ras gezien die me erg leuk en lief lijkt. (Orpington)



Ik heb me aangemeld bij een Engelse kippen site, dus ik zal daar al mijn vragen opgooien. Misschien dat zij een ras weten dat goed bij kinderen en katten past. Niet te groot ivbm ruimte (we nemen er 3) en niet te klein ivbm de kinderen en katten.



Ex-leg batterij kippen werd me afgeraden omdat die niet altijd goed met kinderen te mixen zijn. Ik wil dat Noah en later ook Ava veel met de kippen bezig houden.



Oh man…ik heb er zo’n zin in!

Ohh ja, orpjes zijn leuk :inlove: :inlove: :inlove:



Ik heb er ook twee gehad, een grijze en een witte… Zo lief en tam. Ik had ze van een topkweker hier, hij had ze voor de fok afgekeurd, liet zien waarom, maar ik zag geen verschil hoor…



Ik heb nu drie lohman leghennen, niet bijzonder qua uiterlijk, maar zeer lief en lekkere eitjes.

Zaterdag gaan we er twee bijhalen…

Nog een vraagje!!



Hebben jullie fotos van jullie hen-huisjes? Hebben jullie het zelf gebouwd of als bouwpakket gekocht?



Omdat de kippen niet de hele dag vrij rond kunnen lopen moet het buiten gedeelte (run) best groot zijn. Groot genoeg om 3 kippen genoeg vrijheid te geven.

Ik heb al een plaats in de tuin bedacht. En ik hoop dat Si akkoord gaat dat de run langs de gehele lengte van de tuin loopt.



Ik geloof dat de tuin (het gras gedeelte) zo’n 6 of 7 meter lang is, dus de run wordt dan 6 bij 2 meter. Het hok zelf komt op de tegels, dus een extra 3x3 meter woonruimte.



Misschien ben ik wel te ambitious, dus ideeen/adviezen zijn meer dan welkom!!

Het binnenhok hoeft niet zo groot hoor. Het is niet dat ze een balletje gaan slaan oid :wink:

Ik denk dat ons binnenhokje nog geen meter bij meter is. Voor 3 of 4 kippen. Wij hebben het op poten, voor muizen en ander ongedierte (alsof muizen niet kunnen klimmen, maar toch).

Verder kunnen de kippen in de hokjes van de geit als het gaat regenen en ze willen schuilen.



Ik heb even geen foto’s maar er is onlangs een topic geweest waar iedereen zijn foto’s in geplaatst heeft. Moet je even zoeken anders.

Dit is een voorbeeld van een “kleiner” kippenhok







Omdat wij er een groot stuk gras/land bij hebben, hebben wij dus alleen het nachthok gemaakt.

Mijn nachthok zie je op de foto, is denk ik zo’n 1.20 bij 1.50. Groter zéker niet.

Zit 1 stok in langs de langste kant. In het hok heb ik een cementkuip op zijn kop staan met een gat erin. Dat is hun legnest en zijn ze zeer tevreden mee…

Zal kijken of ik er een foto van heb…



http://www.mijnalbum.nl/Foto-IGTULHSA.jpg



Hier werd hij even gebruikt als broedplaats :inlove:

De tuin is er klaar voor. Materiaal voor het hok en de ren krijgen we van de buuf die haar schuur af heeft gebroken, en die een gigantische rol gaas over had. Dus met een beetje geluk en een hoop gehammer hebben we volgende week een kippenhok!



:dance: :dance:



Ik heb er zo’n zin in!

Ha ha, nou maak je borst maar nat!



Die van ons houden ons goed bezig zeg maar :wink:

We hebben er nu 5, en 4 weten goed de weg, maar 1 is echt het heldere licht van het stel :lol: Loopt steeds ergens alleen, gaat door gaas heen en komt niet meer terug, staat voor het hokje en gaat er niet in etc

Maar we genieten er van hoor :wink:

Ik heb nog geen fokker gevonden in de buurt die kippen heeft die tegen de leg aan zitten tegen de tijd dat wij ze willen halen. Legbatterij kippen gaan helaas niet lukken omdat ze agoraphobic schijnen te zijn en niet goed met kinderen/huisdieren overweg kunnen. Dus het worden ‘nieuwe’ kippen zeg maar.

Legbatterijkippen zijn juist vaak heel lief…

Nadeel is dat ze vaak al over de leg heen zijn als ze weggaan bij de legbatterij…

Kennen ze daar geen kleinvee verenigingen??? Daar kunnen ze je vast adressen geven van meerdere fokkers…