Lotte had in het voorjaar steeds erg veel pijn aan haar plassertje, alleen 's avonds. Het zalfje van de huisarts zette geen zoden aan de dijk en vervolgens zijn we bij de dermatoloog geweest. Deze kon niets vinden. Nu zijn we er zelf eigenlijk achtergekomen dat als we haar plassertje, hoe voorzichtig ook en natuurlijk zonder zeep, wassen, heeft ze daar 's avonds in bed altijd heel veel pijn door. Nu spoelen we het daar heel voorzichtig een heel klein beetje om de paar dagen en ze heeft geen pijn meer. Maar ga ik er bewust langs met een washandje, dan is het weer raak! Nu is mijn vraag aan de meidenmoeders, hoe en hoe vaak wassen jullie je dochtertje daar???
Groetjes,
Viratine
Mijn dochter van juli 2005, dus ook net 4 jaar, heeft ook altijd pijn of jeuk op die plek. Als ik haar daar was of afdroog of haar zelf met een washandje laat, zegt ze ook altijd dat het zeer doet. Ze is geen broekenplasser en Sudocreme lijkt te verzachten, maar wat nou de oorzaak is? Ik was haar daar ook niet te vaak (2x per week) omdat ik weet dat het daar zeer doet als ik haar was.
Aan de andere kant lijkt het ook een plezierige gevoelige plek, want (dat proberen we uiteraard te ontmoedigen) ze vindt het ook leuk als naar broer zijn hoofd tussen haar benen duwt.
Ik was overigens alleen met water, ook niet meer met zeepvrije zeep (je snapt waarschijnlijk wel wat ik bedoel) en laat haar zelf ook met de douchekop (waarschijnlijk weer die andere kant, want ze vindt dat leuk) wassen.
Ik vermoed zelf dat ze er zelf vaak aan zit waardoor het pijn doet, maar het ziet er niet geïrriteerd uit.
Ik lees mee met de ervaringen van andere meisjesmama’s.
Ik ben ook benieuwd of het bij meisjes, net als bij jongens, misschien voorzichtig opzij geduwd moet worden tot een bepaalde leeftijd.
Anne klaagde er ook weleens over en nu spoel ik daar met de douche kop het schoon en blijf ik er met wrijfbewegingen af en dat werkt prima.
Hier ook alleen spoelen met de douche en niet meer wassen (met iets er overheen wrijven)…
hier wassen we niet… ze gaat 2x per week in bad en dan “weekt” het aardig schoon :shifty:
Aniek gaat ook uit d’r plaatje als we haar daar wassen.
Maar als het dan toch lijkt te moeten (onderbroekje bv wat viezig en dan denk… nou MOET het toch even) Dan doen we het met een hydrofiel washandje. Dat gaat nog het beste.
Hier ook niet met washandje,die meiden zijn en blijven daar gevoelig…onze meid is nu bijna 8…maar we doen het gewoon met de douchekop…en ze wast dan voorzichtjes zelf met haar vingers zeg maar…door de lipjes heen…dit werkt prima…
Heel af en toe gebruiken we tussendoor eens een babydoekje…ook heel handig…dan gaat het hier goed…
Hier was ik haar ook niet bewust daar… Wel laat ik haar regelmatig na het plassen afdrogen met een stukje vochtig toiletpapier…
Verder weekt ze 1 keer per week in bad…
Ben blij dit allemaal gelezen te hebben
Had al eens in een andere topic zo’n soort vraag gesteld (over afvegen en afdrogen), maar kreeg er geen reactie op en daardoor toch het idee dat het vreemd was :?
Maar niet dus :dance:
Wij wassen iedere avond onze meiden van top tot teen (de ene avond wassen, de andere avond eerst wassen en dan in bad).
Rhodé geeft wel aan dat ik het zachtjes moet doen, maar vind het (waarschijnlijk doordat we het altijd zo hebben gedaan) geen probleem.
Wij wassen trouwens tussen de schaamlipjes. Dus lipjes even ‘open’ maken (tja…hoe noem je dat :think: ) en voorzichtig schoonmaken.
Ik denk dat je goed in de gaten moet houden dat het niet rood of geiriteerd is waardoor ze misschien een schimmeltje oid zou kunnen hebben.
Zo te lezen zijn wij wel uitzondering dat wij de meiden iedere dag wassen, maar ik was me ook altijd voordat ik naar bed ga, en ga dan 's morgens ook weer onder de douche…dus het zit er gewoon in gebakken bij ons
hoi,
ik was mijn dochtertje daar ook niet mer washandje,zelfs de sproeier mag ik er niet bij.Zelf doet ze t wel met de sproeier.Ik kijk wel regelmatig even of alles goed schoon is,zo niet dan neem ik een zwitsal doekje van mn zoontje en maak ik t even schoon!
Als jullie naar mijn onderschrift kijken, zullen jullie wel zien dat het al eeuwen geleden is dat ik mijn meisjes waste !
Dat doen ze uiteraard al jaaaaaaaaren zelf !
Maar: toen ze klein waren en ik hun waste, werd de vagina elke keer meegewassen hoor en ja: ook tussen de schaamlipjes! Dagelijks bad in en van kop tot teen werden ze gewassen en afgespoeld met de doucheslang. Denk dat het goed naspoelen van groot belang is.
Nooit problemen gehad…
Rhodé, voor mij ben je dus zeker geen uitzondering hoor !
Dagelijks zit er hier ook ingebakken. Kan het me andersom niet echt voorstellen.
liefs
Gerda
Wassen doen we elke dag, ook tussen de schaamlippen idd. Gewoon met alleen water en een zacht doekje.
De huid van de vagina is gevoelig en dun, als het rood is en het doet pijn dan smeer ik 's avonds wat vaseline erop en dan helpt bij haar het beste. De volgende dag is het dan meestal stukken minder.
wij houden de douchekop erbij en Luna mag het zelf wassen met haar handjes en dat gaat goed (zet de straal er dan op van schuin boven anders gaat ze staan springen in het bad dat het kieteld :lol:)
voorheen deed ik het weleens schoonmaken met die vochtige doekjes maar dan was het direct pijnlijk en geirriteerd
Onze dochter is nu 4,5 jaar en heeft er nooit over gehad, dat het jeukt of pijn doet, dus zal dan ook wel niet. Aangezien ze 's nachts nog niet droog is, wrijf ik 's ochtends met een billendoekje tussen de beentjes en billen goed schoon. Verder gaat ze 1 a 2 x (afhankelijk van hoe vies ze zich heeft gemaakt) in bad met alleen water en weekt ze lekker schoon.
Onze dochter en zoon hebben allebei last van eczeem en de huisarts (een vrouw met 3 jonge kinderen) zei dat het echt niet nodig was om ze vaker in bad te doen. Voorheen gingen ze wel elke dag in bad 's avonds. Ik moet zeggen het levert wel enorm veel tijdwinst op
ik kom er niet aan…want het kieteld maar ik laat het haar zelf wel goed wassen met een washand… maar verder heb ik haar er nog nooit over gehoord…
@Kroes wrote:
Wassen doen we elke dag, ook tussen de schaamlippen idd. Gewoon met alleen water en een zacht doekje.
De huid van de vagina is gevoelig en dun, als het rood is en het doet pijn dan smeer ik 's avonds wat vaseline erop en dan helpt bij haar het beste. De volgende dag is het dan meestal stukken minder.
Hier net zo en om de avond onder de douche en 1x per week in bad.
Lees met verbazing dat de meesten, die ik hier nu lees, niet tussen de schaamlippen wassen…
Hier wordt ook elke dag haar plassertje gewassen.
Ze heeft heel lang gehad dat het zeer deed. Het is ook snel rood, maar ik ben wel heeel voorzichtig blijven doorwassen.
Toen heb ik haar kleren, met name het ondergoed, eens met parfumvrij wasmiddel gewassen. En sinds die tijd is de irritatie en het klagen over pijn een heel stuk minder. Zodra ik haar ondergoed tussen onze was mee draai, dus met gewoon wasmiddel, is het gelijk mis. Dan mag ik haar daar niet wassen.
hier wordt elke dag gewassen wel hebben wij het wc papier verruild voor natte kandoe doekjes want onze ervaring was dat het ruw wordt na gebruik van wc papier en nu geen problemen
ik was haar daar niet apart met een washand
ze gaat namelijk bijna elke dag in bad en dan wordt het wel goed schoon
gaat ze onder de douche dan spoel ik even extra met de douchekop er langs.
maar niet met de washand en niet met zeep.
ze heeft trouwens nooit last van jeuk of roodheid.
Iedere dag in bad of douche. Ik was haar zelden ook ngo eens apart met
een washand daar…