vraagje aan de avondfleskindjes

Hoe doen jullie dat met tandenpoetsen?

Ik vind dat flesje niet erg (wel gezellig) maar ze wil dat alleen zo lekker half slapend op schoot met een voorleesboekje :inlove: .

En dus NA het tandenpoetsen, badderen enz.

En dat begint me nu toch wel slecht te lijken.

Maar als we het in een andere volgorde moeten gaan doen is het hele knusse waar het om gaat eraf volgens mij :think: :eh: .

Ik heb nu maar de pap in alleen melk veranderd maar dat is volgens mij alsnof slecht toch?

Hoe doen jullie dit?

Ik heb het om jou genoemde reden: die fles afgebouwd, heeft wat pijn en moeite gekost. Nu krijgt ze alleen nog een bidon met water mee naar bed.

Ons ritueeltje is als volgt. In bad, naar beneden, thee drinken en wat fruit, dan tandenpoetsen en naar bed (mama moet meestal even een paar minuutjes bij haar liggen en even de dag doornemen). Maar die bidon met water die moet ik bed.

Tja ik snap eerlijk gezegd niet waarom ze nog een fles krijgt als ik zo eerlijk mag zijn.

Als het voor het knusse is, kan je water nemen en anders zou ik het toch omdraaien (eerst voorlezen met fles en dan tandenpoetsen). Pap of melk maakt denk ik niet heel veel verschil.

Hier is het ritueel als volgt; beneden nog boekje lezen samen op de bank met papa of mama. Dan naar boven (2 keer in de week in bad) pyjama aan, tandjes poetsen, samen al kletsen en de dag doornemend de lampen uit doen en dan d’r bedje in. Geen fles of drinken oid.

Goh wat voel ik me nou streng :lol:

Het was pap omdat ze geen meestal geen avondeten eet.

En nu melk als ze wel een paar happen heeft gedaan.

En ik vind het zelf ook echt GEEN probleem om nog een fles te geven voor de gezelligheid. Het gaat mij puur om de tanden.

We hebben al eens een tijd toen ze wel at geen fles gedaan en dat gaat dan prima.

Het is niet dat het heel veel moeite zou kosten omdat af te leren ofzo.

We vinden het gewoon gezellig zo :slight_smile: .

Dus ik ben alleen benieuwd hoe andere pap/melk-gevers dat doen met tandenpoetsen :wink:

tom krijgt geen pap maar melk en daarna mamamelk :inlove:

maar tandenpoetsen doen we gewoon 2x daags en ik maak me niet druk om de nacht :oops:

de melk is niet zoet en niet zuur dus het zal in mijn ogen wel niet zo’n vaart lopen :shifty:

Nova krijgt ook nog een avondpapfles! lekker samen boekje lezen, flesje drinken en DAARNA tandjes poetsen, das dan wel niet heel gezellig maar ja…ik wil ook geen bruine tandjes (die krijgen ze helaas wel van pap/melkfles!) :hand: !

dus als je wilt blijven flessen savonds (waarom niet…) dan zou ik gewoon een nieuw ritueeltje erbijaan plakken…hier zingt 1 van ons altijd een liedje terwijl we haar tandjes poetsen…ook gezellig toch??

hier ook nog een avond fles om presies dezelfde reden als jou :wink:

eerst ook met pap omdat hij geen avond eten nam nu alleen nog melk.

ik poets zijn tanden en daarna krijgt hij zijn fles mee naar bed, ik ga het nu wel langzaam afbouwen en alleen water geven, omdat hij gewoon nu heel goed eet.

zijn tandjes zien er goed uit en ik poets ze ook wel eens tussen door op de dag omdat hij het leuk vind.

ik maak me er eigenlijk ook niet zo druk om eigenlijk, ze zien helemaal niet bruin oid.

Hier al met 8 maanden niets meer na het avondeten en zonder de fles is het ook gezellig hoor. Eerst in bad, daarna bij papa en mama in het grote bed en gezellig een boekje lezen en dan naar bed. Als hij na het eten nog druk is geweest of het erg warm is, krijgt hij evt. nog wat water. Afbouwen zal wel even wennen zijn, maar minder gezellig is het echt niet hoor zonder fles.

Een fles voor de gezelligheid :think: jaja…meost er wel om lachen

hoor eerlijk gezegd. Hier al een jaar geen fles meer. Tis pure gewenning

die fles en ze hebben het echt niet nodig hoor. Bekertje water

kan ook natuurlijk na het tandenpoetsen. Maar hoe ouder ze

zijn hoe lastiger het af te leren is denk ik.

Ik zou lekker met die fles melk/pap stoppen. Geef dan een bord pap

ef een beker melk na het niet eten 's-avonds. Voor het slapen

tanden poetsen en dan niets meer, beter voor de tandjes :wink:

Ik snap dat gedoe over een flesje 's avonds nooit zo :eh: .

Andere kinderen krijgen nog een beker ranja en een koekje vaak; vraag me af wat beter is…

En ‘klein houden’ vind ik al helemaal zo’n onzin.

Stoppen zou ook geen enkel probleem zijn; als ik vanavond geen fles geef is het ook goed. Het is alleen echt gezelliger MET fles :wink: (ik heb het een paar maanden niet gedaan dus ik weet het verschil :wink: ).

Nee hoor ik zie afgezien van de tanden geen enkele reden waarom zij de dag niet af zou mogen sluiten met wat warme melk!

(zonder hebben we trouwens ook nog een zuivelprobleem want ze drinkt overdag geen melk en toetje hoeft ze meestal ook niet :shifty: ).

NINJA is ze dan niet weer helemaal wakker?

Maaike wordt helemaal rustig van zo lekker liggen; volgens mij zou die weer helemaal fit zijn als ik dan ineens tanden ging poetsen :think: .

Ik zal eens op het pak melk kijken; zitten wel ook suikers in toch? Of zou alleen melk geen kwaad kunnen?

Ik denk eerlijk gezegd dat je het niet-eten 's avonds ook wel een beetje in stand houdt door een fles aan te blijven bieden voor het slapen gaan.

Ook op deze leeftijd weten ze al heel goed hoe dingen in elkaar steken en is het een kwestie van gewenning.

Ze weet heel goed dat als ze niet eet, omdat ze die groente of weet ik veel wat niet lekker vindt (denkt ze he :wink: ) ze toch wel lekker een fles pap krijgt nog en haar maagje alsnog gevuld is.

Ik heb het ook een tijd gehad dat ik een fles melk wilde aanbieden omdat hij zo slecht gegeten had, maar toch niet gedaan want wilde geen gewoonte kweken

ALs hij nu een avond niet eet, jammer dan… bordje weghalen, mag wel een toetje als hij dat wil en dan naar bed met leeg maagje… dit kan zo wel een aantal dagen doorgaan en ineens eet hij dan weer prima

ze zijn nog maar jong, maar zijn zich al echt wel bewust van een hoop zaken. Jullie zitten nu in een cirkeltje van gewoontes, wat eigenlijk doorbroken moet worden

als jullie het gewoon zo willen laten, is het natuurlijk jullie eigen ding… lekker doen… en tja dat tandenpoetsen, ik zou het wel even doen… als ik het maar de borstel paar keer heen en weer

Ik deed na het flesje nog even de tandjes poetsen…Ik kon er ook zo van genieten om nog even zo knus

met elkaar te liggen en dat hij het flesje leeg dronk :inlove:

Nu wil hij hem niet meer, en jet hij is daardoor ook echt niet beter van gaan eten,

dus ik zelf denk dat het niet bij alle kinderen wat mee te maken heeft :wink:

Nova valt er niet echt meer van in slaap, van de fles, dus is het tandenpoetsen ook niet echt weer wakker worden…gewoon iets wat er bij hoort (en met een mooie tandenborstel + zelf uitgekozen tandpasta ook geen strijd, tenminste…meestal niet :wink: )

ze kruipt na het poetsen zelf in bed, we doen het muziekje aan en meestal slaapt ze binnen een kwartiertje (is ook wel eens anders geweest)

Ik heb wel eens getwijfeld of die avondfles er niet ‘af’ moest…maar kzie eigenlijk niet in waarom dat perse zou moeten…gaat vast een keer gebeuren een dezer maanden…we’ll see.

@m@lieke wrote:

Nu wil hij hem niet meer, en jet hij is daardoor ook echt niet beter van gaan eten,

dus ik zelf denk dat het niet bij alle kinderen wat mee te maken heeft :wink:

die van mij is wel een klein draakje die heel goed weet waar hij mee bezig is… dus vandaar dat dat mijn eerste gedachte was

@mamavankirsten wrote:

Ik heb het om jou genoemde reden: die fles afgebouwd, heeft wat pijn en moeite gekost. Nu krijgt ze alleen nog een bidon met water mee naar bed.

hmm hier krijgt nano al tijden geen echte fles meer voor het slapen, maar tegenwoordig wil ie per se wat te drinken mee naar bed. Hij bedelt altidj om melk maar krijgt dat gezien de tandjes niet, dus hij krijgt water, maar wel nog in een flesje. Daar wou ik zo graag vanaf maar wist geen alternatief. Een bidon dus…hmmm, is dat een goed alternatief? En is dat dan meteen niet slecht voor tandjes?

oja, misschien een tip voor bedelende kindjes…

Merijn vraagt de laatste tijd, sinds Xander niet altijd meer de borst krijgt, maar een fles voor het slapen gaan, ook ineens weer om een fles met melk

Weet je wat wij bedacht hebben, wij hebben ‘slaapwater’ in het leven geroepen. Speciaal water voor het naar bed gaan wat alleen grote kindjes en papa’s en mama;s mogen drinken voor het slapen gaan. babies zijn daar nog te klein voor…

zo hebben we het voor elkaar dat hij wat water accepteert :mrgreen:

andere probleem is dat ik bang was dat hij dan in zijn broek zou plassen 's nachts omdat ie dan nog vlak voor het slapen gaan drinkt, maar dat gaat gelukkig goed…

@jet wrote:

oja, misschien een tip voor bedelende kindjes…

Merijn vraagt de laatste tijd, sinds Xander niet altijd meer de borst krijgt, maar een fles voor het slapen gaan, ook ineens weer om een fles met melk

Weet je wat wij bedacht hebben, wij hebben ‘slaapwater’ in het leven geroepen. Speciaal water voor het naar bed gaan wat alleen grote kindjes en papa’s en mama;s mogen drinken voor het slapen gaan. babies zijn daar nog te klein voor…

zo hebben we het voor elkaar dat hij wat water accepteert :mrgreen:

andere probleem is dat ik bang was dat hij dan in zijn broek zou plassen 's nachts omdat ie dan nog vlak voor het slapen gaan drinkt, maar dat gaat gelukkig goed…

gelukkig accepteert nano het water ook wel, al vraagt ie standaard eerst om melk en is ie standaard ‘boos’ als ik met water aan kom. Ik zal um vandaag het geheimpje eens verklappen van het slaapwater :mrgreen:

Dat bedplassen, dat heb ik ook nog in mijn hoofd zitten. Nano is nog niet zinderlijk, ook nog niet een beetje, dus ik geloof dat ik dat tegen die tidj maar bekijk, misschien heeft ie dan al lang niet meer zo veel behoefte aan drinken 's avonds of 's nachts.
"fiep wrote:

Dat bedplassen, dat heb ik ook nog in mijn hoofd zitten. Nano is nog niet zinderlijk, ook nog niet een beetje, dus ik geloof dat ik dat tegen die tidj maar bekijk, misschien heeft ie dan al lang niet meer zo veel behoefte aan drinken 's avonds of 's nachts.

Merijn wil het eigenlijk ook nooit meer hoor, maar ineens laatste paar dagen wel als hij Xander een fles ziet drinken
Merijn is al maanden droog 's nachts, dat was hij nog eerder ;s nachts dan overdag.. gek kind :mrgreen: . Maar pas sinds hij overdag geen luier meer draagt, zijn we de luier ;s nachts gaan uitlaten.. heb er nooit eerder bij stil gestaan om die uit te laten ;s nachts omdat hij overdag nog niet droog was

maar ik vond het wel beetje eng om hem zo kort voor het slapen gaan te laten drinken, maar het is ook maar een half bekertje

Als je die pap wilt handhaven, kun je die misschien vóór het tandenpoetsen geven. En dan na het tandenpoetsen het boekje met een flesje (warm?) water. Op die manier heb je èn maagvulling door de pap, èn een knus momentje vlak voor het slapen gaan. (En waarschijnlijk een overvolle plasluier 's nachts. :mrgreen: )