vraagej voor iemand anders over bv

Vraagje voor mijn zus.

Zij heeft het idee dat haar bv niet genoeg voedinstoffen heeft omdat haar baby van anderhalve week alleen maar hongerig lijkt te zijn.

Ze drinkt 2 borsten leeg en heeft dan nog niet genoeg.

Ze heeft voor de nacht al een keer geprobeert een flesje friso na de bv te geven en de baby viel als een roos in slaap.

Bij de bv blijft ze hongerig.

Ook heeft ze afgekolfde bv 120cc uit een flesje gegeven, maar na dat flesje blijft ze maar happen en zoeken naar meer. Alleen bij friso lijkt ze voldaan.

Het doet ook heel erg pijn bij haar als ze drinkt. Alsof er naalden in haar tepel steken.

Heeft iemand tips? Ze heeft het gevoel de hele dag alleen maar met voeden bezig te zijn.

Ik lees weer niet goed: anderhalve week oud zeg je? Zouden het regeldagenkunnen zijn?

En die naalden in de borst had ik ook: duurde echt zo’n 6 weken(sorry, wil haar niet ontmoedigen :shifty: ). Heb vaak genoeg gedacht ik kap ermee toen ik weer tenenkrommend zat te voeden, maar toen toch doorgezet. Uiteindelijk heeft de oudste 1 jaar v gehad. Bij nummer 2 duurde het overigens nog maar een paar dagen en ik hoop nu bij nummer 3 er nog sneller vanaf te zijn :shifty:

ik denk ook regelen… naalden hier ook gehad, echt wel lang helaas ook.

echte tip…

geen friso geven, maar aan blijven leggen. dan ben je er het snelste doorheen, het kindje heeft meer voeding nodig en dat komt er alleen maar als de productie opgeschroeft word.

Sterkte voor haar, ik vond het zo onwijs moeilijk de eerste paar maandjes… (voor mijn idee werd het pas echt makkelijker toen de hapjes kwamen :wink: )

maar ik voed nog steeds, met veel plezier (5x per dag :angel: )

als ze bv wil blijven geven die friso de deur uit en aanleggen aanleggen aanleggen.

Zo’n kleintje moet alles nog regelen en het lijf van je zus moet het wel aan kunnen maken, maar dat kan alleen als de vraag er is en de kleine dus aanligt.

Bij zo’n klein kindje is het echt niet uitzonderlijk dat ze elke 2 uur komen… zeker onze 2e zat in het begin echt wel op 10/12 voedingen per etmaal.

Door nu de produktie goed op peil te krijgen zal ze ook later als het goed is een betere produktie weten te houden (eerste 6 weken zijn daar gewoon best heel erg belangrijk voor).

Pijn kan ik gelukkig niet over mee praten… enige ‘nare’ wat ik in het begin vond was de toeschietreflex, maar dat gaat gelukkig ook over.

ja aan blijven leggen dat doet ze dan wel, maar de baby drinkt ook nog eens heel erg lang. Dus dan krijg je helemaal het gevoel dat je alleen maar aan het voeden bent.

En de hoeveelheid ligt het niet aan, want nu na anderhalve week kolft ze makkelijk 120 cc.

Die drinkt ze zo leeg en dan wil ze daarna dus nog meer.

Dus is dan de bv nog niet voedzaam genoeg?

mij is altijd verteld dat dat onzin is?

wellicht kan ze anders een langs het weeguurtje gaan? even kijken of haar kindje goed groeit?

Het is gewoon zwaar de eerste maanden, ik vond het enige fijne nu dat ik al “ervaring” had en ik Esmay dus direct helemaal makkelijk zelf kon voeden.

Maar ow ow, ik heb echt voor mijn gevoel afgezien en in mezelf (en bij mijn forumdinnetjes) geklaagd :oops:

niks geks dat ze dus voor haar gevoel alleen maar aan hetvoeden is, is dat al vanaf de geboorte of nu ineens? Bij Esmay duurde het regelen vaak een dag of 2.

ze is nu pas een paar dagen thuis, heeft de eerste tijd in het ziekenhuis gelegen, dus zij kwam op bepaalde tijden daar om te voeden.

Ze was al wel begonnen met kolven zodat in het ziekenhuis de bv ook in flesjes was.

Zouden ze haar daar misschien gewoon hebben laten huilen? Want het lijkt me dat ze in het ziekenhuis geen bv uit flesjes op verzoek zullen geven?

Het lijkt me echt zo vreselijk zwaar dat borstvoeding geven. Het is helemaal niet zo simpel en makkelijk als het vaak gezegd word.

Ik denk wel eens in mezelf dat ik flesvoeding toch wel makkelijker vond als ik haar zo zie.

Nou ben ik zelf wel voor bv en ik zeg haar wel dat ze moet doorzetten en anders morgen het cb moet bellen met haar vragen.

je zou het bijna denken… ik ben echt heel erg voor BV, maar dan wel op verzoek, als de baby niet bij haar was kan dat ook al bijna niet natuurlijk.

niet het CB laten bellen, vaak heeft ze thuiszorg waar ze eventueel kraamzorg van zou gekregen hebben ook wel een lactatiekundige in huis, laat haar die bellen, vaak zit er ook wel een consult oid in je zorgverzekeringspakket. Telefonisch advies word soms ook wel gratis gegeven (bij ons tenminste wel).

Weet je enerzijds is het zwaar, maar het geeft echt heel veel voldoening ook, ik geniet enorm als Esmay zich met haar open handjes naar me toe draait om mijn borst te grijpen en er gretig aan begint te drinken, echt…

Maar de eerste tijd kan best wel heel vermoeiend zijn en ik snap enerzijds ook wel dat veel vrouwen vroegtijdig stoppen, maar het is ook zo jammer, op die manier mis je ook het mooie en kun je het ook niet fijn afsluiten.

Tuurlijk zullen er misschien ook wel vrouwen zijn die het maanden proberen en nooit op dat “genotspunt” uitkomen, dat snap ik wel, maar ik hoor het zo vaak dat vrouwen na een paar dagen, een week of 2 weken stoppen… echt jammer want zo hebben ze later eigenlijk alleen maar negatieve gedachtes bij de BV eraan terugdenkend zeg maar.

Ik hoop dat je zus de kracht vind om door te gaan en ook op het mooie stukje zal komen :-*

ik denk idd echt dat het regeldagen zijn, en dan is het ook logisch dat het kindje nu pas zo vaak komt en in het zh niet. Het is behoorlijk pittig, maar toch idd aanleggen aanleggen, en die friso niet meer geven. Die dagen zijn bedoeld om de veranderde vraag en aanbod op elkaar af te stemmen. Als je je kind dan gaat bijvoeden dan krijgen je borsten nog niet het signaal dat ze meer moeten produceren en zal het kindje zo hongerig blijven.

Dat melk niet voedzaam is, schijnt idd niet te kunnen.

(van borstvoeding.com:

Mijn melk was niet voedzaam genoeg

Ook dat is een fabeltje dat je veel hoort. Maar moedermelk is altijd goed van kwaliteit. Moedermelk die ‘te mager’ is bestaat niet. Wat wel kan gebeuren is dat de baby minder van de achtermelk krijgt dan hij eigenlijk zou willen. De eerste melk die uit de borsten komt bevat vrij veel water. De melk die later uit de borst komt bevat meer vet. Als de baby de borst goed in de mond heeft en zolang mag drinken als hij zelf wil, zal hij aan de achtermelk toekomen. Als er een schema wordt gehanteerd van ‘tien minuten per kant’ dan kan het gebeuren dat de baby niet genoeg achtermelk krijgt, en niet genoeg aankomt.
)

voeden mag in principe geen pijn doen. Dat het op het begin pijn doet, als de melk toeschiet dat is de eerste weken wel normaal, maar dat moet echt ongeveer na een minuut ongeveer weg gaan. Als het dan nog pijn blijft doen, dan is er wslk iets aan de hand. Misschien hapt het kindje niet helemaal goed of zo. Ik zou in dat geval idd een lactatiekundige om raad vragen. Zoals ook al door een ander geopperd was, kan dat idd vaak via je kraamhulp of via het cb.

Fiep over die pijn, ik had het ook, en Esmay lag echt goed, het was net of er met naaldjes geprikt werd ofzo? heel raar.

goed stukje :thumbup:

Bedankt voor de antwoorden.

Ik zie haar morgen denk ik wel dus zal ik het haar laten lezen.

(ik vind het zo jammer dat ze zelf niet actief is op het forum)

De eerste weken clusterde mijn dochter. Met name 's avonds. Dat had ik haar 3-4 uur lang bijna continue aan de borst. Ik dacht eerst ook dat het regeldagen waren. Maar het concentreerde zich vooral in de avond.

http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/melkproductie/clusteren.html

De eerste paar weken is borstvoeding echt investeren.

Je bent bijna alleen maar met voeden bezig.

Maar als het eenmaal goed loopt, heb je er daarna ook profijt van.

over pijn tijdens het voeden schrijven ze op borstvoeding.com:

Het is normaal dat borstvoeding pijn doet

Niet waar!

Hoewel enige gevoeligheid gedurende de eerste dagen betrekkelijk normaal is, mag dit slechts een tijdelijke situatie zijn die hoogstens een paar dagen duurt. Het mag nooit zo erg zijn dat de moeder tegen het voeden opziet. Als het echt pijn doet, is dat niet normaal. Deze pijn is bijna altijd te wijten aan een verkeerde aanlegtechniek. Als pijn aan de tepels na drie of vier dagen niet minder wordt of als deze langer dan vijf à zes dagen aanhoudt, mag dit niet genegeerd worden. Pijn die optreedt na een periode van pijnloos voeden, kan te wijten zijn aan een schimmelinfectie. Korter voeden voorkomt geen zere tepels. De baby van de borst halen om de tepels te laten genezen zou alleen het laatste redmiddel mogen zijn.

de eerste weken had ik mijn dochtertje ook haast constant aan de borst.

en met name savonds, heelrijk clusteren, op tijd naar bed, drinken mee, tv aan. en samen zijn, juul aan de borst en ik genieten.

en ja soms vond en vind ik het ook zwaar, maar het genieten gaf de overhand.

ik kan ook zeggen de vorige twee voedde ik op tijd (dus om de 4 uur) dit was een ramp, zij waren beiden heel onrustig en huilden veel.

nu bij juul op verzoek gevoed en voed nog steeds en het is een ander kind, veel rustiger. (hoeft natuurlijk nie alleen daar aan te liggen)

misschien is het een idee een lactatiekundige in te schakelen.

die prikkels heb ik alleen bij toeschieten. dat duurt maar kort.

Fiep, je hebt helemaal gelijk, ‘officieel’ mag bv geven GEEN pijn doen. Maar mijn eigen ervaring is gewoon anders :think: En ja, ook bij mij heeft een lk mee gekeken en kon niets vinden, wat niet goed was of anders moest… Voor mij voelde het net of de melkkanaaltjes even open moesten gaan staan of zo :think: , of misschien ben ik gewoon een watje :wink: en voelde ik gewoon een pijnlijke toeschietreflex.

Hoe dan ook ben ik het eens met de dames hierboven die zeggen dat bv vooral in de eerste weken heel veel investeren is. Je moet er idd veel tijd, energie en liefde in stoppen, maar dat hoorde er voor mij iig gewoon bij. Er zijn wel eens moeders die denken dat ze na de geboorte bijna net zo door kunnen gaan als daarvoor, of zich bijv. niet realiseren hoe veel tijd en aandacht zo’n kleintje vraagt- ja, dan kan ik me voorstellen dat het wel eens tegen kan vallen hoe veel alleen al de bv van je vraagt :slight_smile:

Overigens weet ik zeker dat het ook mij weer op een gegeven moment tegen gaat vallen: je vergeet dit soort dingen gewoon te gemakkelijk :shifty: Maar als je weet dat het daarna alleen nog maar makkelijker en leuker wordt, kun je het de eerste tijd nog wel volhouden :wink:

Ik persoonlijk vond bv iig veeel en veeel makkelijker dan kv geven. Ik zag dat bij een vriendin van mij: al dat geregel van flesjes uitkoken, zorgen dat je afgekookt water hebt, poeder dat gemorst werd, etc. En als wij een keer spontaan ergens afgesproken hadden hoefde ik alleen wat doekjes en 2 luiers in mijn handtas te stoppen en ik kon weg, haar luiertas zat standaard helemaal volgepropt met voedingsbakjes, flesje1 en flesje2, flesje afgekookt water en ga zo maar door… :shifty:

Ow Eisblume, ik moet zo lachen om je laatste stukje…

ik ben precies zo :mrgreen: kv zou niets voor mij zijn, ik zou alles vergeten :oops: 8)

Ik ben niet echt een pro, maar ik kan wel de ervaring delen die ik heb;

Wat mij betreft doet bv écht geen pijn. Doet het wel pijn (voelde idd felle steken door mijn borst) dan ligt de baby niet goed aangelegd. Ik haalde hem dan los en legde hem opnieuw aan, en daarna was het weer pijnloos.

Verder is mijn bv na 10 dagen gestopt (om verschillende redenen, niet van belang nu). Achteraf gezien liep mijn bv al 4 dagen terug; mijn zoon was niet tevreden, kwam steeds sneller voor de bv en dronk enorm lang.

Toen het stopte en ik een flesje ging geven, viel hij na enkele slokken als een kanon in slaap.

Als ik het destijds had geweten, had ik mijn productie nog kunnen redden met kolven. Dus misschien is het een goed idee als ze naar de voedingen gaat kolven om haar productie op te voeren? Ziet ze gelijk wat eruit komt.

Verder is het inschakelen van een lactatiekundige natuurlijk altijd een optie!

@annette77 wrote:

Ow Eisblume, ik moet zo lachen om je laatste stukje…

ik ben precies zo :mrgreen: kv zou niets voor mij zijn, ik zou alles vergeten :oops: 8)

Oh, ik ben behoorlijk pro bv, maar ook bij mij hebben ze beiden na 5-6md ook wel eens kv gekregen, daarom weet ik wat een gedoe ik dat vond :shifty:

Nou moet ik zeggen dat ik op een gegeven moment gewoon het pak en 2 flesjes op het kdv neergezet heb en de leidsters deden de rest. Thuis dronken zij standaard bv, behalve als ik er dan een keertje niet was of zo… Dus ‘gelukkig’ had ik er weinig ‘last’ van, maar ik moet er echt niet aan denken om 's nachts naar beneden te gaan om daar een flesje te maken :shifty: ik ben dan echt een zombie. Dus hup aan de tiet dat red ik nog net, maar veel meer moet je mij 's nachts niet vragen :lol: :shifty:

PS: dan nog: als iemand er wel voor kiest om kv te geven: prima! Bij mij past het gewoon niet :wink:

@ eisblume: kan mijn verhaal zijn.

dat naar beneden moeten lopen snachts aaargggghhh moet er niet aan denken.

ik zat me van de week al druk te maken, mn bv loopt enorm terug, ik zeg tegen mn man, ooooh dat wil ik niet dan moeten we snachts tuitbekers maken (onze meis wil geen fles).

ff on topic

hoe gaat het nu met de bv bij je zus

@knollie1 wrote:

hoe gaat het nu met de bv bij je zus

Oh ja, daar ging dit topic over, sorry voor de vervuiling :shifty: maar: hoe gaat het idd :think: