Vraag: verschonen poepluier en peuterspeelzaal

Is het wel of niet de taak van de peuterleidsters om een niet zindelijk kindje te verschonen in geval van een duidelijke :sick: poepluier?

In mijn ogen wel :think: , maar waarom vraag je?

Mijn gastouder heeft vandaag mijn oudste bij de peuterspeelzaal opgehaald en ze was nogal boos op de peuterspeelzaal. Ruben had namelijk een hele erge poepluier en de broek en onderbroek waren vies. Volgens haar liep hij al een flinke tijd in de poepluier en zat alles vastgeplakt met rode luieruitslag :? . Zij vond het de taak van de peuterspeelzaal om Ruben te verschonen en ik vroeg me af hoe anderen daar over denken.

Ik moet er bij zeggen dat ik altijd schone kleren, reserveluiers en luierdoekjes in het rugzakje van Ruben doe.

Ik heb zelf nog geen ervaring met de psz maar het lijkt mij gewoon logisch dat als je met kinderen vanaf een jaar of 2,5 werkt je ook af en toe een poepluier moet verschonen :think: Maar ik weet ook van Jasper dat het soms heel snel kan gaan met luieruitslag- net of z’n poep dan heel agressief is of zo :think: Want ik verschoon hem hier thuis toch echt zo gauw hij klaar is en toch heeft ie er soms last van.

Gewoon in de gaten houden en als je het idee hebt dat het (te) vaak gebeurt, gewoon aan de bel trekken. En misschien de volgende keer ‘terloops’ er iets over zeggen zodat je aangeeft dat het je wel is opgevallen, maar dat je er nu nog geen ‘big deal’ van wilt maken :mrgreen: :wink:

Ja natuurlijk is dat 1 van hun taken!!

Ook al liep hij er nog maar net mee, bij flinke poepluiers ruik je het zo en als er dan even geen tijd voor is (doordat de kindjes al worden opgehaald) dan had ik het nog begrepen als ze het even netjes gemeld hadden.

natuurlijk is dat ook hun taak, ik heb in een grijs verleden eens stage gelopen bij een peuterspeelzaal en we verschoonde om 10 uur en zonodig vaker!

Dat is idd een van hun taken, Pepijn die plast nogal veel en als hij rond 11:00 niet verschoond is dan is hij om 11:15 door gelekt dus ja ze moeten wel :wink: als ze geen natte plekken willen. Wij betalen 56,- per maand voor 2 dagdelen in de week dus ik vind wel dat ze dat voor dat geld best mogen doen.

Maar wat raar de ze jou kindje niet verschoond hebben als hij zo erg gepoept had, ik zou er zeker wat van zeggen. Hopelijk is zijn luier uitslag snel over :hug:

absoluut moeten ze dat!

Je laat zo kereltje toch niet zo lopen!!! :hand:

Dus iedereen vindt het tot nu toe gewoon een taak van de peuterspeelzaalleidster. Ik had er tot nu toe nooit over nagedacht of het wel of niet een taak was. Hij heeft jammer genoeg 's ochtends rond een uur of 9 a 10 altijd een poepluier.

En wat betreft de luieruitslag: Ruben krijgt het alleen als hij langere tijd (45 minuten of langer) met een poepluier loopt.

Ik zie het niet eens als een taak, dat horen ze toch gewoon te doen!! :shock: :hand:

Broes ging ook naar de 1e peuterklas op school en toen was hij ook nog niet zindelijk, nou, de kleuterjuf verschoonde hem toen ook, er staat zelfs een luiertafel voor de peutertjes die nog niet zindelijk zijn.

Het is ook wel eens gebeurd dat ze hem ‘vergeten’ waren en toen heb ik er wat van gezegd en ik kreeg een verontschuldiging, dat is nadien niet meer gebeurt.

Je laat een kind niet in een poepluier rondlopen! :wall:

Ik hoop dat het meevalt met de luieruitslag! :-*

Wat ik ook nog wil zeggen is dat ik het erg knap en goed vind van je gastouder dat zij direct de peuterspz heeft aangesproken! :thumbup:

Tuurlijk moeten ze dat doen. Hier werd het bij het intakegesprek trouwens zelf gezegd door de juf “plasluiers verschonen we niet, maar poepluiers wel”. Nou plast ze in die 2.5u ook geen luier helemaal vol, dus dat vind ik logisch. Maar laten lopen met een poepluier, dat kan echt niet hoor :naughty:

Plasluiers niet Vicky? :eh:

Senne plast soms echt wel in een uur een hele luier bomvol hoor … ik zou niet akkoord zijn moesten ze mijn kind ook daarin laten rondlopen want ook van nattigheid kunnen ze luieruitslag krijgen.

:slight_smile:

Hier net als bij Stillewater

Na het fruit-drinkmoment gaan alle kindjes op het potje en worden de luiers verschoond.

@Vicky wrote:

Tuurlijk moeten ze dat doen. Hier werd het bij het intakegesprek trouwens zelf gezegd door de juf “plasluiers verschonen we niet, maar poepluiers wel”. Nou plast ze in die 2.5u ook geen luier helemaal vol, dus dat vind ik logisch. Maar laten lopen met een poepluier, dat kan echt niet hoor :naughty:

Ik vindt dat eigenlijk niet logisch, soms hebben ze binnen een uur echt een volle luier, ik zou daarmee niet acoord gegaan zijn :snooty:

En een kindje met een poep luier laten rondlopen :hand:

Ik vindt het schandalig, goed dat je gastouder er wat van gezegt heeft :thumbup:

Gr mel

Natuurlijk moeten ze dat! Ook plasluiers. Je laat kinderen toch niet bijna 4 uur in dezelfde luier rondlopen?

Plasluiers worden op onze psz niet verschoond (tenzij het te gek voor woorden is), poepluiers daarintegen wel. Ik zie de leidsters vaak zelfs nogeen kindje verschonen vlak voor ze op worden gehaald. Ze hebben bij ons bij de verschoontafel tasjes liggen van de kindjes die niet zindelijk zijn met daarin een luier. Verder hebben hun zelf vercshoonkleren zodat je niet altijd daar een pakketje kleding hoeft te hebben. Anne heeft er wel eens een ongelukje gehad (druppel in dr onderbroek), waarvan ik dacht, tja optrekken en verder lopen, maar hun hadden haar een schone onderbroek aangedaan, erg netjes :thumbup: .

Ik vind dat zeker een taak voor de peuterleidster, als iemand dat niet wil doen, kan ze maar beter een andere baan zoeken toch?

Poepluiers horen nou eenmaal bij kinderen op die leeftijd.

Zo’n vaste verschoonronde vind ik overigens ook wel goed :thumbup: want dan weet je ‘zeker’ dat de kids niet te lang met een volle plasluier lopen :think:

Maar als jij weet dat jouw zoontje pas na 45min luieruitslag heeft, dan zou ik denk ik :twisted: zijn, want 45min een poepluier negeren dat kan ECHT niet :hand: (dat het er niet altijd binnen 5-10min van komt, kan ik me voorstellen, je hebt tenslotte nog andere kindjes rondlopen, maar veel langer is in mijn ogen not done)

Na jullie reacties begin ik inmiddels flink :evil: te worden.

Ik vind het erg moeilijk om zoiets te zeggen :shifty: , dus ik denk dat ik maandag mijn man maar mee moet nemen naar de peuterspeelzaal zodat we het er met de leidsters over kunnen hebben.

Zit er zowiezo aan te denken om mijn jongste naar een andere peuterspeelzaal te gaan doen als die aan de beurt is.

Ruben stond bij een andere peuterspeelzaal ingeschreven, maar vanwege indicatie (voorrang op andere kinderen) en plaatsingsbeleid is hij op deze peuterspeelzaal geplaatst.