Vraag over ruptuur/inknippen

Ik vraag me eigenlijk het volgende af: als je tijdens de bevalling uitscheurt wat scheurt er dan precies? Alleen het buitenste randje van je vagina of ook dieper binnenin je vagina?

Met knippen knippen ze ook door je spierlaag heen…

uitscheuren kan op allerlei manieren. kan enkel in de 'top’laag, maar kan ook dieper naar binnen…

maar uh, wil je dat allemaal wel weten joh?

Iek! Dus naar binnen zeg maar?

Meid, zit je je druk te maken om je bevalling?

Ik kan een klinisch verhaaltje vertellen (dus zonder enge verhalen erbij):

tijdens de geboorte van het hoofdje komt er waanzinnig veel druk op je schaamlippen, schede en perineum (stukje tussen vagina en anus)

Onder die druk van het hoofdje scheur je soms in, en soms wil men ‘gecontroleerd’ beschadigen (omdat je dan niet verkeerd inscheurt -> richting anus) en dan word je ingeknipt.

Dit inknippen gebeurt tijdens een wee en voel je echt niet hoor. En het scheuren voel je ook niet omdat het door de druk van het hoofdje gebeurd.

Het kunnen dus alle lagen ook diepere huidlagen zijn. Bij een totaalruptuur is bijvoorbeeld ook de kringspier beschadigd (maar een totaalruptuur is wel een zeldzaamheid hoor)

Maak je niet druk over het scheuren of knippen, want je kindje moet eruit, en over het algemeen herstelt zo’n wond heel snel en voorspoedig hoor.

Bedankt! Ik maak me om van alles druk (vooral het eventuele gebrek aan pijnstilling) maar om uitscheuren ed. eigenlijk totaal niet. :think:

Was gewoon benieuwd, 't is in ieder geval iets anders dan mijn voorstelling ervan.

Nou …

Quinten was ruim 10 pond bij zijn geboorte.

Wel te verstaan : 5090 gram !

En ja, ik ben dus behoorlijk gescheurd. Ze hadden mij moeten inknippen, maar volgens de VK was daar ‘geen tijd meer voor’, lang verhaal, maar goed. Eindelijk moest ik daarna nog gehecht worden.

Bij de eerste had ik dat ook, was heel vervelend geweest want Jelle moest vanwege zijn zwaarte en groot meteen naar boven voor bloedsuikerspiegel en dan is die hechten het ergste.

Maar bij Quinten viel het reuze mee. Ondanks dat het dubbel zo erg was dan bij Jelle, toch had ik een aardige arts die het moest doen.

Uiteindelijk was het gevolg : het lukte niet, bleef bloeden, moest ik alsnog naar de OK, ruggenprik en hupaskee, hechten maar. Heb daar niks meer van gevoeld, ook niet van de ruggenprik. Voelde me de meeste trotse mama van de hele wereld.

Het was dus wel flink gescheurd bij mij, zeker als ik een derde wil en de zwangerschap loopt zonder complicaties, dan moet ik ECHT geknipt worden, dat is een voorwaarde, loopt hij niet zoals het hoort en bijv. ontlasting gaat nogal een beetje doorlopen zonder dat ik het besef, dan wordt het een keizersnee. Dus ja, toch weer iets om over na te denken.

Maar elke bevalling doet pijn, dat is gewoon zo. De ene meer dan de ander, ligt aan de persoon wat die aankan. Gek is, je ziet mij dit allemaal weer over doen dan naar de tandarts te gaan, dat vind ik nog dubbel zo erg, terwijl je moet bedenken : een kind baren is nog pijnlijker dan de tandarts eigenlijk, maar ik krijg bij een kind krijgen iets prachtigs voor terug en daar doe ik het eigenlijk voor :shifty: Maar bij een tandarst … bah !

Ik denk dat je gewoon moet afwachten, wie weet hoef je helemaal niks en ben je zo klaar :mrgreen:

Succes alvast !

Scheur of knip is niet ‘standaard’ hoor bij een bevalling :wink:

Hier toevallig de vorige keer wel een klein scheurtje. Iets van 2 of 3 hechtinkjes en eerlijk ik heb er niets van gevoeld! Wel een heel snelle bevalling gehad met iets van 3 keer persen. Meestal is een scheurtje ook het gevolg van een snelle bevalling. Alles krijgt niet de tijd om ‘rustig’ op te rekken.

Het is iig niet iets om bang voor te zijn, want geloof me als je eenmaal je kindje op je buik hebt liggen kunnen ze onder de gordel van alles en nog wat doen, daar merk je niets van is tenminste mijn ervaring 8)

Ik heb zelfs niet gemerkt dat de placenta geboren is! :o En ook van het hechten heb ik helemaaaal niets gevoeld :thumbup:

ik kan rhi’s verhaal beamen. ik heb een totaal ruptuur op mijn cv staan, volgens mij de nachtmerrie van menig aanstaande moeder. maar echt, ik was bevallen (alles behalve pijnloos, maar dat is een ander verhaal), en ik belde mijn moeder dat nano geboren was en blabla en dat ik zo naar huis zou gaan. zag de gyn fronsen. bleek dus dat ik een totaal ruptuur had en eerst naar de ok moest. ik vind het nog steeds te bizar voor woorden dat ik dus van onder behoorlijk uh opengescheurd was, en dat ik dat gewoon niet gemerkt heb…

het blijft iets wonderbaarlijks, die hele bevalling…

Bij mij scheurde mijn binnenste schaamlip in de lengte helemaal doormidden (en de scheur begon ergens van binnen), dat kan dus ook nog :lol:

Lotta had nl. haar armpje omhoog, die kwam als superman ter wereld :mrgreen:

Maar ook van die scheur tijdens de bevalling niets gemerkt hoor! Achteraf was het met plassen wel wat minder feestelijk…

Hier ook niets gemerkt van de placenta trouwens, veel te druk met het bewonderen van de kleine dame :inlove:

Oi Fiep totaal ruptuurtje, maar je stemt me positief :mrgreen: hier nl ook kans op want als de vorige bevalling hier al snel ging gaat de volgende ws nog sneller 8)

Enneuh beebiebeer hier ging het plassen makkelijk…ik plaste nl gedurende mijn kraamperiode altijd onder douche. 8) Fijn spoelen met water en voila! Je kunt ook water ernaast zetten maar das net ietsje minder effectief is mijn ervaring. De eerste keer plassen in het ziekenhuis kreeg ik nl ook de douchekop erbij om te spoelen. Maar ik had ook niet zo’n diepe scheur ws als jij dwars door je schaamlip…*ondeugende Lotta heb jij zeg :wink: *

Ik ben zelf twee maal ingeknipt maar heb er niets van meegekregen.

Ze doen het tijdens een wee als je aan het persen bent.

Van de placenta heb ik helaas heel veel meegekregen en dat was geen pretje…veel erger dan de knip :? (De gyn heeft hem eruit getrokken na ruim een half uur terwijl zusterlief op mijn buik lag en ik geen weeen meer had :? :frowning: )

Rhi ik heb bij al mijn kinderen ook maar 2x hoeven persen, maar ben nooit uitgescheurd of iets… het zegt dus niets :wink:

Wel was het de eerste keer best pijnlijk toen het hoofdje stond (het brandde echt vreselijk :? ), maar de keren daarna had ik daar ook geen last meer van. Dusse… dat biedt perspectief, niet? :mrgreen:

Omdat Jasmijn in kruinligging lag wilde ze er ook niet echt soepel uitkomen. Voor zover het ooit soepel gaat :shifty: . Ze hebben me toen ingeknipt en vervolgens heb ik ook nog een totaalruptuur gehad. Ze hebben me toen in de operatiekamer moeten hechten en heb daarvoor een ruggeprik gehad. Al met al vond ikhet best meevallen. Behalve als de ruggeprik uitgewerkt is. Dat doet een paar uur behoorlijk zeer. Maar ze hebben me netje gehecht en het genas erg snel. Heb er nu ook helemaal geen last meer van. Het voelt weer alsof ik 18 jaar ben :oops: :lol: .

10e jij mazzelaar! :o Maar idd het biedt zeker perspectief hier…kan manlief ook niet de geijkte geintjes maken dat het wel ietsje strakker gehecht mag worden :angel: 8)

Miepel oi ondanks de knip dus toch nog uitgescheurd…brrrr.

@fiep klophout wrote:

ik kan rhi’s verhaal beamen. ik heb een totaal ruptuur op mijn cv staan, volgens mij de nachtmerrie van menig aanstaande moeder. maar echt, ik was bevallen (alles behalve pijnloos, maar dat is een ander verhaal), en ik belde mijn moeder dat nano geboren was en blabla en dat ik zo naar huis zou gaan. zag de gyn fronsen. bleek dus dat ik een totaal ruptuur had en eerst naar de ok moest. ik vind het nog steeds te bizar voor woorden dat ik dus van onder behoorlijk uh opengescheurd was, en dat ik dat gewoon niet gemerkt heb…

het blijft iets wonderbaarlijks, die hele bevalling…

ik heb dat dus ook gehad !!, Heb medelijk met je tis echt k*t maarja :stuck_out_tongue:

tis wel een zeldzaamheid ja, ik moest ook naar de O.K. en toen wouden ze mij gelijk daarna naar huis sturen !!

Ik was om 19.22 bevallen en om 00.30 ging ik eindelijk is naar de O.K.

Heb jij er nu npg veel last van??

brrrrrr dit is een onderwerpje dat ik meestal maar mijd… brrrrr!!! :shock: :o :?

Mijn moeder gaf me de tip 't schaamhaar kort te houden, want bij haar was er bij het hechten een haartje tussen gekomen en toen was het gaan ontsteken :S :S :S

Jippo, het kan ook allemaal zonder scheur, knip- en plakwerk hoor! :wink:

Ben zelf best wel snelle bevaller, 1e keer 20 min persen, 2e keer 10 min persen, 3e keer 2 persweeën, 4e keer 1 perswee.

Geen knip of scheurtje te bekennen alle keren!

Bij de volgende maar een vangnet spannen of zo! :mrgreen:

Laat het maar gewoon op je afkomen, het loopt toch altijd anders dan je denkt.

Jippo, ik ben ook ingescheurd maar dat voel je echt niet. Ben ook gehecht zonder verdoving en zelfs dat was bijna niet te merken. (Nou ben ik ook niet heel ver ingescheurd). Ik vond alleen die hechtingen de dagen erna wat vervelend. Het brandt met plassen. Maar ja… als dat alles is!

Bij de eerste ben ik aardig ingescheurd, het ging ook echt heel snel ineens. 3 hechtingen en maanden langs last, zal je de details besparen :wink:

En nu 2 kids in 1 bevalling. De 1e kwam in 3 persweeen en de 2e in 1 perswee ook nu weer ingescheurd. Hechten (3 hechtingen) vond ik erg pijnlijk, ondanks de verdoving, maar verder helemaal nergens last van gehad :thumbup: :thumbup: