Vraag over gastouderopvang

Ik ben sinds kort gastouder. Nu staat er in de overeenkomst tussen vraagouder en gastouder dat als het kindje van de vraagouder ziek is of vakantie heeft je deze uren gewoon moet registreren. Maar andersom als gastouder ziek is of vakantie opneemt geldt dat niet.

Wat vinden jullie hier nu van?

ik vind het een logische regeling. als mijn go ziek is, dan moet ik een andere go zoeken en die betalen. het zou wat gek zijn als ik vervolgens ook mijn eigen go zou moeten betalen.

Hier zijn de regelingen mbt ziekte en vakantie aan de vraagkant iets soepeler dan bij jou; als je 24 uur van te voren aangeeft dat je kind ziek is en dus niet komt, hoef je niet door te betalen, met vakantiedagen is het 1 week van te voren geloof ik.

Ik begrijp uit jouw post dat je het oneerlijk vindt? Je bent als gastouder een soort zelfstandige he? Dus je krijgt iets betaalt als je een dienst verleent. Als door de vraagkant op zeer korte termijn de dienst wordt gecancelled krijg je alsnog betaald, maar anders niet.

Ik weet niet wat ik er van moet vinden.

Ik vang 2 kinderen op in de dagopvang en 1 voor de NSO. Maar 1 baby is met kerstavkantie 2 weken niet aanwezig. In het contract van het gastouderbureau staat dat er dan gewoon doorbetaalt moet worden. Van de ene kant eigenlijk logisch want de vraagouders moet ik eigenlijk gewoon zien als mijn werkgever. En iedere werkgever betaalt zijn werknemers uit, ongeacht de vakanties, vrije dagen of ziekte.

Ik heb net ook even contact gehad met het gastouderbureau en zij zeggen dus dat het een algemene regel is van gastouderopvang, kinderdagverblijven en BSO. Daar is de vraagouder ook gewoon verplicht om door te betalen.

Nu is het zo, dat de ouders van mijn oppaskindje het er niet meer eens zijn met deze regeling. Zij vinden, als ik niet hoef op te passen dan ook geen recht op uitbetaling. Van de ene kant geef ik ze gelijk maar aan de andere kant denk ik dus weer van, je krijgt zelf toch ook van je werkgever betaalt.

Pfffff , moeilijk hoor!

@fiep klophout wrote:

ik vind het een logische regeling. als mijn go ziek is, dan moet ik een andere go zoeken en die betalen. het zou wat gek zijn als ik vervolgens ook mijn eigen go zou moeten betalen.

Hier zijn de regelingen mbt ziekte en vakantie aan de vraagkant iets soepeler dan bij jou; als je 24 uur van te voren aangeeft dat je kind ziek is en dus niet komt, hoef je niet door te betalen, met vakantiedagen is het 1 week van te voren geloof ik.

Ik begrijp uit jouw post dat je het oneerlijk vindt? Je bent als gastouder een soort zelfstandige he? Dus je krijgt iets betaalt als je een dienst verleent. Als door de vraagkant op zeer korte termijn de dienst wordt gecancelled krijg je alsnog betaald, maar anders niet.

Ik bedoel het dus meer andersom, weet niet wat ik van vind dat een vraagouder mij door moet betalen ongeacht vakanties etc

@Robijntje80 wrote:

@fiep klophout wrote:

Ik bedoel het dus meer andersom, weet niet wat ik van vind dat een vraagouder mij door moet betalen ongeacht vakanties etc

ok, dan heb ik je verkeerd begrepen.

De regeling waar jij het hier over hebt, geldt bij ons dus niet (zie eerdere post). Maar bij nano’s kdv geldt het weer wel. En daar geven ze als reden: er wordt een plekje voor hem vrij gehouden en in die tijd kunnen we dus geen ander kindje opvangen. daar vind ik wel wat inzitten. Maar op de een of andere manier vind ik het ook weer logisch dat het bij een gastouder net iets anders werkt.

Het antwoord vanje gob klopt dus niet helemaal; het is misshcien een veel gebruikte regeling (weet ik niet?) maar mijn gob heeft iig een andere regeling.

Die reden geven ze hier ook. Maar waarom vind je een gastouder dan anders als op een KDV? Ik houd in principe toch ook een plekje vrij.

Maakt dan toch niet of je nu gastouder bent of op een KDV werkt

Heb even wat gegoogled en kwam eigenlijk overal bij de algemene voorwaarden van gastouderopvang dit stukje tegen

Moet ik doorbetalen in vakanties of bij ziekte?

Als de opvang door toedoen van de gastouder niet doorgaat - ziekte, vakantie van die gastouder - betaalt u niet door.

Als wij met uw instemming een vervangster regelen betaalt u natuurlijk wel door. Wij geven de opvangvergoeding dan aan de invalster.

Als u zelf ziek bent (of uw kind is ziek) of op vakantie gaat en u laat daarom de opvang niet doorgaan, dan betaalt u wel door. U betaalt namelijk voor de afgesproken beschikbaarheid van de gastouder.

elk gastouder en gastouderbureau hanteren anderen regels,daty is zeer verwarrend zou goed zijn als er vaste regels kwamen voor gastouders met bv soort van cao.

ik zelf ben zelfstandigwerkend gastouders waardoor ik zelf contract heb,wat ouders ondertekenen als ze opvang bij mij afnemen.en apart contract met gastouderbureau met hun regels.

dit geeft duidelijkheid bij mij is het inderdaad zo dat als ik ziek ben,of vakantie heb betalen ouders nooit door.

als gastkinderen niet komen en dit is minimaal week van te voren doorgegeven dan hoeven ouders NIET te betalen.te laat afzeggen houd in wel doorbetalen aangezien ik op zo’n korte termijn geen andere kindjes op vrijgekomen plaatsen kan laten komen.

ik werk zo al heel lang naar ieders tevredenheid,ik reserveer van mijn inkomsten deel voor als er onverwachts minder kindjes komen,en voor als ik zelf ziek wordt(gelukkig nooit om handen gehad werk meestal gewoon door)

Tja, het zijn de voorwaarden die ook in het contract staan dus jouw vraagouders hadden daar van te voren gewoon van op de hoogte kunnen zijn.

Dat zij het er niet mee eens zijn is natuurlijk ook niet jouw probleem, maar dat van hen en dat zouden ze dan moeten opnemen met het gob.

Als ik ziek ben of vakantie heb, dan krijg ik niks. Als mijn gastkindje ziek is dan factureer ik gewoon de normale uren. Als mijn vraagouders vakantie hebben (en dat weet ik gewoon van te voren) dan factureer ik 5 uur standaard (per week)

@Frischling wrote:

Tja, het zijn de voorwaarden die ook in het contract staan dus jouw vraagouders hadden daar van te voren gewoon van op de hoogte kunnen zijn.

Dat zij het er niet mee eens zijn is natuurlijk ook niet jouw probleem, maar dat van hen en dat zouden ze dan moeten opnemen met het gob.

Als ik ziek ben of vakantie heb, dan krijg ik niks. Als mijn gastkindje ziek is dan factureer ik gewoon de normale uren. Als mijn vraagouders vakantie hebben (en dat weet ik gewoon van te voren) dan factureer ik 5 uur standaard (per week)

Maar dan is het natuurlijk wel zo dat de vraagouders daadwerkelijk alleen de gerigistreerde uren vergoed krijgen van de belastingdienst. Dus dat betekent dan ook dan ze aan het eind van het jaar kinderopvangtoeslag moeten terug betalen. Bijv als jij een kindje voor 20u per week in de opvang hebt heb je een contract van 80u per 4 weken, dit is ook bij de belastingdienst geregistreerd. Dus als met alle vakanties en ziekte van de vraagouder (oppaskindje) de uren niet worden geregistreerd houdt dat in dat je dus voor al die dagen niet vergoed krijgt. Dus dan komt het in principe toch op hetzelfde neer? Zijn ze hun deel net zo goed kwijt van de toeslag.

Ik weet niet hoe dat precies zit. Ik weet alleen, dat ik alle uren specifiek moet factureren. Ik moet bepaalde codes gebruiken bij bijvoorbeeld ziekte of vakantie.

Ja ik het gelezen bij de gastouderacademie waar ik bij aangemeld ben. Er ontstond daar zelfs een hele discussie over het niet of wel doorbetalen bij vakantie en ziekte van VO.

Ze zouden idd alle regels gewoon gelijk moeten maken. Dan krijg je ook geen scheve gezicht, toch?

Ik vind het heel normaal dat ik word doorbetaald in geval van ziekte of vakantie van de vraagouder. Ik ben namelijk altijd beschikbaar en als er ineens uren wegvallen, dan heeft dit consequenties voor mijn loon. Dus als ik het niet op tijd weet (een week eerder) dan breng ik alle afgesproken uren in rekening. Ik stel namelijk mijn agenda ook af op mijn oppasuren (verloskundigenbezoek, tandarts, CB, afspraken met familie, andere gastkinderen, meehelpen op de psz etc.)

Die gastouderacademie, daar ben ik al een tijdje niet geweest, viel me wat tegen. Zal nog eens gaan kijken.

@Frischling wrote:

Ik vind het heel normaal dat ik word doorbetaald in geval van ziekte of vakantie van de vraagouder. Ik ben namelijk altijd beschikbaar en als er ineens uren wegvallen, dan heeft dit consequenties voor mijn loon. Dus als ik het niet op tijd weet (een week eerder) dan breng ik alle afgesproken uren in rekening. Ik stel namelijk mijn agenda ook af op mijn oppasuren (verloskundigenbezoek, tandarts, CB, afspraken met familie, andere gastkinderen, meehelpen op de psz etc.)

Die gastouderacademie, daar ben ik al een tijdje niet geweest, viel me wat tegen. Zal nog eens gaan kijken.

Dit zijn afspraken die idd in het contract vermeld staan. Ik vind het als vraagouder ook niet meer dan normaal dat ik de uren doorbetaal als ik minder dan een week van tevoren doorgeef dat mijn kind niet komt en dat ik tijdens mijn vakanties die ik ver van tevoren al doorgeef wel de 5 uur doorbetaal die ik aangegaan ben. Voordeel is dat als ik het in mijn hoofd haal Yanniek volgende week 5 uur naar de go te brengen, zij ook de tijd zal moeten vrijmaken (want daar betaal ik tenslotte voor, het is een wederzijdse verplichting). Idd het is niet jouw probleem als de vraagouder er niet mee akkoord gaat, je kunt ze het beste naar het gob terugverwijzen. Zorg dat jij dit conflict niet met ze aangaat, maar schakel evt. je tussenpersoon in.

Klopt, maar dan wel als je het als vraagouder op tijd doorgeeft (weer die week vind ik dan redelijk)

Anders zou je altijd de dagen vrij moeten houden (en thuis moeten blijven) omdat de vraagouder vakantie heeft maar misschien toch het kindje wil brengen.

Maarre: dinsdag ben ik helemaal beschikbaar hoor;-)

@Frischling wrote:

Klopt, maar dan wel als je het als vraagouder op tijd doorgeeft (weer die week vind ik dan redelijk)

Anders zou je altijd de dagen vrij moeten houden (en thuis moeten blijven) omdat de vraagouder vakantie heeft maar misschien toch het kindje wil brengen.

Maarre: dinsdag ben ik helemaal beschikbaar hoor;-)

Dinsdag hoeft niet :-* . En tuurlijk is het logisch dat dat op tijd gevraagd wordt :stuck_out_tongue: . Ik bedoelde vooral aan te geven dat de vraagouders ook moeten inzien dat het voor hun voordelen heeft, dat ze iedere week op opvang kunnen rekenen. Want als zij niet verplicht zijn te betalen, is de gastouder niet verplicht iedere week opvang te bieden, die gevraagd wordt buiten de vakanties. Oftewel als de vraagouder over een week opvang nodig heeft, kan de go niet zomaar zeggen dat ze die week geen zin heeft :slight_smile: .

Jawel hoor, maar dan zou ze die 5 uren wellicht niet kunnen/mogen schrijven.

Ik bedoel: als ik (onvrijwillig) een week vakantie krijg omdat mijn vraagouders vakantie nemen en ik besluit daarop om in die vrije week dan een dag op familiebezoek te gaan in Vught, dan is het een beetje raar om een week van te voren toch nog gebeld te worden voor opvang en dan niet te kunnen zeggen: ik kan niet (ik wil altijd wel namelijk…haha)

Over die 5 uren kan je dan nog discussieren (ik zou daar niet moeilijk over doen) maar ik weet zo niet zeker of het dan ook wel helemaal terecht is dat de gastouder die 5 uren dan toch niet mag schrijven.

Daar ga ik nog even op “voelen”:wink:

(Leuke verjaardag gehad en kaartje gekregen??)

@Frischling wrote:

Jawel hoor, maar dan zou ze die 5 uren wellicht niet kunnen/mogen schrijven.

Ik bedoel: als ik (onvrijwillig) een week vakantie krijg omdat mijn vraagouders vakantie nemen en ik besluit daarop om in die vrije week dan een dag op familiebezoek te gaan in Vught, dan is het een beetje raar om een week van te voren toch nog gebeld te worden voor opvang en dan niet te kunnen zeggen: ik kan niet (ik wil altijd wel namelijk…haha)

Over die 5 uren kan je dan nog discussieren (ik zou daar niet moeilijk over doen) maar ik weet zo niet zeker of het dan ook wel helemaal terecht is dat de gastouder die 5 uren dan toch niet mag schrijven.

Daar ga ik nog even op “voelen”:wink:

(Leuke verjaardag gehad en kaartje gekregen??)

Hmmm ik denk dat we hier nog aardig over in discussie zouden kunnen raken…laten we dat maar niet doen 8) . Ik bedoelde trouwens dat de GO niet zomaar ineens kan besluiten een vast afgesproken dag niet op te passen omdat ze die week geen zin heeft en dan wél uren mag schrijven. Zou raar zijn als de vaste dag ineens een week de GO niet zou kunnen voor de vraagouder, maar de GO voor die week wel de uren mag schrijven. Het is een wederzijdse verplichting. Ik ben van mening als de GO een hele week niet kan, zij geen uren mag schrijven. Je betaald voor afgenomen diensten, beíde partijen moeten kunnen rekenen op elkaar, de VO net zo goed op de GO als andersom. Ach het lukt me niet om dat helemaal helder te verwoorden geloof ik…

Jaaa geweldig kaartje, top! J. zei al, je kan pcies zien dat hij zich daar helemaal thuis voelt! Hij staat hier bij de computer, geweldig leuk hahaha!

Robijntje, heb je al contact gehad met het GOB? Wat zeiden die verder hierover? Volgens mij kunnen jouw vraagouders er hoe dan ook niet onderuit om jou te betalen, ze krijgen tenslotte een factuur van het GOB. Zo gaat het hier tenminste wel.

Nee, maar zo was de stelling ook niet toch?

Ik kan niet zomaar zeggen: he, dinsdag kan ik niet maar ik schrijf de uren wel (5 uren dan)

Het ging erom, dat je als gastouder ruim van te voren een vakantie doorkrijgt (dus een voor mij onvrijwillige vakantie, die ik anders niet had genomen) en dan een week van te voren heeft de vraagouder ineens wel opvang nodig.

In die tussenliggende weken kan ik afspraken hebben gemaakt voor die oppasdag die nu een vrije dag is. Immers: als de vraagouder een vakantie doorgeeft, dan ga ik die tijd niet vrijhouden “voor het geval dat”.

Als ik een andere afspraak heb gemaakt, dan kan het dus zijn dat ik zeg: sorry: ik kan niet meer. Immers: je had doorgegeven, dat je geen gebruik hoeft te maken van mijn opvang die dag.

Jij zei volgens mij, dat ik dan sowieso die 5 uur beschikbaar moet zijn aangezien jij daar voor betaalt. Ik denk nee, als ik andere afspraken heb gemaakt dan heb je als vraagouder pech.

Blijven die 5 uren over: mag je dan wel of niet schrijven als je als gastouder niet kan in dit geval.

Ik heb het voorgelegd aan collega’s en ben heel benieuwd wat daaruit komt.

Mijn gevoel zegt: gewoon die 5 uren schrijven, maar ik kan het (nog) niet goed beargumenteren (zwanger?;-))

Maar gevoelsmatig is het zoiets van: er is een grens aan de flexibiliteit van een gastouder, of zoiets.

Dit alles is in het algemene geschreven he? Dus heeft geen betrekking op jou en mij. Ik vind het gewoon een interessante situatie die ik zou kunnen tegenkomen als gastouder.

Het is zo dat als jij als GO zelf een weekje vakantie opneemt jij de uren niet op mag schrijven. Maar andersom wel, teminste dat staat in mijn overeendkomst met het gastouderbureau. Ik lees hier ook dat jullie maar 5 uurtjes hoeven te schrijven als het een week van te voren is aangegeven. Maar in mijn overeenkomst is het gewoon doorschrijven van de afgesproken uren.

Dus ook al geeft de VO een week van te voren haar vakantie door, ik dan nog volledige uren moet opschrijven. Maar daar tegenover moet ik wel beschikbaar blijven.