Jawel hoor, maar dan zou ze die 5 uren wellicht niet kunnen/mogen schrijven.
Ik bedoel: als ik (onvrijwillig) een week vakantie krijg omdat mijn vraagouders vakantie nemen en ik besluit daarop om in die vrije week dan een dag op familiebezoek te gaan in Vught, dan is het een beetje raar om een week van te voren toch nog gebeld te worden voor opvang en dan niet te kunnen zeggen: ik kan niet (ik wil altijd wel namelijk…haha)
Over die 5 uren kan je dan nog discussieren (ik zou daar niet moeilijk over doen) maar ik weet zo niet zeker of het dan ook wel helemaal terecht is dat de gastouder die 5 uren dan toch niet mag schrijven.
Jaaa geweldig kaartje, top! J. zei al, je kan pcies zien dat hij zich daar helemaal thuis voelt! Hij staat hier bij de computer, geweldig leuk hahaha!
Robijntje, heb je al contact gehad met het GOB? Wat zeiden die verder hierover? Volgens mij kunnen jouw vraagouders er hoe dan ook niet onderuit om jou te betalen, ze krijgen tenslotte een factuur van het GOB. Zo gaat het hier tenminste wel.
Ik heb hier zeker nog contact over gehad, en tijdens vakantie en ziekte van VO is het gewoon de afgesproken uren opschrijven.
Maar de VO hebben besloten het contract per direct te beëindigen want ze vonden dat echt waardeloos. Ze gaan nu op zoek naar een ander gastouderbureau waar deze regel niet gedt. Ach ja kan gebeuren, alleen ik vond het niet leuk om te horen . Want ik kreeg het te horen van het gastouderbureau dat ze per direct wilde beëindigen en niet via hun zelf.
Ik kan niet zomaar zeggen: he, dinsdag kan ik niet maar ik schrijf de uren wel (5 uren dan)
Het ging erom, dat je als gastouder ruim van te voren een vakantie doorkrijgt (dus een voor mij onvrijwillige vakantie, die ik anders niet had genomen) en dan een week van te voren heeft de vraagouder ineens wel opvang nodig.
In die tussenliggende weken kan ik afspraken hebben gemaakt voor die oppasdag die nu een vrije dag is. Immers: als de vraagouder een vakantie doorgeeft, dan ga ik die tijd niet vrijhouden “voor het geval dat”.
Als ik een andere afspraak heb gemaakt, dan kan het dus zijn dat ik zeg: sorry: ik kan niet meer. Immers: je had doorgegeven, dat je geen gebruik hoeft te maken van mijn opvang die dag.
Jij zei volgens mij, dat ik dan sowieso die 5 uur beschikbaar moet zijn aangezien jij daar voor betaalt. Ik denk nee, als ik andere afspraken heb gemaakt dan heb je als vraagouder pech.
Blijven die 5 uren over: mag je dan wel of niet schrijven als je als gastouder niet kan in dit geval.
Ik heb het voorgelegd aan collega’s en ben heel benieuwd wat daaruit komt.
Mijn gevoel zegt: gewoon die 5 uren schrijven, maar ik kan het (nog) niet goed beargumenteren (zwanger?;-))
Maar gevoelsmatig is het zoiets van: er is een grens aan de flexibiliteit van een gastouder, of zoiets.
Dit alles is in het algemene geschreven he? Dus heeft geen betrekking op jou en mij. Ik vind het gewoon een interessante situatie die ik zou kunnen tegenkomen als gastouder.
Frischling, ik was ook niet van jou of mij uitgegaan, ik hoop dat je het in die zin ook leest, dat ik het niet betrek op onze afspraken :-* . Het is ook jamer dat uitgerekend jij en ik alleen hierop reageren, maar geen andere vo/go. Ben zo benieuwd naar ook andere meningen
Ik kijk er in het algemeen naar, werkgever-werknemer. Mijn werkgever gaat er vanuit dat als ik een contract heb van 30 uur per week en ik die ook betaald krijg, ik die uren per week ook beschikbaar ben. En ben ik die uren niet beschikbaar dat ik ze compenseer. Ik kan niet tegen mijn werkgever zeggen dat ik week 40 (buiten mijn vakanties om uiteraard) niet beschikbaar ben, maar vervolgens wel verwachten dat ik daarvoor betaald wordt . Sterker nog, mijn werkgever verwacht dat ik al mijn (ongevraagde maar door mijn werkgever opgelegde) extra vrije uren compenseer dmv extra uren bovenop mijn contracturen per week te werken. Ik moet per week 34 uur werken om de opgelegde schoolvakanties te compenseren. Dus in de zin van werkgever-werknemersrelatie vind ik dat een gastouder als hij/zij zelf niet beschikbaar is in een week, hij/zij dan geen uren mag schrijven.
Robijntje, jeetje wat knullig van die vraagouders, ze hadden dit van tevoren kunnen weten. Wel is het zo dat ik het ergens kan begrijpen dat het niet eerlijk voelt, wel moeten betalen voor niet geleverde diensten. Maar dat is op een KDV en BSO niet anders. Het gaat om een professionele relatie, waarin beide partijen op elkaar moeten kunnen rekenen, en als mij dat als VO wat extra kost, geeft dat niet. Dat is inherent aan een professionele regeling. Want het belang van mijn kind staat voorop. Ik verbaas mij er overigens wel eens over, dat werkende ouders voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten…Dan moeten ze maar een oppas regelen, die ze zwart betalen en dan maar er rekening mee houden dat ze geen voet hebben om op te staan als diegene zich niet aan de afspraken houdt…
Het is voor jou iig een goede leerschool geweest, de volgende keer bij een intakegesprek misschien ook vragen of ze ook van de vakantieregeling op de hoogte zijn…
Ik kan niet zomaar zeggen: he, dinsdag kan ik niet maar ik schrijf de uren wel (5 uren dan)
Het ging erom, dat je als gastouder ruim van te voren een vakantie doorkrijgt (dus een voor mij onvrijwillige vakantie, die ik anders niet had genomen) en dan een week van te voren heeft de vraagouder ineens wel opvang nodig.
In die tussenliggende weken kan ik afspraken hebben gemaakt voor die oppasdag die nu een vrije dag is. Immers: als de vraagouder een vakantie doorgeeft, dan ga ik die tijd niet vrijhouden “voor het geval dat”.
Als ik een andere afspraak heb gemaakt, dan kan het dus zijn dat ik zeg: sorry: ik kan niet meer. Immers: je had doorgegeven, dat je geen gebruik hoeft te maken van mijn opvang die dag.
Jij zei volgens mij, dat ik dan sowieso die 5 uur beschikbaar moet zijn aangezien jij daar voor betaalt. Ik denk nee, als ik andere afspraken heb gemaakt dan heb je als vraagouder pech.
Blijven die 5 uren over: mag je dan wel of niet schrijven als je als gastouder niet kan in dit geval.
Mijn gevoel zegt: gewoon die 5 uren schrijven, maar ik kan het (nog) niet goed beargumenteren (zwanger?;-))
Maar gevoelsmatig is het zoiets van: er is een grens aan de flexibiliteit van een gastouder, of zoiets.
Dit alles is in het algemene geschreven he? Dus heeft geen betrekking op jou en mij. Ik vind het gewoon een interessante situatie die ik zou kunnen tegenkomen als gastouder.
Frischling, ik was ook niet van jou of mij uitgegaan, ik hoop dat je het in die zin ook leest, dat ik het niet betrek op onze afspraken :-* . Het is ook jamer dat uitgerekend jij en ik alleen hierop reageren, maar geen andere vo/go. Ben zo benieuwd naar ook andere meningen
Ik kijk er in het algemeen naar, werkgever-werknemer. Mijn werkgever gaat er vanuit dat als ik een contract heb van 30 uur per week en ik die ook betaald krijg, ik die uren per week ook beschikbaar ben. En ben ik die uren niet beschikbaar dat ik ze compenseer. Ik kan niet tegen mijn werkgever zeggen dat ik week 40 (buiten mijn vakanties om uiteraard) niet beschikbaar ben, maar vervolgens wel verwachten dat ik daarvoor betaald wordt . Sterker nog, mijn werkgever verwacht dat ik al mijn (ongevraagde maar door mijn werkgever opgelegde) extra vrije uren compenseer dmv extra uren bovenop mijn contracturen per week te werken. Ik moet per week 34 uur werken om de opgelegde schoolvakanties te compenseren. Dus in de zin van werkgever-werknemersrelatie vind ik dat een gastouder als hij/zij zelf niet beschikbaar is in een week, hij/zij dan geen uren mag schrijven.
Robijntje, jeetje wat knullig van die vraagouders, ze hadden dit van tevoren kunnen weten. Wel is het zo dat ik het ergens kan begrijpen dat het niet eerlijk voelt, wel moeten betalen voor niet geleverde diensten. Maar dat is op een KDV en BSO niet anders. Het gaat om een professionele relatie, waarin beide partijen op elkaar moeten kunnen rekenen, en als mij dat als VO wat extra kost, geeft dat niet. Dat is inherent aan een professionele regeling. Want het belang van mijn kind staat voorop. Ik verbaas mij er overigens wel eens over, dat werkende ouders voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten…Dan moeten ze maar een oppas regelen, die ze zwart betalen en dan maar er rekening mee houden dat ze geen voet hebben om op te staan als diegene zich niet aan de afspraken houdt…
Het is voor jou iig een goede leerschool geweest, de volgende keer bij een intakegesprek misschien ook vragen of ze ook van de vakantieregeling op de hoogte zijn…
:hug:
Ik zie dat ik niet goed heb gelezen (niet zwanger, maar wel een dagje ouder 8) ). Nee uiteraard, de vo mag niet verwachten dat de go op afroep klaarstaat als door de vo is aangegeven die week geen opvang nodig te hebben. Maar de vo mag wel verwachten dat iedere week op de afgesproken uren opvang mogelijk is, zolang niet aangegeven is dat dit niet nodig is. De afspraken zijn bedoeld ter bescherming van beide partijen, zowel de vo als de go. Had me een hoop typ- en denkwerk gescheeld als ik beter gelezen had :oops:
Ja man, ik dacht al: wat leest die Soleil raar jaaaaa…
Nee, dan bedoelen we precies hetzelfde;-)
Ik blijf nog wel zitten met die 5 uren en ben heel benieuwd wat collega-gastouders daar van vinden:
Vraagouder geeft ruim van te voren vakantie door, gastouder is die dag dus (onvrijwillig) vrij en maakt andere afspraken op die dag (doktersbezoek, visite, whatever), dan belt vraagouder op en zegt dat ze toch die dag opvang nodig hebben. Gastouder zegt: ik heb nu al andere afspraken gemaakt op die dag en kan niet meer.
Vraag: mag gastouder dan toch die 5 uren schrijven of mag ze niks meer schrijven omdat ze niet (meer) kan oppassen op die dag?
Ik blijf nog wel zitten met die 5 uren en ben heel benieuwd wat collega-gastouders daar van vinden:
Vraagouder geeft ruim van te voren vakantie door, gastouder is die dag dus (onvrijwillig) vrij en maakt andere afspraken op die dag (doktersbezoek, visite, whatever), dan belt vraagouder op en zegt dat ze toch die dag opvang nodig hebben. Gastouder zegt: ik heb nu al andere afspraken gemaakt op die dag en kan niet meer.
Vraag: mag gastouder dan toch die 5 uren schrijven of mag ze niks meer schrijven omdat ze niet (meer) kan oppassen op die dag?
Ja, das zo maf! Die denkt echt: “He, dit heb ik al drie keer eerder gedaan dus laat ik maar meteen in standje behoorlijk zwanger ploepen!” :lol:
Ja, dan zijn we het helemaal eens. Ik ben vanmiddag nog eens met Frank aan het brainstormen geweest over die 5 uur en we vonden uiteindelijk allebei, dat je dat dan gewoon mag schrijven.
Maar goed, dit is zo’n situatie die je toch nooit tegenkomt. Maar wij met z’n tweetjes weten nu wel hoe we het moeten aanpakken als we WEL in deze situatie komen…haha
Robijntje, jeetje wat knullig van die vraagouders, ze hadden dit van tevoren kunnen weten. Wel is het zo dat ik het ergens kan begrijpen dat het niet eerlijk voelt, wel moeten betalen voor niet geleverde diensten. Maar dat is op een KDV en BSO niet anders. Het gaat om een professionele relatie, waarin beide partijen op elkaar moeten kunnen rekenen, en als mij dat als VO wat extra kost, geeft dat niet. Dat is inherent aan een professionele regeling. Want het belang van mijn kind staat voorop. Ik verbaas mij er overigens wel eens over, dat werkende ouders voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten…Dan moeten ze maar een oppas regelen, die ze zwart betalen en dan maar er rekening mee houden dat ze geen voet hebben om op te staan als diegene zich niet aan de afspraken houdt…Het is voor jou iig een goede leerschool geweest, de volgende keer bij een intakegesprek misschien ook vragen of ze ook van de vakantieregeling op de hoogte zijn…
:hug:
Ja dan moeten ze idd maar een oppas zoeken die niet via een gastouderbureau werkt. Maar dan zullen ze toch al snel merken dat dat veel en veel duurder is. Want je krijgt dan geen vergoeding van kinderopvangtoelsag van de belastingdienst terug. En is het dus alles zelf betalen uit eigen zak. Dan zijn ze meer geld kwijt incl doorbetalingen aan VO via een gastouderbureau. Dus of dat slimmer is, hmmm
Robijntje, klopt helemaal hoor, er zitten erg veel haken en ogen aan een zwartbetaalde oppas, en idd ook een daarvan is dat het duurder is over het algemeen dan een erkende oppas.
ik vind van niet aangezien je die dag ook niet vrijgehouden hebt voor VO ook geen betaling.maar terecht dat je zegt maar nu kan ik niet meer want ik zou die dag vrij zijn .
Maar punt is, dat ik dan helemaal geen inkomen heb die dag. Terwijl het in eerste instantie een onvrijwillige vrije dag was (en dat zou dan gewoon 5 uren zijn en dat is al inkomensverlies van een aantal uren)
Wel grappig om te lezen dat er per go buro zo een verschil in zit. Wij betalen niets als wij 24 u vd voren afzeggen en vakanties 2 weken van de voren. Wij hebben geen min betalingen van bv 5 uur…
Nu moet ik zeggen dat ik 24 u van de voren ook wel erg weinig vind hoor. Maar goed. In eerste instantie hadden we een regeling dat wij de eerste week van de vakantie vol moesten betalen de tweede week half en daarna niets. Wij hebben toen aangegeven dat wij hier niet heel happig op waren daar wij ook niets afnamen. En tuurlijk begrijpen we dat de Go dan geen inkomen heeft maar dat weet je natuurlijk wel als je dit werk doet :think: Wij zullen onze go zeker wel wat doen toekomen in onze vakantie maar dit is niet een moeten.
jij schrijft: En tuurlijk begrijpen we dat de Go dan geen inkomen heeft maar dat weet je natuurlijk wel als je dit werk doet .
Ik kan alleen geen uren schrijven in de weken dat ik zelf vakantie opneem. De andere weken mag ik een minimaal aantal van 5 uren schrijven. Dat was juist 1 van de redenen dat ik dit buro prettig vind aangezien ik alle weken van het jaar kan werken behalve 2 weken in de zomervakantie.
Ik ga dus uit van per kind minimaal 5 uren in de week als vast inkomen (behalve mijn 2 vakantieweken)
Wel grappig om te lezen dat er per go buro zo een verschil in zit. Wij betalen niets als wij 24 u vd voren afzeggen en vakanties 2 weken van de voren. Wij hebben geen min betalingen van bv 5 uur…
Nu moet ik zeggen dat ik 24 u van de voren ook wel erg weinig vind hoor. Maar goed. In eerste instantie hadden we een regeling dat wij de eerste week van de vakantie vol moesten betalen de tweede week half en daarna niets. Wij hebben toen aangegeven dat wij hier niet heel happig op waren daar wij ook niets afnamen. En tuurlijk begrijpen we dat de Go dan geen inkomen heeft maar dat weet je natuurlijk wel als je dit werk doet :think: Wij zullen onze go zeker wel wat doen toekomen in onze vakantie maar dit is niet een moeten.
groetjes
dan ben je 1 van de weinige werk al 17 jaar als gastouder en heb op enkeling na nog nooit wat gehad met vakantie periode.moet zeggen dat ik dat ook geen probleem vind ik reseveer door het jaar heen geld om vakantie periode te overbruggen.nu stemmen de meeste ouders hun vakantie op mij af en ik neem in overleg zomervakantie
jij schrijft: En tuurlijk begrijpen we dat de Go dan geen inkomen heeft maar dat weet je natuurlijk wel als je dit werk doet .
Ik kan alleen geen uren schrijven in de weken dat ik zelf vakantie opneem. De andere weken mag ik een minimaal aantal van 5 uren schrijven. Dat was juist 1 van de redenen dat ik dit buro prettig vind aangezien ik alle weken van het jaar kan werken behalve 2 weken in de zomervakantie.
Ik ga dus uit van per kind minimaal 5 uren in de week als vast inkomen (behalve mijn 2 vakantieweken)
Dit is het enige waar ik wel wat vraagtekens bij heb qua overeenkomst…Ik ben dus geheel afhankelijk als vo van de go of ik wel of niet betaal voor niet geleverde diensten…ik zou het heel redelijk vinden dat er 3 weken per jaar (minimale vakantie per jaar voor werknemers) door de vo als die dan vakantie heeft, dit niet hoeft te betalen. Als de go besluit het hele jaar niet officiëel vakantie te nemen, dan is de vo, ongeacht overduidelijk 3 weken pj geen af te nemen diensten, wel te betalen. Ik hoop dat je snapt hoe ik het bedoel.
Ik begrijp het vanauit de go ook heel goed. En daarom komen wij haar we iets tegemoet. Onze go hoeft er niet van te leven en vond het daarom ook niet erg. Maar kan me voorstellen dat als je dat wel moet dat het anders ligt.
Ik vind ook dat je als vo wel ook moet waarderen dat iemand “bijna” altyd voor je klaar staat. En goed voor je kindje zorgt. Ik zou het niet kunnen om altyd maar voor andermans kinderen te zorgen.