vraag omtrent verbouwen woonkamer/keuken

Wij hebben een U vormige woonkamer annex keuken. Onze hal bevind zich in het midden van het huis.



De keuken zit nu op Noord en heeft een Erker, de beloopbare ruimte is ongeveer 3.80 diep en 3.50 breed. Rondom volop ramen. De keuken valt nu weg in 2 nissen die onstaan door de erker.

De woonkamer is 5.50 x 6.00 en op het zuiden, hier hebben we openslaande deuren en een vrij hoog gesitueerd vast raam.



In het tussenstuk tussen deze 2 ruimten hebben wij nu een boekenkast, extra werk/eettafel en een werkplek voor manlief. Deze tussen ruimte is 3 bij 4.30 ofzo en vrij donker, mede omdat de wand van de keuken wat doorloopt.



Nou zitten wij altijd en eeuwig in de keuken, alleen de kinderen zitten op de bank om naar de tv te kijken en ik 's avonds dan ook. Maar overdag en ook NU as i write :wink: zit ik in de keuken. Visite die komt neemt ook meestal plaats in de keuken en de afgelopen 3x dat we verjaardagen hadden, nam iedereen plaats aan de keukentafel… Heel gezellig, maar dan word het wel krap.



Nou overwegen we al een tijdje om iets vrij drastisch te doen. De woonkamer leeghalen, een klein wandje zetten zodat er een royale voorraadkast ontstaat en onze keuken daarheen verplaatsen zodat er een forse woonkeuken onstaat van 5.50 bij 4.70. We zouden dan een grote L vormige keuken kunnen plaatsen en een grote kloostertafel van 2.40 lang waar 10 echte dinerfeautuils aan zouden kunnen. We eten zomers graag buiten dus de afstand van keuken naar tuin word fors verkort, er is meer licht en warmte aan die kant en door een grote voorraadkast te maken kan ik wel alles kwijt wat nu zeg maar geen goede plek heeft.



De ruimte die nu keuken is willen we dan voorzien van een erkergrote 4 zits bank met hocker, een lekker luie leesfeautuil voor papa. Een grote tv/spelconsole wand waar we nu onze apparatuurwand hebben en een gashaard op de plek waar we nu ons fornuis hebben staan. We kunnen dan nog steeds loungen en tv kijken, maar de ruimte is dan wel beduidend kleiner/knusser. Doorat de keukenmuur dan vervalt, komt er in het tussenstuk meer licht.



We twijfelen echter nog en ik zou wel eens willen weten hoe anderen dit zou den vinden. Zeker als je zelf ook echt een keukenzitter bent :mrgreen:



In paint even schetsje gemaakt, de maten zijn wat accurater in verhouding bij de schets van hoe het moet worden, op de eerste is de woonkamer te kort getekend.

oh ik zeg DOEN! Vooral als je een keukenzitter (is vast geen woord haha) bent. De kinderen houden hun hangplek en er is gewoon een ruimte waar je ook even lekker kunt zitten met tv kijken oid.

Ik hou van woonkeukens. Zelf helaas geen 1. Maar ik zou het zo doen als ik zo’n huis zoals jou zou hebben.



Vorig jaar was ik eens bij mensen thuis om wat op te halen, via marktplaats. Gewoon ruitjes huis. Ik kom er binnen, gangetje door en beland in de keuken. En wat voor keuken :inlove: En in 1 hoek stond een 3 persoonsbank voor de kids en er stond een klein tv’tje in een kast. Naja kast… de kast besloeg de gehele muur :lol: Ik dacht bij mezelf: wauw zo kan het ook. Zij hadden ook meer leefruimte gemaakt in en om de keuken.

Ik zou het ook zo doen… ook mijn droom. :thumbup:

oeh, ik ben er natuurlijk geweest… ene kant zeg ik: zonde, het is zo’n heerlijke keuken, juist met die erker… andere kant… zo’n echt leefkeuken is ook wel heerlijk hoor.



Is er in die nieuwe situatie ruimte om ook eens met 6 man/vrouw lekker te hangen? Ook als de kinderen iets minder mini zijn (lees: lange lijs ledematen etc etc :mrgreen: ).



En als je die L vorm keuken maakt… dan gebruik je de dus een heel stuk van de lenge van de muur niet?

Of komt er dan iets van een grote kast naast te staan oid?



Want anders zou ik zeggen, maak een lekker lang stuk keuken langs die wand en dan niet de hoek om/ L vorm.

Ziet er mooi uit.

Ik zou wel even kijken of je niet altijd in de keuken zit om de plek waar hij nu zit.

Zit je altijd in de keuken omdat het de keuken is of zit je er altijd omdat het licht daar het mooiste is, het uitzicht het fijnst…whatever.

Ollie, nee daarom niet… in Utrecht zaten we ook altijd in de keuken, bij mijn schoonouders zitten we ook altijd in de keuken, ik zit gewoon liever aan een tafel dan zo los op een bank… en manlief dus ook. We hebben dus al vrij lang in elk geval de wens voor van die lekkere eettafelfeautuiltjes op wielen… maar dat zou in de huidige keuken wel wat krap worden qua ruimte naar de prullenbak toe enzo.



Ik zit gewoon graag in de keuken om de sfeer die een keuken uitstraalt… ook zo opgevoed, mijn ouders zaten ook zelden op de bank, we zaten altijd naast de keuken aan de eettafel.



MamaMarije… dat stukje muur wat leeg is gelaten is ivm de mogelijkheid nog een deur te maken naar de garage, dan zou ik namelijk nog optimaler gebruik kunnen maken van de garage als bijkeuken… maar dat is een relatief duur grapje wat door een aannemer moet worden gedaan. Dus daar zijn we nog niet over uit. Of had jij het over een ander stukje muur?

In dat geval zou ik het dus doen. :smiley:

oh en de bank plus stoel zouden royaal zat zijn om met zijn allen lekker te zitten. Het is bepaald niet krap. Maar wel dichter op elkaar en echt alleen zitkamer, er kan verder niets echt bij…

Jaaaaa ik zeg ook doen!!! Nu ben iknbij jou thuis geweest haha en weet hoe het eruit ziet zonder het plaatje, maar nee doen!!! Volgens mij kan je hier nooit spijt van krijgen

Nou ik zou het zeker doen… gezellig zo aan de keuken/eet tafel zitten.



Heerlijk. :thumbup:

ik zou het doen!!

Gos, wat zijn jullie allemaal eensgezind… dat had ik eigenlijk helemaal niet verwacht :smiley: Maar wel toch ook enigszins geruststellend. We zaten best wel met het idee dat het wellicht wat weird zou zijn ofzo.



Het is wel de bedoeling dat we het dan pas in 2014 gaan doen en aankomend jaar gebruiken om te sparen en echt een goed plan gaan maken. Aannemer offertes opvragen om erachter te komen wat een doorbraak naar de garage kost en wat voor gashaard enz. De vloer hebben wij gelukkig bij het betrekken al onder de keuken doorgelegd en we hebben nog 2 tegels in de kruipruimte liggen, dus na het afdoppen van de afvoer kunnen we die tegel vervangen voor een hele en ligt er in het hele huis dezelfde vloer. Anderzijds moeten we dus wel leidingwerk aanpassen, gasleiding trekken naar de woonkamer kant en afvoer en water aansluiten aan die zijde. Dat kost nog wel wat en zal voor het overgrote deel net boven de vloer in de muur moeten. Dus 2013 willen we dan plannen, offerteren en sparen en de bovenverdieping afmaken (puntjes op I, plintjes en andere stomme dingetjes) en dan medio april 2014 gaan verbouwen.



Dit omdat een mogelijke verhuizing gewoon echt van de baan is. We blijven waar we zitten en willen ons huis gaan aflossen gezien alle nieuwe regels en dan ineens word het verbouwen helemaal naar eigen zin wel interessant.



Dus jullie zeggen doen… nou dat zal Ruud ook leuk vinden… hahaha :mrgreen:

Ik sluit me bij de rest aan, doen!

Ziet er super uit :slight_smile:

Ziet er super uit. Misschien is het een idee om de keuken meer naar achter te plaatsen. Dus onder het raam achter en de hoek om tegen de zijmuur. De apparatenwand er tegenover, dus ook achterin. Dan houd je in het midden meer ruimte om nog wat anders mee te doen.

Als er geen doorbraak komt naar de garage, dan vind ik dat idd een super optie… thx, was nog niet eens door ons bedacht/gezien :thumbup:



Maar als die doorbraak er wel komt, dan kan het niet anders, anders zou de deur namelijk midden op de CV in de garage uitkomen :mrgreen:

reactie in één woord: DOEN !!!



xxx

Gerda

@Cell wrote:

Als er geen doorbraak komt naar de garage, dan vind ik dat idd een super optie… thx, was nog niet eens door ons bedacht/gezien :thumbup:



Maar als die doorbraak er wel komt, dan kan het niet anders, anders zou de deur namelijk midden op de CV in de garage uitkomen :mrgreen:




Geloof dat ik zelf af zou zien van die doorbraak naar de garage…

Ene kant wel makkelijk misschien, maar dan krijg je echt zo’n dooooooorloooop huis.



Jullie huis is lekker ruim, maar tis niet dat je een halfuur onderweg bent. En met de inloopkast heb je al een extra deur EN ruimte waar je veel mee kan…



Denk dat het knusse van de aparte ruimte er meer af gaat met een extra deur richting garage eigenlijk.

Je zit ook niet stil he Cell :wink: Altijd wel bezig met iets of in gedachten met iets!



Hoe dan ook. Ik zeg doen :wink: Het kan er alleen maar mooier op worden.

Niet dat je huis nu niet mooi is, want wat ik hier op kok heb gezien is het al prachtig :wink:

Waar ik zelf onbewust ook altijd mee bezig ben, wil ik iets (aangrijpend) aanpassen in huis, is of het ook goed is voor de waarde van het huis.



Op zich klinken je plannen oké, ik ben minder een tafelzitter, maar kan me best een voorstelling maken van jullie plannen.

Wellicht als ik een leefkeuken had, ik er ook vaak zou zitten. :slight_smile:



En gezien jullie er zelf wonen en blijven wonen, moet het ook aan jullie wensen en eisen voldoen, simpel.

Maar het is wel iets dat ik door mijn hoofd laat gaan.

Als blauw mijn lievelingskleur is, zou ik toch niet zo snel een blauwe hoogglans keuken laten plaatsen, dat idee.



Wellicht dat het dus een idee is om ook een makelaar/taxateur o.i.d. aan te spreken en te kijken wat dit zou betekenen voor de waarde van jullie huis.

Ondanks dat je niet voornemens bent het in de toekomst te verkopen.

Anneke, je hebt een punt hoor. Al hebben we dat punt ook meegenomen.



In wezen is het zo dat we niets dermate drastisch gaan doen wat niet terug te draaien zou zijn. Er blijft een gasaansluiting en water e.d. in de ruimte die nu keuken is. Dus stel dat we over 20 jaar wel willen gaan verkopen, dan is het altijd terug te draaien. We gaan ook in deze verbouwing onze huidige keuken gewoon hergebruiken. Het is een keuken van Ikea, dus de basiskasten blijven hetzelfde, evenals de apparatuur. Hij word nog aangevuld en we willen dan andere frontjes. Het betekent wel dat we geen hele drastische dingen zoals een waterleiding uit de vloer voor een spoeleiland kunnen doen, maar dat willen we ook niet.



Dus bij verkoop zou het puur het eruithalen van een keuken zijn en deze weer terugplaatsen naar voor. Over 20 jaar zal de keuken ook echt wel aan vervanging toe zijn. Dus voor ons werd dat minder een argument.



De kast die we willen maken komt ook gewoon OP de tegelvloer te staan. En is derhalve ook zo weer te verwijderen.



Het word wat anders denk ik als we echt structurele veranderingen gaan doen die niet terug te draaien zijn. Dus de doorbraak naar de garage zijn we nog niet zeker van. Het lijkt erop dat we die optie niet gaan benutten…