Voorl placenta... Wat was dat nu opeens voor gek gevoel?

Vanavond hebben we een pretecho gehad (even tussendoor gluren, bij een kennis :mrgreen: ), en daarbij zagen we dat de placenta aan de voorkant ligt. Niet voor de uitgang hoor, maar aan de buikwand-kant.

Nou dacht ik dat ik beeb al heb gevoeld laatst (zachte kriebels/fladders), maar nu twijfel ik weer. Je leest immers overal dat een voorliggende placenta als gevolg heeft dat zowel moeder als buitenwereld het kind later kunnen voelen.

De vorige zwangerschap zat de placenta achter, en ik voelde A.nouk met 16 weken duidelijk, geen twijfel meer mogelijk. Met 25/26 weken kon manlief de hartslag horen door gewoon zijn oor op mijn buik te leggen, en bij een week of 30 zag je af en toe een arm of been langs mijn buikwand schuiven :inlove: Dat zal nu allemaal wel anders zijn gok ik?

De tijd zal het wel leren, maar voor nu uit pure nieuwsgierigheid, maakt het echt zoveel verschil, een voor- of achterliggende placenta? Wie kan vergelijken?

Tis helemaal niet belangrijk hoor, pure nieuwsgierigheid :wink:

Bij Y.ara had ik een voorliggende placenta en heb haar voor het eerst opgenmerkt toen ze 26 weken was.

T.hije geen voorliggende en die heb ik met 14 weken al opgemerkt. :mrgreen:

Ik had de placenta aan de voorkant en ik voelde het kindje toch al met 15 weken. Dus ik denk dat je met een tweede kindje het zeker al zo vroeg kunt voelen als je de placenta aan de voorkant hebt.

Pas op het einde van de zwangerschap kon ik het kontje aan de buitenkant heen en weer zien schuiven, maar er staken nooit duidelijk handjes of voetjes uit. Meer een bewegende bult. Ik kon pas laat in de zwangerschap het kindje aan de buitenkant voelen. Ik denk dat dit met een achterliggende placenta allemaal veel vroeger kan en dat je buik meer aan de buitenkant beweegt, maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Ik hoop een achterliggende placenta ook nog een keer mee te maken. Maar eentje aan de voorkant mag natuurlijk ook! :wink:

Ik heb de placenta ook voor en met 17 weken heb ik kindje duidelijk gevoeld. Met 18/19 weken konden mijn zusje en vriend kindje zelfs voelen aan de buitenkant.

Voeten komen hier juist heel hard uit mijn buik gezet. Ik zie ze gewoon van boven naar rechts bewegen…

Met een placenta die aan de voorkant ligt, kan deze ook nog verschillend aan de voorkant liggen. Hoog, midden, laag bv.

Van mijn eerste zw, weet ik eigenlijk ook alleen maar dat deze voor lag. Ik meen dat ik het met een week of 19 pas met zekerheid wist dat ik wat voelde. Achteraf gezien waarschijnlijk al een week of 2 eerder (of misschien wel nog eerder??)

Bij de 2e en 3e lag de placenta achter, waarvan ik alleen bij de laatste weet dat hij ook hoog achter lag, als een soort dekseltje achterop.

Volgens mij voelde ik bij die zwangerschappen pas bij een week of 17 zeker de schopjes.

:-* Liefs, Evelien :vlinder:

Ik heb deze keer ook een voorliggende placenta, net rondom mijn navel :roll: En toch voel ik die kleine al sinds ik nog maar 13-14 weken zw was. In het begin heel onduidelijk, toen een paar weken niks en nu kan ik er zelfs niet meer van slapen :roll: , maar dat heb ik er natuurlijk graag voor over :mrgreen:

Ik heb altijd het idee gehad dat de placenta deze keer meer als een ‘trommel’ werkt. Dus niet dat ik het minder voelde maar juist meer, alleen kon ik nooit precies zeggen waar want het ‘straalde’ over mijn hele buik uit :shifty: Is dit een beetje te volgen :think: :eh:

IK heb hem net als bij mijn dochter nu ook weer aan de voorkant.

Voelde deze frummel ook alweer erg vroeg, maar dan van binnenuit.

Maar het hoeft dus niet.

Ik ben vrij slank(normaal gesproken) en zag bij mijn zoon destijds handen en voeten uit mijn buik steken, maar nu is het echt alleen rondom de placenta. Daaronder voel ik hem gewoon lekker rondfriemelen en dan aan de zijkanten en in mijn liezen pootjes of handjes.

Het heeft ook wel wat om je hele buik te zien golven.

Bij T lag hij achter en bij M voor.

Bij M duurde het iets langer voordat ze luid en duidelijk door alles heen kwam en ik haar goed voelde bewegen en zag vooral.

Interessant topic! Ik kom even meelezen… bij mij ligt 'ie ook aan de voorkant. Ik ben heel erg benieuwd wanneer ik wat kan gaan voelen!

Hoi,

Bij Tommy lag de placenta aan de acherkant en voelde ik hem met 17,5 week en met 19 weken kon je hem aan de buitenkant voelen.

Bij Noah lag de placenta aan de voorkant en laag en voelde ik hem al met 14,5 week en met 21 weken kon je hem aan de buitenkant voelen.

Ik voelde hem dus al eerder, maar de buitenwereld pas later.

Liefs Suzanne

Bij Kaylee achterkant, ik heb haar voor t eerst gevoeld met een week of 16 en dan meteen elke dag.

Bij Jayden voorkant, hem heb ik voor het eerst met 15 weken gevoeld, maar het heeft tot 26 weken geduurd voor ik hem elke dag voelde.

Met de 20 weken echo bij Jayden lag de placenta gedeeltelijk voor en een stuk boven, ik kon hem zelf voelen in de 18e/19e week. Later bleek de placenta verschoven te zijn (en gegroeid natuurlijk) zodat hij de hele voorkant van mijn buik besloeg, ikzelf kon Jayden heel duidelijk voelen, maar voor mijn man en familie was het heel lastig hem van de buitenkant te voelen. Ik kon ook alleen af en toe een soort bult zien (z’n kontje of een knie) als hij zich draaide, maar nooit echt duidelijk een hand of voetafdruk.

Bij J.asmijn had ik een voorliggende placenta, ik kon haar met 18 weken voelen.

Ik denk niet dat het veel verschil maakt, maar heb nog geen vergelijkingsmateriaal :wink:

Wauw, wat veel antwoorden :slight_smile:

Ik denk de beeb toch echt te voelen, vanochtend weer. Ik voel het vlak boven het schaambotje zeg maar, echt in die bekkenkom. Hoger voel ik niks (ik heb al een hele hoge baarmoeder, tot halverwege navel al), maar daar zit dus die placenta. Ik ben benieuwd wat het gaat doen als de boel verder groeit.

Grappig hoe de belevingen verschillen, de één voelde dus duidelijk verschil, de ander niet :slight_smile:

Misschien maakt t ook nog verschil hoe druk t kindje is :think: :shifty: (Dit is tot nu toe een lekkere drukteschopper tijdens echo’s)

Bij Marit had ik de placenta aan de voorkant, en voelde haar toen zo rond de 19 weken…Bij deze zwangerschap weer de placenta aan de voorkant, en voelde Betsie al zo rond de 16 weken :wink:

Hey Niek,

Ik heb dus ook de placenta aan de voorkant maar de echoscopiste van de combinatietest zei tegen ons dat ik het heus wel kon voelen (dus niet later ofzo wat de vk wel zei) maar heel erg laag, net boven het schaambot. Dus dat is wel de plaats die jij ook aangeeft volgens mij.

Bij mijn eerste lag de placenta aan de voorkant. Nu aan de achterkant.

En ik vind persoonlijk dat je nu alles veel duidelijker voelt dan tijdens mijn eerste zwangerschap.

Die van mij lag ook aan de voorkant.

Voelde mijn dochter voor het eerst met 21 weken.

Voelde het wel duidelijk ook ik zag haar duidelijk bewegen in mijn buik.

En met 21 weken kon hubbie de beweging ook voelen.

Een hand of een voetafdruk heb ik nooit gezien.

Wel altijd haar elleboogjes’/knie en niet te vergeten haar kontje die dagelijks in de weg zat haha :mrgreen:

bij Y lag hij aan de voorkant en voelde ik pas echt goed beweging vanaf 21 weken. Daarvoor was het niet meer dan heel af en toe een kriebel.

Nu ligt mijn placenta aan de achterzijde en men wat een verschil :shock:

Vanaf 12 weken voelde ik deze man al en al vrij snel veranderde dat in echte schopjes. Nu zie ik mijn hele buik heen en weer golven. :inlove:

Dat had ik bij de eerste dus echt niet.

Whahaaa ik zit te surfen op KoK, kijk dus even rond hier in ‘zwanger zijn’, en zie een topic dat start met ‘voorliggende placenta’ en veer op. Interessant! Ondertussen lees ik verder, en realiseer me dat t mijn eigen topic is :lol: :wall:

Ik heb t idee dat ik het gekriebel steeds minder voel, ik kan me alleen niet herinneren of dat de vorige zwangerschap ook weer verdween. Die zwangerschap begon ook met kriebeltjes, die overgingen in plopjes bij week 17 ongeveer. 2 weken geleden voelde ik veel kriebels/fladders, nu nog maar heel af en toe. En als ik ze voel, alleen nog heel laag. Wel voel ik ondertussen heeeeele lichte ‘plopjes’. Plopjes is nog niet eens het goede woord ervoor, maar ik kom ff nergens anders op :shifty: Het straalt iig uit langs mijn baarmoeder, kan geen specifiek plekje aanwijzen…