Voor het eerst naar de psz

Ok, dus… :shifty:



Onze jongste mag vanaf 16 februari beginnen op de psz, en nu raak ik gezellig in de stress! :oops: Ik ben er al zo lang uit…



De vragen: wat moet ze allemaal al kunnen? Wat moet ze mee nemen? Hoe zit dat met wennen en zo? en en en enenenenen!!!



:wall:



Help? :oops:

m’n dochter gaat sinds anderhalf jaar naar psz alleen in de onderdeel van dreumesgroep en ‘‘wat moet ze allemaal al kunnen’’ is totaal niet aan de orde. Zij vergelijken niet met kinderen.

Mijn dochter gaat alleen wel 1 ochtendeel naar PSZ en dan moet ze fruit en drinken meenemen… Ik denk dat het op psz ook het geval is.



Het komt goed. Je dochter moet natuurlijk wennen maar op den duur gaat ze het heel leuk vinden.

Ik weet zeker dat zij het helemaal geweldig zal vinden. We zijn vorig jaar gaan kijken, en toen werd ze al boos dat ze weer mee moest. :wink:



Thanks voor je antwoord! Fruit en drinken. Check. Gelukkig heeft ze al een rugzakje gekregen om mee te nemen naar de psz! :inlove:

Hier hoeven ze alleen een stuk fruit mee te nemen, drinken krijgen ze van daar.

Dus ik heb de jongste hier wel voor dat ze naar de psz ging leren drinken uit een gewone beker.

Omdat ik van de oudste wist dat ze daar met gewone bekers werken.

Verder gaan hier natuurlijk luiers en doekjes in de rugzak.

Hier gaan in de tas:

stuk fruit

schone kleertjes voor een ongelukje

luier (toen meneer nog een luier droeg)



Drinken hoeft bij ons niet, dat krijgen ze van daar.

Ok, jullie dus alleen fruit… :think:



Ze drinkt vooralsnog nog niet uit een gewone beker, dus wellicht kan ik dan een rietjesbeker meegeven… :slight_smile:



Extra set kleding en luiers is inderdaad ook een goede. :thumbup:

Ik gaf in het begin ook een rietjesbeker mee hoor.

En verder inderdaad wat fruit, schone kleren en eventueel luiers/billendoekjes.

Bij Sebastiaan ben ik er de 1e keer wat langer bij gebleven en bij Annemieke ook geloof ik :think: . Zulke dingen kun je altijd van te voren nog even overleggen of anders op de dag zelf.

Hier drinken (beker of pakje, een fles, oid mag niet.) , en een koekje, fruit maar geen snoep of chocolade (brood of ontbijtkoek mag ook.).

En een luier als die nog gedragen word. Voorzien van naam.

Ik denk dat een telefoontje naar de betreffende psz met je vragen veel duidelijkheid kan brengen.

Verder hoeven ze nog niets speciaals te kunnen voordat ze komen. Het gaat om spelen, leren spelen met anderen, leren delen, sociale contacten. Lekker je kindje zichzelf laten zijn en maar kijken hoe het zal gaan.

Het vervelendste van al is: ze praat nog steeds niet. :? Ze kan aan ons prima duidelijk maken wat ze wil, en hoe ze dat wil, maar een onbekende zal haar misschien niet begrijpen. :frowning:

Hier hoeven ze niks mee… Vroeger (het 1ste jaar dat mijn dochter er zat) moesten de ouders ook een koekje of een stuk fruit meegeven. Maar toen werd er zoveel weggegooid (half opgegeten appels en zo), dat ze ingevoerd hebben dat er nu gewoon in eten en drinken werd voorzien vanaf de psz.



Toen ze nog niet zindelijk waren gaf ik een luier mee, toen ze net zindelijk waren schone kleren voor na een ongelukje.



Hier drinken ze idd ook uit een gewone beker, dus dat is wel iets wat ze “moeten” kunnen. Al ga ik er vanuit dat als dat niet zo zou zijn, er ook wel een oplossing voor zou komen.

Hier hoeven ze niks mee… Vroeger (het 1ste jaar dat mijn dochter er zat) moesten de ouders ook een koekje of een stuk fruit meegeven. Maar toen werd er zoveel weggegooid (half opgegeten appels en zo), dat ze ingevoerd hebben dat er nu gewoon in eten en drinken werd voorzien vanaf de psz.



Toen ze nog niet zindelijk waren gaf ik een luier mee, toen ze net zindelijk waren schone kleren voor na een ongelukje.



Hier drinken ze idd ook uit een gewone beker, dus dat is wel iets wat ze “moeten” kunnen. Al ga ik er vanuit dat als dat niet zo zou zijn, er ook wel een oplossing voor zou komen.

@HanB wrote:

Het vervelendste van al is: ze praat nog steeds niet. :? Ze kan aan ons prima duidelijk maken wat ze wil, en hoe ze dat wil, maar een onbekende zal haar misschien niet begrijpen. :frowning:




Begrijpelijk dat je hiermee zit, maar ik heb het bij mijn eigen dochter gezien.

Als ze moeten zijn ze er heel goed in om anderen duidelijk te maken wat er is.

misschien juist voor je dochter om toch te gaan praten ,en anders snappen ze haar vast wel hoor.

de juffies hebben dit vast meer om handen gehad,zijn kindjes genoeg van 2/2,5 die nog weing of onduidelijk praten.

@HanB wrote:

Het vervelendste van al is: ze praat nog steeds niet. :? Ze kan aan ons prima duidelijk maken wat ze wil, en hoe ze dat wil, maar een onbekende zal haar misschien niet begrijpen. :frowning:


Dat komt wel vaker voor met 2-jarigen, de leidsters zullen echt wel weten hoe hiermee om te gaan hoor. Als ik jou was zou ik eens bellen met de betreffende psz, dan kun je je vragen stellen en ook je twijfels over het niet-praten uiten, dan ben je vast en zeker meteen ook gerustgesteld hierover.

Bij Annemieke zitten ook een kindjes in de groep die nog niet of weinig praten. Dat gaat hartstikke goed hoor! Ik zou me daar niet te druk om maken :wink:

Meis dat praten komt JUIST goed door de PSZ. Jullie zijn ws zelf ‘makkelijk’ mbt het communiceren met haar en nemen haar op die manier dingen uit handen. Ze hoeft bij jullie maar een half woord te geven en jullie snappen haar. Op de PSZ zal dat straks dus niet gaan en voila je ziet vaak ineens dat het praten met sprongen vooruit gaat. :thumbup:



Hebben ze overigens geen internetpagina oid? Wij kregen vooraf een pakketje thuis om in te schrijven en wat ze zoals wensen dat er in de tas zit als je ze brengt alsmede de tijden van brengen en halen etc.



Je hebt nog even, waag er even een belletje aan of loop een keertje binnen (hier mocht je altijd een kwartier voor aanvang of erna langskomen om te kletsen en voor vragen) en dan met veel plezier vooruit kijken naar de schaarse uurtjes die je daarna helemaal voor jezelf hebt! :dance:

We hebben gister de contracten ontvangen, en daar zat wel een informatieboekje bij, maar dat beantwoordt nog niet al mijn vragen. :?

Er is ook al contact geweest met de psz zelf, vandaag, en we maken binnenkort een afspraak op 1 van de dagen dat ze zal gaan, zodat we de kindjes uit haar groep kunnen ontmoeten. Dan kunnen we ook onze vragen stellen aan de leidsters. :slight_smile:



Wat betreft haar praten: ik oefen me helemaal scheel met haar, maar ze wil gewoon echt niet. Ook niet als ik haar dwing tot praten, haar dus gewoon niet geef wat ze hebben wil. Dan gaat ze doodleuk krijsen en janken. :wall:

Niet te gestresst van raken hoor! Het is een wereld van verschil of ze bij jullie ‘moet’ of dat het op de PSZ ‘moet’ omdat ze wil kletsen met andere kindjes. :-* En grote kans dat ze dan niet gilt en schreeuwt. :angel:

Relax en laat het los het komt je andere kids kletsen je toch ook de oren van je hoofd? :mrgreen:

En hoe af en toe… :shock: :roll: :lol: :wink: Die zou ik af en toe best eens de mond willen dicht plakken of zo. :mrgreen: