voor- en nadelen van flesvoeding

Omdat ik helemaal niet van plan was flesvoeding te geven, heb ik me er ook nooit in verdiept. Maar dat wil ik nu wel gaan doen (me er in verdiepen dus), omdat ik niet weet hoe lang ik de borstvoeding nog voort kan en wil zetten (liefst zo lang mogelijk, maar ja…).

Ik vraag me af wat de voor- en nadelen zijn van flesvoeding. Borstvoeding kan je bv. geven als je kindje aangeeft honger te hebben. Bij flesvoeding is dit, voor zo ver ik weet, niet het geval. Je geeft het dus op gezette tijden, lijkt me? Maar wat dan als je kindje te vroeg weer honger heeft?

Dit zelfde ‘probleem’ lijkt me als je kindje na een fles nog steeds honger heeft? Omdat er een max. zit aan wat je kindje mag hebben? In een ander topic las ik al een reactie van suzusuzu: “Regel is volgens ka, minimaal 150 maal lichaamsgewicht gedeelddoor het aantal voedingen en maximaal 180 maal lichaamsgewicht gedeeld door het aantal voedingen, met een echte max van 1 liter aangemaakt voeding per dag.”

En zo zijn er vast nog meer dingen.

En natuurlijk zijn er ook voordelen. :wink:

Ben erg benieuwd naar jullie reacties, zodat ik een goede afweging kan maken. :slight_smile:

Je hebt al wat zaken genoemd zoals het ‘op de klok’ voeden en de max die je mag geven.

Verder vind ik het een groot nadeel als je baby s’nachts komt en je dus die fles nog moet gaan maken, sta je dan met je duffe hoofd bij de magnetron…

Zelfde geld voor onderweg, je zult altijd poeder en flesjes mee moeten nemen en op zoek gaan naar een plekje om je flesje op te warmen bijvoorbeeld.

Verder geeft de borst ook nogal eens troost en een siliconen speen doet dat niet.

En zeker als het heel warm is kan dat nog wel eens onhandig zijn, bij erge dorst leg je makkelijk nog een keertje aan, bij fv kun je wel wat water tussendoor geven maar ook dat water vult dus dat kan weer consequenties hebben voor de volgende fles die je baby zou moeten krijgen.

Dit zijn zo wat dingetjes die mij te binnen schieten, dan heb ik de vraag welke voeding qua gezondheid het beste is even buiten beschouwing gelaten.

De voordelen zijn voor mij: je ziet wat er ingaat en iemand anders kan ook de baby ook eten geven. Nadelen kan ik niet zo snel bedenken. Ik geef flesvoeding altijd op verzoek, dus als hij honger heeft krijgt hij een flesje en niet op gezette tijden. Meestal zit er iets van 3 tot 4 uur tussen, maar als hij na 2,5 uur heel erge honger heeft, krijgt hij van mij ook een flesje. Het is bij mijn jongste nog niet voorgekomen dat hij na een fles nog honger heeft, meestal laat hij nog een bodempje staan, maar bij mijn oudste wel toen ze al wat ouder was. Ik gaf haar toen eerst haar speen terug want misschien had ze gewoon nog zuigbehoefte, maar als dat niet zo was, kreeg ze gewoon wat meer. Vaak dronk ze dan de volgende fles wat minder en als dat niet zo was, dan was ze blijkbaar toe aan een grotere hoeveelheid in de fles.

@Mellie wrote:

Je hebt al wat zaken genoemd zoals het ‘op de klok’ voeden en de max die je mag geven.

Verder vind ik het een groot nadeel als je baby s’nachts komt en je dus die fles nog moet gaan maken, sta je dan met je duffe hoofd bij de magnetron…

Zelfde geld voor onderweg, je zult altijd poeder en flesjes mee moeten nemen en op zoek gaan naar een plekje om je flesje op te warmen bijvoorbeeld.

Ik heb zelf nooit op de klok gevoed maar alleen als hij honger had en volgens mij hoeft dat ook niet . Het maximum vond ik aan het eind wel vervelend omdat ik met 5 maanden op 5 x 180 zat en mijn dochter na de 5e fles vaak na een paar uur nog een flesje wilde. Ik ben toen op een gegeven moment 5 x 210 gaan geven en toen ging het wel goed, ze kwam toen niet boven het max. van 1 liter omdat ze van de laatste paar flessen vaak 40 ml of zo liet staan. Wat het onderweg zijn betreft, ja je moet altijd een flesje en voeding meenemen en een thermosfles met kokend water en een flesje gewoon water maar ja die doe je gewoon in de luiertas met de andere spullen die je mee moet nemen

@Mellie wrote:

Dit zijn zo wat dingetjes die mij te binnen schieten, dan heb ik de vraag welke voeding qua gezondheid het beste is even buiten beschouwing gelaten.

Dat is dan ook de reden dat ik (‘nog steeds’) ook borstvoeding geef. :slight_smile:

Fles en poeder gaan nu ook al mee, omdat ze zowel borst- als flesvoeding krijgt. :slight_smile:

Ik vind 1 liter op een dag zo weinig…? :oops: Ze drinkt nu, naast dus de borstvoeding, al tussen de 300 en 400cc flesvoeding op een dag. Zo nu en dan drinkt ze, na twee borsten, met gemak een fles van 165cc…ik vraag me daarom af of ze aan een fles van 180cc wel voldoende zal hebben? Of zou ze dan gewoon amper iets uit de borst gehaald hebben?

@Nienke123 wrote:

@Mellie wrote:

Dat is dan ook de reden dat ik (‘nog steeds’) ook borstvoeding geef. :slight_smile:

Fles en poeder gaan nu ook al mee, omdat ze zowel borst- als flesvoeding krijgt. :slight_smile:

Ik vind 1 liter op een dag zo weinig…? :oops: Ze drinkt nu, naast dus de borstvoeding, al tussen de 300 en 400cc flesvoeding op een dag. Zo nu en dan drinkt ze, na twee borsten, met gemak een fles van 165cc…ik vraag me daarom af of ze aan een fles van 180cc wel voldoende zal hebben? Of zou ze dan gewoon amper iets uit de borst gehaald hebben?

Ehm…Als ik jou zo hoor dan maak je waarschijnlijk minder melk aan omdat je fv er bij geeft.

Wat zij niet bij jou drinkt haalt ze dus uit de fles.

Als je dus volledig bv geeft dan maken je borsten meer melk aan (vraag en aanbod principe)

Eigenlijk is het zo dat iedere keer dat je een fles geeft jij een signaal aan je lichaam geeft om minder melk aan te maken.

Ik ben eigenlijk ook verbaasd dat je nu al flesjes geeft, je hebt rond de 6 weken nodig om de bv goed op gang te brengen namelijk.

Als je op deze manier doorgaat dan zal je melk nog meer terug gaan lopen meis.

Is er een reden voor dat je fv bij geeft? Want je kunt de bv nog redden he, aanleggen aanleggen en nog eens aanleggen en de flesjes achterwege laten dan komt dat weer goed.

Even als toevoeging, vat dit niet op als bemoeienis, ben oprecht geinteresseerd en als je wat aan het bovenstaande hebt prima, zo niet leg het naast je neer, ik zit hier niet om bv te promoten zeg maar :-*

Oh en dat van die liter fv: de niertjes van je baby kunnen meer flesvoeding nu eenmaal niet verwerken, dát is een groot nadeel van fv.

Ze kreeg in het ziekenhuis al flesjes, ivm mogelijke problemen met haar bloedsuiker, dat was niet mijn keus… :frowning: De begeleiding bij de bv daar was ook erg slecht (was er niet, zeg maar)… Misschien dat het daar al mis is gegaan…helaas is dat niet meer terug te draaien… :cry:

Ik weet hoe het met bv werkt, maar geen fles erbij hebben we (natuurlijk ;)) al geprobeerd en dat werkt niet. Dan zit ik de hele dag met een huilend kind, dat ook niet aankomt. Om die reden hebben de kraamverzorgende en de vk aangeraden fv bij te geven.

Ik heb ook advies gevraagd bij een lactatiekundige, maar dat heeft niets opgeleverd. Vaker aanleggen en tussendoor kolven heb ik ook geprobeerd (op advies van de lk), maar heeft niet geholpen. Van iemand hier op het forum (wwb :wink: :)) kreeg ik het advies om bij de ha eens te vragen naar oxytocine neusspray. Die gebruik ik nu en dat helpt wel wat, maar dus nog niet zo dat fv niet meer nodig is. Domperidon (tweede advies van de lk, na het kolven) wil ik liever niet gebruiken.

Ze krijgt altijd eerst twee borsten, tot ze niet meer slikt (dan zijn ze ‘leeg’, lijkt me, zei de lk ook). En dan als ze nog honger heeft een flesje. Anders zou ik haar moeten laten huilen tot er weer meer melk in mijn borsten zit? :oops:

Omdat ik haar graag gelukkig zie en wil dat ze goed groeit, wil ik me niet blindstaren op bv. Tuurlijk is het beter, maar het moet niet ten koste gaan van andere dingen. (Dat zegt mijn verstand… :silenced: ) Vandaar dat ik op z’n minst meer wil weten over fv (zegt niet dat ik de volledige overstap ga maken, maar dan kan ik tenminste een weloverwogen beslissing nemen). :slight_smile:

Oh, dat van die liter wist ik ook niet :slight_smile: Scheelt me ook weer een hele hoop stress als meneer ineens een keer een extra flesje wil :doh:

Op gezette tijden voeden doe ik niet, aangezien Bastiaan gewoon niet wakker wordt als hij echt slaapt. In principe voed ik op verzoek, maar eigenlijk eet hij nooit te veel omdat hij zelf om minder flessen gaat vragen als er per fles meer in zit.

De hoeveelheid voeding gaat op gewicht, dus jinthe mag miss meer voeding dan een andere baby van haar leeftijd :slight_smile:

het meeste is wel genoemd, maar EEN belangrijk voordeel niet: Je kunt het óók eens aan een ander (manlief) over laten…en ik denk dat dat voor jou, met jouw verhaal heel veel rust kan geven :hug:

lily het voorrdelel dat iemand anders een flesje kan geven had ik ook al genoemd, het geeft een hoop rust en mijn vriend geniet ook echt van die momenten

@Lily2006 wrote:

De hoeveelheid voeding gaat op gewicht, dus jinthe mag miss meer voeding dan een andere baby van haar leeftijd :slight_smile:

Maar kom je dan niet in de problemen als een kind ouder wordt? Want ze zou volgens die regel dan nu al 825-990cc op een dag mogen…dan zit ze mogelijk al bijna aan die liter en ze is pas zes weken. :oops:

Omdat wij toch een beetje in dezelfde situatie zitten/hebben gezeten: hoe bevalt flesvoeding jou?

@Mellie wrote:

Verder geeft de borst ook nogal eens troost en een siliconen speen doet dat niet.

En zeker als het heel warm is kan dat nog wel eens onhandig zijn, bij erge dorst leg je makkelijk nog een keertje aan, bij fv kun je wel wat water tussendoor geven maar ook dat water vult dus dat kan weer consequenties hebben voor de volgende fles die je baby zou moeten krijgen.

Quote je even Mellie, ove rhoe ik die zaken ervaar:

Tip van CB verpleegkundige (jaja, van het CB :shock: ) als een kindje honger heeft heeft dat te maken met de bloedsuikerspiegel, doe dan niet te moeilijk met een flesje op een bepaalde tijd. Gaf mij veel rust. J komt om de 4 uur, soms om de 3.5 en ik kijk er niet heel strikt naar. Maar huilen is ook niet altijd honger, soms ook zuigbehoefte en dan bevalt een speen ook even prima. Ik heb het idde dat een speen hem wel "troost"geeft en als hij buikpijn heeft zuigt hij graag ter afleiding en ontspanning.

Met je duffe hoofd bij de magnetron staan kun je wel delen :lol: , scheelt weer!

Over flesjes opwarmen is misschien niet ideaal, maar als je voeden in het openbaar ook niet ideaal vind? Een magnetron/waterkoker hebben mensen al snel. En een warm flesje water meenemen voor onderweg voor noodgevallen is wel ideaal.

Over het extra warm buiten: dan verbruiken de kleintjes ook meer vocht dus dat lijkt me niet perse een probleem te hoeven zijn.

Nadeel is misschien dat je je blind gaat sparen op flesjeshoeveelheden, ik heb dat losgelaten. J drinkt goed, soms wat minder, prima dan niet, verhongeren doet hij niet, spek zat, ik heb ook wel eens wat minder honger.

Over hoeveelheden voeding en gewicht: het rekensommetje is er niet voor niks denk ik, je kunt moeilijk minder geven dan voorgeschreven :think: als Jinthe honger heeft.

En ik ben pro BV hoor, had het zeker willen proberen als het had gemogen (J probeert het nog wel eens) maar FV lijkt mij niet ongezond! Staat zo onder controle. BV heeft prioriteit maar soms is de koek gewoon op, jullie welbevinden gaat voor alles!

@sopje wrote:

lily het voorrdelel dat iemand anders een flesje kan geven had ik ook al genoemd, het geeft een hoop rust en mijn vriend geniet ook echt van die momenten

Oh Pardon :wink:

Weet je wat het is Nienke, het beginnen met de flesvoeding heeft mij in eerste instantie direct heel veel rust gegeven, simpelweg omdat het het einde was van het gevecht wat ik heb geleverd voor de borstvoeding. Ik vond het erg dat het ‘op’ was, heb ook een paar dagen echt verdriet om gehad en me zelfs schuldig gevoeld dta ik opgelucht was, maar die dag dat de beslissing viel (ik had ook geen keus meer) voelde ik me zoveel sterker.

Ook jij moet flink strijden voor je borstvoeding, en ik vind dat je echt alles ervoor doet, maar je moet er niet onderdoor gaan. We hoeven allemaal niet meoilijk te doen over het ‘gezonde’, iedereen weet dat de borstvoeding het beste is, maar flesvoeding is heus een heel goede tweede. En ze heeft er toch een aantal weken mooi meegekregen?

Overigens, wat mijn moeder deed: (die had bergen voeding maar niet voldoende voedzaam) na de fles nog heel eventjes aan de borst zodat de kleine (ik, haha) toch nog wat van dat goeds meekreeg en ook nog haar ‘moment’ had. Of elke dag nog een keer kolven als je gaat afbouwen en dat mengen met de voeding (ja, dat mag! Tip van de voedingslijn van nutrilon).

Wat betreft de krampjes: Ik durf niet te zeggen of de krampen van Bastiaan door de flesvoeding komen…met borstvoeding had hij er ook al een beetje last van, en de ergste krampen schijnen rond 2 weken te beginnen terwijl ik met 10 dagen ben begonnen met flesvoeding. In eerste instantie viel mij niet veel bijzonders op (ja, dat hij als een blok in slaap viel omdat hij eindelijk weer genoeg voeding kreeg) terwijl ik wél in één keer over heb moeten stappen. Maar Jinthe is nu ook alweer een stuk ouder dus wie weet valt dat best mee :slight_smile:

Ik lees veel het nadeel van flesvoeding onderweg. (warm water, bronwater en voeding mee)

Je hebt van Nutrilon kant en klare voeding in kleine pakjes, deze hoef je niet eens op te warmen. In geval van nood kan je deze meenemen, al vind ik het niet altijd een probleem om warm water mee te nemen in een thermosflesje (gewoon een kleine kopen) en een klein flesje water om het te mengen tot de juiste temperatuur. Gaat gewoon in de luiertas mee.

Kleine moeite.

@sopje wrote:

kan ook een voordeel van borstvoeding zijn… :mrgreen:

hier hebben ook een boel mensen de fles gegeven aan mijn kindjes… wel met afgekolfde borstvoeding erin…

maar ik snap op zich wel wat je bedoeld… als BV mama ben je ALTIJD bezig met voeden, op welke manier dan ook…

ik vind het voordelen dat je weet hoeveel er gedronken wordt…

dat ook papa een dagje voor zijn kids kan zorgen doordat hij zelf alles kan maken :mrgreen:

en voor de nachtvoeding ( die we niet meer hebben maar toen) zet ik alles klaar… flesje is algevuld met water… de magnetron heeft een geheugenknopje daar druk je op en hij doet de goede tijd enzo…

je hebt van die torentjes waar je de poeder al in kan stoppen zodat je niet met je duffe kop schepjes hoeft te tellen… :mrgreen:

en onderweg tja ik kook het water stop het gloedend heet in de fles en de poeder in het torentje… tegen de tijd dat het flessentijd is is de fles afgekoeld tot de goede temp en je bent gauw klaar…

en voor meerdere flessen onderweg heb je kant en klare pakjes…

ze kan nu ook al een tijdje zelf de fles vasthouden dus kunnen wij ook eten of drinken…scheelt vooral 's morgens veel tijd :mrgreen:

en nee dat is niet zielig, ze is er trots op :mrgreen: ze glundert als ze de fles zelf in haar mondje doet…

en een gewoon speentje in de mond of een popje in de hand liggend tegen mama aan is troostend, hoef je niet de borst voor bloot te leggen :wink:

als moeder hoef je ook niet op te letten met eten ( OK knoflook is niet echt prettig ook als je de fles geeft :wink: )

het nadeel is dat het prijzig is… en je idd erbij moet nadenken als je weg gaat… en de meeste kids het warm toch prettiger vinden… je er 's nachts voor uit bed moet… je telkens een nieuw pak moet halen, dus moet opletten dat je een pak op voorraad heb…

ach zo heeft alles zijn voor en nadelen… het is maar waar jij en je kindje zich het prettigst bij voelen…

Voordelen:

Je ziet hoeveel er in gaat.

En een ander kan voeden. (maar dat kan met afgekolvte BV ook.)

Nadelen:

Er zit helaas een max op de hoeveelheid, terwijl dat op BV niet zit.

Het is niet grais, en zelfs best prijzig.

Je moet meer mee nemen (FV, flesje…)

Jeetje Nienke123, wat een fluthulpverlening weer in jouw geval :hug:

Vaak hoor je dat met zo’n slechte start dat het meestal zo blijft, die eerste dagen zijn zooo belangrijk voor het slagen van de bv…

Ik wens je alle goeds, je bepaald zelf je grens hoever je wil gaan :-

@marietje wrote:

@Mellie wrote:

Quote je even Mellie, ove rhoe ik die zaken ervaar:

Tip van CB verpleegkundige (jaja, van het CB :shock: ) als een kindje honger heeft heeft dat te maken met de bloedsuikerspiegel, doe dan niet te moeilijk met een flesje op een bepaalde tijd. Gaf mij veel rust. J komt om de 4 uur, soms om de 3.5 en ik kijk er niet heel strikt naar. Maar huilen is ook niet altijd honger, soms ook zuigbehoefte en dan bevalt een speen ook even prima. Ik heb het idde dat een speen hem wel "troost"geeft en als hij buikpijn heeft zuigt hij graag ter afleiding en ontspanning.

Met je duffe hoofd bij de magnetron staan kun je wel delen :lol: , scheelt weer!

Over flesjes opwarmen is misschien niet ideaal, maar als je voeden in het openbaar ook niet ideaal vind? Een magnetron/waterkoker hebben mensen al snel. En een warm flesje water meenemen voor onderweg voor noodgevallen is wel ideaal.

Over het extra warm buiten: dan verbruiken de kleintjes ook meer vocht dus dat lijkt me niet perse een probleem te hoeven zijn.

Nadeel is misschien dat je je blind gaat sparen op flesjeshoeveelheden, ik heb dat losgelaten. J drinkt goed, soms wat minder, prima dan niet, verhongeren doet hij niet, spek zat, ik heb ook wel eens wat minder honger.

Over hoeveelheden voeding en gewicht: het rekensommetje is er niet voor niks denk ik, je kunt moeilijk minder geven dan voorgeschreven :think: als Jinthe honger heeft.

En ik ben pro BV hoor, had het zeker willen proberen als het had gemogen (J probeert het nog wel eens) maar FV lijkt mij niet ongezond! Staat zo onder controle. BV heeft prioriteit maar soms is de koek gewoon op, jullie welbevinden gaat voor alles!

Ik heb puur mijn eigen ervaring verwoord, mijn oudste is een flessenkind (jaja, slechte begeleiding in het begin!) en mijn jongste heeft 6 maanden volledige bv gehad en dit waren voor mij de voor en nadelen.

Dat mijn ‘nadelen’ de jouwe niet zijn is heel prettig maar ze vroeg om onze mening :-

Als je goed leest zie je dat ik ook alleen mijn ervaring geef, dat alleen doe aan de hand van jouw lijstje, staat nergens dat ik daarover wil discussieren :wink: .

Ik denk, dat het zo persoonlijk is: die voor en nadelen van welke manier van voeden dan ook.

Het is hartstikke subjectief dus. Bijvoorbeeld: iemand noemt dat het zo handig is dat je precies kan zien hoeveel een baby drinkt.

Dat vindt de een misschien handig. Maar als je dit als voordeel in je afweging meeneemt en je komt er in de praktijk achter, dat jij het helemaaaaal niet handig vindt? Want het kan voor behoorlijk wat onzekerheid zorgen als je kind minder cc’s wil drinken dan op de verpakking voor zijn/haar gewicht staat aangegeven. En dan zit je daar met kind op schoot en fles waar nog 40 cc inzit… En die 40 cc wil je er eigenlijk wel inkijken maar kind wil het echt niet hebben.

Je ziet dus wat er in gaat, maar ook wat er niet in gaat.

Het is dus ook zo persoonsafhankelijk volgens mij (voor mij persoonlijk en voor mijn kinderen heeft kunstvoeding bijvoorbeeld geen enkel voordeel tov borstvoeding en heeft borstvoeding geen enkel nadeel)

@ Frischling,

Daar heb je helemaal gelijk in, voor de een is het een voordeel die ziet hoeveel het kindje drinkt, maar voor de ander is het stressen.

Ik heb het met Riley gehad, die dronk sms teveel, maar soms te weinig.

(Zat hij op 120ml, en dronk hij 50/60 per fles.) je kan het er niet inkijken…

en hij weigerde, en dat baat je dan zorgen…

Gelukkig mag BV zonder limiet! en hoef ik me geen zorgen te maken met hoeveelheid ml hij krijgt!