Hoi!
Wij zijn druk bezig om een school te kiezen voor J. (en T.). Nu komt er in onze wijk vanaf volgend schooljaar een nieuwe school, die een continurooster zal hebben. Ze krijgen dan les van 8.30u-14u en eten tussen de middag in de klas, met de leerkracht.
Wie van jullie heeft er ervaring met zo’n rooster? Wat vind jij de voor- en nadelen hiervan? Zou je het anderen aanraden of juist niet?
ik had dat vroeger al op mijn eigen basisschool, en op nano’s school is het ook. Ik weet dus niet beter, en geloof ook niet dat ik dat zou willen
De schooldag is op deze manier een stuk compacter, wat meer tijd na school betekent. mij lijkt het zo’n gedoe om tussendoor naar huis te gaan, iets te eten en vrijwel direct weer terug te moeten.
Er is altijd wel optie om ook bij een niet-continuerooster op school over te blivjen (bv als ouders moeten werken), maar dan heb je dus alsnog een extra lange dag…
ik ben kortom heel blij met een continuerooster!
Hier hebben ze nog wat korter les, maar ik vind het ideaal zo. Ik moet er echt niet aan denken nog een keer op een dag heen en weer te fietsen (school is niet dichtbij en ik fiets al 3 x omdat de jongste en oudsten verschillende tijden vrij zijn).
Ik zou er ook blij van worden denk ik…
Nu is het idd best een gevlieg tussen de middag en Jo raakt er echt niet uitgeruster van…eerder vermoeider…
Overblijven is hier niet nodig,maar je zou het bijna gaan overwegen…
Alleen maakt dat de dag idd erg lang…
Nu haal je een hoop overhoop om smiddag nog 2 uurtjes school erachteraan te plakken…
Met een continuerooster zouden ze ipv 12.00 uur,dus 2 uur later uitgaan,maar dan ook echt vrij zijn! Ik zie er wel wat in…maarre…is dat elke dag? Dus geen woensdag en vrijdagmiddag meer vrij? Niet dat dat het beter zou maken…
Zou mij ook wel wat lijken,veel meer rust ook voor de kids…
Onze oudste is eerst naar montesorri geweest en daar bleven alle kinderen over…geen gesjees heen en weer…maar lekker samen eten,na die tijd opruimen en spelen…
Nu kan onze oudste naar huis te eten,(geen montessori meer hoor) maar ze wil liever overblijven…dit doen we niet…omdat papa 5 min na haar thuis komt…onze jongste eet nog wel op school…die kan nog niet met de oudste mee…als hij ouder is wel…
Allemaal positief dus! Op zich lijkt het mij best handig. Het scheelt natuurlijk een keer heen en weer naar school, zoals jullie al aangeven. Maar voor de kleuters lijken het me best lange dagen.
Mandy, dit rooster is idd voor elke dag, geen middag om 12u vrij dus.
Meer meningen zijn natuurlijk welkom!
Het lijkt me super, ik had toevallig ook een topic geopend over overblijven. En vanmiddag heb ik gesnapt wat zijn probleem is, hij vindt het niet eerlijk dat sommige kindjes wel naar huis mogen en hij zou ook graag naar huis willen.
Bij een continurooster zou iedereen overblijven en 's middags meer tijd, dan zou b.v. de zwemles ook op een fijner tijdstip kunnen en niet pas om half 5 ofzo.
Natas
Lijkt me voor de kinderen ideaal!
En het scheelt mama ook wel een hoop gesleep :mrgreen:
Overblijven vind ik hier geen optie.
Ik ben thuis, dus we gaan naar huis… kost namelijk een klein fortuin per keer. Bovendien gaat onze jongste vanaf volgende week naar school en instromers van na 1 januari gaan maar halve dagen… dus moet ik toch nog halen…
In het begin zal het voor kleuters die net naar school gaan wel even wennen zijn, maar ik denk dat een gewone schooldag sowieso wennen is voor kleuters.
Onze middelste (en de jongste natuurlijk ook, maar die zit met z’n kont in de wandelwagen :lol: ) loopt nu ook al elke keer heen en terug mee en ja dat is best vermoeiend voor hem… voor de rust van jongere kindjes is een continu rooster dus ook wel lekker denk ik.
He, daar had ik nog nooit van gehoord! Lijkt me ideaal zeg! Helaas hier in het dorp maar 1 basisschool en geen continue rooster… misschien als zoonlief er aan toe is
@Sophia wrote:
Allemaal positief dus! Op zich lijkt het mij best handig. Het scheelt natuurlijk een keer heen en weer naar school, zoals jullie al aangeven. Maar voor de kleuters lijken het me best lange dagen.ah, dat is niet alleen continuerooster maar vooral 5 gelijke schooldagen. dat hebben ze hier ook bijna ingevoerd, maar is uiteindelijk door school afgeketst (vooral omdat dat voor de onderwijzers nadelig zou zijn, weet niet meer precies hoe, en dat het vooral een wens van de nso’s was die doorgedrukt werd). Mij lijkt het wel zonde als de wo-middag vrij weg valt.
Mandy, dit rooster is idd voor elke dag, geen middag om 12u vrij dus.
Meer meningen zijn natuurlijk welkom!
Hier dus van 08.30 tot 14.30 en wo tot 12.15 en vrij voor kleuters tot 12.00
Yep, hier ook continue rooster maar dan 4 dagen per week en gewoon de woensdagmiddag vrij.
Veel overzichtelijker, Ryan weet veel beter waar hij aan toe is en ik hoef niet 4 keer dat stuk te fietsen
Het lijkt me ideaal, ik zou willen dat ze dit op meer scholen hadden!
Geen ervaring dus met het continue rooster, maar wel met tussen de middag je heen en weer haasten, boterham naar binnen schrokken, kind dat net tot rust gekomen is, weer een beetje op gang brengen, in de jas helpen. Niet echt relaxed, eigenlijk ben je alleen maar bezig om te zeggen ‘schiet eens op met je boterham, schiet eens op met je jas/schoenen aan/uit, schiet eens op met naar de wc gaan’ voel me dan echt zo’n mopper-moeder (en dan heb ik nog geen klagen, want de meeste middagen nemen mijn ouders dit voor hun rekening).
Als ik de keuze had gehad voor een school met een continue rooster, dan had ik daar waarschijnlijk wel voor gekozen.
Als je het in het begin te lange dagen vindt zo, dan kun je er natuurlijk altijd nog voor kiezen om je kind het eerste jaar wat eerder op te halen (net zoals er bij de ‘normale’ roosters ook sommige ouders hun kinderen alleen 's morgens laten gaan)
Ik zou het graag willen hoor continue rooster… veel rustiger…
Ik vind het altijd een gesjouw om tussen de middag gauw te eten en dan al weer terug. dan ook xander nog mee op sleeptouw…
ik zou ervoor zijn!
Hier ook continu rooster en het is ideaal!
Maar ze weten hier ook niet beter natuurlijk.
Wat fijn is dat je nog zo’n stuk middag hebt om iets leuks te doen of o te spelen met vriendjes!
Hier ook een continu-rooster, van 8.30u t/m 13.00u.
Ik vind het ook fijn, geen onderbreking en als je wordt opgehaald is het ook klaar voor die dag, wel zo duidelijk!
Die woensdagmiddag die eventueel weg zou vallen,dat valt denk ik wel mee…daarvoor krijgen ze wel 4 middagen terug!
Elke dag 2 uur uit ipv 1x 12 uur en de rest van de week na 15.30 voor pampus op de bank liggen…
Jo heeft nog steeds 2 middagen vrij,dus dat verschil zal dan klein zijn.Het geren tussen de middag voor die 2 uurtjes school zorgt alleen maar voor meer onrust. Eigenlijk gaat hij om 13.00 uur moe naar school en als hij om 15.15 vrij is (en dus 15.30) thuis is,dan is de middag al echt zowat voorbij…
Nu zouden daar 5 middagen voor terug kunnen komen.
2x per week 2 uurtjes langer in ruil voor 3x per week geen lunchstress en 3 extra rustige middagen…ik zou het wel weten…
Denk alleen niet dat het er hier door gaat komen…
Kaylee gaat naar school van 8.15 tot 11.45 en van 12.45 tot 14.45. Ik laat haar dus overblijven, omdat ik dat uur te krap vind.
Tien minuten fietsen, eer we thuis zijn, allemaal jassen uit hebben, brood gesmeerd… En dan de tijd nog om allemaal jassen weer aan, op de fiets en weer naar school. Dan hebben we nog een half uur, waarbij ik me dan voorstel dat het niet anders is dan “Kaylee eet eens door” “Kaylee ga eens eten je moet weer naar school” “Kaylee schiet nou eens op”. Brrr, nee dan maar overblijven. Daar bovenop slaapt Jayden nog wel makkelijk 2.5 a 3 uur 's middags… Ik leg hem nu om 11.45 op bed en moet hem om 14.15 steevast wakker maken om Kaylee op te halen. Stel dat ik haar dan nog om 12.45 weer naar school moet brengen, kan t kereltje nog een uur minder slapen…
Hier dus jammer genoeg geen continuerooster, maar ik zou er wel heel blij mee zijn als het wel zo was :mrgreen: Kaylee vindt overblijven trouwens erg leuk, na een beetje moeilijke start waarbij ze niet snapte waarom sommige kindjes wel naar huis mochten en anderen niet.
Misschien ben ik de enige, maar wij zijn blij dat Anne op een school zit waar GEEN continu rooster is. Ik (en Anne) vind het heerlijk om tussen de middag even lekker thuis te eten, nog even wat spelen of tv kijken, bijkletsen wat ze al gedaan heeft en dan weer naar school. Anne heeft op maandag, dinsdag en donderdag les van 8:30-12 en van 13-15:15, op woendag heeft ze les van 8:30-12:15 en op vrijdag heeft de hele school (dus niet alleen de kleuters) van 8:30-12uur.
Ze heeft dus 2 middagen vrij. Op donderdagmiddag gaat ze zwemmen na school en zaterdags turnen, verder kan ze afspreken ongeveer wanneer ze wilt.
Er zijn hier 4 scholen in de buurt waarvan 1 bijna tegenover ons huis. Daar gaat Anne niet naartoe omdat wij niet achter Dalton onderwijs staan. Maar hadden ze op de school waar ze nu zit continurooster hadden we haar op 1 vand e overige scholen gedaan als ze maar goed lesgeven en pauze hebben. Hoop dus dat ze op haar school dit nooit gaan doen.
Hier geen continuerooster.
En dus een kind die niet zo goed snapt waarom de helft naar huis mag?
En wanneer school nu afgelopen is.
Ik zou het dus graag willen en heb dat ook aangegeven op school (ik dacht misschien helpt dat ).
Voor de leraren lijkt het me ook veel handiger eigenlijk.
Hier wel continuerooster. Omdat iedereen “overblijft” is het lekker duidelijk en niet zielig. Zeker met kleintjes is het ook voor jezelf een stuk rustiger. En ter compensatie van de overuren hebben ze regelmatig extra vrij (bijvoorbeeld een extra week eind mei. In het begin heel handig voor ons om een weekje goedkoop op vakantie te gaan)