voor- en nadelen van een continurooster?

@mama van anne wrote:

Misschien ben ik de enige, maar wij zijn blij dat Anne op een school zit waar GEEN continu rooster is. Ik (en Anne) vind het heerlijk om tussen de middag even lekker thuis te eten, nog even wat spelen of tv kijken, bijkletsen wat ze al gedaan heeft en dan weer naar school. Anne heeft op maandag, dinsdag en donderdag les van 8:30-12 en van 13-15:15, op woendag heeft ze les van 8:30-12:15 en op vrijdag heeft de hele school (dus niet alleen de kleuters) van 8:30-12uur.

Op zich vind ik het ook best leuk en gezellig, beetje kneuteren…

Maar lopend een kwartier onderweg en dat x2 is nog maar 3 kwartier… dan blijft er weinig tijd om te kneuteren en te spelen (en een kwartier is als de kids doorlopen en ze echt om 12 uur uit zijn etc etc… beetje ‘tegenslag’ en je hebt nog minder dan die 3 kwartier).

Het was hier altijd 1,5 uur tussendemiddag en een kwartier lijkt weinig, maar we merken het verschil echt en de oudste baalt dan ook als ik hem net spelend alweer richting jassen ‘stuur’ om naar school te gaan.

Rhodé heeft ook een continue rooster.

Iedere dag van 08.30-15.00uur ze is dan ook de hele woensdag vrij (alleen kleutergroepen) en de vrijdagmiddag.

Ideaal hier!!! Ze tankt lekker bij op woensdag (echt zo’n weekend dag voor ons).

De ouders eten om de beurt in de klas, dus je komt ongeveer 1 keer per maand aan de beurt.

Ontzettend leuk om te doen. Niet alleen omdat je dan super respect voor de juf krijgt 8) maar vooral ook omdat je dan de kinderen leert kennen!

Voor Rhodé is dit 1000maal beter dan tussen de middag thuis eten. Ze heeft erge moeite met veranderingen, en het zou voor haar funest zijn als ze na een boterhammetje eten (proppen denk ik met zo weinig tijd…) wéér naar school zou moeten gaan.

Eén en al lof dus hier :wink:

maar dat vind ik dan nog wel hele lange dagen zeg… van half 9 tot 15.

Hier zijn ze om 15.15 uur vrij… en dan wel tussendemiddag dus naar huis, maar vind de ‘tijdswinst’ voor de kindjes wel minimaal.

Zou een continurooster voor de kinderen vooral ook meerwaarde opleveren als ze ergens anders op de dag meer tijd hebben om thuis/bij vriendje te spelen eigenlijk.

Mij lijkt het heerlijk, zo’n continuerooster. Ondanks dat we best de tijd hebben, is het toch continue in de gaten houden of je al weg moet.

Bij Femke op school zijn er in tegenstelling tot de meeste scholen hier in de buurt toch nog veel ouders / oppassers die hun kroost tussen de middag komen halen voor de lunch. Femke eet overigens wel gewoon thuis tussen de middag omdat ik toch gewoon thuis ben.

Het lijkt me voor kinderen juist heerlijk om klassikaal over te blijven. EEn rustpunt in de dag en eerder vrij van school.

Hier geen continu rooster en voor mezelf is het een hoop op en neer gerace tussen de middag, vooral ook omdat we buiten het dorp wonen.

Maar voor de kinderen is het natuurlijk heerlijk om tussen de middag even lekker in de buitenlucht te fietsen, thuis hun boterham te kunnen eten en hun verhaal kwijt te kunnen en daarna met frisse moed weer op school aan de slag. Voor mij gevoel wordt er dan in de middag meer opgestoken dan anders het laatste anderhalf uur van het continu rooster.

Wel jammer dat de tijd tussen de middag zou kort is. Waar is de tijd gebleven dat kinderen tussen de middag gewoon ruim de tijd kregen om op hun gemakje te eten en nog even lekker te spelen.

Wat mij betreft dus geen continu rooster maar juist verlenging van de middag pauze (maar dat zullen de leerkrachten wel weer niet zo leuk vinden)

Nikkie gaat maandag naar school en ook daar hebben ze een continurooster. Ideaal lijkt me. Tussen de middag eten ze met z’n allen eerst een half uur met de leerkracht en daarna heeft de leerkracht zelf een half uur pauze en spelen de kinderen buiten met de ‘overblijf’.

Valt me wel op dat de tijden nog behoorlijk verschillen. Nooit geweten. Hier is het rooster iedere dag van 8.30 uur tot 14.30 uur en op woendag van 8.30 uur tot 12.30 uur. (of 12.00 uur, wil ik even vanaf wezen).